رفتن به مطلب

آیا می‌ارزد pmp شویم؟


ارسال های توصیه شده

PMP.jpeg

 

جوانب مثبت مدرک مدیریت پروژه حرفه‌ای (®PMP)

 

1- ®PMP در رزومه حرفه‌ای شما بطور شاخصی نمایان خواهدبود.

 

بقولی داشتن مدرک حرفه‌ای قوام و استحکام بیشتری به سوابق حرفه‌ای شما خواهد بخشید؛ خصوصا اگر برای جایگاه مدیر پروژه درحال رقابت یا مشارکت هستید. خوبست بدانیم که در برخی سازمانهای داخلی یا بسیاری کشورهای پیشرفته یا درحال توسعه داشتن چنین اعتبارنامه‌ای شرط لازم برای استخدام در جایگاه سازمانی مدیریت پروژه یا مرتبط با آن است؛ نتیجتا داشتن چنین مدارکی می‌تواند تسهیل‌گر راه شما در مسیر شغلیتان باشد. بخاطر همین بعد پرستیژیک است که چه در موسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI®) و چه در مکاتبات رسمی دیگر دارندگان این مدرک مجاز به استفاده از برچسب آن پس از نام، درکنار و درسطح مدارک رسمی دانشگاهیشان هستند.

۲- ®PMP نشاندهنده تجربه و اطلاعات شما در زمینه مدیریت پروژه است.

 

همانطور که می‌دانید سوابق علمی و حرفه‌ای شما طی پروسه اخذ مدرک بطور جدی از سوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مورد بررسی جدی قرار می‌گیرد. ۶۰ ماه (معادل ۷۵۰۰ ساعت) تجربه حضور و همکاری در پروژه برای دارندگان فوق دیپلم و ۳۶ ماه (معادل ۴۵۰۰ ساعت) برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی بعلاوه مشخصات پروژه‌های کار شده و حتی جزئیاتی از آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد یا برخی اوقات برای حصول اطمینان از موارد بیان شده توسط متقاضیان با معرفین، دانشگاه و شرکتهایی که همکاری داشته‌اند تماس حاصل می‌شود. از اینها گذشته عمده پرسشهای آزمون بصورت تست موقعیت طراحی شده است؛ یعنی براساس تعریف یک وضعیت خاص از شنونده طلب پاسخ صحیح می‌کند نه صرفا به حفظیات از متون استاندارد کفایت کند؛ که البته آنهم قصه جداگانه‌ای دارد.قرارگرفتن نشان ®PMPپس از نام و امضای شما در نامه ها یا ایمیلها بگونه‌ای شفاف کننده و نشانگر اعتبار حرفه‌ای و پرستیژ تصدیق شده شما توسط یک سازمان جهانی است. (البته اگر بیننده یا خواننده نامه بداند اصلا ®PMPچیست!)

۳- عموما در دنیا مدیران پروژه ®PMP درآمد بیشتری نسبت به بقیه دارند.

 

هرچند هنوز در جامعه حرفه‌ای ما کمی اینرسی و کندی نسبت به شناخت اینگونه مدارک حرفه‌ای وجود دارد، اما وجود اینگونه شرایط می‌تواند در انگیزش کارشناسان و مدیران پروژه در اخذ مدارک حرفه‌ای موثر باشد؛ خصوصا برای کسانی که خود را محدود به سازمانهای قارچی و پروژه‌های کوچک دلخوش کنک! ندانند و نخواهند و بلکه حرکت در مسیر رشد جهانی را مدنظر داشته باشند. مدیریت پروژه دانشیست که متاسفانه و شاید خوشبختانه!! حضور تاثیرگذار کمتری از سوی ما (جامعه حرفه‌ای ایرانی در دنیا و نه صرفا در داخل) نسبت به جوامع توسعه یافته در آن دیده می‌شود؛ که اصلاح آن به اعتقاد من، باتوجه به ادعاهای تاریخی و جهانی ما، تلاش مضاعف می‌طلبد. درپرتو چنین نگاهی به نظر می‌رسد تلاش برای بالابردن سطح نگاه و رسیدن به دیدهای جهانی و حداقل هماهنگی با دنیای علمی و حرفه‌ای خوب باشد.بگذریم؛ حال چرا شرکتهای بزرگ دنیا حاضر می‌شوند مبالغ بیشتری را بعنوان حقوق به پرسنل دارنده این مدرک حرفه‌ای بدهند (تفاوت حقوق بالغ بر ۱۰ تا ۱۵%)؛ پرسشیست که باید بدان فکر کرد.

۴- ®PMP بودن فرصتهای شغلی بالقوه و شبکه ارتباطی شما را گسترش می‌دهد.

 

باتوجه به گسترده شدن ارتباطات امروزه خصوصا با توسعه شبکه جهانی اینترنت و تسهیلات متنوع آن، دارندگان®PMPامکان ارتباط و گسترش شبکه ارتباطیشان بیش از پیش فراهم شده است. در همین اواخر (پایان دسامبر ۲۰۱۱) طبق آمار ماهیانه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بیش از ۳۷۰ هزار نفر عضو (با ضریب رشد ۱۱% در ماه) و ۴۶۷ هزار دارنده®PMPثبت شده است .در سراسر دنیا دایما چه بصورت آنلاین و چه بصورت برگزاری کنفرانسها، سمینارها یا جمعهای کوچک محلی اعضای®PMIگردهم می‌آیند و ضمن تبادل نظرات، آموزش و حتی اخذ PDU (امتیاز الزامی توسعه حرفه‌ای برای دارندگان مدارک حرفه‌ای ®PMI) به آشنایی و گسترش شبکه مرتبطین حرفه‌ای خود می‌پردازند.واضحست که در چنین نشستهای حرفه‌ای یا علمی موقعیتهای جدید شغلی جذابی امکان مطرح شدن می‌یابد؛ البته برای شرکتها هم عموما بهترین جا برای پیداکردن نیروهای متخصص و حرفه‌ای متناسب با موضوع کار آنها در چنین جمعهایی خواهد بود.

۵- مهمتر از همه ®PMP نشانگر تعهد شما به حرفه مدیریت پروژه است.

 

صرف زمان و هزینه نسبتا بالا برای اخذ مدرک و پس از آن توسعه دانشی یا حرفه‌ای، همه و همه نشانگر تعهد حرفه‌ای به شغل مدیریت پروژه، چه برای شخص مدیر پروژه و چه برای اعضای تیم دست اندرکار پروژه است. حتی اگر دارنده مدرک سمت مدیریت پروژه را نداشته باشد، ‌ولی به اهمیت این مدرک در مسیر شغلی پیشرو معتقد است و دایم خود و دیگران را برای بهتر شدن در مسیر شغلی مدیریت پروژه تشویق و ترغیب خواهد کرد و حتی بعضا به مبارزه حرفه‌ای و رقابت خواهد طلبید!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جوانب منفی مدرک مدیریت پروژه حرفه‌ای (®PMP)

 

1- ®PMP مدرک نسبتا گرانقیمتیست.

 

در مسیر اخذ مدرک لازمست که حداقل ۳۵ ساعت آموزش حرفه‌ای مورد تایید PMI® در بازه زمانی نزدیک پیش از تقاضای ثبت نام امتحان، در مقولات مرتبط با مدیریت پروژه گذرانده شده باشد. هزینه ها و قیمتهای گوناگونی وجود دارد که می توانید از موسسات آموزشی مطلع شوید. این تنها بخشی از هزینه هاست؛ چراکه به اعتقاد من هزینه اصلی صرف زمان و تجربه اندوزی در سالهای منتهی به اخذ مدرک و تلاش برای آموختن مطالب مرتبط و خصوصا متن استاندارد (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و استفاده از فرصتهای مشارکت و حضور در تیم پروژه و هم صحبتی با پیشکسوتان و مرتبطین با این مقولات است؛ فرصتی که من یکی تمام زندگی حرفه‌ایم را مدیون آنم.علاوه بر این، هزینه حدود ۵۰۰ دلاری ثبت نام اول در امتحان (در صورت عدم قبولی بارهای بعدی تا یکسال ارزانتر خواهد بود) و باتوجه عدم امکان برگزاری آن در کشور عزیزمان، هزینه سفر به کشورهای همسایه را هم باید افزود. اینها همه، این مدرک را تبدیل به یک مدرک گرانقیمت خصوصا برای ما ایرانیان کرده است.البته شایان ذکر است که عضویت در PMI®علاوه بر امکان استفاده از برخی تخفیفات پروسه امتحان، یک نسخه PDF از استاندارد را نصیب شما خواهد کرد.

۲- فرآیند اخذ ®PMP زمانبر است.

 

همانطور که پیشتر گفتم، مهمترین هزینه فرآیند اخذ ®PMPدرحقیقت هزینه زمانی آن از زمان آماده شدن تا ثبت نام و حضور در امتحان است. از طرفی همانطور که گفته شد باید بعنوان بخشی از مدارک ثبت نام اسنادی را مبنی بر حضور و مشارکت در امور پروژه‌ها تحویل دهید و این اسناد مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ لذا می‌بینید که لازمه شروع به تقاضای این مدرک صرف زمان کافی در امور مختلف و حضور در تیم پروژه است. تهیه فهرست زمانی صحیح خواسته شده معمولا خسته کننده و زمانبر است.بغیر از این هزینه زمانی، صرف زمان تقریبا زیاد برای آمادگی و آموزش گرفتن نیز باید بحساب بیاید. حتما لازمست با یک برنامه ریزی شخصی دقیق روند مطالعات و کلاسهای آموزشی احتمالی و تمرین برای فراگیری تکنیکهای تست زنی و امثال آن روند آماده شدن پیگیری شود.

۳- اعتبارنامه ®PMP یک مدرک مدت دار و زمانخور است!

 

همانطور که می‌دانید مدرک مدیریت پروژه حرفه‌ای برای مدت سه سال صادر می‌شود و می بایست طی این سه سال فرد پذیرفته شده با اتکا بر آموزشها، مشارکت در تیم و امور پروژه ها و رشد و مطالعه شخصی به امتیاز لازم (PDU 60) برای تمدید اعتبارنامه دست یابد؛ که مسلما این تلاش علاوه بر هزینه مالی، زمانبر هم هست. تنوع کارهای مجاز برای اعلام امتیاز PDU در سایت موسسه مدیریت پروژه آمریکا آمده است و درجایی دیگر بدان خواهم پرداخت. خلاصه اینکه تازه کار دارنده مدرک شروع شده است و نه پایان!

۴- متدولوژی ®PMI صرفا یکی از روشهای مدیریت پروژه در میان انبوهی از روشهاست.

 

اگرچه متدولوژی مدیریت پروژه PMBOK Guide یکی از معروفترین روشهای دنیاست، ولی واقعیت آنست که متدولوژیهای متنوع و گوناگونی نظیر Agile، Prince II، ITIL و … هم در این زمینه وجود دارد، که هر کدام مدارک حرفه‌ای خاص خود را دارند و بنابر موضوع پروژه یا صنعت زمینه کار مورد بهره‌برداری واقع می‌شوند. اخذ ®PMPبهیچوجه نشانگر تبحر و تسلط شخص بر همه این متدولوژیهاست و صرفا آزمون ®PMP برپایه PMBOK Guide برگزار می‌شود و نشاندهنده آشنایی و اشراف فرد بر حوزه های دانشی این روش است. باتوجه به نیاز به بالا رفتن سرعت مدیریت تغییرات و پروژه‌ها این روزها صحبت از سرعت عمل بالای متدولوژیهای مدیریت پروژه چابک و روشهای موازی و تکرارشونده آنهاست (مانند آنچه در Agile بیشتر مورد توجه است) در قبال روشهای از بالا به پایین و پله به پله مانند PMBOK

 

5- ®PMP نشاندهنده داشتن تجربه پروژه‌ای فرد دارنده است و نه لزوما مدیر پروژه خوب بودن وی.

 

گذراندن امتحان همیشه به این معنیست که فرد مذکور دارای اطلاعات و تجارب خوبی در آن زمینه است و به همین خاطر هم توانسته که امتحان مشکل ®PMP را بگذراند ولی اینکه لزوما یک متخصص و مدیر تمام عیار باشد، مساله دیگریست. موفق بودن در مدیریت پروژه شرایط دیگری را نیز می طلبد، اگرچه داشتن تجربه، دانش و یا وجود مدرک حرفه‌ای می‌تواند در توفیقات پروژه و مدیر پروژه موثر باشد.

حال با این اوصاف به نظر شما، آیا ®PMP شدن با تمام این جوانبش می‌ارزد؟

 

باتمام این جنبه‌های مثبت و منفی، شاید لازم باشد باتوجه به تجارب شخصیتان به این مساله مجددا بنگرید؛ فضای سازمانتان و مسیر شغلی پیش رویتان هم در این مساله بی تاثیر نخواهد بود. این پیشنهاد رو نه صرفا برای مدیران پروژه بلکه برای مهندسین و کارشناسان پروژه با اطمینان به نتایج مثبت آن دارم و خود بعنوان یک مهندس برق پیشقدم این امر بوده‌ام.از سوی دیگر و باتوجه به تجارب شخصیم، به نظر من داشتن این مدرک برای دست اندرکاران مدیریت پروژه ارجح است بر نداشتن آن؛ علیرغم زحمت و هزینه‌های آن. علاوه بر تولد دید جدید به مقولات پروژه و اجرای کارها خصوصا در تیم، مثل آن می‌ماند که برای رجوع در یک کار فنی فرضی علیرغم وجود تکنیسینهای کار بلد بسیار، ترجیح شما آنست که ابتدا به سراغ کسانی بروید که تحصیلات دانشگاهی در آن زمینه دارند. و درکل تجارب مثبت من و دیگر افراد دارنده این مدرک مرا باز به این نتیجه می‌رساند که از انتخاب آن راضی و مفتخرم.

 

 

نویسنده: فرشاد اشکبوسی

منبع: pmnotes.net

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...