رفتن به مطلب

آیا ارزش دارد دفتر کاری زیبایی داشته باشیم؟


XMEHRDADX

ارسال های توصیه شده

نویسنده: اریک مارکوویتز

مترجم: سیمین راد

آیا ارزش دارد دفتری زیبا داشته باشیم؟ آیا به هزینه‌هایش می‌ارزد؟ به نظر شما یک دفتر زیبا چه خصوصیت‌هایی باید داشته باشد؟ ما پژوهش‌هایی را در این زمینه آغاز کردیم. می‌خواستیم بهترین دفتر اداری در سرتاسر جهان را شناسایی کنیم.

 

 

دفترهای زیادی را دیدیم و از مناطق زیادی در سرتاسر جهان بازدید کردیم. برخی از آن دفاتر بسیار پر زرق و برق بودند.

برخی دیگر از اداره‌ها باغچه‌های داخلی داشتند. برخی اداره‌های دیگر نیز برای کارمندان خود حیاط بزرگی را فراهم کرده بودند. آنها چندین آلاچیق بسیار زیبا ساخته بودند. حتی شاید باورتان نشود: از اداره‌ای بازدید کردیم که برای کارمندانش پیست بازی اسکیت‌بورد ساخته بود!

اما اگر راستش را بگویم چندین بار واقعا حیرت کردیم. مات و مبهوت می‌شدیم. با دیدن برخی دفاتر انگشت به دهان می‌ماندیم و از خودمان می‌پرسیدیم: آیا این همه هزینه به لحاظ مالی می‌ارزد؟ آیا ارزش دارد تا چنین سرمایه‌گذاری عظیمی برای یک محیط زیبای کاری انجام شود؟ آیا راهی وجود دارد که به دفتر کار به چشم یک دارایی نگاه نکنیم؟ پرسش‌های مالی زیادی با دیدن این دفاتر برای ما به وجود آمد.

 

wgxj3iivhp77w6rajmgr.jpg

ما اولین کسانی نبودیم که با این پرسش مواجه شدیم. حتی ما اولین کسانی نبودیم که اینقدر متعجب شدیم. اما می‌خواستیم با این پرسش بجنگیم و مساله را برای خودمان حل کنیم. برای مثال طراحان صنعتی نیز با چنین مسائلی جنگیده‌اند. آنها نیز از روش‌های متفاوتی برای اندازه‌گیری سوددهی کسب و کار استفاده می‌کنند. آنها از روش معروف «r.o.i.» یا «بازگشت سرمایه‌گذاری» استفاده می‌کنند. این روش با یک «نرخ مالی» معادل است: «سود سالانه یک شرکت در نسبت با سرمایه سرمایه‌گذاری‌شده». اما شاید یک سوال عجیب اینجا مطرح شود: آیا نسبتی بین «زیبایی‌شناسی» و «کسب و کار» وجود دارد؟ چطور می‌توانیم درباره یک طراحی زیبای داخلی به بازگشت مالی فکر کنیم؟ اینها مسائلی بودند که ما را در مسیرمان مصمم‌تر کردند.

اما همه می‌دانیم که بین «یک دفتر زیبا» و «یک دفتر گران‌قیمت» تفاوت زیادی وجود دارد. همه دوست دارند با کمترین هزینه به زیباترین دفاتر دسترسی داشته باشند. در نتیجه باید بتوانید اولا زیبایی دفتر را افزایش دهید و ثانیا از هزینه‌هایتان کم کنید. در نتیجه می‌توانید بازگشت مالی طراحی فضای داخلی شرکت‌تان را به حداکثر برسانید. پس اولین نکته این است: یک دفتر زیبا هرگز به معنای یک دفتر گران‌قیمت نیست.

شاید سوالی مطرح شود: آیا این ایده در همه فضاهای کاری صحت دارد؟ مسلما پاسخ منفی است. برخی صنایع عظیم و تشکیلات وابسته‌شان فضای کاری بسیار سفت و سختی دارند. در نتیجه، نباید مثلا در یک کارخانه بزرگ تولید فولاد به دنبال زیبایی باشیم. حتی یک دفتر کاری در این کارخانه نیز نباید چندان زیبا باشد. در فضای صنعتی این زیبایی‌شناسی جایی ندارد.

 

vxjoekr4p511ghivm16.jpg

 

 

 

کلود زیلوگر یکی از مهم‌ترین طراحان صنعتی و اداری در سرتاسر دنیا است. دفتر او در سال 2010 به عنوان زیباترین و جذاب‌ترین دفتر اداری در سرتاسر جهان برگزیده شد. او خوب به خاطر داشت که با هزینه‌های پایین هم می‌توان دفتری زیبا داشت. جناب زیلوگر می‌گوید: «شاید دوست نداشته باشیم بگوییم، اما واقعیت دارد که ظواهر یک دفتر کاری در کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحی یک دفتر زیبا و کم‌هزینه کمک‌های زیادی به یک شرکت می‌کند. این طراحی‌ها سبب می‌شوند این شرکت اعتماد به نفس زیادی کسب کند و از وضعیت یک بوتیک خارج شود. طراحی‌های مناسب می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ و باسابقه نیز مناسب باشد».

البته چهره‌های دیگری نیز در کار هستند. برای مثال، زفرین لاسکر مدیر اجرایی شرکت پونتیفلکس است. او حرف‌های عجیبی می‌زند و می‌گوید: «مهم‌ترین رکن یک شرکت خوب طراحی مناسب فضای داخلی آن است». برای مثال، لاسکر نزدیک به 75000 دلار خرج کرد تا یک فضای دلچسب برای کارمندانش فراهم کند.

 

 

00jb5ckdc7192nibx9g6.jpg

این عدد و رقم مالی باورنکردنی است! او معتقد است که مهم‌ترین بخش یک دفتر کاری «آشپزخانه» آن محسوب می‌شود. او معتقد است که یک آشپزخانه دلچسب می‌تواند حس بهتری به کارمندان شرکت ببخشد. او در مصاحبه‌ای جالب توجه می‌گوید: «فکر می‌کنم طراحان دفاتر اداری باید نگرش‌شان را عوض کنند. آنها هنوز آشپزخانه را جدی نمی‌گیرند و به راحتی از کنارش می‌گذرند. اما یک آشپزخانه خوب در یک اداره درست مثل یک آشپزخانه خوب در یک منزل است. در همه منازل نقش آشپزخانه محوری است».

لاسکر با این حرف‌ها به هیجان می‌آید و صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «فضای ملاقات‌های داخلی در شرکت ما در یک آشپزخانه بسیار بزرگ است. این فضا به کارمندان من آرامش و اطمینان می‌بخشد. آنها برای نوشیدن قهوه و چای در این فضا جمع نمی‌شوند. آنها با همدیگر به گفت‌وگو می‌نشینند و ایده‌هایشان برای بهبود وضعیت شرکت را ساعت‌ها به اشتراک می‌گذارند. شاید باور نکنید، اما نرخ مالی بازگشت سرمایه‌گذاری (r.o.i.) در این بخش از شرکت بسیار بالا بود.»

به نظر می‌رسد هنوز توافقی همگانی بر سر یک دفتر زیبا وجود نداشته باشد. دو مثال بالا کاملا با همدیگر مغایرت دارند. اما در هر صورت همه بر سر یک نکته کاملا موافق‌اند: یک دفتر دلچسب می‌تواند مشتریان بالقوه شما را افزایش دهد، آنها را تحت تاثیر قرار دهد و به کارمندان‌تان نیروی زیادی ببخشد. به همین خاطر سرمایه‌گذاری برای تدارک یک دفتر زیبا یقینا نتایج مالی خوبی در بر دارد. تنها باید فکر کنیم به دنبال چه هستیم.

 

ما نیز مشتاق هستیم تا ببینیم چه در سر شما می‌گذرد. آیا به نظر شما به لحاظ مالی یک دفتر کاری دلچسب ارزش دارد؟

 

پاسخهای شما برا خوانندگان میتونه ارزشمند باشه.

لینک به دیدگاه

به نظر من تاثیر داره

نمونش مطب دکتر شیداwhistle.gifهمه دیوارشاش صندلیاش قرمزه ادم میره سر گیجه میگیره یبار رفتم دیگه نرفتم با اینکه کارش خیلی خوبهTAEL_SmileyCenter_Misc%20%28305%29.gifاونجا بودم فهمیدم این حسو خیلیا مثل من دارن دفتر کار تمیز و ساده خیلی مهمه مخصوصا واسه ادمای که اولین باره از بیرون میان:w02:

لینک به دیدگاه
به نظر من تاثیر داره

نمونش مطب دکتر شیدا:whistles:همه دیوارشاش صندلیاش قرمزه ادم میره سر گیجه میگیره یبار رفتم دیگه نرفتم با اینکه کارش خیلی خوبه:4564:اونجا بودم فهمیدم این حسو خیلیا مثل من دارن دفتر کار تمیز و ساده خیلی مهمه مخصوصا واسه ادمای که اولین باره از بیرون میان:w02:

 

خوب پس از ظاهر دفتر این خانم دکتر خوشت نیومد دیگه؟

حالا بذار سوالو اینجوری مطرح کنم:

اگه خودت یه دفتر کار داشته باشی ،دوست داری دفتر کارت شیک و تمیز باشه یا نه؟ و آیا این شیک و تمیز بودن در انگیزه و روحیه چقدر تاثیر داره؟

و دیگه اینکه اگه یه جایی بری که دفتر شیک و تمیزی داشته باشه چقدر در دیدگاهت نسبت به اونجا تاثیر داره؟

لینک به دیدگاه
خوب پس از ظاهر دفتر این خانم دکتر خوشت نیومد دیگه؟

حالا بذار سوالو اینجوری مطرح کنم:

اگه خودت یه دفتر کار داشته باشی ،دوست داری دفتر کارت شیک و تمیز باشه یا نه؟ و آیا این شیک و تمیز بودن در انگیزه و روحیه چقدر تاثیر داره؟

و دیگه اینکه اگه یه جایی بری که دفتر شیک و تمیزی داشته باشه چقدر در دیدگاهت نسبت به اونجا تاثیر داره؟

 

اقای دکتر بود فامیلیش شیدا بود:w02:

اره ساده و تمیز... نه زیاد شلوغ باشه نه زیاد خالی....

دیدگام؟ نمیگم جایی که ساده باشه بده ..خیلی جاها سادن اما کارتو خوب تحویلت میدن اما جایی برم که چشممو بزنه اعصابمو تحریک کنه حتی کار خوبم بدن من نمیرم ...دفتر باید طوری باشه اگه نیم ساعت نشستی تمرکز داشته باشی نه اینکه خستت کنه

 

یه جورایی ارامش دهنده باشه نه محرک اعصاب5c6ipag2mnshmsf5ju3z.gif

لینک به دیدگاه

آیا به نظر شما به لحاظ مالی یک دفتر کاری دلچسب ارزش دارد؟

بله 100%...دفتر کاری بی روح و کسل کننده ویا خیلی شلوغ و تند اعساب رو تحریک میکنه یا ادم رو خسته.نمونه خوبشو که من دیدم توی مطب دندان پزشک ها هست.مطب دکتر شیک و آرامش بخش و فضای شادش در جذب مشتری مثل من خیلی تاثیر داشت!!!:ws37:

اگه خودت یه دفتر کار داشته باشی ،دوست داری دفتر کارت شیک و تمیز باشه یا نه؟ و آیا این شیک و تمیز بودن در انگیزه و روحیه چقدر تاثیر داره؟

خوب معلومه تمیز و شیک و به روز..همونجور که باید اتاقم تمیز و مرتب و دکورش زیبا باشه ،دوست دارم محیط کارم برای آرامش خودم و دیگران هم حتما شیک باشه..(همه وقتی میان اتاقم میگن چه اتاق دنجی قشنگی..اگرچه خیلی کوچیکه!!!:icon_redface:)

رنگهای شاد آروم و استفاده از گل و گلدان بخصوص طبیعی و تابلوها و قفسه های کتاب خیلی تاثیر خوبی روی افراد داره.البته در حد تعادل.

همونجور که وقتی اتاقم درهم برهمه حوصله هیچ کاری ندارم،برای محیط کاری هم همین جوره.

و دیگه اینکه اگه یه جایی بری که دفتر شیک و تمیزی داشته باشه چقدر در دیدگاهت نسبت به اونجا تاثیر داره؟

فکر میکنم که مسئول و صاحب اونجا فرد خوش سلیقه ای بوده که آرامش دیگران براش مهمه و نیز جذب اونها!!!:ws3:

لینک به دیدگاه

هرچیز زیبایی رو انسان تأثیر میذاره. نه فقط دفتر کار بلکه هر جای دیگه. از مغازه های معمولی گرفته تا محله ها و فضاهای شهریمون و ...

شیک و تمیز بودن حتی اگه خدمات گرونتری رو هم بده معمولاً بیشتر جذب کننده هستش.

از دکورچینی اونجا گرفته تا رنگ بندی و حتی تیپ کسی که اونجا هست و برخوردش.

البته شیک و تمیزی منظورم فقط به معنی نو بودن و اینا نیستا.

عقل آدما به چشمشونه :ws3:

 

واسه خودمونم که بخوایم تو همچین فضایی کار کنیم، قطعاً یه جای تمیز و مرتب و شیک باشه، روحیمون قوی تره و اگه یه جای کثیف و شلوغ یا ظاهر زننده ای داشته باشه، روح آدمو زود خسته میکنه و خستگی روح هم باعث خستگی جسم میشه.

لینک به دیدگاه

درود :icon_gol:

به نظرم بله داشتن دفتر کار زیبا و شیک و تمیز هم خیلی عالیه هم خیلی لازم

 

وقتی محیط کار طوری باشه که خسته کننده نباشه ، اعصاب رو نریزه بهم ، احساس آرامش بده به کارمند صد در صد کارایی کارمندارو بالا میبره ، تاخیر در کار و از کار در رفتن ها کمتر میشه ، ایجاد انگیزه میشه و ... کلا ارزش داره هزینه بشه براش البته در حد معقول

 

برای مصرف کننده و مراجعین هم وقتی ببینن شرکتی برای مراجعینش ارزش قائل شده و محیطی فراهم کرده که در مدت حضورشون راحت باشن ، آرامش داشته باشن ، اگر جلسه ای هست با تمرکز حاضر بشن و پذیرایی تمیز و حسابی باشه و .... این شرکت رو برای مراجعت های بعدی در اولویت قرار میدن و همین باعث رونق گرفتن کار میشه

 

من خودم هرجایی که بخوام برم اگر محیطش منو بگیره ! ( به قول معروف) حتی اگر از لحاظ قیمت پر هزینه تر هم باشه همونجارو انتخاب میکنم

لینک به دیدگاه

یه ضرب المثل هست که میگه : عقل انسان به چشمشه... :whistle:

 

خب این موضوع تا حدود زیادی در واقعیت صحت داره ...

 

یک دفتر شیک و مرتب با یک دفتر شلوغ و زیادی ساده و دلگیر تاثیر زیادی رو افراد که کارشون ببا اون محیط کاری سر و کار دارن داره ...

 

تو دنیای اقتصاد تبلیغات رکن مهم پیشرفت و پیروزی در رقابتِ ....

 

حالا شاید تو ایران اونطور که باید اهمیت نداشته باشه ... ولی تو کشورهایی که رقابت تو تجارت و صنعت خیلی زیاده ... تبلیغات خیلی مهمه ...

 

خب ظاهر محیط کاری خودش یه نوع تبلیغه واسه پیشرفت ... البته بستگی به نوع محیطش داره ...

 

دفتر کاری نه تنها رو خود کارمندها و مدیران تاثیر مثبتی داره ... روی افرادی که با این محیط کارری سر و کار دارند هم تاثیر بسزایی خواهد داشت ...

 

خود ما وقتی برای بار اول وارد محیطی میشیم ... اول به ظاهرات توجه میکنیم ... حتی اگه از کیفیت کار هم باخبر باشیم ...

 

 

دفتر کار باید طوری باشه که ظاهرش تاثر منفی رو ادم نداشته باشه ... خستگی رو تو وجودت تشدید نکنه ...

 

از نظر روان شناسی هم وقتی وارد محیط شیک و دلپسند میشیم رو رفتارمون با طرف مقابل خیلی تاثیر داره ...

 

من خودم اگه یه زمانی شرکتی تاسیس کردم (:53tnkbetm2eof1u84pj).. دوس دارم دفتر کارم به سبک کلاسیک باشه :5c6ipag2mnshmsf5ju3

 

به نظر من ارزش این رو داره که واسه زیبایی دفتر کارمون خرج کنیم ... و اینکه مطمئنا ضرر نمیکنیم با این کار ...

 

:icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

بلی :ws3:

خیلی تفاوت داره وقتی تو یه محیط بهم ریخته و کثیف کار کنی تا وقتی تو یه محیط منظم و اراسته هستی

الان دیگه ثابت شده که جزییات زندگیمون که خیلی با اهمیت جلوه نمیکنن تاثیر بسزایی تو موفقیتای ما دارن پس چرا رنگ یه دیوار ، چیدمان مبلمان اداری و طراحی فضای اتاق نداشته باشه:w16:

مثلا من چند تا واحد صنعتی رو که از نزدیک دیدم واقعا برام سواله که چرا نظافت اصلا مهم نیست براشون رفته بودم یه کارخونه ی تولید مواد شوینده و بهداشتی تو دستشوییش یه صابون نبود ادم دستش و بشوره در صورتی که جزو بزرگترین تولید کننده های صابون ایرانه:icon_pf (34):

 

البته بهتر شده این 5s و ایزو باعث بهبود فضای کار شده

من خودم عاشق محیطاییم که خلاقیت توش فوران میکنه

عکسای جدید محیط کار گوگل رو دیدم کف کردم خیلی بهشون خوش میگذره

هی میگم بذارید من برم گوگول من اینجا دارم حیف میشم :ws3:

باز میام برم یه مطالعه کنم :whistle:

لینک به دیدگاه

چه موضوع جالبی :ws37:

من هم موافقم که دفتر کار باید زیبا باشه !

اولا که کلی از وقت کارمندها و مدیر و تمام کارکنان یا حتی مشتریا توی این مکان میگذره ! چرا نباید زیبا باشه ؟

 

کیفیت کار هم بالا میره هر چی راحت تر باشن و احساس مهم بودن بهشون دست بده بهتر کار میکنن !

به نظرم خیلی مهمه که دفتر کار زیبایی داشته باشیم !

 

توی ایران حتی اگر چند دقیقه هم کار داشته باشیم تو اداره یا شرکت و ... خیلی اذیت میشیم چه برسه به کارمندا که ساعت بیشتری اونجا هستن

همه کلافه میشن :banel_smiley_4: فقط هم به خاطر محیط نامناسب و نبود امکانات ...

لینک به دیدگاه

سلام به مهردادگل دستت دردنکنه خیلی بحث خوبی طبق معمول راه انداختی

نظرمن اینه که به دفتر کار برسیم و زیبا کنیم چون میدونی که عقل مردم به چشمشونه مثلا مابایه دفتر فروش و نصب آسانسور درارتباط بودیم چند وقت پیش گفت دفترم را عوض کردم گفتم چرا؟ میگه این دفتر که اومدیم قشنگتره و نوسازه اون دفتر نوساز بود ولی قشنگ نبود برای مشتریها که میایند قرارداد میبندند به جای کیفیت کارمون دفترمون خیلی مهمتره که قشنک هست یا زشته

من اعتقاد دارم که باید به دفتر کار برسیم ولی درحد اعتدال چون به جای اینکه آدم خرج دفتر کار بکنه و تازه پول کم بیاره به کارمند بیچاره حقوق نده میتونه درحد اعتدال بایه رنگ خوشگل ی هزینه کم دفتری بسازه که از لحاظ ارگونومیکی موجب انگیزش خودش و کارمندش بشه و به جای هزینه های اضافی حقوق کارمند را بالا ببره

خیلی مهمه که دفتر کار از لحاظ ارگونومیکی خسته کننده نباشه اتفاقا من یه تحقیقی کردم و یه فایلی دارم که ارگونومی رنگها است که چه رنگی باعث کارآیی و افزایش روحیه کارمند میشه که اگر پیداش کردم حتما ضمیمه تاپیک میکنم

مرسی:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به نظر من محیط کاری تاثیر خیلی زیادی روی افراد داخل و خارج سازمان داره.این تاثیرات از جنبه های روانشناختی تا اموری مثل فروش رو شامل میشه. به اینجا http://www.noandishaan.com/forums/thread86200.html#post940344 مراجعه کنید.

لینک به دیدگاه

سلام به قولم وفا کردم این فایل رادانلود کنید درباره رنگ درمحیط کار است و شرایط ارگونومیک رنگ و نور در محیط کار است ارگونومی رنگ هاو نور:icon_gol:

لینک به دیدگاه

معلومه که یه دفتر آراسته خیلی مفیده ولی متاسفانه برخی دوستان انقدر دکور میزنن که یه جو سنگین بوجود میاره و ادم معذب میشه :hanghead:بعضی ها هم که انقدر وسایل شخصی و عکس خانواده و گل و گلدون میذارن که انگار اومدی وسط هال خونه شون :ws28: کلا اگه تعادل باشه در کنار سلیقه ی شخصی و کاربری اصلی محل هم در نظر گرفته بشه , عالی میشه:ws37:

از نظر من نیازی به هزینه ی آنچنانی نیست

لینک به دیدگاه
  • 5 هفته بعد...

تمیزی و نظافت در دفتر کار و نظم و انضباط خیلی خیلی مهم هست :a030:

اصلا دقت کردید وارد یک دفتر کار مرتب و تمیز میشید که متناسب با نوع کار با وسایل زیبا تزیین شده باشه آأم بیشتر تمایل داره بره اونجا ؟ و حس میکنه آدمهاش دقیق هستند و مهربان !

به نظر من از ارکان مهم در جلب مشتری و بازاریابی قشنگی دفتر کار هست که برای اینکار حتما نیاز به تجملات نیست با وسایل ساده و مرتب و رنگهای متناسب با کار و تزیینات مرتبط میشه بهترین تاثیر رو گذاشت من تست کردم عالی جواب داده :a030:

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

باسلام

موضوع خوبی رو مطرح کردید،نظرات دوستان رو خوندم،به مطالب خوبی اشاره کردند.

من هم مطالبی رو در ادامه ارائه میکنم که امیدوارم برای این مبحث مفید واقع بشه.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...