رفتن به مطلب

جثه گوسفندان در زمستانهاي سرد بزرگتر مي‌شود


ارسال های توصیه شده


يك مطالعه ‪۲۰‬ساله در مورد گوسفندهاي اسكاتلندي نشان مي‌دهد اثر تغييرات آب و هواي زمين بر اين حيوانات نشان مي‌دهد در زمستانهاي سرد جثه گوسفندان بزرگتر و تعداد آنها بيشتر مي‌شود.

سايت اينترنتي "بي‌بي‌سي‌نيوز" به نقل از اين مطالعه گزارش داد، در زمستانهاي سخت و سرد، جثه گوسفندان بزرگتر مي‌شود و تعداد آنها افزايش مي‌يابد و به عكس در زمستانهاي ملايم‌تر، جثه گوسفندان كوچكتر و جمعيت آنها كاسته مي‌شود. دانشمندان انگليسي حاضر در اين مطالعه كه گزارشي از آن در شماره اخير نشريه "ساينس" به چاپ رسيده‌است عقيده دارند اين نخستين تحقيقاتي است كه وجود ارتباط ميان تغييرات آب و هواي زمين و تغييرات جثه و نيز جمعيت حيوانات را نشان مي‌دهد. به گفته "تيم كولسن" محقق كالج سلطنتي لندن، پيش از اين امكان اثبات وجود ارتباط ميان بوم‌شناسي(اكولوژي) و نيز تغييرات تكاملي حيوانات وجود نداشت اما به نظر مي‌رسد موجودات زنده به توانايي مرتبط كردن اين دو عامل با يكديگر دست يافته‌اند. در اين مطالعه محققان گوسفندان از نژاد "سوي" را در جزيره "هيرتا" در "آوتر هبرايدز" در اسكاتلند بررسي كردند. به گفته دكتر "كولسن"، دليل انتخاب گوسفندان جزيره ياد شده اين است كه آنها در گذشته با دقت كامل مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و به علاوه مكان زندگي آنها نيز ساده و فاقد پيچيدگي زياد است زيرا اين ناحيه فقط گوسفند است و علفزار. محققان اطلاعات جمع‌آوري شده در مورد اين گوسفندان از سال ‪۱۹۸۵‬تاكنون را بررسي كردند و مواردي نظير تغييرات جمعيت و همچنين جثه آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. نتايج مطالعه نشان داد ارتباط نزديكي ميان جثه حيوانات و تعداد آنها وجود دارد. هنگامي كه تعداد گوسفندان داراي جثه بزرگ در جمعيت آنها افزايش مي‌يابد، تعداد كل گوسفندان نيز بيشتر مي‌شود كه اين احتمالا به دليل توانايي بالاتر گوسفندان بزرگ در زمينه توليد مثل است. از سوي ديگر اطلاعات جمع‌آوري شده نشان داد جثه حيوانات نيز متاثر از شرايط محيط زيست آنهاست. به گفته "كولسن"، در دهه ‪۱۹۸۰‬كه زمستانهاي سختي در اسكاتلند سپري شده است، تعداد گوسفندان درشت جثه افزايش يافته اما در سالهاي بعدي كه زمستانهاي ملايم‌تري سپري شده‌اند، جثه گوسفندان نيز كوچكتر شده‌است. وي افزود: اين مطالعه نشان مي‌دهد تغييرات محيط زيست تا چه ميزان بر تكامل و نيز اكولوژي حيوانات تاثير گذار است.

_________________________________________________________________________

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...