رفتن به مطلب

رشته مدیریت پروژه در دانشگاه های معتبر دنیا


ارسال های توصیه شده

یکی از مسائلی که علاقه مندان به رشته مدیریت پروژه یا فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با این رشته همواره دنبال می کنند، تطابق این رشته در داخل کشور با درس ها و سرفصل های مشابه در دانشگاه ها معتبر خارج از کشور است.جالب توجه است که در سازمان مدیریت صنعتی رشته ای در سطح تحصیلی MBA با عنوان “مدیریت پروژه” طراحی و اجراء شده است که در حال حاضر دوره ششم خود را می گذراند. البته به تازگی نیز همین رشته در برخی موسسات آموزشی آزاد از جمله موسسه آموزشی و پژوهشی آریانا و موسسه آموزش عالی آزاد ماهان نیز اجراء شده است.البته شایان ذکر است که سازمان مدیریت صنعتی به عنوان اولین موسسه آموزشی نسبت به طراحی و اجراء رشته های مختلف Master of Business Administration اقدام نمود که از جمله آنها رشته مدیریت پروژه بوده است که در ۳۸ واحد درسی ارائه می شود. بیشتر واحد ها و سرفصلهای طراحی شده مبتنی بر مجموعه استانداردهای PMI می باشد و البته دروس دیگری از جمله “تامین مالی پروژه ها” و “ارزیابی های فنی و اقتصادی پروژه ها” به اضافه دروس اصلی رشته های MBA در آن گنجانده شده است. دروس پیشنیاز شامل ۵ واحد، دروس تخصصی شامل ۲۵ واحد و دروس اختیاری شامل ۴ واحد درسی به اضافه ۴ واحد پایان نامه خواهد بود. البته ممکن است برخی درسها یا تعداد ارایه شده واحدهای هر ترم مانند اکثر دانشگاه ها بنا به مقتضیات آموزشی و محدودیت ها تغییر کند.واحدهای درسی تخصصی و اختیاری ارایه شده عموما عبارتند از:

  1. مقدمات مدیریت پروژه
  2. مدیریت محدوده، زمان و هزینه ۱
  3. مدیریت محدوده، زمان و هزینه ۲
  4. مدیریت ریسک درسبد ، طرح و پروژه
  5. مدیریت کیفیت در پروژه
  6. مدیریت منابع انسانی در پروژه
  7. مدیریت ارتباطات در پروژه
  8. تیم سازی
  9. ارزیابی فنی و اقتصادی طرح ها و پروژه ها
  10. مدیریت استراتژیک پروژه ها و طرح ها
  11. مدیریت تدارکات و ادعا
  12. مدیریت تامین منابع مالی در پروژه
  13. نظام های تحویل پروژه
  14. پایان نامه و روش تحقیق
  15. مهندسی ارزش
  16. آمادگی آزمون PMP
  17. حسابداری برای مدیران

در مکاتبات و جستجوهایی که داشتم یکی از دانشگاه های معتبر دنیا، که در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان نیز قرار دارد و رشته ای مشابه رشته مدیریت پروژه رایج در ایران ارائه می کند، دانشگاه جورج واشنگتن آمریکاست.دانشگاه جورج واشنگتن (Georg Washington University) که در سال ۲۰۱۱ البته با چند درجه تنزل نسبت به سال قبل در جایگاه ۲۹۶ قرارداد (QS World University Ranking) رشته Master of Science in Project Management را با درس ها و سرفصلهای مشابه ارائه می کند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لیست داتشکاه های برتر جهان به روایت QS World Universurt Ranking

در ادامه واحدهای درسی این رشته در دانشگاه جورج واشنگتن جهت بهره برداری و مقایسه علاقه مندان آورده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لیست واحدهای درسی رشته مدیریت پروژه در دانشگاه جورج واشنگتن

لینک به دیدگاه

ممنون بابت مطلبتون:icon_gol:

به غیر از دانشگاه جورج واشنگتن چه دانشگاه دیگه ای این رشته داره؟توی ایران وضعیتش چه جوریه؟(به جز دانشگاه تهران و شهید بهشتی این رشته تو کدوم دانشگاه هاست؟)

لینک به دیدگاه
ممنون بابت مطلبتون:icon_gol:

به غیر از دانشگاه جورج واشنگتن چه دانشگاه دیگه ای این رشته داره؟توی ایران وضعیتش چه جوریه؟(به جز دانشگاه تهران و شهید بهشتی این رشته تو کدوم دانشگاه هاست؟)

 

سابقه وجود اين رشته تحصيلي در دانشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور

در زمان حاضر، در مقطع كارشناسي سابقه‌اي از وجود اين رشته در دانشگاه‌هاي داخل كشور در دست نيست. در مقطع كارشناسي ارشد، تحت عنوان رشته مهندسي و مديريت ساخت، اين دوره در دانشگاه‌هاي صنعتي اميركبير، تهران، علم و صنعت و در دپارتمان مهندسي عمران ارائه مي‌شود.

در دانشگاه‌هاي خارج از كشور، رشته مهندسي مديريت پروژه با عنوان مهندسي و مديريت ساخت در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا ارائه مي‌شود. از جمله دانشگاه‌هاي مطرح در ارائه اين رشته ميتوان به موارد ذيلاشاره نمود:

 

-Berkeley University

-Stanford University

-Georgia Institute of Technology

-Toronto University

- Purdue University

لینک به دیدگاه
  • 5 سال بعد...

سلام من نمیتونم لیست دانشگاه ها را مشاهده کنم.

من دانشجوی ارشد مدیریت پروژه هستم، میخوام برای دکترا برای کشور آلمان اقدام کنم.ممنون میشم اگر اطلاعاتی دارید در اختیارم بزارید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...