رفتن به مطلب

سهم نگران کننده امريکا در معاملات تسليحاتي جهان


.Godfather.

ارسال های توصیه شده

24/12/1388

کد خبر : 1013284

منبع : خبرگزاری ایرنا

 

2010%5C3%5C15%5Cimg634042490539375000.jpg

سهم نگران کننده امريکا در معاملات تسليحاتي جهان

تهران- "انستيتوي بين المللي تحقيقات صلح استهکلم" روز دوشنبه اعلام کرد که خريد و فروش فزاينده تسليحات در سطح جهان که بخش عمده ي ان متعلق به امريکاست نگراني درباره بروز مسابقه تسليحاتي در مناطق پرتنش جهان را افزايش داده است.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از استکهلم، داده هاي جديد مرکز ياد شده نشان مي دهد که نقل و انتقال تسليحات مهم متعارف در فاصله زماني 2004تا 2009در قياس با دوره پنج ساله قبل از آن، 22درصد افزايش يافته است.

انستيتوي بين المللي تحقيقات صلح استهکلم افزود که آمريکا با سهم 30 درصدي خود در صادرات جهاني سلاح در فاصله زماني سال هاي 2004تا 2009ميلادي، همچنان به عنوان بزرگترين تامين کننده تسليحات محسوب مي شود. هند و چين نيز بزرگترين وارد کننده تسليحات متعارف هستند.

مرکز ياد شده، براي نخستين بار سنگاپور و الجزاير را در فهرست 10 واردکننده عمده سلاح قرار داد.

اسوشيتدپرس ادامه داد:چين در عرصه صادرات جهاني سلاح نيز نقش نسبتا کوچکي را نيز ايفا مي کند. ميانگين صادرات سالانه چين معادل 380ميليون دلار است که با صادرات بيش از هفت ميليارد دلاري امريکا قابل قياس نيست.

انستيتوي بين المللي تحقيقات صلح استکهلم افزود که داده هاي جديد، نگراني ها را از بابت تشديد مسابقه تسليحاتي در مناطق ناآرام در خاورميانه، شمال آفريقا، آمريکاي جنوبي، جنوب آسيا و جنوب شرق اين قاره افزايش مي دهد.

"پائول هالتوم" مدير برنامه خريد و فروش تسليحاتي در انستيتوي ياد شده گفت: "کشورهاي غني از منابع، تعداد قابل توجهي هواپيماهاي جنگي گران قيمت خريداري کرده اند و رقباي همجوار آنها نيز در واکنش به اين اقدام، متقابلا از همان نوع هواپيما سفارش داده اند."

بنا بر اعلام انستيتوي استهکلم، جنگنده ها 27درصد از کل اقلام تسليحاتي عرضه و خريداري شده در سال هاي 2004تا 2009در سطح جهان را تشکيل مي دهند و در اين ميان، آمريکا 72فروند جنگنده "اف16" به امارات و 52 فروند به رژيم صهيونيستي و 40فروند "اف 15" نيز به کره جنوبي فروخته است.

روسيه به عنوان دومين صادر کننده سلاح در جهان، 82 فروند جنگنده "سوخو" به هند، 28فروند به الجزاير و 18 فروند از همين نوع را به مالزي فروخته است و در سال جاري ميلادي نيز براي دريافت سفارش 126فروند هواپيماي جنگي از هند، با فروشندگان اروپايي و امريکايي رقابت دارد.

انستيتوي استکهلم با اشاره به تقاضاي سال 2009ويتنام براي هواپيماي جنگي دوربرد و زيردريايي، تصريح کرد که موج کنوني خريد سلاح در جنوب آسيا "مي تواند منطقه را ناامن کند و آرامش دهها ساله آن را به خطر اندازد."

براساس اعلام اين انستيتو، گزارش ارائه شده جنگ افزارهاي متعارف مهم همچون انواع هواپيما، خودروي زرهي، توپخانه، حس گر، موشک، کشتي و سيستم هاي دفاع هوايي را در بر دارد و ساير اقلام همچون کاميون، تسليحات کوچک، مهمات و اسلحه سبک را لحاظ نکرده است.

 

2010%5C3%5C15%5Cimg634042490539375000.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...