رفتن به مطلب

فیزیک نوین دنیای کوچکترین ذرات


d-a-r-y-a

ارسال های توصیه شده

دنیای کوچکترین ذرات

 

آیا ذرات نوری وجود دارند؟

صدها آزمایش گوناگون ثابت کرده که امواج نوری وجود دارند. این امواج برخلاف امواج آب و امواج صوتی، در خلاء نیز انتشار مییابد. نور، امواج رادیوئی، امواج مادون قرمز، امواج ماوراء بنفش و امواج رونتگن همگی به خانواده بزرگ امواج الکترومغناطیسی تعلق دارند. نور مادون قرمز طول موج بلندتری از نور بنفش دارد. نور نادیدنی مادون قرمز، به نوبه خود نسبت به نور قرمز، از طول موج بلندتری برخوردار است. در حالیکه نور ماوراء بنفش دارای طول موج کوتاهتری از نور بنفش بوده و اشعه رونتگن در جای خود، طول موج کوتاهتری از نور ماوراء بنفش دارد.

تا آغاز قرن حاضر اینطور تصور میشد، که با توجه به آگاهی ذهنی که انسان از نور، بهعنوان موج دارد، به تمام خصوصیات نور پیبرده و آن را کاملاً شناخته است. ولی با ظهور فیزیکدانهای بزرگی چون پلانک و اینیشتین این تصور تغییر یافت.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

با اجازه ی خانم دریا بنده هم یه چیزایی به این اطلاعات اضافه میکنم.:icon_gol:

 

صدها آزمایش گوناگون ثابت کرده که امواج نوری وجود دارند.

برای اولین بار بصورت ابتدایی رابرت هوک و سپس هویگنس که آنرا تکمیل کرد تئوری موجی را مطرح کردند که پدیده هایی را که تا پیش از آن نمیشد توسط تئوری ذره ای نیوتن اثبات کرد تو جیح میکردند مثل انعکاس و شکست و شکست دوگانه.

 

این امواج برخلاف امواج آب و امواج صوتی، در خلاء نیز انتشار مییابد.

این اومواج بصورت عرضی هستند و برای انتشار نیاز به محیط مادی ندارند ... به همین خاطر هست که نور خورشید به ما میرسه.

 

نور، امواج رادیوئی، امواج مادون قرمز، امواج ماوراء بنفش و امواج رونتگن همگی به خانواده بزرگ امواج الکترومغناطیسی تعلق دارند. نور مادون قرمز طول موج بلندتری از نور بنفش دارد. نور نادیدنی مادون قرمز، به نوبه خود نسبت به نور قرمز، از طول موج بلندتری برخوردار است. در حالیکه نور ماوراء بنفش دارای طول موج کوتاهتری از نور بنفش بوده و اشعه رونتگن در جای خود، طول موج کوتاهتری از نور ماوراء بنفش دارد.

تا آغاز قرن حاضر اینطور تصور میشد، که با توجه به آگاهی ذهنی که انسان از نور، بهعنوان موج دارد، به تمام خصوصیات نور پیبرده و آن را کاملاً شناخته است. ولی با ظهور فیزیکدانهای بزرگی چون پلانک و اینیشتین این تصور تغییر یافت.

 

پس از همه ی اینها جیمز ماکسئول بر اساس نتایج تجربی یه سری معادالات رو مطرح کرد که معروف هستن به معادلات ماکسئول که میتوان بر اساس این معادلات به وجود موجی با سرعت 3*10به توان 8 و بسامد 5*10به توان14پی برد. ماکسئول این نور رو نمونه ای از تابش الکترو مغناطیس مینامید.

 

 

منبع:خودم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...