رفتن به مطلب

راههای انتقال سند به لیتوگرافی


FrnzT

ارسال های توصیه شده

گاهی برخی از طراحان گرافیک تازه کار برای انتقال فایل خود به لیتوگرافی دچار سردرگمی می شوند. این مشکل ناشی از عدم آشنایی آنان با ساختار کلی سیستم عامل و عملکرد کلی نرم افزارهاست

 

 

همیشه بایستی سعی کرد تا اطلاعات به شکل طبقه بندی شده در ذهن جاگیرد همچنین عملکرد هر بخش را می توان با آزمون و کنترل آن به خوبی دریافت این بهترین شیوه یادگیری هر نکته ای است بنابراین هر جه را دقیق متوجه نمی شوید با این دید که می خواهید آن را آموزش دهید بررسی کرده و به شکل طبقه بندی شده درآورید تا هنرجویان خیالی شما نیز مطلب را خوب دریافت کنند. اما این نکته که چگونه می توان فایل را به لیتوگرافی منتقل کرد یا به عبارت دیگر راه های انجام این کار کدام است.

 

 

در نظر داشته باشید بسیاری از روش ها در مورد همه نرم افزارها صادق است و در مجموع همه نرم افزارها به یک شکل عمل می کنند. در اینجا روش های کلی گفته می شود که ممکن است در موردی خاص امکان انجام نداشته باشد مثلاً نرم افزار Word امکان Export کردن به فرمت Tiff را ندارد اما این امکان در FreeHand, CorelDRAW و بسیاری دیگر از نرم افزارها وجود دارد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در اینجا کاری به ساختار کلی نرم افزار نداریم مثلاٌ اینکه Word جزو نرم افزارهای واژه پرداز است و اصولاٌ این دسته از نرم افزارها چنین امکانی را در اختیار قرار نمی دهند اما شاید در آینده نیاز به این امکان تولید کنندگان را وادار به قرار دادن آن در نرم افزار کند.

 

 

در حالت کلی و در هر نرم افزاری که هستید و هر کار گرافیکی همچون کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، سربرگ، فولدر، کتاب و ... که انجام می دهید راه حل های انتقال سند مشابه است. به این نکته نیز کاری نداریم که برای ارسال کار به لیتوگرافی سند یا فرم مربوطه را آماده کرده اید یا نه.

تنها چیزی که در اینجا مهم است انتقال و شیوه های آن است.

 

 

روش 1- تبدیل به Tiff

 

این کار معمول و متعارف است و از دید لیتوگرافی بی دردسر. بدین صورت که از منوی File در نرم افزاری که کار را در آن انجام داده اید Export را انتخاب کرده و فایل را به فرمت Tiff و با تعیین پارامترهای لازم ذخیره نمایید.

 

فایل بدست آمده یک فایل مستقل است که نه فونت می خواهد و نه چیز دیگر فایل را لیتوگرافی به راحتی باز کرده و کار مورد نظر شما را روی آن انجام می دهد مثلاٌ تهیه فیلم و به دنبال آن زینک و چاپ.

 

هرچند تبدیل کردن به Tiff نکته های ریز و ظریفی دارد طراح گرافیک حرفه ای را از تبدیل فایل برداری به آن منع می کند اما چون در این مقاله نیز بحث در این مورد نیست می گذریم.

 

 

روش 2: انتقال فایل با فرمت محلی از نرم افزارهای برداری

 

هر نرم افزاری یک فرمت محلی دارد مثلا ٌ CorelDRAW با فرمت cdr شناخته می شود به عبارت دیگر چنانچه فایل خود را ذخیره کنید غیر از نامی که به آن می دهید یک نام سه حرفی نیز به دنبال یک نقطه در آن قرار می گیرد مثلاٌ Graphic.cdr به همین ترتیب فرمت محلی FreeHand به شکل Fhlo یا Fh11 بسته به نسخه نرم افزار خواهد بود. انتقال فایل به فرمت محلی نکته هایی دارد از جمله اینکه لیتوگرافی مورد نظر شما بایستی همان نسخه یا نسخه های جدیدتر نرم افزار مورد نظر شما را داشته باشد. در غیر اینصورت فایل شما در لیتوگرافی باز نخواهد شد مشکلی که در مورد فرمت تصویری Tiff وجود نداشت.

غیر از این مشکل مسئله فونت نیز در این دسته از نرم افزارها وجود دارد برای این منظور دو راه وجود دارد یا اینکه فونت های خود را از حالت فونت خارج کنید (Convert to path در فری هند و Carve یا Weld در CorelDRAW ) که در اینصورت مشکلی از بابت فونت نخواهید داشت یا اینکه به همراه فایل خود فونت های مورد استفاده را نیز ارسال نمایید که در این حالت لیتوگرافی بایستی فونت های مورد استفاده در سند شما را در ویندوز یا هر سیستم عامل دیگر که دارد نصب کند.

 

نکته در نرم افزارهایی چون QuarkXPress امکان تبدیل فونت به منحنی وجود ندارد بنابراین در این حالت بایستی حتماٌ فونت های مورد استفاده به همراه فایل سند ارسال گردد.

 

 

 

 

مسئله دیگر در استفاده از فرمت محلی تصویر بکار رفته در سند می باشد در این مورد نرم افزارها به دو دسته تقسیم می شوند:

 

 

1- آنهایی که تصاویر به همراه ذخیره فایل در خود فایل ذخیره می شود مثل CorelDRAW و Word

 

 

2- آنهایی که تصاویر به شکل مجزا از فایل ذخیره می گردد و فایل مورد نظر تنها حاوی متن و لی آوت و لینک یا آدرس قرار گیری تصاویر است در این دسته از نرم افزارها بایستی حتماٌ تصاویر نیز به همراه فایل مورد نظر ارسال گردد. در این گروه امکانی به نام Collect for out put قرار دارد که همه تصاویر و ... را یکجا جمع می کند از جمله نرم افزارهای این گروه FreeHand و QuarkXPress را می توان نام برد. طراحان گرافیک حرفه ای به دلیل حسن هایی که در چاپ با این روش وجود دارد همه مشکلات احتمالی اش را به جان می خرند.

 

 

 

روش 3- تبدیل به pdf

 

این روش نیز کارآیی بالایی دارد و به نوعی برای هر دو طرف معامله کارآمد است هر چند به راحتی تبدیل کردن به تصویر نیست. اما قابلیت های فراوان فرمت pdf این فرمت را تبدیل به یک فرمت عمومی کرده است.

 

معمولا در نرم افزارهای گرافیکی گزینه ای بنام Export to PDF وجود دارد که با انتخاب آن می توان * به کتاب "آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند" مراجعه کنید.

 

 

 

منبع: عفراوی

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...