رفتن به مطلب

مغز كودكان و ریاضیات


ارسال های توصیه شده

دفعه دیگر اگر كسی از سخت بودن ریاضیات شكایت كرد، طرفداران ریاضیات می توانند با گفتن این جمله كه: «حتی یك بچه شش ماهه هم می تواند این كار را انجام دهد» از خودشان دفاع كنند.

 

دانشمندان از طریق مانیتور كردن مغز شیرخواران اثبات كرده اند شیرخوارانی كه فقط شش ماه سن دارند می توانند اشتباهات ریاضی را تشخیص دهند. این كشف به یك مشاجره ده ساله در این زمینه پایان می دهد. گروهی از دانشمندان آمریكایی و اسرائیلی، ۲۴ شیرخوار را درمعرض یك نمایش عروسكی ویدئویی قرار دادند. آنها از عروسك ها برای انجام عمل جمع و تفریق استفاده كرده و واكنش عروسك ها را مشاهده كردند.

برای مثال آنها این نمایش را با دو عروسك آغاز كردند. قبل از پایان نمایش یك عروسك خارج شده و سپس چشم های شیرخوار توسط یك پرده پوشانیده شد. زمانی كه پرده به كنار رفت دو حالت اتفاق افتاد در حالت اول مطابق انتظار یك عروسك و در حالت دوم برخلاف منطق ریاضی، دو عروسك باقی ماند. شیرخواران زمانی كه تعداد عروسك ها دو تا بوده و با جواب ۱۱۲ مغایرت داشت، برای مدت زمان بیشتری به پرده خیره می شدند۰۴۸.

به طور میانگین زمانی كه بر روی پرده تعداد صحیح عروسك ها نمایش داده می شد، شیرخواران برای ۹۴۶ ثانیه بدان خیره می ماندند.

در طول آزمایش بر روی سر كودكان توری حاوی ۱۲۸ گیرنده گذاشته شده بود كه فعالیت مغز را مانیتور می كردند. تحلیل داده ها نشان داد كه فعالیت مغزی كودكان در زمان مواجهه با پاسخ های درست و نادرست ریاضی، مشابه بزرگسالان است.

به گفته مایكل پوسنر، استاد روانشناسی دانشگاه ارگون، این امر نشان می دهد كه آناتومی مغز بزرگسالان و كودكان مشابه یكدیگر است. این یافته كه در شماره پانزدهم گزارشات آكادمی ملی علوم به چاپ رسیده است، با این عقیده كه مغز از شیرخوارگی تا بلوغ دستخوش تغییرات اساسی می گردد، منافات دارد. وی می گوید نتیجه گیری مهمتر برای ما این است كه نظام مدیریتی می بایست در دوران كودكی ریشه داشته باشد. پژوهش های قبلی نشان داده بودند این سیستم كه با تصمیم گیری و انجام وظیفه ارتباط دارد تا سن ۵۲ سالگی كامل نمی شود.

سایر پژوهش ها نشان داده اند كه مهارت های ریاضی بسیار زود ایجاد می شوند.

در یك مطالعه نشان داده شده است كه توانایی تشخیص و جفت و جور كردن اعداد در كودكان وجود دارد. آنها زمانی كه دو صدا را شنیدند، به تصویر دو چهره خیره شدند و زمانی كه سه صدا را شنیدند به تصویر سه چهره نگاه كردند. مطالعه ای دیگر نشان داده است كه یك كودك پنج ساله می تواند عملیات نسبتا پیچیده ریاضی را انجام داده و برای مثال محاسبه كند كه آیا جمع دو عدد، بزرگتر یا كوچكتر از عدد سوم است یا خیر.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...