رفتن به مطلب

ابزارهای برشی مدرن


spow

ارسال های توصیه شده

ابزارهای برشی مدرنCBN) CUBIC BORON NITRIDE)

CBN یکی از مواد بسیار سخت برای ابزارهای برشی است که پس از الماس در رده دوم قرار دارد.این ماده ای عالی برای ساخت ابزارهای برشی است که در آن ترکیبی از خواص:سختی بالا، گرم سختی بالا تا دمای حدود2000 درجه سانتی گراد مقاومت سایشی عالی و پایداری شیمیایی خوب در طول عملیات ماشینکاری، وجود دارد.این ماده نسبتا شکننده است اما از سرامیکها چقرمه تر می باشد.

در مقایسه با سرامیکها ،CBN سخت تر است اما مقاومت شیمیایی و گرمایی خوبی ندارد.این ماده نسبتا جدید است و در دهه پنجاه معرفی شد اما در طول دهه هفتاد توسعه یافت.علیرغم قیمت بالا این ابزارها توانستند در تراشکاری قطعات سخت که قبلا سنگ زنی می شدند کاربرد وسیعی بیابند.فولادهای فورج شده ،چدن و فولاد سختکاری شده قطعاتی که سطوح خارجی آنها سختکاری شده،قطعاتی با پایه کبالت و آهن که متالوژی پودر شده اند چدنهای پرلیتیک که با روش غلتک زنی فرم گرفته اند و آلیاژهای مقاوم در برابر گرما جزء انواع اصلی کاربردهای CBN می باشند.

کاربرد در مواقع فوق باید به طور کامل تجزیه و تحلیل شود تا به این نتیجه اساسی برسیم که با توجه به مسایل اقتصادی استفاده از کدام ابزار،CBN یا سرامیک مقرون به صرفه است.

CBN از طریق فشار و دمای بالا تولید می شود که منجر به اتصال بلورهای Cubic boron با یکدیگر و با سرامیک یا فلزی که نقش نگهدارنده را بازی می کند، خواهد شد.ذراتی که به طور اتفاقی جهت یافته اند تشکیل ساختاری چند کریستالی و بسیار چگال خواهند داد.بلور واقعی CBN شبیه الماس مصنوعی است.خواص CBN با تغییر در اندازه بلورها ، مقدار و نوع نگهدارنده تغییر کرده و گریدهای مختلفی را ایجاد خواهد کرد.گریدی که دارای مقدار کمتری CBN است،با داشتن نگهدارنده ای از جنس سرامیک دارای مقاومت سایشی و پایداری شیمیایی بیشتری است و برای اجزاء فولادی سخت مناسب خواهد بود.CBN های با مقدار زیاد چقرمه تر هستند و بیشتر برای چدنهای سخت و فولاد به همراه آلیاژهای ضدگرما مناسب می باشند.

زمانی که CBN با نگهدارنده سرامیک ساخته می شود، پایداری شیمیایی و مقاومت سایشی بیشتری دارد، اما از نظر چقرمگی قدری ضعیف تر خواهد بود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با چسباندن قطعه ای CBN روی پایه ای از جنس تنگستن کارباید، ابزاری چقرمه و مقاوم در برابر ضربه به دست می آید که دارای لبه برنده ای نسبتا ترد خواهد بود.به این مجموعه TIN نیز اضافه می شود.

CBN می تواند روی موادی که دارای سختی بالای HRC 48 هستند به کار رود.اگر ماده قطعه کار نرم باشد سایش اتفاق خواهد افتاد، به عبارت دیگر هرقدر ماده سخت تر باشد سایش ابزار کمتر خواهد بود! صافی سطح قطعات ماشینکاری شده بسیار عالی است و به همین جهت CBN یک جایگزین جذاب برای سنگ زنی به شمار می رود.

صلب بودن ابزار و ماشین از عوامل اصلی هستند و باید شعاع نوک اینسرت به حد کافی بزرگ انتخاب شود.عملیات برشی روی سطوح ناپیوسته باید با دقت ارزیابی شود تا اطمینان از این که ابزار و تنظیمات آن در مناسب ترین شرایط انتخاب شده اند ، حاصل گردد.

آماده سازی لبه با تقویت پخها و انتخاب و کاربرد صحیح ابزار بسیار مهم است.دانه های CBN بسیار ریز هستند و به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد براده های میکروسکوپی باید روی لبه پخهای مناسبی ایجاد شده و با عملیات هونینگ ابزار برای ماشینکاری مواد مختلف آماده گردد.در صورتی که انتخاب صحیحی انجام گیرد، اینسرتهای CBN مقاومت سایشی بالا را برای یک لبه برنده تیز و سخت نشان خواهند داد.

اینسرتهای CBN برای عملیات پرداخت با تلرانس ابعاد بسته روی فولادهای سخت،بسار مناسب هستند.صافی سطحRa=0.3 و تلرانس 0.01 mm در عملیات تراشکاری با CBN قابل دستیابی است. عمر ابزارهای CBN از انواع سرامیک و سمنتدکارباید بیشتر است.اگر انتخاب صحیح صورت گیرد پس از پایان عملیات قطعه کار نسبتا سرد خواهد بود زیرا گرما با براده ها انتقال یافته است.

سرعتهای برشی نسبتا بالا و سرعت پیشروی تقریباً پایین برای ماشینکاری با CBN پیشنهاد می شود و اگر از خنک کاری استفاده می شود باید به مقدار فراوان در اطراف لبه برنده پاشیده شود در غیر این صورت از ماشینکاری خشک استفاده گردد تا از ترکهای ناشی از شوکهای حرارتی اجتناب شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...