رفتن به مطلب

عنوان: بيماريهاي باکتريايي عفوني ويروسي.


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 100%]

[/TD]

[TD]

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]


[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]همانطوری که می دانید این دسته از بیماریها دارای شاخه ها و ابعاد وسیعی هستند. سعی شده است، در این قسمت به بیماریهایی که بیشتر در آکواریوم رایج هستند و برای اکثر اکواریوم داران مشکل ایجاد کرده است پرداخته می شود.

 

● بیماریهای برانشی یا آبششی

 

بیماری برانشی که معمولا بصورت برگشتن برانش از حالت عادی است و گاهی هم در زیر برانش خونریزی مشاهده می شود و برانش کاملا باز و قرمز و از حالت عادی خارج است در بین ماهیها ظاهر می شود و همه گیر است. این بیماری بوسیله نوعی باکتری ایجاد می شود که معروف به قارچ آبشش است. در طول مراحل اولیه بیماری معمولا ماهیها علائمی را از خود نشان می دهند. برای پی بردن به اینکه آیا ماهیها مبتلاء به این بیماری شده اند یا خیر احتیاج به دقت و توجه به رفتار و حرکات ماهی خواهد داشت که باید با دقت و توجه به این قبیل ناراحتیها پی به وجود این بیماری در بین ماهیها برده شود. زیرا طریقه شنا کردن ماهی بیمار تغییر می کند و با سرعت به سطح اب می آید و بعد بی حس و آرام می شود و در مراحل اولیه ماهی کاملا بی اشتها می شود و میل به غذا ندارد. اگر دراین مرحله آبششهای ماهی را بررسی کنید، خواهید دید که آبششها متورم شده است که در نتیجه بتدریج صفحات آبششی بهم چسبیده و سیخ سیخ گشته و رنگ آن پریده می شود.

 

ماهیهای بیمار به مرور زمان دارای آبششهای کاملا باز می شوند.

 

هرچه پیش می رود بیماری شدیدتر می شود. بطوریکه تشکیلات کرکی پنبه ایی مانند در دنبال و روی سرپوشهای آبششی ظاهر می شود. و این تغییرات شدید ایجاد شده در آبششها تنفس ماهیها را مختل می سازد و آنها بسختی قادرند تنفس کنند. و باعث می شود به سطح آب بیایند و چنین تصور می شود که اکسیژن محلول درآب کم شده است و ماهیها شدیدا دچار مشکل هستند و در خاتمه و ادامه روند و رشد این بیماری تلفات ماهیها را همراه خواهد داشت.

 

طریقه پیشگیری از بروز و ایجاد بیماری آبششی یا برانشی

 

جلوگیری از ورود آلودگیهای باکتریایی به آکواریوم تنها راه علاج است. بهتر است هر وسیله ای که وارد آکواریوم می شود فاقد هر گونه آلودگی باشد.

 

انواع غذاهای زنده که از طبیعت صید می شوند و بدون توجه به آلودگی آنها و قبل از آنکه ضد عفونی شوند در اختیار ماهیها قرار می گیرند. یکی از راههای ورود باکتریها به آکواریوم می باشد. همواره بایستی شرایط آب آکواریوم کاملا بهداشتی و تمیز باشد و اکسیژن محلول درآب آکواریوم به حد کافی وجود داشته باشد. در صورت مشاهده آلودگی آب و یا کدر شدن باید سریعا نسبت به تعویض آب آکواریوم اقدام شود. در مرحله اولیه برای پیشگیری می توانید چند روز از کپسول یا قرص کلرآمفنیکل به ازای هر ۱۰ لیتر آّب ۲۵۰ میلی گرم از کلرآمفنیکل را به آکواریوم اضافه کنید و بعد از یک هفته قسمتی از آب را تعویض کنید مشکل کاملا برطرف خواهد شد.

 

▪ طریقه درمان بیماری آبششی یا برانشی

 

مقداری آب را در داخل ظرف مناسب میریزیم و به ازای هر ۱۰ لیتر آب ۵۰۰ میلی گرم کلر آمفنیکل به آن اضافه می کنیم و ماهیها را بمدت ۲۴ ساعت در این محلول حمام می دهیم چنانچه در این مدت آب بیش از حد کدر شد بایستی قسمتی از آن را عوض کنید و دوباره دارو اضافه کنید. اکسیژن و دمای آب هم کنترل شود. بعد از تمام شدن حمام ماهیها، باید آنها را به آکواریوم تمیز و آماده انتقال دهیم در اینصورت بیماری کاملا درمان شده است.

 

چنانچه بیماری پیشرفت کرده باشد و بصورت حاد در آمده باشد بهتر است بمدت یک هفته و هر روز در دو نوبت همراه غذای ماهیها به ازای هر ۱۰۰ گرم غذا یک کپسول ۵۰۰ میلی گرم کلرآمفنیکل را مخلوط کنید و به ماهیها بخورانید. تا درمان کامل صورت بپذیرد. در این شیوه دقت کنید تمام نکات بهداشتی و اصول صحیح نکهداری و زنجیره مراقبتهای ویژه آکواریوم باید رعایت کامل شود. البته دوز داروی مورد استفاده به سایز ماهی هم بستگی خواهد داشت .

 

● بیماری استسقاء یا آب آوردگی شکم و بدن ماهی

 

این بیماری ماهیها را در سنین مختلف آلوده و مبتلا می سازد و همه گیری بسیار شدیدی دارد. معمولا علت آن وارد کردن ماهی آلوده می باشد.

 

اولین نشانه ای که در ماهی ظاهر می شودخونریزی در پوست و عضلات و اندامهای داخلی است و سپس چون روده ها و صفاق در داخل بدن متورم می شوند بنظر می رسد که شکم ماهی بزرگ شده است و معمولا فلسهای ماهی هم برمی گردد. که با علائم استسقاء توأم می شود. شیوه پیشگیری و درمان مشابه بیماری برگشتن برانشی است که در قسمت قبل توضیح داده شد. ضمنا به جز کلرآمفنیکل از انواع آنتی بیوتیکهای دیگر هم برای درمان می توانید استفاده کنید.

 

● بیماری دم خوره یا پوسیدگی باله ها

 

نوعی میکروب باعث ریختن باله ها و فاسد شدن آنها می شود و در این بیماری باله های شنا و دمی ماهیها دچار تغییرات می شوند و گاهی هم از بین می روند.

 

در مرحله اولیه خط سفید کم و بیش واضح در طول لبه های خارجی باله شنا ظاهر می شود و تدریجا به سمت قاعده آن پیش می رود و کم کم قسمتهایی از لبه خارجی باله شنا را از بین می برد و شعاعهای آن لخت می شود و در آخر خود آنها که از نوعی میکروب تشکیل شده اند از بین می روند. و در انتها زخمی روی بدن ماهی باقی می گذارند که در مرحله بعد این محل مورد هجوم اجرام ریزبینی دیگر مانند قارچها قرار می گیرند و تا سر حد مرگ ماهی پیش می روند.

 

علت بروز میکروب که باعث گندیدگی باله ها می شود، در شرایط غیر بهداشتی آکواریوم و یا ضعیف بودن ماهیها سریعتر ظاهر می شود. بنا بر این اگر شرایط آکواریوم مرتب باشد، در مرحله اولیه خیلی سریع این بیماری را می توانید ریشه کن کنید. در غیر اینصورت در مراحل بعدی برای مقابله با این بیماری، باید علاوه بر ایجاد یک شرایط کاملا بهداشتی و یا داشتن یک رژیم غذایی مناسب باید از روش درمان که ذکر می شود استفاده کنید.

 

خوشبختانه بعد از برطرف شدن بیماری باله ها شروع به رشد می کنند و شکل ماهی به حالت اول برمی گردد.

 

▪ طریقه پیشگیری از بروز بیماری دم خوره یا پوسیدگی باله ها

 

برای پیشگیری از بروز بیماری دم خوره باید در مرحله اول از ورود ماهیها ی آلوده به آکواریوم جلوگیری بعمل آورید. چنانچه ماهی جدیدی را می خواهید وارد آکواریوم نمائید به لب باله های او نگاه کنید چنانچه هاله ایی سفید رنگ روی آن قرار دارد باید قرنطینه کنید و آنرا جداگانه معالجه کنید و پس از آنکه به سلامت او اطمینان پیدا کردید وارد آکواریوم نمائید. این بیماری واگیردار است و خیلی زود در بین ماهیها شایع خواهد شد و اگر دقت و سرعت نداشته باشید در کمتر از سه روز تمام ماهیهای شما به این بیماری مبتلا می شوند و بعد از آن تلفات شروع خواهد شد و همچنان پیشروی ادامه خواهد یافت تا اینکه هیچ ماهی زنده نخواهند ماند. هر ماهی سالم دیگری هم در این محیط قرار دهید به سرنوشت ماهیهای تلف شده دچار خواهد شد و انتشار این بیماری بیشتر از طریقه جابجایی ماهی آلوده صورت می گیرد. چنانچه شرایط آب آکواریوم همواره با دقت بررسی شود و نکات بهداشتی و اکسیژن آب همواره مورد توجه قرار بگیرد این بیماری خیلی دیر ظاهر می شود.

 

در واقع برای پیشگیری علاوه بر کنترل و رعایت زنجیره های مراقبتهای ویژه باید در هفته یکبار قسمتی از آب آکواریوم تعویض شود. و بعد از تعویض آب به ازای هر ۱۵۰ لیتر آب آکواریوم یک عدد کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرم اضافه نمود و برای هر ۵۰ لیتر آب آکواریوم یک قاشق غذا خوری نمک اضافه شود. پس از اطمینان کامل از برطرف شدن میکروب بیماری دم خوره قسمتی از آب را تعویض کنید. و همه چیز را بحالت عادی و مرتب و منظم برگردانید.

 

● طریقه درمان بیماری دم خوره یا پوسیدگی باله ها

 

▪ روش اول: می توانید یک کپسول آموکسی سیلین۵۰۰ میلی گرمی را با ۵۰ گرم غذا مخلوط کنید و به مدت ۹ روز در هر روز دو نوبت به ماهیها بخورانید.

 

▪ روش دوم : می توانید یک کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرم را به ازای هر ۱۵۰ لیتر آب آکواریوم در هر ۸ ساعت یکبار به آکواریوم وارد کنید. و سه روز متوالی تکرار کنید. بعد از اتمام و خوب شدن بیماری نصف آب آکواریوم را تعویض کنید. بعد از آن ماهیها رو به سلامت می روند و باله هایشان مجددا شروع به رشد می کند. برای جلوگیری از رشد احتمالی قارچها بر روی زخمها و محلهای عفونت بهتر است به ازای هر ۳۰ لیتر آب آکواریوم یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید و مقداری داروی ضد قارچ به آب آکواریوم اضافه کنید و تمام شرایط آکواریوم را با دقت کنترل کنید و بررسی کنید و نکات بهداشتی و بخصوص وضعیت اکسیژن آب آکواریوم را همواره مورد توجه قرار دهید.

کشاورزی.منابع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...