رفتن به مطلب

افسردگی


ارسال های توصیه شده

افسرده در زندگی روزمره معمولابه شخصی گفته می‌شود كه غمگین و حالتی ناشاد داردكه در تعریف روانشناسانه شخص افسرده كسی است كه غمگین و ناراحت می‌باشد

 

علائم و اختلالات همراه

 

علائم و اختلالات روانی همراه افراد مبتلا به دوره افسردگی غالباً با گریان بودن، تحریك پذیر بودن، حزن،نشخوار ذهنی داشتن، مضطرب بودن، وحشت زدگی و نگرانی شدید در مورد سلامت جسمانی و شكایت از درد (مثلاً: سر درد یا درد مفاصل شكم و یا دیگر اعضای بدن) شناخته می‌شود در طی دوره افسردگی بعضی افراد حمله‌های وحشت دارند به صورت الگویی رخ می‌دهد در كودكان اضطراب جدایی ممكن است روی دهد بعضی افراد داشتن مشكلاتی در روابط صمیمی، رضایت كم از تعاملات اجتماعی یا مشكلاتی در كار كرد جنسی (مثلاً فقدان اوج لذت جنسی در زنان و یا اختلال كاركرد نعوظی در مردان همراه است )مشكلات زناشویی (مثلاً:طلاق)،مسایل شغلی (مثلاً, از دست دادن شغل ) مسایل تحصیلی (مثلاً: فرار از مدرسه شكست در مدرسه ) الكل یا دیگر مواد قابل سوءمصرف و افزایش استفاده از خدمات پزشكی ممكن است و جود داشته باشد.

وخیم ترین پیامد دوره افسردگی احساس اقدام یا انجام خودكشی است خطر خودكشی به ویژه برای افراد دارای علایم افسردگی سابقه اقدام خودكشی به سابقه خانوادگی انجام خودكشی و یا استفاده همزمان از مواد بالاست.افزایش میزان مرگ زودرس ناشی از حالات طبی عمومی‌نیز ممكن است وجود داشته باشد دوره‌های افسردگی غالباً همراه با عوامل استرس زای روانی –اجتماعی (مثلاً: مرگ فرد مورد علاقه، جدایی زناشویی طلاق ) نمایان می‌شوند.زایمان ممكن است افسردگی را شدید كند كه د ر این صورت شاخص شروع افسردگی پس از زایمان نمایان می‌شود.

 

سیر بیماری

 

علایم دوره افسردگی معمولاً در طی روزها یا هفته‌ها به وجود می‌آید. دوره‌های اولیه كه با علایم اضطراب و افسردگی خفیف همراه است ممكن است هفته‌ها یا ماهها قبل از شروع دوره افسردگی اساسی كامل طول بكشد. دوره درمان نوعاً 6 ماه یا بیشتر صرف نظر از سن شروع طول می‌كشد. در اكثر موارد بهبودی كامل علایم وجود دارد و كاركرد فرد به سطح قبل از بیماری برمی‌گردد. در مواردی شاید 20 تا 30 در صد برخی علایم افسردگی كه برای نشان دادن یك بیمار افسرده است كافی نیست. ممكن است ماهها یا سالها ادامه یابد و یا برخی ناتوانی‌ها یا اختلالات كه در این موارد ممكن است بهبودی نسبی داشته باشد.

نشانه‌های دوره افسردگی

1- خلق افسرده در بیشتر اوقات روز،تقریباً هر روز، خواه از طریق گزارش ذهنی (مثلاً احساس غمگینی یا پوچی ) و خواه مشاهده دیگران (مثلاً غمگینی و اشكبار بودن )باشد.

2- كاهش قابل ملاحظه علاقه یا احساس لذت نسبت به همه تقریباً همه فعالیت‌ها در بیشتر اوقات روز تقریباً هر روز (به طوری كه شرح ذهنی بیمار یا مشاهدات دیگران نشان می‌دهد )

3- از دست دادن قابل ملاحظه وزن بدون رژیم غذایی یا افزایش وزن (مثلاً تغییر در بیش از 5 درصد وزن بدن در یك ماه )یاكاهش و یا افزایش اشتها تقریباً هر روز در كودكان ناتوانی در رسیدن یه وزن مورد انتظار را در نظر بگیرید.

4- بی خوابی و پرخوابی تقریباً هر روز

5- بی قراری یا تاخیر روانی –حركتی تقریباً هر روز (قابل مشاهده توسط دیگران فقط به احساسهای ذهنی بیقراری یا كندی محدود نمی‌شود.)

6- خستگی شدید یا از دست دادن انرژی تقریباً هر روز.

7- احساس بی ارزشی یا گناه افراطی و نامناسب (كه ممكن است هذیانی باشد )تقریباً هر روز (فقط شامل سرزنش خود و احساس گناه در مورد بیمار بودن نمی‌باشد )

8- كاهش توانایی تفكر یا تمركز یا بلاتصمیمی ‌تقریباً هر روز (خواه به صورت شرح ذهنی بیمار و خواه قابل مشاهده توسط دیگران )

9- افكار تكرار شونده در مورد مرگ نه به صورت ترس از مرگ و فكر كردن مكرر در مورد خودكشی یا اقدام به آن.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد ؟

اگر افسردگی شدید باشد و یا بیش از چند هفته ادامه یابد همچنین اگر اندوه ناشی از فقدان شخص مورد علاقه بیش از چند ماه استمرار یابد به كودك باید توسط پزشك ویزیت شود.در این موارد كودك ممكن است به روان درمانی و یا درموارد شدیدتر داروهای ضد افسردگی نیاز داشته باشد.اغلب كودكان پس از شروع درمان به سرعت بهبود می‌یابند هر چند افسردگی در بعضی موارد تا چند ماه ادامه می‌یابد و سپس بتدریج بهبود می‌یابد. در عدة كمی‌از بیمارن افسردگی ادامه می‌یابد و یا عود می‌كند و گاهی حتی منجر به خودكشی فرد می‌شود.

لینک به دیدگاه

فرهنگ و افسردگی

 

فرهنگ نه تنها بر بروز بیماری افسردگی اثر می‌گذارد بلكه ظهور علائم بیماری و پیشرفت آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنوز هم توصیف بیماریهای روانی در كتب مرجع بر اساس مشاهدات بالینی بیماران در ممالك غربی استوار است.هر سال غریب به 100 میلیون نفر از مردم جهان به بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند به احتمال زیاد علت این وفور افسردگی در بیشتر كشورها از یكسو بالارفتن طول عمر و از سوی دیگر بوجود آمدن دگرگونیهای اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی است كه موجب تشدید فشارهای روانی و افزوده شدن بر تعداد بیماران مذكور می‌شود. شاید هم علت دیگر این باشد كه بروز این بیماری در نسل جوان افزایش یافته است. از هم گسیختگی خانواده‌ها، انزوای اجتماعی، و پدیده‌های دیگری از این قبیل، می‌تواند منجر به پیدایش حالتهای افسردگی شود رواج برخی آسیب‌های جسمی‌نیز خطر ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد، از آن جمله صدمات ناشی از مصرف مشروبات الكلی انواع مواد مخدر است كه به بروز این حالات در شخص معتاد سرعت می‌بخشد مشكل افسردگی با ابعاد گسترده اش قطعاٌ یكی از مسائل مهم بهداشت عمومی‌در جهان امروز به شمار می‌آید و این در حالی است كه درمانهای مؤثری نیز برایش وجود دارد. اما بیمارانی كه مبتلا به افسردگی هستند، بخصوص در كشورهای در حال توسعه معمولاٌ از این درمانها بی نصیب می‌مانند و ناچار درد و رنج ناخواسته ای را تحمل می‌كنند كه به نوبة خود محیط خانوادگی و اجتماعی آنها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.تصور غلطی كه از این بیماری در اذهان موجود است دسترسی به درمانهای مناسب را محدود كرده و باعث اشتباه در تشخیص و اقدام به معالجات نادرست شده است. داستان خانم ایكس نمونة بارزی از این نوع اشتباهات است.

این خانم 48 ساله مراكشی پس از فوت ناگهانی پسرش بعلت تصادف به بیخوابی و خستگی و سر دردهای شدید مبتلا شد كه داروهای مسكن معمولی نمی‌توانست به او كمك كند. خانم ایكس بعدازآنكه مدتها به پزشكان مختلف از قبیل متخصص اعصاب، چشم پزشك، و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه كرد و نتیجه ای نگرفت.

دست آخر یك دندانپزشك سردرد او را ناشی از خرابی دندانها تشخیص داد و تمام دندانهای اورا كشید و به جایش دندان مصنوعی گذاشت اما اینكار نیز نه فقط از سردرد او چیزی نكاست بلكه شدت آنرا هم افزون كرد. بالاخره همان دندانپزشك وی را به یك روانپزشك معرفی كرد. روانپزشك ناراحتی او را افسردگی تشخیص داد و سردردهای ناشناخته بیمار را ناشی از آن دانست. با شروع درمان ضد افسردگی، سردرد و سایر نشانه‌های بیماری برطرف شد و بیمار سلامتی كامل خود را بازیافت. نتیجه موفقیت آمیز درمان، صحت تشخیص روانپزشك را تأیید می‌كرد.هنگامی‌كه در مورد افسرگی بحث می‌شود سوالاتی در اذهان پیش می‌آید كه بعنوان مثال: آیا افسردگی یك بیماری ارثی است؟ آیا فرزندان هم دچار این بیماری خواهند شد ؟

در جواب باید گفت: استعداد ارثی یكی از عوامل موثر در ابتلای به افسردگی است. زمینه ارثی موجب می‌شود تا فشارهای روانی و تجربیات سخت زندگی و یا ناملایمات ناشی از فقدانهای مكرر یا شدید باعث بروز علائم افسردگی بشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...