رفتن به مطلب

توجه : ۱۵ پرسش و پاسخ درباره بدافزار جدید و پیشرفته Flame


poor!a

ارسال های توصیه شده

16514899366.jpg

 

در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بدافزار جدید و بسیار پیشرفته Flame داشته باشیم . البته با استفاده از روش پرسش و پاسخ .

۱- اصل ماجرا چیست ؟به تازگی بدافزار جدیدی به نام Flame توسط شرکت امنیتی کسپرسکی کشف شده است ( نام های دیگری مانند Flamer و Flamy نیز برای این بدافزار در نظر گرفته شده است ) . طبق اظهارات متخصصان این شرکت ، بدافزار مذکور از سال ۲۰۱۰ تا کنون فعال بوده است .

 

۲- دلیل نامگذاری این بدافزار به نام Flame چیست ؟مانند بیشتر بدافزارها ، شرکت کشف کننده از نامی استفاده میکند که به صورت خاص در کدهای بدافزار یافت میشود . به عنوان مثال اگر به تصویر زیر نگاه کنید ، میبینید که نام Flame در بیشتر قسمت های این بدافزار به چشم میخورد .

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

۳- این بدافزار چه زمانی ساخته شده است ؟زمان ساخت این بدافزار دقیقا مشخص نیست . سازندگان Flame برای منحرف کردن متخصصان امنیتی درباره زمان ساخت این بدافزار ، فایل های اصلی آن را با تاریخ های غیر واقعی مانند سال های ۱۹۹۲ ، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ ساخته اند و کاملا مشخص است که این تاریخ واقعی نیست . متخصصان معتقدند که این بدافزار نمیتواند تا قبل از سال ۲۰۱۰ ساخته شده باشد و هرچه هست مربوط به سال ۲۰۱۰ و بعد از آن میشود .

 

اما مسئله نگران کننده این است که Flame تحت توسعه فعال قرار دارد و این بدان معناست که به مرور زمان به قابلیت های بیشتری مجهز خواهد شد . توسعه دهندگان Flame به صورت مداوم در حال تغییر دادن ماژول های این بدافزار هستند . البته هنوز هم از همان معماری و نام فایل ها برای بدافزار خود استفاده میکنند . تعدادی از ماژول های این بدافزار در طی سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تغییراتی داشته اند .

 

 

۴- این بدافزار در چه دسته بندی قرار میگیرد ؟میدانید که هر بدافزاری معمولا در یکی از دسته های ویروس ، کرم ، تروجان ، روت کیت ، درب پشتی و موارد دیگر قرار میگیرد . اما این مسئله در مورد Flame کمی متفاوت است .Flame مثل یک backdoor ( درب پشتی ) است . چون این قابلیت را دارد تا یک دسترسی از راه دور به سیستم آلوده شده ایجاد کند .همچنین مانند یک تروجان نیز میباشد . چون مشغول جمع آوری اطلاعات بوده و سپس آنها را به مقاصد خاصی ارسال میکند .قابلیت هایی مانند یک کرم را نیز دارد میباشد . چون میتواند خود در سایر دستگاه های ( مثل درایوهای قابل حمل ) کپی کرده و همچنین از طریق شبکه های محلی ( LAN ) نیز به روند تکثیر خود ادامه دهد .

 

۵- Flame چه اهدافی دارد ؟آنچه که مشخص است ، این است که Flame به دنبال اطلاعات است و سعی در جمع آوری آنها دارد . تا جایی که پروفسور ” آلن وودوارد ” از اساتید کامپیوتر دانشگاه Surrey به طعنه میگوید که Flame مانند جاروبرقی صنعتی برای جمع آوری اطلاعات است .

 

 

۶- منطقه هدف Flame کجاست ؟میتوان گفت که این بدافزار منطقه خاورمیانه را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است . کشورهایی نظیر ایران ، اسرائیل ، فلسطین ، سوریه ، لبنان ، عربستان سعودی و چند کشور دیگر را میتوان به عنوان کشورهای هدف Flame نام برد . همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ، این بدافزار تا کنون بیشترین تاثیر را روی کشور ما داشته است .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

۷- این بدافزار توسط چه کسانی نوشته شده است ؟در حال حاضر تنها سه گروه را میتوان به عنوان نویسندگان بدافزار و ابزارهای هک نام برد . هکتیویست ها ، سارقان آنلاین و گروه هایی با پشتیبانی دولت ها .

* هکتیویست ها : این بدافزار را نمیتوان جزو ابزارهای هک نسبتا ساده ای که توسط هکتویست ها استفاده میشود قرار داد . پس کار هکتویست ها نیست .

* سارقان آنلاین : Flame به منظور سرقت حساب های بانکی کاربران نیز طراحی نشده است . با این حساب کار سارقان آنلاین نیز نمیتواند باشد .

* گروه هایی با پشتیبانی دولت ها : کاملا مشخص است که گروه هایی که توسط دولت ها حمایت میشوند از بودجه و امکانات کامل برخودار میباشند . همچنین افراد اینگونه گروه ها از متخصصان حوزه امنیت کامپیوتر و اینترنت بوده و بسیار حرفه ای هستند . گفتیم که Flame کار هکتیویست ها و سارقان آنلاین نیست . پس با نگاهی به قدرت این بدافزار و پیچیدگی آن میتوان به احتمال قریب به یقین گفت که این بدافزار با پشتیبانی دولت ها بوجود آمده است و کار گروه های معمولی هکرها نیست .

 

۸- استاکس نت ، دوکو و یا Flame ؛ کدام یک قدرتمندتر هستند ؟ادعا میشود که این بدافزار از استاکس نت و دوکو نیز پیشرفته تر است . Flame حجمی بیش ۲۰ برابر استاکس نت دارد . Flame حدود ۲۰ مگابایت و استاکس نت ۵۰۰ کیلوبایت حجم دارند . البته حجم اصلی این بدافزار حدود ۶ مگابایت است و ماژول هایی که به آن اضافه میشوند ، حجم Flame را تا ۲۰ مگابایت میرسانند .

 

بیشتر این ماژول ها مسئول کنترل بخشی هایی نظیر ترافیک SSL ، اتصالات SSH ، بررسی ترددهای شبکه ، حمله ، رهگیری ارتباطات و … میباشند .

۹- اهداف Flame را چه کسانی یا سازمان هایی تشکیل میدهند ؟اهداف Flame از افراد گرفته تا کسب و کارها ، مراکز آکادمیک و سیستم های دولتی متغییر است . تا کنون بیش از ۶۰۰ هدف مشخص توسط این بدافزار آلوده شده اند .

۱۰- آیا انواع دیگری از Flame وجود دارند ؟بر پایه ی اطلاعات بخش ” امنیت شبکه کسپرسکی ” میتوان گفت که انواع دیگری از این بدافزار نیز وجود دارند . با سایزها و محتوای متفاوت . چون این بدافزار چند سال در حال توسعه بوده است و به همین منظور انتظار میرود که نسخه های دیگری نیز از این بدافزار وجود داشته باشند .

۱۱- روش های آلوده سازی به چه شکل است ؟Flame میتواند از طریق دو ماژول به نام های ” Autorun infector ” و ” Euphoria ” اقدام به آلوده سازی یو.اس.بی درایوها کند .

 

روش Autorun را که بیشتر کاربران میشناسند و از همان فایل معروف Autorun.inf استفاده میشود . البته با این تفاوت که در این روش از فایل دیگری به نام ” shell32.dll ” استفاده شده است . نکته اصلی اینجاست که این روش تا کنون فقط در استاکس نت استفاده شده و در بدافزار دیگری مشاهده نشده است .

 

اما در روش Euphoria از یک فولدر که حاوی فایل های مورد نیاز Flame و یک فایل با پسوند LNK است ، استفاده میشود . در نهایت کاربر پس از باز کردن این فولدر آلوده خواهد شد .

 

البته روش های آلوده سازی Flame به همین جا ختم نمیشود .Flame قابلیت آلوده سازی از طریق شبکه های محلی را نیز دارد . یعنی سایر کامپیوترهای موجود در یک شبکه نیز مستعد آلوده شدن به این بدافزار میباشند .

 

راه های احتمالی آلوده سازی دیگری نیز در بلاگ Securelist عنوان شده است که میتوان به روش هایی مانند فیشینگ و آلوده سازی توسط وبسایت های مخرب نیز اشاره کرد . در تصویر زیر میتوانید روش های آلوده سازی دستگاه ها توسط Flame را مشاهده کنید .

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

۱۲- نقش آسیب پذیری های ویندوز در این میان چیست ؟مسلما هر بدافزاری که قصد نفوذ به یک سیستم رایانه ای را داشته باشد ، باید از حفره های موجود در قسمت نرم افزاری آن سیستم بهره جسته و عملیات را پایه ریزی کند . اگر سیستم عامل هدف نیز ویندوز شرکت مایکروسافت باشد ، اوضاع بدتر خواهد شد . چون همگی با نقاط ضعف و حفره های ویندوز آشنایی داریم و اگر از کاربران گویا آی تی باشید ، حتما مطالب ماهانه ی ما در مورد بروز رسانی های ارائه شده توسط مایکروسافت را خوانده اید .

 

کارشناسان کسپرسکی احتمال میدهند کهFlame نیز از یکی از آسیب پذیری های ویندوز با نام MS 10-033 استفاده کرده و سیستم را آلوده میکند . گرچه هنوز در این زمینه اطمینان ندارند .

 

۱۳- پس از آلوده سازی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد ؟پس از اینکه سیستم مورد نظر آلوده شد ، مواردی از جمله ثبت ترددهای شبکه ، تصویر برداری از صفحه نمایش ، ضبط مکالمات صوتی ، ثبت کلیدهای فشرده شده ی کیبرد و … انجام میشود . تمام اطلاعات از طریق یک لینک به ” سرور دستور و کنترل ” این بدافزار در اختیار سازندگان Flame قرار خواهد گرفت .

 

سپس سازندگان این بدافزار میتوانند ماژول های مورد نظر خود را آپلود کرده تا به قابلیت Flame اضافه کنند . تا کنون حدود ۲۰ ماژول کشف شده است و تحقیقات برای یافتن ماژول های دیگر ادامه دارد .

 

 

۱۴- قابلیت های جدیدی که Flame در مقایسه با سایر بدافزارها دارد چیست ؟ضبط مکالمات صوتی با استفاده از میکروفون داخلی دستگاه های آلوده تقریبا از قابلیت های جدیدی است که توسط این بدافزار پیاده سازی شده است . البته بدافزارهای دیگری نیز وجود داشته اند که امکان ضبط صدا را پیاده سازی کنند ، اما نکته قابل توجه در مورد Flame این است که راه های متفاوتی برای سرقت اینگونه اطلاعات دارد . همچنین استفاده از بلوتوث نیز از قابلیت های جدید این بدافزار به شمار میرود .

 

* توضیحاتی در مورد قسمت ضبط صدا : در صورتی که Flame بتواند یک میکروفون متصل به دستگاه آلوده ( و یا میکروفن داخلی ) پیدا کند ، شروع به ضبط صداهای اطراف خواهد کرد . سپس با استفاده از یک Library متن باز ، اطلاعات را فشرده سازی کرده و به سرورهای C&C ارسال میکند ( منظور از سرور C&C همان سرورهای Command and Control میباشد که به صورت اختصاری بیان شده است ) .

 

* توضیحاتی در مورد قسمت تهیه اسکرین شات : این بدافزار قابلیت تهیه تصاویر از صفحه نمایش را نیز دارد . البته Flame بیشتر از برنامه هایی نظیر پیام رسان های فوری ( Instant Messenger ) اسکرین شات تهیه میکند . در نهایت نیز این تصویر به صورت فشرده شده برای سازندگان خود ارسال خواهد کرد .

 

 

۱۵- آیا Flame نیز مانند ” استاکس نت ” و ” دوکو ” دارای تایمر داخلی به منظور نابود سازی خود میباشد ؟تایمرهای داخلی زیادی در Flame وجود دارند . این تایمرها عملیاتی نظیر اتصال موفقیت آمیز به سرورهای C&C ، سرقت اطلاعات ، تعداد حملات موفق و … را کنترل میکنند . اما هیچ کدام از این تایمرها نقش انتحاری نداشته و باعث نابود سازی Flame نخواهند داشت . در عوض سازندگان Flame این امکان را خواهند داشت تا با ارسال ماژولی به نام ” browse32 ” اقدام به حذف بدافزار به گونه ای که کوچکترین ردپایی را از خود به جا نگذارد ، کنند .

 

 

منابع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

چند روزی است که بدافزار جدیدی به نام Flame حسابی در اینترنت غوغا به پا کرده و به صدر اخبار امنیتی در جهان رسیده است . این بدافزار توسط آزمایشگاه امنیتی معتبر و شناخته شده ی کسپرسکی شناسایی شده است . ظاهرا از قدرت بسیار بالایی نیز برخوردار میباشد . چون به اعتقاد کارشناسان این شرکت ، از دو بدافزار مشهور دیگر به نام های استاکس نت و دوکو نیز پیچیده تر و قدرتمندتر است .این بدافزار از سال ۲۰۱۰ فعال بوده است و وظیفه آن جمع آوری اطلاعات سیستم آلوده و قرار دادن آن در اختیار سازندگانش میباشد . طبق اطلاعات ارائه شده توسط شرکت کسپرسکی ، منطقه هدف این بدافزار کشورهای خاورمیانه مثل ایران ، اسرائیل ، فلسطین ، سوریه ، لبنان ، عربستان سعودی و چند کشور دیگر میباشد و تا کنون نیز بیشترین تاثیر گذاری را بر روی کشور ما داشته است .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ممکن است شما نیز به این بدافزار آلوده شده اما بی اطلاع باشید . پس بهتر است تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید . چون میخواهیم به شما ابزار کوچکی را معرفی کنیم تا در صورت آلوده بودن سیستم شما ، بتوانید از آن به منظور پاکسازی این بدافزار استفاده کنید .ابزار مذکور توسط شرکت امنیتی نام آشنای Bit Defender ساخته شده است . این ابزار که به Bit Defender Removal Tool مشهور است ، توانایی پاکسازی Flame را خواهد داشت . به منظور استفاده از آن باید به روش زیر عمل کنید :

 

۱- ابتدا باید این برنامه را دانلود کنید . اگر سیستم عامل شما ۳۲ بیتی است باید نسخه ۳۲ بیتی را دانلود کنید . در صورت ۶۴ بیتی بودن سیستم عامل تان نیز نسخه ۶۴ بیتی را استفاده کنید . در پایان مطلب لینک هر دو نسخه قرار داده شده است .

 

۲- پس از دانلود برنامه آن را اجرا کرده و دکمه Start Scan را کلیک کنید تا سیستم شما به صورت کامل اسکن شود .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پس از پایان اسکن میتوانید از پاک بودن سیستم خود از لحاظ وجود Flame اطمینان حاصل کنید .

 

لینک دانلود نسخه ۳۲ بیتی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اطلاعیه مرکز ماهر که کسپرسکی در پایان مطالبش اون رو ذکر کرده و لینک داده:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ابزار پاک سازی مرکز ماهر:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

طلاعیه مرکز ماهر که کسپرسکی در پایان مطالبش اون رو ذکر کرده و لینک داده:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ابزار پاک سازی مرکز ماهر:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...