رفتن به مطلب

سال 1404 برترین کشور منطقه در حوزه فضا می شویم


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

سال 1404 برترین کشور منطقه در حوزه فضا می شویم تفاهم-گروه گزارش:رئیس سازمان فضایی با اشاره به تصویب برنامه 10ساله حوزه هوا فضا گفت: با توجه به حرکت های زیربنایی و پتانسیل های فراوانی که در کشور در زمینه زیرساختهای فنی و منابع انسانی وجود دارد دستیابی به موفقیت های فضایی دور از دسترس نیست. رضا تقی پور در حاشیه همایش ملی توانمندیهای هوایی و فضایی بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با اشاره به عمر کوتاه فناوریهای فضایی در کشور گفت: با توجه به اراده ملی در این حوزه و نیاز کشور به کاربردهای فناویهای فضایی طی سالهای اخیر در سایه تصویب برنامه 10 ساله در حوزه فضایی به موفقیتهایی دست یافتیم.

 

وی ارسال ماهواره امید به فضا را از جمله این موفقیت ها نام برد و افزود: زیرساخت های لازم و تاسیس مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاههای فنی به سرعت در کشور صورت گرفت و با پرتاب ماهواره امید به عنوان اولین محصول توانستیم در جهان در جایگاه خوبی از نظر دستیابی به فناوریهای فضایی قرار گیریم که امیدواریم توسعه این فناوریها در سالهای آتی شتاب بیشتری بگیرد.

 

تقی پور با بیان اینکه در افق 1404 قرار است ایران رتبه اول را در حوزه فناوری فضایی در منطقه غرب آسیا به دست آورد، اظهار داشت: ارزیابی ما این است که با توجه به حرکتهای زیربنایی و استعداد و پتانسیلهای فراوانی که در کشور در زمینه زیرساختهای فنی و منابع انسانی وجود دارد، می توانیم به این مهم دست یابیم.وی حضور کمرنگ بخش خصوصی در حوزه فضا را یکی از کاستی های این حوزه دانست و ادامه داد: با توجه نقش بخش خصوصی در حوزه فناوریهای فضایی می توان با استفاده از مکانیزمهایی مقررات لازم در زمینه فعالیتهای این بخش را تدوین کرد. ضمن آنکه با استفاده از مکانیزمهایی می توان بازارهای منطقه را نیز کسب کرد. این امیدواری وجود دارد که اگر به طور موثر نیازمندیهای داخل را پاسخگو باشیم، بتوانیم حضور موثری در منطقه نیز داشته باشیم.

 

رئیس سازمان فضایی، منطقه خاورمیانه را بازار مناسبی برای فناوریهای تولید شده در حوزه فضا ذکر کرد و گفت: منطقه خاورمیانه منطقه ای نسبتا پر جمعیت است و از نظر کاربردهای فضایی نیز یک بازار بسیار وسیع به شمار می رود و معتقدم تامین این بازار از عهده ایران بر می آید.

 

همچنين رئیس دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری در حاشیه همایش ملی توانمندی های صنایع هوایی و فضایی ایران در بخش خصوصی گفت: درصدد صدور فناوری های هوا و فضا به کشورهایی همچون ونزوئلا، اوکراین، سوریه و هند که که ایران با آنها روابط متقابل دارد هستیم. امیری نیا با تاکید بر بخش خصوصی در حوزه صنایع هوایی و فضایی گفت: حضور این بخش در این حوزه منجر به پیشرفت و توسعه فناوریهای هوا و فضا خواهد شد.وی به خودکفایی کشور در حوزه فناوری هوایی و فضایی اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت این بخش می تواند کشور را در زمینه خودکفایی هر چه بیشتر رهنمود کند که در این زمینه دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری برنامه هایی را در جهت حمایت از شرکتهای فناور در دستور کار قرار داده است.وي از تشکیل کمیسیون های مشترک هوافضا در دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری خبر داد و خاطر نشان کرد: این اقدام می تواند تعاملات مناسبی را با شرکت های فناور ایجاد کند ضمن آنکه اقداماتی را در جهت صدور دستاوردهای علمی این شرکت ها فراهم آورد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...