رفتن به مطلب

آشنایی با اولین نفربر پدافندی جهان


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

آشنایی با اولین نفربر پدافندی جهان

 

همونطور که می دونید کشور چین یکی از قدرتمند ترین کشور های جهان از لحاظ اقتصاد ، نیرو های نظامی و تجاری است . کشور چین به دلیل نفوذ بالا در مقاصد اقتصادی جهان به بودجه های هنگفتی دست پیدا کرده که این بودجه ها رو معمولا بر روی ایده های دانشمندان و محققان خود سرمایه گذاری می کند . چین در سال 2004 با سرمایه گذاری بر روی یکی از بهترین ایده توانست با یک تیر چندین هدف بزند . آن ایده " نفربر پدافندی WZ551 " بود که تحول تازه ای در صنعت نفربر ها و پدافند های زرهی ایجاد کرد که در واقع اولین نفربر پدافندی جهان بود که می توانست بیش از 10 کیلومتر را زیر ذره بین قرار دهد . این نفربر را با نام Type 92 در چین می خوانند که در واقع می توان هدف اصلی از طراحی و ساخت چنین نفربری را مقابله با انواع تهدیدات هوایی و زمینی تا برد 10 کیلومتر و حمل نفر در هر شرایط آب و هوایی بود .

 

در سال 2002 دولت چین با سرمایه گذاری بر روی ایده یکی از محققان دفاعی خود به نام جیانگ هونگ وابسته به شرکت نظامی Norinco اولین نفربر پدافندی خود را به نیروی زمینی وارد کند . این نفربر از لحاظ قدرت و چابکی و همچنین حمل نفر در رده ی نفربر های پیشرفته مانند پتریا و پاندار قرار می گیرد که آنها هم تقریبا چنین خصوصیاتی را دارند ولی جالب در این است که بعد از ساخت چنین نفربری کشور های فنلاند و اتریش شروع به تحقیق و گسترش دادن این ایده کردند تا جائیکه توانستند نفربری پیشرفته تر و مناسب تر به نام پتریا را وارد عرصه نظامی بکنند . در واقع تحقیق و نو اوری نفربر های پتریا و پاندار که قادر به شناسایی اهداف زمینی و هوایی تا برد 8 کیلومتر هستند نمونه های جدید تر و پیشرفته تر این نفربر با شکل ظاهری متفاوت هستند . این نفربر به 6 نمونه متفاوت تقسیم می شود که از ان می توان به نفربر های : WZ551 ، W541 ، W31251 ، WZ255 ، WZ621 و همچنین WZ5991 اشاره کرد . همانطور که گفته شد WZ551 اولین نفربر این خانواده بود و پیشرفته ترین نمونه این نفربر ها نفربر فوق پیشرفته WZ5991 است که قرار است تا 2 سال دیگر تحویل نیروی زمینی جمهوری خلق چین شود . نفربر نمونه آخر که WZ5991 نام دارد یکی از مخوف ترین و قدرتمند ترین نفربر هایی است که می توان گفت در میدان نبرد بیش از یک تانک مانند آبرامز یا چلنجر به درد می خورد . طبق گفته دانشمند این خودروی زرهی پدافندی ، این نفربر می تواند تا برد 19 کیلومتری انواع هواگرد ها را شناسایی کند و می تواند علاوه بر آن با هدف های زمینی با استفاده از راکت های ضد تانک به مبارزه بپردازد . در نمونه اول و دوم و همچنین سوم این نفربر 6 چرخ است ولیدر نمونه های پنجم و ششم این نفربر به یک نفربر 8 چرخ تبدیل می شود که سرعتی معادل 135 کیلومتر در ساعت دارد . که البته هم اکنون در دست طراحی است و جایی در نیروی زمینی جمهوری خلق چین ندارد . سرعت این نفربر در نمونه WZ551 تقریبا پایین است و چیزی در حدود 85 کیلومتر در ساعت است که این به دلیل وجود پدافند و جنگ افزار های سنگین است .

 

normal_ChineseWZ551APC.jpg

normal_U1335P27T1D403632F3DT20061011071959%7E0.jpg

20041101_18WFV.jpg

normal_WZ551_Howitzer_120MM_CHINE_02.jpg

normal_wz551types9jy.jpg

 

سیستم های جنگ افزاری

 

از لحاظ سیستم های جنگ افزاری هم این نفربر در رده ی بهترین نفربر ها قرار می گیرد . تجهیز این نفربر بستگی به نوع عملیات دارد . این نفربر می تواند به عنوان یک خودروی زرهی حمل نفر مورد استفاده قرار گیرد و هم می تواند به عنوان یک سیستم پدافندی برای مقابله با هواگرد ها اقدام به عمل آورد . برای مثال این نفربر می تواند به توپ 105 میلیمتری تجهیز شود علاوه بر آن قادر است به اننواع کالیبر های 7.62 هم مجهز شود . معمولا از راکت های ضد تانک و نفربر به تعداد 4 تا 6 فروند قابل نصب بر روی این نفربر است که البته باید خاطرنشان کرد که علاوه بر آن قادر به پرتاب انواع راکت های زمین به هوا هم هست . جالب این است که این نفربر یک راکت مخصوص به خود را دارد . سیستم پدافندی E4W4G یک نوع سیستم تشخیص هواگرد است که بستگی به نوع CASTRA های موجود در ان دارد که بتواند تا چندین کیلومتر برد خود را افزایش دهد . سیستم E4W4G یک سیستم خودکار است و در صورت تنظیم بر روی سیگنال های آی سی ان قادر به تشخیص و هواگرد ها و اطلاع به سرنشینان است . همانطور که گفته شد یک راکت نوع راکت مخصوص برای این نفربر در نظر گرفته شده که با کمک سیستم E4W4G و سیتمس پرتاب متصل به E4W4G که TEREC نام دارد کار می کند . طرز کار این سیتسم به این گونه است که اگر موشک پرتاب شده با جنگنده یا هواگرد مورد نظر برخورد نکرد به صورت اتوماتیک به مرکز فرماندهی اطلاع می دهد و با استفاده از سیستم HJRS-76TR سیگنال های جنگنده را به تمام نفربر ها و پدافند های ضد هوایی منطقه منتقل می کند . البته این سیستم جزو سیستم موشک نیست و در واقع قبل از پرتاب باید این سیستم بر روی راکت نصب شود . باید برای سیستم HJRS-76TR اشاره کنم که این سیستم به دلیل اینکه بر روی برنامه های کاربوتن تنظیم شده با استفاده از سیگنال پرستینک ماموریت انجام می دهد . برای مثال اگر وظیفه منهدم کردن یک بالگرد را داشته باشد اول از همه سیگنال بالگرد را شناسایی می کند که توسط امواج راداری این کار خود به خود صورت می گیرد . بعد از اینکه راکت پرتاب شد در صورت برخورد نکرد با بالگرد این سیستم که در راکت وجود دارد به تمام پدافند ها و سیستم های رادیویی تا فاصله 200 کیلومتری اطلاعات را می دهد . از دیگر فواید این نفربر می توان به برجک پیشرفته آن اشاره کرد . این برجک که به نام BSIS شناخته می شود قادر است در عرض 6 ثانیه یک چرخش 360 درجه انجام دهد و می تواند به انواع سلاح ها از جمله این پدافند و سیستم های رادیویی تجهیز شود .

 

normal_200711285126526.jpg

normal_wj94c.jpg

normal_F2007090511404300356.jpg

normal_U1335P27T1D355923F3DT20060309075523.jpg

normal_WZ551_Norinco_Wheeled_Armoured_Vehicle_CHINE_19.jpg

 

سیستم های ماهواره ای ، رادیویی و ارتباطی

 

یکی دیگر از سیستم های پیشرفته WZ551 سیستم های ماهواره ای و رادیویی آن است . در نمونه اول و دوم زیاد به این امر اهمیت داده نشده بود و از سیتسم های رادیویی معمولی PR4 استفاده شده بود . ولی در نمونه های بعدی علاوه بر سیستم های رادیویی پیشرفته PR56-22UE سیتسم های تشخیص موقعیت جی بی اس هم در این نفربر طراحی شد . با استفاده از این سیتسم موقعیت یاب جهانی سرنشینان می توانند مسیر ، محل ، آب و هوای منطقه را متوجه شوند . از جمله سیستم های رادیویی و ارتباطی این نفربر TT-90MW است که ساخته کمپانی کنتن چین است . با استفاده از این سیستم رادیویی سرنشینان می توانند در سیستم های رادیویی تانک ، نفربر و خودور های نظامی مقابل اخلال ایجاد کرده و یا حتی کار استراق سمع را انجام دهند . با استفاده از این سیتسم پیشرفته سرنشینان می توانند به مکالمات رادیویی تا برد 18 کیلومتر به صورت مخفیانه گوش فرا دهند و با این کار از نقشه و شبیه خون های احتمالی اگاه شوند . البته این سیستم تا کنون آزمایش خود را به صورت موفقیت آمیز در برخی از نفربر ها مانند پتریا ، پاندار و همچنین نفربر های W541 و W31251 و WZ255 پس داده است . در زیر شما عکس سیستم موقعیت یاب جی بی اس را مشاهده می فرماید . البته در نوع پنجم این سیستم به صورت یک مانیتور 24 اینچ در این نفربر نصب شده است و قابل اتصال به سیتسم های پدافندی هم است . از دیگر سیتم های دیگر این نفربر می توان به A.F.G اشاره کرد که در کل کار تشخیص دمای داخلی کابین ، دمای بیرونی ، و وضعیت نفربر را نشان می دهد که در کل این سیتسم به دو شاخه تقسیم می شود . در صورت بروز اشکالات در موتور و یا چرخ ها و یا حتی کمبود روغن و یا هر چیز دیگری که باعث خرابی و از کار افتادن این خودروی غیر زرهی شود این سیستم به سرنشینان محل دقیق خرابی را نشان می دهد و با استفاده از برنامه های ضبت شده کار و نوع تعمیر آن را به سرنشینان آموزش می دهد .

 

normal_garmin-nuvi-350-portable-gps-navigator.jpg

normal_L10466111.jpg

car-suspension-1.gif

normal_car-suspension-11.gif

 

ویزگی ها ، اشکالات ، مقایسه و توضیحات کلی

 

در باب این نفربر باید این مسئله رو خاطرنشان کرد که این نفربر در نوع خود یکی از پیشرفته ترین نفربر های جهان است . یکی از ویژگی های مهم این نفربر وزن کم و هزینه کم برای تولید است . وزن این نفربر بدون تسلیحات و جنگ افزار های مذکور تقیبا 12.5 تن است که در مقایسه با نفربر های پتریا این میزان بسیار کم است چراکه نفربر های پتریا بیش از 25 تن وزن دارند . ولی باید خطارنشان کرد که این نفربر مخصوصا در نوع های اول و دوم با مشکلات زیادی روبرو بود . برای مثال : در صورت استفاده مداوم از این خودرو یعنی چیزی در حدود 3 تا 6 ساعت بوی بدی در کابین این خودرو احساس می شود که آن ناشی از موتور آن است . این مسئله و این بو در مدل های بعدی کاهش یافته ولی هنوز به صورت کامل از بین نرفته است . یکی دیگر از مشکلات این نفربر وجود تعمیرات اساسی است . به صورتیکه در صورت اینکه این نفربر خراب شود هزینه های بالایی برای تعمیر دارد که این امر باعث شده است کمتر از این نفربر استفاده شود . چراکه نوع سیستم های داخلی و بیرونی طوری است که نیاز به تعمیرات اساسی دارد . طبق گفته مهندسان این کمپانی . نوع تعمیر این خودروی زرهی اگرچه ساده است ولی بسیار پر هزینه است . گفته می شود که بیشتر خرابی ها در باب سیتسم های هشدار دهنده ، پدافندی و جنگ افزاری است که این امر تا حدودی در نفربر های نسل جدید کاهش یافته است . در کل باید گفت که این نفربر به دلیل اینکه هزینه های بالایی در بر می گیرد اصلا از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست ولی ما اگر بخواهیم این نفربر را با نفربر قدرتمند فنلاند یعنی پتریا مقایسه کنیم قدرت ها و توازن یکی دارند یعنی پتریا در بیشتر موارد قادر به مغلوب کردن این نفربر است چراکه هزینه های ساخت و هزینه های تولید نفربر پتریا بسیار کم است و در اصل کارکرد بالایی نسبت به WZ551 . به همین دلیل چین در سال 2007 این نفربر ها را به کشور هایی مانند سریلانکا ، آلمان ، پاکستان و یونان داد و خود از نفربر های نوع چهارم استفاده کرد . یکی دیگر از ویژگی های برجسته این نفربر در این است که می تواند با سرعتی معادل 10 کیلومتر در ساعت در آب حرکت کند که این میزان شرعت در نفربر های نوع سوم و چهارم صدق می کند . در پایین شما شاهد مشخصات اصلی این نفربر WZ551 هستید .

کشور سازنده : جمهوری خلق چین

طراح : Jiang Hong

شرکت سازنده : Southwest Vehicles Factories

وزن : 12.5تن

طول : 6.63 m

عرض : 2.80 m

ارتفاع : 2.80 m

سرنشینان : 11 نفر

سلاح ها :

تیربار 25 mm

اسلحه 7.62 mm

ماشین بخار : 8 سیلندر ، 320 hp

برد : 800 کیلومتر بدون سوختگیری

سرعت : 85 km در ساعت

سرعت در آب : 10 کیلومتر در ساعت

کشور های استفاده کننده از این نوع نفربر :

چین

سریلانکا

آلمان

پاکستان

یونان

 

 

normal_mURI_temp_cc303788.jpg

normal_WZ551_Norinco_Wheeled_Armoured_Vehicle_CHINE_06.jpg

normal_spd_20070714102057_b.jpg

normal_wz551-3.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...