رفتن به مطلب

ايده دريافت غرامت جنگ هاي جهاني فصل تازه اي در روابط بين الملل است


.Godfather.

ارسال های توصیه شده

22/12/1388

کد خبر : 1004567

منبع : خبرگزاری ایرنا

2010%5C3%5C10%5Cirna634038202849062500.jpg

 

 

پيروز مجتهدزاده در گفت و گو با ايرنا: ايده دريافت غرامت جنگ هاي جهاني فصل تازه اي در روابط بين الملل است

پيروز مجتهد زاده استاد جغرافياي سياسي و کارشناس مسائل بين المللي در رابطه با ايده دريافت غرامت هاي جنگ هاي جهاني از دولت هاي اشغالگر اظهار داشت: اين ايده مي تواند فصل تازه اي را در قوانين بين الملل و روابط بين الملل باز کند.

مجتهد زاده در گفت و گو با ايرنا تاکيد کرد: فکر مي کنم که اگر ما وارد دوره تازه اي از روابط بين الملل شده باشيم که بشود مسائل گذشته را دوباره مطرح کرد، دنياي بسيار جالبي را شاهد خواهيم بود.

اين استاد دانشگاه افزود: در آن صورت آيا تفاهم بين المللي را مي توان تا آنجا گسترش داد که قراردادهاي سراسر استعماري، مانند قرارداد وحشتناک ترکمنچاي را که با مشارکت عباس ميرزا وليعهد و استعمارگران روسي و انگليسي به ما تحميل شد، را هم منکر شويم؟

اين کارشناس مسائل بين المللي گفت: ما در سال هاي پس از جنگ جهاني دوم شاهد طلب افراد و اسيران جنگي متفقين در جنگ جهانگير دوم – يعني فرانسه و بريتانيا و ايالات متحده – از آلمان و ژاپن در رابطه با انسان ستيزي هاي زمان جنگ بوديم که به "عذرخواهي" اين دو کشور منتهي شد و هر دو کشور پذيرفتند مبالغ هنگفتي را به مظلومان آن ستمکاري ها بدهند ولي در اينجا ما صحبت از ادعاي يک دولت - نه افراد ستم ديده و اسيران جنگي – در زمينه اشغال کشور ، سرزمين – در خلال جنگ داريم که پديده اي کاملا نو و بحثي بسيار جالب و شنيدني است.

پيروز مجتهدزاده تصريح کرد: حداقل آن اين است که به قدرت هاي بزرگ گفته شود که ملت ها تجاوزکاري ها و زورگويي هاي آنان را فراموش نخواهند کرد اما در شرايط اجرايي اگر در وضعيتي قرار گيريم که بتوانيم اين مساله را به عمل در بياوريم، طبيعتا فصل تازه اي را در قوانين بين المللي و در روابط بين الملل آغاز کرده ايم که مي تواند به سود ايده جلوگيري از ظلم و ستم به بهانه "جنگ و الزامات جنگي" تمام شود.

*** رابطه ايران با آمريکا

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه آمريکا در تلاش است تا تحريم هاي جديدي عليه کشورمان وضع کند و شما پيش از اين اعلام کرده بوديد که تا زماني که بحث هسته اي ايران حل نشود، موضوع رابطه با آمريکا هم حل نخواهد شد، اکنون وضع را چگونه پيش بيني مي کنيد؟، گفت: بديهي است که "پيش بيني" احوال آينده کار طالع بينان است و در عالم بررسي هاي علمي شرايط و امور جايي ندارد با اين حال، در عالم علم هم مي توان، بر اساس شناخت واقعيت هاي موجود و بررسي شرايط حاکم، در چگونه شکل گرفتن احوال آينده گمانه زني کرد.

اين کارشناس مسائل بين المللي تاکيد کرد: در تلاشي که صرفا جنبه گمانه زني دارد، مي توان گفت که در شکل گيري شرايط سياسي سال 1389 ايران در امور داخلي و روابط خارجي مساله هسته اي همچنان ديگر مسائل را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اين استاد دانشگاه تصريح کرد: در شريط گذشته که هنوز آثار فشارهاي شديد لابي هاي يهودي و لابي هاي صهيونيستي – صهيونيزم يهودي و مسيحي – هنوز طبيعت صلح آميز پيشنهاد اوباما در "حل مسائل با ايران از راه هاي صلح آميز" را تحت تاثير نگرفته و از مسير منحرف نکرده بود، من تلاش زيادي مي کردم تا از شرايط پيش آمده بهره لازم برده شود. شرايطي که پس از دوران تلخ تر از زهر حکومت بوش و نومحافظه کاران پيش آمده بود و آنان حتي در مذاکرات 1+5 نيز شرکت نمي کرد.

پيروز مجتهدزاده افزود: خطاي سياسي نابخشودني ايالات متحده آمريکا و بريتانيا و فرانسه در ايجاد استنباط "دخالت در امور داخلي" ايران در کشمکش هاي پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ايران آثاري کاملا منفي داشته است بر بارزه هاي مثبت ديدگاه ژئوپوليتيک دولت اوباما نسبت به ايران که عبارت بوده است از عبور از استراتژي "تهمت و تهديد" به "ديپلماسي" با اعلام استراتژي "حل مسائل از راه هاي صلح آميز متکي بر سياست مذاکره".

وي اظهار داشت: با اين حال، حتي در دوران دگرگون شدن نسبي فضاي پر تنش روابط ايران و غرب پس از پيروزي انتخاباتي اوباما در ايالات متحده، ديويد ميليبند وزير خارجه بريتانيا تا آنجا پيش رفت که ضمن اعلام ملايمت در رفتار بريتانيا نسبت به ايران و ابراز اميدواري در بهبود مناسبات ايران و غرب، زبان به کنايه گشود که "تا کي ملتي مي تواند در اسارت تاريخ بماند."

اين کارشناس مسائل بين المللي خاطرنشان کرد: در برخورد با اين سخن ايشان بود که همان هنگام نوشتم: "بايد به آقاي ميليبند ياد آوري نمود که بسياري از ما ايرانيان خيلي وقت است که مي خواهيم خود را از اسارت يا زندان سوء ظن تاريخي نسبت به اميال امپرياليستي بريتانيا رها سازيم ولي اگر سياست هاي اغلب عجيب و غريب دولت بريتانيا بگذارد. براي مثال، دولت آقاي توني بلر در پي گيري کورکورانه سياست هاي ژئوپوليتيک و اميال ژئواستراتژيک محور اسرائيل – نومحافظه کاران امريکائي عليه ايران در سال هاي 2005 تا 2007 چه هيجاني نشان داد. چند بار شخصا به خاور ميانه و خليج فارس سفر کرده و شخصا برخي از همسايگان عرب را عليه ايران شوراند و چگونه کوشيد ماجراي بازداشت قانوني ملوانان متجاوز بريتانيا در آب هاي خليج فارس را تبديل به بهانه اي کند براي آغاز حمله نظامي واحدهاي دريائي امريکائي مستقر در خليج فارس عليه ايران، و با توجه به اينکه نخست وزير براون در همان سخنان نسبتا دوستانه سال گذشته در تاييد حقوق مسلم ايران در استفاده از انرژي هسته اي، مجددا دروغ اسرائيلي در عدم همکاري ايران با آژانس را قويا تکرار کرد، قطعا خواهد دانست که چرا ايرانيان خروج از اسارت تاريخ در روابط کشور خود با بريتانيا را دشوار مي يابند.

اين استاد دانشگاه با اين حال گفت: به هر حال، در برابر خطاي خارجي در ايجاد استنباط "دخالت در امور داخلي ايران"، متاسفانه يک خطاي داخلي بروز کرد و آن هم عدم توجه تهران بود به طبيعت اعلام نشده استراتژي جديد اوباما در زمينه "حل مسائل با ايران منهاي خواست هاي اسرائيلي."

وي اظهار داشت: به گفته ديگر، تهران توجه نکرد که در برابر آرامش، بايد آرامش داشت و در مقابل گرفتن امتياز هاي مورد نظر از حريف، بايد حساب شده امتياز هايي داده شود که در قياس منافع و استقلال ملي کشور البته "قانوني" و "مشروع" باشند.

وي افزود: در اين برخورد ضروري بود گفته خاوير سولانا در زمينه لزوم "اعتماد سازي غرب نسبت به ايران" را با دقت و ملايمت پي گيري شود، نه بر اساس ناباوري مطلق و مطلق نگري در نگاه به شرق يا غرب.

 

*** موضوع هسته اي ايران و مبادله سوخت

مجتهدزاده با اشاره به مذاکرات وين براي تبادل اورانيوم 3.5 درصدي با سوخت 20 درصد مورد نياز نيروگاه تحقيقاتي تهران اظهار داشت: تهران مي بايستي خواست هاي خود در زمينه ميزان و درجه غني سازي اورانيوم و يا مکان مبادله شمش هاي غني شده را به گونه ديپلماتيک شرط اعتماد سازي غرب در برابر ايران قرار داده و خواستار توقف تبليغات مضر، لغو تحريم هاي يک جانبه آمريکائي، آزاد سازي دارائي بلوکه شده ايران و لغو قطعنامه هاي سه گانه غير قانوني توسط شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي شد.

اين کارشناس مسائل بين المللي خاطرنشان کرد: با همه اين احوال، رويدادهاي اخير يعني اعتراض به ناسازگاري هاي غرب در مذاکرات ژنو و وين و اعلام بالا بردن ميزان غني سازي تا 20 درصد درجه خلوص وضعيت کاملا تازه اي را در روابط ايران و آژانس بين المللي انرژي هسته اي، به ويژه در دوران مديرکلي آمانو، پيش آورده است که لزوما توپ بازي را به دروازه غرب مي اندازد.

وي تاکيد کرد: استدلال منطقي در اين زمينه عبارت است که مجاز ساختن غني سازي اورانيوم در ايران تا ميزان 3.5 درصد حاصل پذيرش وضعيت موجود در سال 2007 از سوي آژانس بود و مديرکل آژانس در آن هنگام آن رقم را پيشنهاد داد. اکنون که از يک طرف پيشنهاد آژانس براي توافق عملا از سوي کشورهاي به اصطلاح 1+5 منتفي شده است، و از طرف ديگر، ايران توانسته است استعداد و ظرفيت غني سازي را 20 درصد گسترش دهد، ديگر دليلي باقي نمي ماند که طرفين همچنان بر اساس ظرفيت هاي سال هاي گذشته بحث کنند.

اين استاد دانشگاه اضافه کرد: اين استدلال کاملا منطقي است و از نظر حفظ حقوق ملي ايران، گام بزرگي به جلو شمرده مي شود. به نظر من، از آنجا که غرب چاره اي جز پذيرش وضعيت موجود را نخواهد داشت، هر اندازه که در کار حصول توافق تعلل کند، ناچار خواهد بود که با ميزان گسترش يافته تري از استعداد غني سازي ايران – حتي تا 50 درصد – کنار آيد.

مجتهدزاده تصريح کرد: غرب دريافته است که در شرايط کنوني نه از حربه جنگ مي تواند عليه ايران استفاده کند و نه انتظار معجزه از تحريم هاي اقتصادي عليه ايران را داشته باشد. به اين ترتيب فکر مي کنم حرکت هاي اخير دولت ايران در اين راستا کاملا درست و موثر خواهد بود.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...