رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

تعمیرات و نگهداری پمپ های سانتریفیوژ

 

 

برنامه تعمیرات و نگهداری پمپ های سانتریفیوژ

 

بازرسی

 

برنامه تعمیرات و نگهداری پمپ های سانتریفیوژ شامل انواع بازرسی های زیر می باشد:

* تعمیرات و نگهداری روتین

* بازرسی های روتین

* بازرسی های سه ماهه

* بازرسی های سالیانه

اگر سیال پمپ شونده ساینده و یا خورنده باشد و یا اگر محیط نصب پمپ انفجاری باشد، زمان بازرسی های دوره ای را به نحو مناسبی کوتاه کنید.

 

تعمیرات و نگهداری روتین

هر موقع نگهداری روتین را انجام می دهید، اعمال زیر را انجام دهید:

* یاتاقانها را روانکاری کنید.

* آببند پمپ را بازبینی کنید.

بازرسی های روتین

هر موقع بازرسی های روتین را انجام می دهید، موارد زیر را بررسی نمایید:

* سطح روغن و شرایط آن را در روغن نمای بیرینگ ها مورد بازرسی قرار دهید.

* نویز غیر عادی، ارتعاش و دمای یاتاقانها را مورد بررسی قرار دهید.

* نشتی پمپ و لوله کشی ها را بررسی نمایید.

* ارتعاش پمپ را تحلیل نمایید.

* فشار خروجی پمپ را بازرسی نمایید.

* دما را بازرسی نمایید.

* نشتی محفظه آببند را مورد بررسی قرار دهید.

* مطمئن شوید که هیچگونه نشتی از آببند مکانیکی وجود ندارد.

* اگر نشتی پکینگ ها از حد مجاز بیشتر بود، آنها را تنظیم و یا تعویض نمایید.

بازرسی های سه ماهه

اعمال زیر را هر سه ماه یکبار انجام دهید:

* پیچ های فونداسیون و پیچ های پایه موتور و پمپ را بررسی نمایید که کاملاً محکم باشند.

* آببند مکانیکی را بررسی کنید در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

* حداقل هر سه ماه یکبار (2000 ساعت کارکرد) روغن را تعویض کنید.

* اگر شرایط محیطی نامناسب است و یا شرایط دیگری وجود دارد که باعث ایجاد آلودگی در روغن می شود، زودتر از موعد روغن را تعویض کنید.

* همراستایی محور را بازرسی نمایید و در صورت نیاز مجدداً تنظیم کنید.

بازرسی های سالیانه

اعمال زیر را هر سال یکبار انجام دهید:

* دبی پمپ را بررسی کنید.

* فشار پمپ را بررسی کنید.

* توان مصرفی موتور را بررسی کنید.

اگر عملکرد پمپ مناسب با شرایط فرآیندی نمی باشد و شرایط فرآیندی نیز تغییر نکرده است، اعمال زیر را انجام دهید:

1. پمپ را دمنتاژ کنید.

2. پمپ را مورد بازبینی قرار دهید.

3. قطعات ساییده شده را جایگزین کنید.

 

 

تعمیرات و نگهداری یاتاقانها

برنامه روانکاری یاتاقانها

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 163] نوع یاتاقان

[/TD]

[TD=width: 163] روانکاری اولیه

[/TD]

[TD=width: 163] دوره های روانکاری

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 163] یاتاقانهای روانکاری شده با روغن

Oil-Lubricated Bearings

[/TD]

[TD=width: 163] قبل از نصب و راه اندازی پمپ، روغن اضافه کنید. برای یاتاقانهای نو، روغن را بعد از 200 ساعت کارکرد تعویض نمایید.

 

[/TD]

[TD=width: 163] بعد از 200 ساعت اول، روغن را بعد از 2000 ساعت کارکرد و یا 3 ماه یکبار تعویض نمایید.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

تعمیرات و نگهداری آببند مکانیکی

 

 

اخطار

آببند مکانیکی که در محیط انفجاری مورد استفاده قرار می گیرد باید به نحو مناسبی گواهی (Certified) شود. قبل از راه اندازی، مطمئن شوید تمام مناطقی که ممکن است سیال پمپ شونده به محیط نشت کند، بسته باشد.

توجه

هرگز پمپ را در حالی که آببند مکانیکی خشک کار می کند راه اندازی نکنید. کارکرد خشک آببند مکانیکی حتی چند ثانیه ممکن است باعث خرابی آن شود، جراحات فیزیکی ممکن است اتفاق بیفتد اگر آببند مکانیکی بشکند.

تذکر

* سیستم های آببندی که خود تهویه نمی باشند مانند پلان 23، نیاز به تهویه دستی حین کارکرد دارند. عدم توجه به این موضوع باعث ایجاد گرمای زیاد و خرابی مکانیکال سیل می شود.

* سیستم های خنک کاری مانند این برای یاتاقانها و آببندهای مکانیکی، باید به نحو مطلوبی کار کنند تا از ایجاد گرمای زیاد، جرقه و خرابی زود هنگام جلوگیری شود.

* آببند مکانیکی باید سیستم فلاشینگ مناسبی برای گرمای بیش از حد تولیدی داشته باشند.

 

قبل از راه اندازی

آببند و تمام لوله کشی های فلاشینگ را بررسی نمایید.

 

 

عمر آببند مکانیکی

عمر آببند مکانیکی وابسته به تمیزی سیال پمپ شونده می باشد. به خاطر تنوع شرایط کاری، تعریف دقیق عمر آببند مکانیکی غیر ممکن می باشد.

دمونتاژ پمپ

 

 

اقدامات احتیاطی

اخطار

قبل از دمنتاژ پمپ، مطمئن شوید که پمپ از سیستم مجزا شده است و پمپ تحت فشار نیست. برای اینکار درپوش ها، شیرهای تخلیه و شیر هواگیری را باز کنید و یا اینکه پمپ را از لوله کشی باز کنید.

* همیشه و همیشه قبل از انجام هرگونه نصب و یا تعمیرات، برق الکتروموتور را خاموش و دکمه آن را قفل کنید.

عدم توجه به این موضوع جراحات فیزیکی شدیدی خواهد داشت.

مجموعه پمپ و تجهیزات مربوط به آن معمولاً سنگین می باشند. عدم توجه به نحوه بلند کردن پمپ و جابجایی آن، ممکن است منجر به صدمات شدید فیزیکی و یا آسیب به دستگاه گردد. دستگاه را حتماً از محل های تعبیه شده آن جابجا نمایید. وسایلی مانند قلاب، اهرم و مانند آن باید تحمل وزن دستگاه را داشته باشند.

* پمپ می تواند سیالات سمی و آتشزا را پمپاژ نماید. مدارک فنی پمپ را مورد بررسی قرار دهید تا از آسیب های ناشی از برخورد با سیالات سمی و خطرناک حین دمنتاژ پمپ جلوگیری شود. تجهیزات محافظتی مناسب باید توسط پرسنل پوشیده شود. سیالات خطرناک شامل سیالات دما بالا، آتشزا، اسید، کاستیک، انفجاری و مانند آن باشد. سیال پمپ شونده باید در تطابق با شرایط محیط نصب تخلیه شود.

تذکر

مطمئن شوید که تمام قطعات جایگزین قبل از دمنتاژ پمپ در دسترس می باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

تخلیه پمپ

 

1. شیرهای ایزوله کننده را در سمت مکش و رانش پمپ ببندید.

اگر هیچ شیری نباشد، شما باید سیستم را تخلیه کنید.

2. شیر تخلیه پمپ را باز کنید.

تا موقعی که سیال از شیر تخلیه خارج می شود عمل دیگری انجام ندهید. اگر سیال به طور مداوم از شیر تخلیه خارج می شود، شیرهای ایزوله کننده مشکل دارند و به طور مناسبی آببند نیستند. شما باید قبل از هرکاری این شیرها را تعمیر کنید.

3. شیر تخلیه را باز نگه دارید و درپوش تخلیه را که در قسمت زیرین پوسته پمپ قرار دارد باز کنید. شیر تخلیه و درپوش را تا بعد از مونتاژ دوباره نبندید.

4. سیال را از لوله کشی ها تخلیه کنید و در صورت نیاز پمپ را بشویید.

5. تمام اتصالات و لوله کشی های جانبی را باز کنید.

6. اویلر را باز کنید و در محل امنی قرار دهید.

7. محافظ کوپلینگ را باز کنید.

8. بوش فاصله کوپلینگ را باز کنید.

از دستورالعمل سازنده کوپلینگ برای باز کردن آن کمک بگیرید.

9. کوپلینگ را باز کنید.

خارج کردن قسمت Back pull-out

 

توجه

قسمت Back pull-out را بدون کمک و به تنهایی خارج نکنید.

1. مهره های پیچ حلزونی را باز کنید.

اخطار

اگر برای خارج کردن قطعات نیاز به گرم کردن آنها دارید، باید تمام سیال و بخارات را خارج کنید. برای اینکار، از هوای فشرده خشک استفاده کنید و حلزونی و محفظه آببند را پاک کنید.

2. پیچ های جکی (jackscrew) را به صورت مساوی و یکنواخت سفت کنید. از یک الگوی تناوبی برای خارج کردن قسمت Back pull-out استفاده کنید.

 

 

 

image001.jpg

 

 

418 – پیچ های جکی Jackscrew

 

 

3. قسمت Back pull-out را با استفاده از قلاب که به محفظه یاتاقان متصل شده است، خارج کنید.

 

 

image002.jpg

 

 

4. گسکت حلزونی را خارج کنید.

بعد از مونتاژ دوباره گسکت باید تعویض شود.

5. پیچ های جکی را خارج کنید.

6. تمام سطوح گسکت را تمیز کنید.

سطوح تمیز از چسبندگی جزئی گسکت به خاطر متریال آن به حلزونی جلوگیری می کند.

7. هنگام حمل و نقل از قسمت Back pull-out محافظت کنید تا حرکت نکند.

8. قسمت Back pull-out را برای دمنتاژ بیشتر به کارگاه تمیز و مجهزی منتقل کنید.

خارج کردن فک کوپلینگ

 

 

1. اگر فک کوپلینگ به محور آویزان شده باشد، محور را برای جایگذاری مجدد کوپلینگ بعد از مونتاژ مجدد علامتگذاری کنید.

2. فک کوپلینگ را با استفاده از پولی کش مناسب خارج کنید.

از دستورالعمل های سازنده کوپلینگ پیروی کنید.

خارج کردن پروانه

 

 

توجه

وقتی پروانه ها را حمل می کنید از دستکش ضخیم مناسب استفاده کنید. لبه های تیز ممکن است باعث جراحات فیزیکی شود.

1. مهره پروانه را باز و خارج کنید.

مهره پروانه رزوه های چپ گرد دارد.

2. پروانه را از روی شفت بکشید.

در صورت نیاز از پولی کش مناسب استفاده کنید.

3. خار پروانه را خارج کنید.

 

خار پروانه را برای مونتاژ دوباره نگه دارید مگر آنکه آسیب دیده باشد.

خارج کردن محفظه آببند

 

 

1. مهره پیچ گلند را باز و خارج کنید.

2. آببند مکانیکی کارتریجی را به سمت مخالف محفظه آببند بلغزانید.

3. قلاب را در سوراخ محفظه آببند که بدین منظور تعبیه شده است نصب کنید.

4. قلاب را به دستگاه بالابرنده متصل کنید.

5. پیچ های کاور محفظه آببند و محفظه یاتاقان را باز و خارج کنید.

6. کاور محفظه آببند را از محفظه یاتاقان بوسیله چکش نرم و یا چوبی جدا کنید.

 

 

image003.jpg

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 58] 122

[/TD]

[TD=width: 431] محور

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 58] 184

[/TD]

[TD=width: 431] کاور محفظه سیل

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 58] 228

[/TD]

[TD=width: 431] محفظه یاتاقان

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 58] 355

[/TD]

[TD=width: 431] مهره پیچ گلند

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 58] 360Q

[/TD]

[TD=width: 431] واشر گلند

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 58] 370H

[/TD]

[TD=width: 431] پیچ های محفظه یاتاقان

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 58] 540C

[/TD]

[TD=width: 431] واشر کاور محفظه آببند

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

7. کاور محفظه آببند را به انتهای محور هدایت کنید تا از محفظه یاتاقان جدا شود.

تذکر

 

آببند مکانیکی کارتریجی ممکن است آسیب ببیند اگر کاور با آن در تماس باشد.

8. واشر کاور محفظه آببند و محفظه یاتاقان را خارج کنید و دور بیندازید.

هنگام مونتاژ مجدد این واشر باید تعویض گردد.

9. پیچ های بست آببند مکانیکی به محور را باز کنید و آببند را از محور خارج کنید.

10. او-رینگ یا واشر گلند آببند مکانیکی را خارج کنید و دور بیندازید.

هنگام مونتاژ مجدد این او-رینگ یا واشر تعویض می شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

بازرسی های قبل از مونتاژ

دستورالعمل های تعویض

 

بررسی و تعویض پوسته

پوسته پمپ را برای بررسی سایش بیش از حد مجاز و یا ایجاد حفره در آن مورد بازرسی قرار دهید. سطوح واشرها و محل های تنظیم پوسته را کاملاً تمیز نمایید تا عاری از گرد و خاک و زواید شود.

پوسته را تعمیر و یا تعویض کنید اگر هر یک از شرایط زیر اتفاق افتاده باشد:

* سایش و یا شیار در محلی بیش از 1/8 اینچ و یا 3.2 میلیمتر باشد.

* حفره ای با عمق بیش از 1/8 اینچ و یا 3.2 میلیمتر باشد.

* سطح نشیمن واشر پوسته تاب برداشته باشد.

مکان های پوسته برای بازرسی

 

شکل زیر محل نقاطی از پوسته را نشان می دهد که احتمال سایش وجود دارد و نیاز به بازرسی دارد

 

image004.jpg

تعویض پروانه

 

 

جدول زیر معیارهای تعویض قطعات پروانه را نشان می دهد.

 

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 245] قطعات پروانه

[/TD]

[TD=width: 245] موقع تعویض

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] پره های پروانه

[/TD]

[TD=width: 245] * وقتی شیارهایی عمیق تر 1/16 اینچ و یا 1.6 میلیمتر ایجاد شود. و یا

* وقتی سایش کلی پره ها بیش از 1/32 اینچ و یا 0.8 میلیمتر باشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] پره های پشتی

[/TD]

[TD=width: 245] وقتی بیش از 1/32 اینچ و یا 0.8 میلیمتر سایش و یا خمش ایجاد شده باشد.

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 245] لبه های پره

[/TD]

[TD=width: 245] وقتی ترک، حفره و یا خوردگی مشاهده شده باشد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

بررسی های پروانه

* سوراخ پروانه را بررسی و تمیز نمایید.

* بالانس پروانه را بررسی کنید. پروانه را مجدداً بالانس کنید اگر از حد مجاز استاندارد ISO 1940 Gr 1.0 خارج شده باشد.

تذکر

شما باید دستگاه بسیار دقیقی داشته باشید تا به معیارهای استاندارد ISO 1940 Gr 1.0 دست پیدا کنید. تنها در صورتی که دستگاه مجهز دارید تلاش نمایید که پروانه را بالانس نمایید.

قسمت های پروانه برای بازرسی

 

image005.jpg

تعویض رینگ روغن

 

رینگ های روغن برای آنکه به طور مناسبی عمل نمایند باید تا حد ممکن دایروی باشند. اویل رینگ را تعویض کنید اگر آنها ساییده شده اند و یا از شکل طبیعی خارج شده اند.

تعویض آببند مکانیکی کارتریجی

آببند مکانیکی کارتریجی باید توسط سازنده آببند تعمیر و سرویس شود. برای راهنمایی به دستورالعمل سازنده آن مراجعه کنید.

تعویض محافظ کوپلینگ

اگر خوردگی و یا آسیب های دیگری به محافظ کوپلینگ وارد شده است، آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

تعویض واشرها، او-رینگ ها، شیم ها و نشیمن ها

 

* در هر بار تعمیر و دمنتاژ تمام واشر ها، او-رینگ ها و شیم ها را تعویض کنید.

* نشیمن ها را بازرسی کنید. نشیمن ها باید صاف و عاری از صدمات فیزیکی باشند. برای نشیمن های ساییده شده از تکه پوست چرم استفاده کنید. دقت کنید که روابط ابعادی حفظ شود.

* اگر آسیب ها جدی باشد و ارزش تعمیر نداشته باشد، قطعات را تعویض کنید.

دستورالعمل های تعویض محور

 

 

بررسی ابعاد محور

محل های نشیمن یاتاقانها روی محور را بررسی کنید. اگر خارج از محدوده مجاز تلرانس ها در جدول یاتاقانها بود، محور را تعویض کنید.

بررسی مستقیم و راست بودن محور

مستقیم و راست بودن محور را بررسی کنید. از بلوک های V شکل یا غلتک های بالانس استفاده کنید. محور را بر روی این بلوک ها در محل نشیمن یاتاقانها قرار دهید. اگر انحراف عقربه نمایشگر از 0.001 اینچ و یا 0.03 میلیمتر تجاوز نمود، محور را تعویض کنید.

تذکر

از مرکز محور برای بررسی انحراف استفاده نکنید. چرا که ممکن است محور حین دمنتاژ یاتاقانها و یا پروانه آسیب دیده باشد.

بررسی سطح محور

سطح محور را به خصوص در محل هایی که در شکل زیر نشان داده شده است بررسی کنید.

محور را تعویض کنید اگر غیر قابل تعمیر باشد.

 

 

 

image006.jpg

بازرسی یاتاقانها

 

شرایط یاتاقانها

یاتاقانها نباید مجدداً استفاده گردد.

چک لیست

وقتی یاتاقانها را مورد بازرسی قرار می دهید، اعمال زیر را انجام دهید:

* یاتاقانها را از نظر آلودگی و خرابی مورد بازرسی قرار دهید.

* شرایط روانکاری و آلودگی آن را توجه کنید.

* بلبرینگ ها را مورد بازرسی قرار دهید و ببینید که آیا آنها خراب و سفت شده اند و یا هنگام چرخاندن با دست ایجاد نویز می کنند.

* علت اشکالات بوجود آمده در یاتاقانها بر پیدا کنید. اگر به خاطر سایش نرمال نمی باشد، قبل از آنکه پمپ مجدداً وارد سرویس شود، اشکال را برطرف کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

بازرسی و تعویض رینگ های سایشی

 

 

انواع رینگ های سایشی

تمام دستگاه ها دارای رینگ های سایشی پوسته، پروانه و کاور محفظه آببند می باشد. وقتی لقی های بین رینگ سایشی از حد مجاز بیشتر می شود، عملکرد هیدرولیکی به طور چشمگیری کاهش می یابد.

بررسی قطر رینگ سایشی

قطر تمامی رینگ های سایشی را اندازه بگیرید و لقی های قطری رینگ سایشی را محاسبه کنید. برای محاسبه لقی ها از جدول مینیمم لقی کاری استفاده کنید.

 

 

image001.jpg

رینگ سایشی پوسته

100- پوسته حلزونی

164- رینگ سایشی پوسته

 

image002.jpg

رینگ سایشی پروانه

101- پروانه

202- رینگ سایشی پروانه

 

203- رینگ سایشی پروانه

image003.jpg

رینگ سایشی کاور محفظه آببند

125- بوش گلویی throat bushing محفظه آببند

184- کاور محفظه آببند

230- رینگ سایشی کاور محفظه آببند

 

چه موقع رینگ های سایشی را تعویض کنیم؟

وقتی لقی قطری از دو برابر مینیمم لقی که در جدول زیر نشان داده شده است بیشتر شود و وقتی عملکرد هیدرولیکی به سطح غیر قابل قبولی کاهش یابد، رینگ های سایشی را تعویض کنید.

جدول مینیمم لقی کاری

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 251, colspan: 2] Diameter of impeller wear ring

[/TD]

[TD=width: 251, colspan: 2] Minimum diametrical clearance

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] in.

[/TD]

[TD=width: 125] Mm

[/TD]

[TD=width: 125] in.

[/TD]

[TD=width: 125] mm

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125]

[/TD]

[TD=width: 125]

[/TD]

[TD=width: 125] 0.010

[/TD]

[TD=width: 125] 0.25

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 2.000 to 2.4999

[/TD]

[TD=width: 125] To to 64.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.011

[/TD]

[TD=width: 125] 0.28

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 2.500 to 2.999

[/TD]

[TD=width: 125] 65 to 79.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.012

[/TD]

[TD=width: 125] 0.30

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 3.000 to 3.499

[/TD]

[TD=width: 125] 80 to 89.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.013

[/TD]

[TD=width: 125] 0.33

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 3.500 to 3.999

[/TD]

[TD=width: 125] 90 to 99.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.014

[/TD]

[TD=width: 125] 0.35

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 4.000 to 4.499

[/TD]

[TD=width: 125] 100 to 114.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.015

[/TD]

[TD=width: 125] 0.38

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 4.500 to 4.999

[/TD]

[TD=width: 125] 115 to 124.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.016

[/TD]

[TD=width: 125] 0.40

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 5.000 to 5.999

[/TD]

[TD=width: 125] 125 to 149.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.017

[/TD]

[TD=width: 125] 0.43

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 6.000 to 6.999

[/TD]

[TD=width: 125] 150 to 174.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.018

[/TD]

[TD=width: 125] 0.45

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 7.000 to 7.999

[/TD]

[TD=width: 125] 175 to 199.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.019

[/TD]

[TD=width: 125] 0.48

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 8.000 to 8.999

[/TD]

[TD=width: 125] 200 to 224.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.020

[/TD]

[TD=width: 125] 0.50

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 9.000 to 9.999

[/TD]

[TD=width: 125] 225 to 249.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.021

[/TD]

[TD=width: 125] 0.53

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 10.000 to 10.999

[/TD]

[TD=width: 125] 250 to 274.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.022

[/TD]

[TD=width: 125] 0.55

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 10.000 to 11.999

[/TD]

[TD=width: 125] 275 to 299.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.023

[/TD]

[TD=width: 125] 0.58

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 125] 12.000 to 12.999

[/TD]

[TD=width: 125] 300 to 324.99

[/TD]

[TD=width: 125] 0.024

[/TD]

[TD=width: 125] 0.60

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

تعویض رینگ های سایشی

 

تذکر

دستورالعمل های تنظیم پروانه و لقی رینگ سایشی باید اجرا شود. تنظیم نامناسب لقی و یا عدم اجرای صحیح دستورالعمل می تواند منجر به جرقه، تولید گرمای بیش از حد و خرابی دستگاه شود.

رینگ های سایشی پوسته، پروانه و کاور محفظه آببند بوسیله پرس و سه پیچ بست در جای خود قرار می گیرند.

1. رینگ سایشی را خارج کنید.

الف) پیچ های بست را باز کنید.

ب) رینگ سایشی از از پوسته، پروانه و یا کاور محفظه آببند بوسیله اهرم مناسب خارج کنید.

2. محل نشیمن رینگ را کاملاً تمیز کنید. مطمئن شوید که سطح آنها صاف و بدون خراش می باشد.

3. رینگ ساشی جدید پروانه را با استفاده از یک اجاق به صورت یکنواخت تا دمای 180 تا 200 درجه فرانهایت و یا 82 تا 93 درجه سانتیگراد گرم کنید. سپس رینگ سایشی را در محل نشیمن آن قرار دهید.

 

4. رینگ سایشی جدید پوسته را با استفاده از یخ خشک و یا مواد سرد کننده مناسب دیگر سرد کنید و در محل خود نصب کنید. در صورت نیاز از چکش نرم و یا چوبی استفاده کنید.

اخطار

یخ خشک و مواد سرد کننده دیگر می تواند باعث جراحات فیزیکی شود. برای حمل ایمن این مواد با تأمین کننده آن مشورت کنید.

 

تعویض رینگ های سایشی

تذکر

دستورالعمل های تنظیم پروانه و لقی رینگ سایشی باید اجرا شود. تنظیم نامناسب لقی و یا عدم اجرای صحیح دستورالعمل می تواند منجر به جرقه، تولید گرمای بیش از حد و خرابی دستگاه شود.

رینگ های سایشی پوسته، پروانه و کاور محفظه آببند بوسیله پرس و سه پیچ بست در جای خود قرار می گیرند.

1. رینگ سایشی را خارج کنید.

الف) پیچ های بست را باز کنید.

ب) رینگ سایشی از از پوسته، پروانه و یا کاور محفظه آببند بوسیله اهرم مناسب خارج کنید.

2. محل نشیمن رینگ را کاملاً تمیز کنید. مطمئن شوید که سطح آنها صاف و بدون خراش می باشد.

3. رینگ ساشی جدید پروانه را با استفاده از یک اجاق به صورت یکنواخت تا دمای 180 تا 200 درجه فرانهایت و یا 82 تا 93 درجه سانتیگراد گرم کنید. سپس رینگ سایشی را در محل نشیمن آن قرار دهید.

 

 

 

image004.jpg

101- پروانه

202- رینگ سایشی پروانه

203- رینگ سایشی پروانه

320- پیچ های بست

 

4. رینگ سایشی جدید پوسته را با استفاده از یخ خشک و یا مواد سرد کننده مناسب دیگر سرد کنید و در محل خود نصب کنید. در صورت نیاز از چکش نرم و یا چوبی استفاده کنید.

 

اخطار

یخ خشک و مواد سرد کننده دیگر می تواند باعث جراحات فیزیکی شود. برای حمل ایمن این مواد با تأمین کننده آن مشورت کنید.

 

 

 

image005.jpg

100- پوسته

164- رینگ سایشی پوسته

222E- پیچ های بست

 

 

5. رینگ سایشی جدید کاور محفظه آببند را نصب کنید.

الف) رینگ سایشی را با استفاده از یخ خشک و یا مواد سردکننده مناسب دیگر سرد کنید و رینگ را در محل خود نصب کنید. در صورت نیاز از چکش نرم و یا چوبی استفاده کنید.

ب) پیچ های بست را محکم کنید.

image006.jpg

184- کاور محفظه آببند

222E- پیچ های بست

230- رینگ سایشی کاور محفظه آببند

 

6. انحراف و اعوجاج رینگ سایشی پوسته را بررسی کنید.

الف) قطر سوراخ پیچ های بست را با میکرومتر و یا ورنیه اندازه گیری کنید.

ب) قبل از تراشیدن رینگ های سایشی پروانه، هرگونه اعوجاج بیشتر از 0.003 اینچ و یا 0.08 میلیمتر را با ماشینکاری اصلاح کنید.

 

image007.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

100- پوسته پمپ

164- رینگ سایشی پوسته

 

7. برای اندازه صحیح قطر رینگ سایشی پروانه، قطر سوراخ رینگ سایشی پوسته را اندازه گیری نمایید. از جدول مینیمم لقی کاری استفاده کنید.

8. مراحل 6 و 7 را برای رینگ سایشی کاور محفظه آببند تکرار کنید.

9. رینگ های سایشی پروانه را بعد از نصب بر روی پروانه بچرخانید تا اندازه صحیح بررسی شود.

 

تذکر

* تمام رینگ های سایشی پروانه تعویضی، به غیر از آنهایی که سختی سطحی شده اند، با 0.02 تا 0.03 اینچ و یا 0.51 تا 0.75 میلیمتر اورسایز می باشند.

* رینگ سایشی پروانه سختی سطح Hard-faced شده که به صورت یدکی تأمین می شوند، اورسایز نمی باشند، بلکه به گونه ای می باشند که در صورت تعویض رینگ سایشی پوسته در لقی مجاز باشند.

 

image008.jpg

 

10. پروانه را نصب کنید.

الف) خار پروانه را بر روی محور پمپ که در محفظه یاتاقان قرار گرفته است، قرار دهید. مقدار انحراف Run-out محور باید در محدوده مجاز بیان شده باشد. برای نصب پروانه، خار می بایستی در موقعیت بالایی محور (ساعت 12) باشد.

ب) پروانه را بر روی محور نصب کنید.

پ) واشر پروانه را نصب کنید.

ت) پروانه را با یک پیچ و یا مهره به صورت مطمئنی محکم کنید.

رزوه پیچ پروانه چپ گرد می باشد.

11. انحراف رینگ سایشی پروانه را بررسی کنید.

الف) نمایشگر عقربه ای را نصب کنید.

ب) محور را بچرخانید به طوریکه نمایشگر بر روی سطح خارجی رینگ سایشی پروانه که در سمت رینگ سایشی پوسته قرار دارد، 360 درجه بچرخد.

پ) مراحل الف و ب را برای رینگ سایشی پروانه که در سمت کاور محفظه آببند قرار دارد، تکرار کنید.

 

 

image009.jpg

 

101- پروانه

 

202- رینگ سایشی پروانه – سمت پوسته

 

 

اگر انحراف (run-out) رینگ سایشی پروانه از 0.005 اینچ و یا 0.13 میلیمتر بیشتر شد:

1. اعوجاج در حوالی پیچ های بست را بررسی کنید.

2. انحراف محور و تمامی سطوح محور و توپی پروانه را برای ایجاد حالت عمودی بررسی کنید.

3. تمام سطوح آسیب دیده را اصلاح کنید.

4. مجدداً انحراف رینگ سایشی پروانه را بررسی کنید.

 

بازرسی و تعویض کاور محفظه آببند

مدل های کاور محفظه آببند

 

دو مدل برای کاور محفظه آببند وجود دارد.

* استاندارد

* با کولینگ جاکت

نقاطی از کاور محفظه آببند که نیاز به بازرسی دارد.

 

* مطمئن شوید که تمام سطوح آببندی گسکت ها و او-رینگ ها تمیز هستند و هیچگونه آسیبی که باعث عدم آببندی شود، وجود ندارد.

* مطمئن شوید که تمام گذرگاه های خنک کاری (در صورت وجود)، فلاشینگ و تخلیه تمیز هستند.

image010.jpg

تعویض کاور محفظه آببند

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 253] قطعه کاور محفظه آببند

[/TD]

[TD=width: 253] چه موقع تعویض می شود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 253] سطوح کاور محفظه آببند

[/TD]

[TD=width: 253] وقتی ساییده، خراب و یا بیش از 0.126 اینچ و یا 3.2 میلیمتر خورده شده باشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 253] قطر داخلی بوش کاور محفظه آببند (125)

[/TD]

[TD=width: 253] وقتی لقی قطری بین بوش و توپی پروانه از 0.047 اینچ و یا 1.2 میلیمتر بیشتر شده باشد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

تعویض بوش کاور محفظه آببند

 

 

بوش کاور محفظه آببند بوسیله پرس در جای خود ثابت و با سه پیچ بست در محل خود قفل می شود.

1. بوش را خارج کنید.

الف) پیچ های بست را خارج کنید.

ب) بوش را به سمت محفظه یاتاقان از پرس خارج کنید.

 

image011.jpg

125- بوش

184- کاور محفظه آببند

 

2. بوش کاور محفظه آببند جدید نصب کنید.

الف) محل نصب بوش روی کاور محفظه آببند را کاملاً تمیز کنید.

ب) با استفاده از یخ خشک و یا مواد سرد کننده مناسب دیگر بوش را در محل خود قرار دهید.

در صورت نیاز از چکش نرم و یا چوبی استفاده کنید.

خطار

یخ خشک و مواد سرد کننده دیگر می تواند باعث جراحات فیزیکی شود. برای حمل ایمن این مواد با تأمین کننده آن مشورت کنید.

پ) پیچ های بست را محکم کنید.

 

 

image012.jpg

 

1- کاور محفظه آببند

2- پیچ های بست

3- بوش

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

بازرسی محفظه یاتاقان

 

چک لیست

 

محفظه یاتاقان را برای شرایط زیر مورد بررسی قرار دهید:

* بازبینی ظاهری محفظه یاتاقان و پایه آن برای ترک ها

* بازبینی سطوح داخلی محفظه برای گرد و خاک و کثیفی. تمام کثیفی ها و مواد زاید را خارج کنید.

* مطمئن شوید که تمام گذرگاه های روانکاری تمیز هستند.

* بازرسی سوراخ های داخلی یاتاقانها

در صورتی که هر یک از سوراخها خارج از محدوده تلرانس مطابق جداول بیرینگ ها می باشد، محفظه می بایستی تعویض گردد.

مکانهای بازرسی

شکل زیر مناطقی از محفظه یاتاقان را نشان می دهد که نیازمند بازرسی برای سایش می باشد.

 

 

image001.jpg

تلرانس های یاتاقانها

 

رای اطلاعات بیشتر به استاندارد ISO 286 (ANSI/ABMA standard 7) مراجعه کنید.

مونتاژ مجدد

مونتاژ سیستم قدرت

اخطار

مجموعه پمپ و تجهیزات مربوط به آن معمولاً سنگین می باشند. عدم توجه به نحوه بلند کردن پمپ و جابجایی آن، ممکن است منجر به صدمات شدید فیزیکی و یا آسیب به دستگاه گردد.

توجه

* وقتی از هیتر بلبرینگ استفاده می کنید از دستکش ضخیم و مناسبی استفاده کنید. بیرینگ ها ممکن است داغ باشند و باعث جراحات فیزیکی شوند.

تذکر

* روش های متنوعی برای نصب بلبرینگ ها وجود دارد. روش توصیه شده استفاده از گرم کن القایی است.

* مطمئن شوید که تمام قطعات و رزوه ها تمیز هستند و شما به درستی روشهای بیان شده جهت دمنتاژ پمپ را رعایت کرده اید.

* مغناطیدگی محور پمپ را بررسی کنید. در صورتی که محور خاصیت مغناطیسی پیدا کرده است، آن را از بین ببرید. مغناطیس اشیای فریتیک را به پروانه، آببند و بیرینگ ها جذب می کند و میتواند باعث افزایش گرمای تولیدی، جرقه و خرابی زود هنگام شود.

1. یاتاقان شعاعی (داخلی) را بر روی محور نصب کنید.

 

 

image002.jpg

112- یاتاقان تراست دوگانه

114- رینگ روغن

122- محور

136- مهره قفل کننده یاتاقان تراست

168- یاتاقان شعاعی

382- واشر قفلی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

2. رینگ های روغن و یاتاقان ها را نصب کنید.

الف) رینگ های روغن را بر روی محور نصب کنید.

ب) یاتاقان های تراست (خارجی) را بر روی محور نصب کنید.

پ) واشر قفلی یاتاقان تراست را بر روی محور نصب کنید.

ت) مهره قفل کننده یاتاقان را روی محور سفت کنید.

ث) سطوح یاتاقان داخلی را با روانکار مناسب پوشش دهید.

3. مجموعه محور و محفظه یاتاقان را مونتاژ کنید.

الف) سطوح خارجی یاتاقانها را با روغن مناسب پوشش دهید.

ب) سطوح داخلی یاتاقانها در محفظه یاتاقان را با روغن مناسب پوشش دهید.

پ) رینگ های روغن را در شیارهای محور قرار دهید.

image003.jpg

 

109A- کاور انتهایی یاتاقان تراست

122- محور

228- محفظه یاتاقان

360A- گسکت

370N- پیچ محفظه یاتاقان

 

ت) با دقت محور و مجموعه یاتاقان را داخل محفظه یاتاقان هدایت کنید تا هنگامی که یاتاقان تراست در محل خودش در محفظه یاتاقان قرار گیرد. مطمئن شوید که رینگ روغن به جایی گیر نکرده باشد و آسیب نبیند.

مجموعه را با نیروی زیاد به همدیگر فشار ندهید.

ث) رینگ های روغن را از داخل روغن نمای محفظه یاتاقان ببینید.

اگر رینگ های روغن به طور مناسب در شیارها قرار نگرفته اند از یک سیم قلابی شکل استفاده کنید.

 

ج) بررسی کنید که محور به راحتی می چرخد.

اگر متوجه سایش شدید و یا محور درگیر می باشد، علت را پیدا و مشکل را رفع کنید.

مونتاژ فریم

توجه

برای بررسی انحراف، مجموعه محفظه یاتاقان را محکم در موقعیت افقی قرار دهید.

تعیین حرکت (لقی) انتهایی محور

 

 

الف) نمایشگر عقربه ای را نصب کنید.

 

ب) از یک اهرم برای اعمال بار محوری در سمتی از محور که پروانه نصب می شود، استفاده کنید.

پ) بار محوری را در دو جهت اعمال کنید تا قرارگیری صحیح یاتاقان بر روی زبانه محفظه یاتاقان و درپوش یاتاقان مورد بررسی قرار گیرد.

ت) مراحل ب و پ را چندین بار تکرار کنید و مقادیر را ثبت کنید.

حرکت (لقی) انتهایی محور باید در محدوده 0.001 تا 0.005 اینچ و یا 0.025 تا 0.125 میلیمتر باشد.

 

 

image004.jpg

بررسی انحرافات Run-outs

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 72] بررسی

[/TD]

[TD=width: 419] دستورالعمل

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 72] انطباق پروانه و محور

[/TD]

[TD=width: 419] 1. نمایشگر عقربه ای را روی محفظه یاتاقان نصب کنید.

2. محور را از یک سمت خار بچرخانید تا پس از یک دور گردش به سمت دیگر خار برسد.

اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از 0.002 اینچ و یا 0.05 میلیمتر بود، علت را پیدا و اصلاح کنید.

image005.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 72] انطباق آببند و محور

[/TD]

[TD=width: 419] 1. نمایشگر عقربه ای را روی محفظه یاتاقان نصب کنید.

2. محور را 360 درجه بچرخانید. اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از 0.002 اینچ و یا 0.05 میلیمتر بود، علت را پیدا و اصلاح کنید.

image006.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 72] پیشانی محفظه یاتاقان

[/TD]

[TD=width: 419] 1. نمایشگر عقربه ای را روی محور نصب کنید.

2. محور را بچرخانید به طوری که میله نمایشگر بر روی پیشانی محفظه یاتاقان 360 درجه بچرخد. اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از 0.004 اینچ و یا 0.1 میلیمتر بود، محفظه را دمنتاژ و علت را پیدا و رفع نمایید.

image007.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 72] قفل محفظه یاتاقان

[/TD]

[TD=width: 419] 1. نمایشگر عقربه ای را روی محور نصب کنید.

2. محور را 360 درجه بچرخانید. اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از 0.004 اینچ و یا 0.1 میلیمتر بود، محفظه را دمنتاژ و علت را پیدا و رفع نمایید.

image008.jpg

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

نصب کاور محفظه آببند

 

 

1. قلاب را در سوراخی که بدین منظور در محفظه آببند ایجاد شده است قرار دهید.

2. کاور محفظه آببند را بلند کنید و در محل خود روی محور تنظیم کنید.

3. کاور محفظه آببند را به مجموعه محفظه یاتاقان متصل کنید.

الف) کاور را به دقت داخل محور هدایت کنید تا به قفل محفظه یاتاقان برسد.

ب) پیچ های کاور و محفظه یاتاقان را نصب کنید.

پ) پیچ ها را به صورت یکسان محکم کنید. از الگوی تناوبی استفاده کنید.

4. انحراف پیشانی کاور محفظه آببند را بررسی کنید.

الف) نمایشگر عقربه ای را روی محور نصب کنید.

ب) محور را 360 درجه بچرخانید.

اگر انحراف کلی (TIR) از 0.005 اینچ و یا 0.13 میلیمتر بیشتر باشد، علت را مشخص و اصلاح کنید.

 

 

image009.jpg

122- محور

184- کاور محفظه آببند

228- فریم یاتاقان

230- رینگ سایشی کاور محفظه آببند

370H- پیچ های فریم یاتاقان

image010.jpg

5. انحراف قفل کاور محفظه آببند را بررسی کنید.

الف) نمایشگر عقربه ای را روی محور نصب کنید.

ب) محور را 360 درجه بچرخانید. اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از 0.005 اینچ و یا 0.13 میلیمتر باشد، علت را مشخص و اصلاح کنید.

image011.jpg

تذکر

دستورالعمل های لقی پروانه و رینگ سایشی باید دنبال شود. تنظیم لقی نامناسب و یا عدم پیروی از دستورالعمل های مناسب ممکن است منجر به جرقه، تولید گرمای ناخواسته و آسیب دستگاه گردد.

 

6. انحراف رینگ سایشی کاور محفظه آببند را بررسی کنید.

الف) نمایشگر عقربه ای را روی محور نصب کنید.

ب) محور را 360 درجه بچرخانید. اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از 0.006 اینچ و یا 0.15 میلیمتر باشد، علت را تعیین و اصلاح کنید.

 

image012.jpg

7. انحراف پیشانی محفظه آببند را بررسی کنید.

الف) نمایشگر عقربه ای را روی محور نصب کنید.

ب) محور را 360 درجه بچرخانید. اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از مقادیر نشان داده شده در جدول باشد، علت را مشخص و اصلاح کنید.

 

 

ماکزیمم مجاز انحراف پیشانی محفظه آببند

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 193] Group

[/TD]

[TD=width: 311] Maximum Allowable Total Indicator Reading

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193] SA

[/TD]

[TD=width: 311] 0.0018 in. (0.045 mm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193] SX, MA

[/TD]

[TD=width: 311] 0.002 in. (0.05 mm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193] MX, LA

[/TD]

[TD=width: 311] 0.0024 in. (0.06 mm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193] LX, XLA

[/TD]

[TD=width: 311] 0.0026 in. (0.065 mm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193] XLX

[/TD]

[TD=width: 311] 0.0028 in. (0.07 mm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193] XXL

[/TD]

[TD=width: 311] 0.0031 in. (0.08 mm)

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

image013.jpg

 

8. انحراف قفل محفظه آببند را بررسی کنید.

الف) نمایشگر عقربه ای را روی محور و یا بوش نصب کنید.

ب) محور را 360 درجه بچرخانید.

اگر انحراف کلی (TIR) بیشتر از 0.005 اینچ و یا 0.125 میلیمتر باشد، علت را تعیین و اصلاح کنید.

 

 

image014.jpg

نصب آببند مکانیکی نوع کارتریجی و کاور محفظه آببند

 

تذکر

حین نصب آببند مکانیکی به دفترچه نصب آن که توسط سازنده ارائه شده است توجه گردد.

 

1. پروانه را خارج کنید.

الف) مهره پروانه را باز و خارج کنید.

ب) پروانه، مهره پروانه و کاور محفظه آببند را خارج کنید – همانگونه که در قسمتهای قبل توضیح داده شد.

2. تمام او-رینگ ها را با روانکار مناسب روانکاری کنید. مگر آنکه سازنده آببند دستورالعمل دیگری داشته باشد.

3. مجموعه آببند کارتریجی ( قسمت متحرک، ثابت، گلند، واشر گلند و بوش) را داخل محور کنید.

 

تذکر

مطمئن شوید که اتصالات گلند آببند مکانیکی در جهت مناسبی هستند.

 

 

image015.jpg

 

 

122- محور

184- کاور محفظه آببند

228- محفظه یاتاقان

355- مهره گلند

370H- پیچ های محفظه یاتاقان

540C- گسکت کاور محفظه آببند

 

4. گسکت کاور محفظه آببند و محفظه یاتاقان را نصب کنید.

5. کاور محفظه آببند را نصب کنید.

6. پیچ های بست را ببندید.

7. رینگ فاصله یا گیره را آزاد کنید.

8. مطمئن شوید که محور آزادانه می چرخد.

 

بررسی های پس از مونتاژ

 

بررسی های زیر را پس از مونتاژ پمپ انجام دهید. پس از آن اقدامات لازم برای استارت پمپ را انجام دهید.

* مطمئن شوید که محور پمپ به راحتی با دست می چرخد و هیچگونه سایشی وجود ندارد.

* شیرهای ایزوله کننده را باز کنید و نشتی پمپ را بررسی کنید.

 

تمامی مطالب این تاپیک متعلق به سایت شرکت اریا سپهرکیهان طراح وتولید کننده پمپ های سانتریفیوژ میباشد

با سپاس از گروه فنی تحقیق وتوسعه این شرکت بابت مطالب مفیدشان درزمینه پمپ

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...