رفتن به مطلب

ماهی آرونا


پسری از بابلسر

ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

7421649.jpg?461

 

 

پیش فرض آروانا

 

ماهي اروانا از معروفترين و يكي از زيباترين ماهيان گوشتخوار ميباشد. اين ماهي در طبيعت و اكواريوم 100 سانتي متر رشد ميكند و دماي مورد نياز براي نگه داري ان 25 درجه سانتي گراد ميباشد. اين ماهي در بالا و سطح اب شنا ميكند و در مخزن نگهداريش احتياج به فضاي ازاد براي تحرك و شنا دارد. بنابراين شما ميبايست كه فضاي بالاي اب و وسط اكواريوم را از تزئينات خالي بگذاريد. اين ماهي شكارچي و ماهيخوار ميباشد. علاقه وافري به شكار حشرات در بيرون اب دارد و ميتواند تا چندين متر از محيط خود بيرون پريده و طعمه اش را شكار نمايد.لذا لازم است شما درپوش مناسبي بروي مخزن خود گذاشته تا در صورت نگهداري اين گونه از ماهيان به مشكلي برخورد نكنيد. اروانا نياز به مخزني بزرگ دارد و فضاي باز براي حركتش. در مخزن نگهداري ميتوانيد انرا با دل خرد شده و ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروتئين هستند تغذيه نمائيد. همينطور اين ماهي علاقه زيادي به حشرات زنده دارد. ميتوانيد حشراتي چون مگس سوسك و حشرات ديگر را به عنوان خوراك زنده به او بدهيد. همچنين ماهيهاي طعمه خوراك بسيار مناسبي براي اروانا ميباشند. اب مخزن نگهداري اروانا ميبايست كه بسيار شفاف و تميز و پر اكسيژن باشد. براي مخزن خود از ***** مناسبي استفاده نمائيد. اروانا با ماهيان ديگر گوشتخوار براحتي همزيست شده و ميتوانيد انها را در يك مخزن نگهداري كنيد. اروانا در گونه هاي مختلفي يافت ميشود و در ايران سيلور اروانا بيش از گونه هاي ديگر به چشم ميخورد. اروانا در رنگهاي سبز و قرمز و سياه و طلائي يافت ميشود. اروانا رشد بسيار قابل توجهي دارد و در مدت كوتاهي ماهي بزرگي ميشود. بنابراين براي نگه داريش احتياج به مخزن بزرگتري خواهيد داشت. اروانا در مخازن خانگي و يا حتي در ايران تكثير نميشود و در همان كشورهائيكه زيست ميكند توسط محققين تكثير پيدا ميكند به خاطر همين ماهي نسبتا گراني ميباشد و از جمله ماهيان ارزشمند اكواريوم محسوب ميشود.

 

افزایش سرعت رشد ماهی اروانا؟

ماهيان اروانا سرعت رشد بسيار خوبي دارند. اگر شرايط نگهداري و تغذيه انها درست باشد. انها در مخزن خانگي و اكواريوم تا يك متر هم رشد خواهند كرد. ولي اكثرادر مخزن خانگي بيش از 80 سانتي متر رشد نخواهد كرد. براي تسريع رشد انها ميبايستي كه تغذيه اي خوب و مختلفي داشته باشند. انها را براي رشد هر چه مناسبتر ميتوانيد با دل خرد شده كه اندازه قطعات بسته به اندازه ماهي دارد. با ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروئين هستندو ميتوانيد در ارواناهاي كوچكتر كيليكاها را خرد كرده و به انها دهيد و در اروانهاي بالغ انرا درسته به انها بدهيد. با ماهيهاي طعمه و زنده و كوچك كه غذاي بسيار مناسبي هستند. و حشرات همانند سوسكهاي درشت و كوچك خانگي و شبپره ها و مگسها و حتي حشراتي چون هزار پا و ملخها كه غذاي بسيار ارزشمندي براي اروانا محسوب ميشود و ميتوانيد انها را زنده در مخزن بيندازيد تا بخوبي تغذيه كنند و به عنوان خوراك زنده انها باعث رشد چشمگير ارواناي شما خواهند شد و همينطور با خوراك خشك مخصوص اروانا كه نوعي ميگو ميباشد ارواناها را تغذيه نمائيد. اين روشها رشد ماهي را چشمگير خواهد كرد

 

نگهداري اروانا در مخزن ؟

اروانا ماهي شناگريست و از انجا كه در سطح اب حركت ميكند بايد فضاي كافي براي شنا و مانور را دارا باشد. اروانا را در مخزني كه شما گفتيد و در ان اندازه ميشود نگه داري كرد ولي هرچه ماهي بزرگتر بشود ان مخزن برايش كوچك و نا مناسب ميگردد. در يك مخزن به طول 70 سانتي متر ميتوان اروانا را تا زمانيكه تنها 20 سانتي متر ميشود به خوبي نگهداشت.براي انكه اين ماهي بايد شناي طولي داشته باشد بنابراين هرچه طولش بيشتر شود اين مخزن نامناسبتر ميشود براي نگه داري ان.شايد بتوان يك ارواناي 40 سانتي متري را هم در يك مخزن به طول 70 سانتيمتر كه شما گفتيد نگهداري كرد اما چون فضاي حركت ماهي خيلي كم ميشود ان جلوه را نخواهد داشت و مخزن همانند قفسي ميشود براي آن ماهي. براي نگهداري ماهيان اروانا تا اندازه هاي بزرگتر و تا زمان بلوغشان مخزني لا اقل به طول 150 سانتي متر و در عرض 50 سانتي متر و ارتفاع لا اقل 60 سانتي متر توصيه ميشود. ولي شما يك ارواناي نا بالغ كوچك را ميتوانيد تا زمانيكه بزرگترشود در همان مخزن به طول 70 سانتي متر براحتي پرورش دهيد.

 

- شكل بدن : ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشه . به غذايي كه بهش میدن و محل نگهداريش باید توجه كنيد . فضاي محدود مانع از رشد ماهي ميشه و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش پیدا میکنه . به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشه .

- فلسها : بايد درخشنده باشن . نبايد تيره و لك دار باشن . وجود نقاط قرمز بر روي فلسها عادی و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نیست !

- سبيل ها : بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشن و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشن . از خريد آروانا با سبيل های كنده و كوتاه شده یا شکسته خودداری كنيد .

- باله ها : باید زيبا و صاف و گسترده باشن و تمامي شعاعهاي سخت باله اي صاف و محكم باشه و هيچگونه پارگي در باله ها دیده نشه !

- چشمها : در حالت طبيعي به سطح آب نگاه مي كنن و به دنبال غذاهاي زنده هستن چون در طبيعت ، يكي از غذاهاي اصلي آروانا رو پرندگان نشسته بر روي شاخه ها و يا سطح آب تشكيل ميده. چشمهاي سالم بايد كاملن در مركز بوده و كدر و برآمده نباشن .

- دهان : لبها نبايد خيلي برآمده باشه و فك پايين نبايد شل باشه .

- سرپوش آبشش : بايد صاف و عادي باشه و هيچگونه برآمدگي و چين خوردگي بر روي اون وجود نداشته باشه .

- شكم : شكم نبايد برآمدگي داشته باشه در غير اينصورت ماهي دچار مشكلات معده ست .

- نحوه شنا كردن : ماهي باید بتونه بطور عادي شنا كنه و باله هاي خودشو كاملن باز كنه . سبيلكها بايد صاف باشنن و ماهي نبايد دائم بالا و پايين يا به صورت زاويه دار شنا كنه .

با توجه به این نکات میتونید مطمئن باشین که پولتون رو دور نریختین و ماهی سالمی خریداری کردین .

 

درهنگام خريد بايد به يكسري نكات مهم توجه كنيد تا بهترين ماهي را انتخاب نماييد.

تعدادي از اين موارد عبارتند از :

 

رنگ : بستگي به گونه آن، رنگش بايد روشن و درخشنده باشد.

شكل بدن : به ميزان كافي پهن و طويل باشد و هر باله بايد كامل بوده و در جاي خود قرار داشته باشد.

 

فلسها : به طور منظم، درخشنده و كاملاً شكل دار و بزرگ

سبيلكها : بلند و مستقيم، هر دو هم اندازه و هم رنگ بدن

 

باله ها : بزرگ و گسترده، هر باله بايد شعاعهاي نرم و سخت باله اي را داشته باشد.

سرپوش آبششي : نزديك به سر و بدن باشد. سرپوش بايد درخشنده و بدون جراحات باشد.

چشمها :در شكل و اندازه مناسب باشد، كدر نباشد، برآمدگي نداشته باشد ، شفاف باشد.

دهان :كاملاً بسته باشد و هيچكدام از فكها از آن يكي جلو نزده باشد.

دندانها :تميز بوده و در جاي خود و در يك خط در راستاي فك باشد.

شكم :برآمده نباشد و در ناحيه لگني صاف و تخت باشد.

نحوه شنا :مطبوع و جالب و اغلب در سطوح آب شنا مي كند.

حال در مورد جزئيات موارد بالا صحبت مي كنيم :

رنگ :

مهمترين عامل در خريد ماهي رنگ آن است زيرا اولين عاملي است كه علاقه*مندان را به طرف خود جلب مي كند. بنابراين اگر شكل ماهي جذاب باشد اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهيان ايده آل محسوب نمي گردد.

شكل بدن :

ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشد. به غذايي كه به آن مي دهند و محل نگهداريش توجه كنيد. اندازه مخزن به طور مستقيم، رشد وگسترش بدن را تحت تأثير قرار مي دهد. فضاي محدود مانع از رشد ماهي مي گردد و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش مي يابد. به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشد.

غذاي داده شده بايد مغذي باشد و از غذاهاي دريايي در رژيم غذايي آنها استفاده كنيد. ماهي نبايد به يك نوع غذا عادت كند و يا به مقدار زيادي غذا بخورد. غذادهي بايد به خوبي كنترل گردد.

 

فلسها :

عامل ممايز كننده ظاهر آروانا است. فلسها همواره بايد درخشنده باشند. نبايد تيره و لك دار باشند. حضور نقاط قرمز بر روي فلسها مناسب بوده و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نمي باشد.

بسياري از مردم تصور غلطي از فلسها دارند و فكر مي كنند كه وقتي برخي فلسها افتادند، آنها به طور طبيعي جايگزين نمي گردند. هنگام جايگزيني فلسها، احساس خارش به ماهي دست مي دهد و باعث مي شود كه ماهي خود را به اجسام داخل مخزن بمالاند. اين مساله مي تواند سبب ايجاد جراحت در ماهي گردد. براي جلوگيري از اين مشكل، اجسامي كه مي توانند به ماهي آسيب برسانند را از مخزن حذف كنيد. دوره جايگزيني فلسها، 5-3 هفته طول مي كشد.

در اين مدت زمان بايد مراقب ازدياد باكتريهاي مضر باشيد يعني شرايط فيزيكي و شيميايي آب را كنترل نماييد. اگر يك فلس غير طبيعي بود، مي توانيد ماهي را بي*هوش كرده و آنرا بكنيد. به زودي فلس جديدي در اين محل رشد خواهد كرد.

 

سبيلكها :

بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشند و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشند.از خريد ماهي با سبيلكهاي كنده و كوتاه شده پرهيز كنيد.

 

سبليكها چگونه محافظت و نگهداري مي شوند ؟

در ابتدا بايد بگويم كه فضاي مخزن شما بايد به ميزان كافي وسيع باشد تا سبيلكها بتوانند به راحتي فعاليت كنند در غير اينصورت نمي توانند به خوبي رشد كرده و مدام به اجسام آكواريوم ما

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...