رفتن به مطلب

بررسی تخصصی نوکیا n78


amin 202 مهمان

ارسال های توصیه شده

amin 202 مهمان

بررسی تخصصی نوکیا N78

همان طور که می دانید رقابت بین دوربین ها و گوشی های دوربین دار تقریباً اهمیت خود را از دست داده و سال 2008 سالی برای رقابت در زمینه GPS و سرویس های اینترنتی است و انتظار می رود برندها در این زمینه رقابت خوبی را به نمایش بگذارند. در این میان N82 نوکیا هم از لحاظ دوربین هم GPS و هم سرویس های آنلاین یکی از بهترین ها است و به نظر می رسد طول عمر طولانی در بازار داشته باشد.78 N نیز کلیه قابلیت های N82 را دارد. دلیل ارایه چنین گوشی مشابهی را در ادامه این بررسی خواهید یافت!

3.jpg

ساختار ظاهری

از بسیاری از جنبه ها، ظاهر N78 شبیه به ظاهر 82‏N است، هر چند صفحه کلید N78 کمی متفاوت است و پانل جلویی آن نیز کاملاً براق است اما در عمل شباهت زیادی با N82 دارد. در واقع می توان N78 را ترکیبی از ظاهر برخی گوشی های سری N دانست مثلاً بخش های مشکی رنگ شبیه81 N و طرح های پشت گوشی شبیه N82 است. N78 در سه رنگ قهوه ای، آبی و سفید وجود دارد البته این تفاوت رنگ فقط در بخش پشت گوشی دیده می شوند چرا که پانل جلویی گوشی در هر سه مدل مشکی براق با نوارهای نقره ای است.

6.jpg5.jpg

ابعاد گوشی 113´49´15/1 میلیمتر و وزن آن 101/9 گرم است که به این ترتیب چند میلیمتر از82 N باریک تر است.

8.jpg7.jpg

سوکت microUSB مثل بسیاری از گوشی های نوکیا کناره سمت چپ قرار دارد که انتقال دیتا از طریق کابل USB از این طریق صورت می گیرد. پورت 3/5 میلیمتری هدفون در بالای گوشی و در کنار دکمه POWER قرار گرفته است. در کنار سمت چپ پورت 2 میلیمتری شارژر نیز وجود دارد.

9.jpg

در سمت راست گوشی نیز دکمه مخصوص دوربین و دکمه های تنظیم صدا وجود دارند. در ساختار 78N نقصی دیده نمی شود و هیچگونه صدای اضافی و نا هنجاری شنیده نمی شود و تنها نکته جذب چربی و اثر انگشت روی بدنه براق آن است.

12.jpg11.jpg13.jpg

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی از نوع QVGA و با اندازه 2.4اینچ (240´320پیکسل) است. و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را دارد. و تصاویر واضح و بسیار خوبی را حتی در نور زیاد نمایش می دهد. صفحه نمایش78 N وN95 از بسیاری لحاظ قابل مقایسه اند و تفاوت چندانی ندارند اما در مقایسه باN95 8G با حضور صفحه نمایش 2.8 اینچی تفاوت کاملاً مشهود است. قابلیت نمایش 8 خط متنی و 3 خط سرویس با فونت های کاملاً خوانا وجود دارد.

14.jpg

 

صفحه کلید

صفحه کلید N78 بسیار شبیه صفحه کلید81 N و چند گوشی دیگر نوکیا است و نکته مهم وجود Navywheel که یک بخش لمسی برای حرکت بین منوها و آیکن ها و فایل است و کافیست انگشت خود را روی این بخش بچرخانید. البته این ویژگی همیشه جالب نیست و گاهی اوقات به طور تصادفی این بخش لمس شده و به طور نا خودآگاه روی آیکن ها حرکت می کند. به هر حال، پیاده سازی این بخش در78 N زیاد جالب نیست. هنگام کار با این دکمه حرکتی لمسی، کلید هایی که باید استفاده شوند با نور سفید روشن می شوند و کاربر را راهنمایی می کند که البته این قابلیت امکان غیر فعال شدن را دارد. نور پس زمینه دکمه ها سفید است. امکان تنظیم نور صفحه کلید و صفحه نمایش توسط یک سنسور نور وجود دارد. استفاده از کلیدهای شماره دار خیلی راحت نیست چرا که این کلیدها از نوارهای عمودی باریک تشکیل شده اند.

17.jpg16.jpg15.jpg18.jpg

 

باتری

باتری گوشی لیتیومی مدل BP-6MT با ظرفیت 1200میلی آمپر ساعت است که قابلیت 5 ساعت مکالمه مداوم، 225 ساعت حالت آماده به کار، 24 ساعت پخش موسیقی یا رادیو، 215 دقیقه ضبط فیلم و 280 دقیقه پخش فیلم را دارد.

20.jpg19.jpg

به طور متوسط می توان تا 3 روز روی شارژر باتری گوشی حساب کرد. مدت زمان شارژ کامل باتری نیز 2 ساعت است. جدولی از کارایی باتری را در زیر مشاهده کنید:

-استفاده از GPS : سه و نیم تا 4 ساعت

-پخش ویدیو: 4 ساعت و 45 دقیقه

-جستجوی وب(EDGE) : سه ساعت

-Wi-Fi (بی وقفه): 5/ 3ساعت

-موزیک( باهدفون) : 3/5 ساعت

-رادیو:5/ 12ساعت

-رادیوی اینترنتی(با Wi-Fi) : شش ساعت

-بازی: 5/ 4ساعت

یکی از خوبی های بهره برداری از FP2 صرفه جویی در مصزف انرژی و بیشتر شدن عمر باتری است. N78 در این زمینه از82 N پیشی گرفته است.

حافظه

گوشی دارای 96 مگابایت حافظه RAM است که 45 مگابایت آن برای استفاده کاربر خالی است و می توان برای اجرای برنامه ها و یا باز کردن صفحات وب سنگین از آن بهره گرفت. 70 مگابایت حافظه خالی برای ذخیره اطلاعات نیز وجود دارد. که البته می توان با استفاده از کارت حافظه microSD آن را تا 8 گیگابایت افزایش داد. یک کارت 2 گیگابایتی نیز روی گوشی قرار دارد.

سخت افزار

بر خلاف 82‏N که از پلات فرم2420 TIOMAP برخوردار است، N78 دارای یک پلات فرم ساده تک تراشه ای با پردازنده RM11 و سرعت 369 مگاهرتز است همچنین78 N فاقد سنسور حرکتی است و تصویر آن با چرخش گوشی نمی چرخد.

کارایی

از لحاظ کارایی سخت افزاری، N78 بسیار شبیه N82 بوده و بنابر این با بسیاری از گوشی های سری 60 نوکیا هم سطح است.

اتصالات

USB: با اتصال کابل USB سه حالت اتصال وجود دارد.

-Mass Storage USB) Data Transfer): در این حالت کارت حافظه قابل دسترسی است نیازی به نصب درایور نبوده و سیستم عامل به طور خودکار گوشی را می شناسد.

-Image print: ارسال عکس ها به پرینتر

-Pc Suite : مدیریت اطلاعات از طریق Nokia PC Suite

بلوتوث: نسخه بلوتوث گوشی 2.0 به همراه قابلیت EDR است و از پروفایل های زیر پشتیبانی می کند.

A2DP -

AVCRP-

BIP-Image push-

DUN-GW-

FT-Server-

Hamds Free-AG(1/0)-

Headset-AG-

OBBX-

OPP-Client-

OPP-Server-

SIM Accem-Server-

د در اتصال بلوتوث بیشترین سرعت انتقال دادن 100 کیلوبیت در ثانیه است.

Wi-Fi: در این گوشی از تکنولوژی ارتباطی IEEE802/11g) Wi-Fi )پشتیبانی می شود و از همه استانداردهای امنیتی نیز برخوردار است. همچنین قابلیت upnp که با استفاده از آن می توان اسلایدها را به تلویزیون، موزیک ها را به سیستم استریو و عکس ها را به پیرینتر ارسال کرد، وجود دارد. همچنین دارای Home Media Server برای اتصال N78 به شبکه Wi-Fi و یا کامپیوتر شخصی می باشد.

دوربین

در نگاه اول دوربین N78 کاملاً شبیه دوربین N73 است اما با کمی دقت به مشخصات تفاوتهایی را در می یابید. N78 دارای دوربین 3.2 پیکسلیCmos به همراه فوکوس اتوماتیک است. کیفیت تصاویر این دوربین بسیار خوب است و شاید بتوان گفت تنها نقص آن نبود درب پوش لنز است.از لحاظ قابلیت های افزوده شده توسط FP2 می توان گفت قابلیت مکان یابی در این گوشی وجود دارد که به مشخصات موقعیت جغرافیایی را به عکس اضافه می کند و می توان آن محل را روی نقشه جستجو کرد.

21.jpg

رزولوشن های زیر قابل استفاده اند:

-پرینت 3 مگاپیکسل: بزرگ

-پرینت 2 مگاپیکسل: بزرگ

-پرینت ایمیل0.8مگاپیکسلی: متوسط

-پیام مولتی مدیا 0.3مگاپیکسلی: کوچک

متاسفانه گزینه ای برای انتخاب رزولوشن واقعی تصویر در نظر گرفته شده است و رزولوشن های قابل استفاده در N78 عبارتند از: 2048´1536، 1600´1200، 1024´768 و 640´480 پیکسل حجم تصاویر نیز بسته به نوع رزولوشن انتخاب شده در حدود 1مگابایت، 700-600 کیلوبایت، 250-300 کیلوبایت و 75-100 کیلوبایت خواهند بود.

23.jpg25.jpg22.jpg

گوشی دارای قابلیت زوم دیجیتالی تا 20 برابر را دارد. دو حالت برای زوم وجود دارد "normal" و "enhanced" که در اولی زوم نرمال و در دومی ماکزیم زوم ممکن اعمال می شود و البته کیفیت تصویر پایین می آید.

29.jpg28.jpg27.jpg

برای گرفتن عکس چندین حالت را می توان انتخاب کرد. Auto، Macro و تنظیماتی مثل portrait، lands cape، night و sport وجود دارند.

24.jpg26.jpg

فلاش دوربین را می توان روی حالت اتوماتیک تنظیم کرد و یا از آن در حالت حذف قرمزی چشم استفاده کرد. تایمر اتوماتیک را می توان طوری تنظیم کرد که بعد از 2، 10، 20 ثانیه خاموش شود.برای تنظیم نور سفید در تصویر حالت های مختلفی نظیر Auto، Sunny، Cloudy، Incandescent و Fluorescent وجود دارند. افکت های Sepia، Black & White و Negative نیز دیده می شوند.

تنظیمات ISO به صورت پیش فرض روی حالت اتوماتیک تنظیم شده است اما می توان به صورت دستی نیز ISO را زیاد یا کم کرد که برای این کار بازه انتخاب 60 تا 200 وجود دارد.

 

ضبط ویدیویی

تنظیمات در بخش ویدیویی خیلی کمتر است و بیشتر تنظیمات به صورت اتوماتیک انجام می شوند. تنظیمات نور سفید همانند تنظیمات حالت عکس برداری است. برای فیلم برداری فقط دو حالت مختلف داریم: حالت اتوماتیک و حالت شب (night). ماکزیم رزولوشن فیلم 640´480 پیکسل بوده و در فرمت mpeg4 ضبط می شود. می توان صدا را در حین فیلم برداری ضبط نکرد میزان فریم در ثانیه 15 بوده که غیر قابل تغییر است. فیلم برداری بدون محدودیت و تا جایکه حافظه خالی داشته باشید انجام می شود.

30.jpg

مسیریاب GPS

مهمترین به روز آوری در این بخش، نسخه جدید Nokia Maps است که راهنمای استفاده از آن به طور جداگانه ارایه خواهد شد. سرعت برنامه جهت یاب نسبت به قبل خیلی بیشتر شده ولی متاسفانه مصرف باتری آن نیز بیشتر شده است و در این زمینه نوکیا هنوز نتوانسته راه حلی ارایه دهد.

موسیقی

کلیه برنامه هایی که در زمینه موسیقی هستند مثل music player، رادیو و رادیوی اینترنتی تحت استانداردهای 2FP ارایه شده اند و تنظیمات خاصی ندارند. به همراه گوشی یک ریموت کنترل موسیقی نیز ارایه شده که شبیه ریموت کنترل گوشی81 N از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. قابلیت رادیویی اینترنتی یکی از ویژگی های جدیدی است که نوکیا روی گوشی های جدید خود قرار می دهد و البته علاوه بر نرم افزار باید از لحاظ سخت افزاری نیز ارتقا یابد. مثلاً N78 دارای نرم افزار مناسب رادیویی اینترنتی است اما انتقال دهنده FM و نحوه همگام سازی آن باعث شده تا در محل هایی کارایی مناسبی نداشته باشد و دریافت سیگنال همراه با نویز صورت بگیرد.

31.jpg

 

کارایی کلی گوشی

طبق جدول در کل می توان گفت کارایی گوشی در حد متوسط قرار دارد بطوریکه بیشتر پارامترهای اصلی در حد متعادل و متوسط هستند. از لحاظ خروجی صوتی و کیفیت صدا نیز در حد خوبی قرار دارد و می توان با استفاده از اکولایزرهای موجود کیفیت صدا را بهبود بخشید اما با استفاده از هدفون های همراه گوشی می توان صدای خوبی را دریافت کرد. از لحاظ دریافت سیگنال نیز درحد متوسط قرار دارد.

 

درنهایت

از لحاظ کیفیت صوتی در هنگام مکالمه و ارسال و دریافت سیگنال صوتی مشکلی وجود ندارد و نیز به دلیل وجود 2 اسپیکر خوب صدای زنگ گوشی نیز کاملاً مناسب است.78 N از جمله گوشی هایی است که از FP2 استفاده می کنند و به همین دلیل بسیاری از برنامه ها و قابلیت های آن به روز شده است که از جمله آن ها دوربین، GPS و Wi-Fi هستند. یکی از مشکلات78 N صفحه کلید آن است که کمی کار با آن برای کاربر سخت است و نوکیا می توانست طراحی بهتری برای آن در نظر بگیرد.

33.jpg32.jpg

می توان گفت N78 در حال حاضر هیچ رقیب مستقیمی ندارد و بخصوص با وجود FP2 در بین گوشی های سری 60 نوکیا نیز یکی از بهترین ها و کم نظیرها است به هر حال دوره جدیدی برای رقابت گوشی ها در زمینه GPS و Wi-Fi شروع شده است و در این میان N78 و N82 از جمله گوشی های مطرح نوکیا هستند.

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در چهارشنبه یازدهم اردیبهشت 1387ساعت 1:45 توسط آرش بدری

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...