رفتن به مطلب

مدیر پروژه کامل


ارسال های توصیه شده

می توان گفت بزرگترین ضعف مشهود، خصوصا بعد از مسائل امروزه تحمیل شده به کشور در خصوص تحریم ها و محدودیت ها و نبود زیر ساخت های اطلاعاتی مورد نیاز پروژه ها، دانش و مهارت های مدیر پروژه و بقولی نبود مدیران پروژه شش دانگ یا مدیر پروژه تمام و کمال می باشد. آنچه که شاید بصورت محسوس در جامعه مدیران پروژه مملکت قابل مشاهده است، پرداختن به حوزه های فنی پروژه از طرف مدیران پروژه است و غفلت از پرداختن به حوزه های راهبری، سازمانی و انسانی است. آنچه که شاید به عنوان ضعف اکنون بیشتر قابل درک است. البته این موضوع به منزله زیر سوال بردن و انتقاد یک جانبه به همه مدیران پروژه و افرادی که سالها در حیطه های مختلف صنعت مشغول اجرای پروژه های محلی، ملی و بین المللی بوده اند نمی باشد بلکه به عنوان حوزه ای قابل توجه جهت بهبود معرفی می شود. [h=3]مدیر پروژه کامل[/h] آیا شما بدنبال عناصر گمشده ای جهت حرکت و جهش از خوب به عالی هستید؟ آیا شما بدنبال ایجاد پلی بین استراتژی ها و اجراء می باشید؟ آیا شما بدنبال نسل آتی مهارت ها ، افکار و ایده ها و فرآیندها جهت تغییر و بهبود عملکردتان به عنوان یک مدیر پروژه هستید؟ وقتی که شما دانش و مهارت را به هم پیوند می دهید، اثرات مثبت آن را در خروجی های مطلوب پروژه تان می بینید. بر اساس یکی از سخنرانیهای ارائه شده در PMI Global Congress 2012 – EMEA یک مدیر پروژه کامل، افراد کلیدی، تیم پروژه، اهداف کسب و کار و مهارت های فنی و سازمانی را یکپارچه کرده و به هم گره می زند تا به نتایج بهینه دست یابد. (لطفا به نتایج بهینه توجه کنید، لزوم دست یابی به نتیجه به منزله داشتن موفقیت پایدار نیست. آینده نامطلوب مستتر در وضعیت کنونی است و این نامطلوبیت ناشی از نتایج غیر بهینه فعلی خواهد بود) در اینجا نمونه ای از مهارت هایی که ارائه کنندگان آنها (Randall Englund and Alfonso Bucero, PMP) از آنها به عنوان جعبه ابزار مدیر پروژه کامل اسم می برند، آورده شده است. شما می توانید این مهارت ها را در بالا بردن عملکردتان بکار بگیرید. CPM.jpgشکل ۱ - نقشه یکپارچه سازی مهارت های مدیر پروژه

 

 

مهارت های مدیریت و رهبری یک سر نخ وجود دارد که در تمامی عوامل کلیدی که موفقیت یا شکست پروژه را رقم می زنند بکار می آید: افراد یا کارکنان پروژه ها عموما” بخاطر عوامل فنی موفق نمی شوند یا شکست نمی خورند. بلکه موفقیت یا شکست آنها به اینکه افراد چگونه با هم کار می کنند وابسته است. وقتی شما نگاه و درک اهمیت به افراد را از دست می دهید، مانند رفتارهایی از قبیل عدم شفافیت در اهداف، ارتباطات کارا و اثربخش و پشتیبانی مدیریت، آنگاه شما وارد یک کشمکش و منازعه واقعی شده اید. چالش، ایجاد یک محیطی است تا افراد بتوانند بهترین کارهایشان را انجام دهند. لازم است تا یک مدیر پروژه کامل هم مدیر باشد و هم راهبر تا هر آنچه که بایستی انجام شود (چشم انداز) و چگونگی انجام را (اجراء) را پوشش داده و به انجام رساند. این مهم نیازمند این می باشد که اولویت بندی در گوش دادن و درک افراد انجام شود و این نیز از طریق روشهایی مثل شرح تمایلات و گرایشات مثبت یا ترویج ارتباطات روبه بالا، رو به پائین یا در عرض در سازمان انجام می شود. کیفیت راهبری – افرادی را که در زندگیتان تفاوتی ایجاد کرده اند را شناسایی کنید و مطالعه کنید که آنها چه کارهایی انجام داده اند. دانشجویی آموزش پذیر و کسی که بصورت متداوم یک رویکرد انعطاف پذیر را برای راهبری یاد گرفته و بکار می گیرد باشید.

 

مهارت های مدیریت پروژه مدیران پروژه کامل همواره بصورت حرفه ای آماده یادگیری و جهش از یک مرحله به مراحل بالاتر می باشند. آنها افرادی هستند است که بر ترس از شکست غلبه می کنند و قادرند بهترین روشها را برای انجام کار شناسایی کنند و می توانند از موفقیت هاو شکست هایشان و همچنین از دیگران، درس بگیرند. شایستگی، کلیدی برای کسب اعتبار است و کسب اعتبار، کلیدی برای تاثیرگذاری و نفوذ در دیگران می باشد. بیشتر اعضای تیم نیز از مدیران پروژه شایسته پیروی می کنند. یک ایراد اساسی این است که تمرکز روی اقلام قابل تحویل که ارائه می کنید باشد و به منافع حاصله در کسب و کار توجهی صورت نگیرد. در واقع خروجی ها ذاتا ارزش کمی دارند مگر آنکه به دستاوردهای حاصله برای کسب و کار متصل باشند. برای مثال یک مدیر پروژه تمام و کمال، دفتر مدیریت پروژه را به منظور هماهنگی با سبد پروژه های سازمان برای ما تشکیل می دهد (خروجی) و ما نیز به درستی و با هدف دستیابی به اهداف استراتژیک، پروژه ها را انتخاب می کنیم تا خدمات مورد نیاز را به مشتریان ارائه دهیم (دستاورد).

 

مهارت های سازمانی در سازمانهای “سبز″ که کارهای پروژه محور را ترویج می کنند، مدیران پروژه های کامل و قاطع در تمامی سازمانها جهت اجرای پروژه ها حضور دارند. در این مفهوم، “سبز″ به معنی محیطی عاری از آلودگی ها و سمومی است که انگیزش افراد و تیم ها را از بین می برد. این محیط به افراد این اجازه را می دهد تا بصورت طبیعی کار کنند. مثالهایی از یک محیط سبز سازمانی شامل موارد زیر است: – اعتماد بین کارمندان و مدیران – همکاری بجای رقابت – درک رایج و مشترک از اهداف که معنا و دلیل فعالیت ها را ارائه می کند – یک چشم انداز به اشتراک گذاشته شده که منجر به شفافیت در تهیه دستورالعمل های کاری می شود – افرادی که بصورت کامل و مداوم با دیگران ارتباط برقرار می کنند – افرادی که قابل احترامند، قابلیت بیان خلاقیت هایشان را دارند و قدرت تاثیر گذاری در دیگران را از طریق تکنیک های تشویقی دارند تعداد دیگری از مهارتهایی که مدیران پروژه ارائه می کنند وجود دارد که شامل مواردی از قبیل مهارت های مذاکره، فروش و مدیریت تغییرات می باشد.

[h=3]منابع :[/h]

PMI COMMUNITY POST 26 March 2012

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر مراجعه شود به :

(ICB (Published by IPMA

(PMCDF (Published by PMI

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...