رفتن به مطلب

آشنایی با نفربر پیشرفته Pandur اتریش


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

آشنایی با نفربر پیشرفته Pandur اتریش

 

طی گذر زمان سیستم های نفربر ها و همچنین جنگ افزاری تغییر یافت و این تغییر باعث پدیدار امدن نمونه های ارزنده نفربر ها شد . در تاپیک های قبل به شما نفربر Pandur 6 چرخ معرفی شد . ولی اکنون با تحت بررسی قرار دادن این نفربر با ویژگی ها و استفاده های نوین و همچنین سیستم های ماهواره ای آن بیشتر آشنا خواهید شد . Pandur 8X8 APC جزو بهترین نفربر های دنیا است که قابل مقایسه با نفربر های پتریا ، FSSN ترکیه ، وکسترا و WZ551 است . البته شایان ذکر است که به هیچ عنوان در ظاهر این نفربر شما چنین چیزی رو در نمی یابیند .

 

نفربر هایی که خدمت شما دوستان معرفی شد جزو نفربر های برتر دنیا هستند که در اغلب موارد قادر هستند با استفاده از سیستم های ماهواره و پدافندی به انجام ماموریت بپردازند . نفربر Pandur نمونه متفاوت از لحاظ سیستم و جنگ افزار است که در نوع خود بی نظیر است . قبل از معرفی ویزگی های این نفربر بگذارید به شما دوستان طرز شکل گیری و ساخت این فنربر را توضیح دهم . نفربر پاندار 8 چرخ نمونه ارتقاع یافته پاندار 6 است که توسط کمپانی Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge اتریش به مرحله تولید رسیده است . کمپانی Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge یکی از قسمت های General Dynamics European Land Combat Systems است که شایان ذکر است در این کمپانی یعنی General Dynamics European Land Combat Systems شرکت های مختلف اروپایی از اسپانیا ، فرانسه ، لهستان ، پرتغال و ... با هم همکاری می کنند . بیشترین تغییر اساسی که در این نفربر جدید و مدرن داده شده در زمینه سیستم های ماهواره ای ، ارتقاع چرخ ها به 8 و محیط داخلی نفربر است که می تواند بیش از 14 نفر را حمل کند . کالیبر قبلی پاندار 6 یک تیربار 7.62 بود که هم اکنون در این نفربر یعنی پاندار 8 به 14.5 ارتقاع یافته است . یکی دیگر از ویزگی های این نفربر در این است که طرز ساختمان آن طوری طراحی شده که قابلیت برای حمل و نقل هایی هوایی توسط هواپیما های سی 130 را دارا است . از تمام این ها که بگذریم به جایگاه سرنشینان می رسیم که در نخست باید گفت که راننده در چپ خودرو می نشیند و فرماندار در قسمت راستی این نفربر . اگر بخواهیم به صورت کلی به سرنشینان توجه کنیم متوجه می شویم که 3 سرنشین برای هدایت این نفربر لازم است چراکه یک نفربر مسئولیت هدایت نفربر را بر عهده دارد ، دیگری سیستم های جنگ افزاری را کنترل می کند و همچنین دیگری نیز سیستم های ماهواره ای و هدایتی . که در واقع فرماندار این کار ار انجام می دهد .

 

normal_LAND_Pandur_II_8x8_w_RCWS-30_lg.jpg

 

سیستم های جنگ افزاری پاندار

 

این نفربر همانطور که گفته شد بسیار از لحاظ جنگ افزاری قدرتمند است و تقریبا فرقی با نفربر های پرتیا نمی کند . این نفربر به دلیل اینکه به چندین نمونه مختلف تقسیم می شود از سیستم های جنگ افزاری متنوعی بهره می برد . از این نمونه نفربر 5 نمونه دیگر نیز ساخته شده که با همین اسم ساخته شده ولی از سیستم های جنگ افزاری متنوعی برخوردار هستند . برای مثال همین نمونه که به شما توضیح داده شد قادر است به 4 موشک ضد تانک و نفربر مجهز شود و همچنین به یک کالیبر 14.5 میلیمتری . ولی از این ها گذشته سلاح اصلی این نفربر یک توپ 60 میلیمتری است که قدرت آتش بالایی هم دارد ولی در این نمونه نفربر کاربردی ندارد ولی درنفربر های نسل چهار یعنی PandurGR2 جزو سلاح و جنگ افزار اصلی محصوب می شود . این نفربر به دلیل داشتن برجک AMC قادر است به عنوان راکت انداز ها تا 6 فروند تجهیز شود و همچنین قادر است از هر دو کالیبر 7.62 و 14.5 میلیمتری نیز بهره بگیرد . سرعت بالایی که این برجک دارد بسیار بی نظیر است چراکه قادر است در 6 ثانیه یک گردش 360 درجه انجام دهد . طراحی برجک این نفربر کمی هزینه در بر داشت چراکه کمپانی Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge می خواست که از سیستم های ماهواره ای بهره ببرد و همچنین بتواند به جنگ افزار های مطمئن و خوبی تجهیز شود به همین دلیل طی یک دوره 3 ساله توانستند برجک AMC را برای این نفربر طراحی کنند . که شایان ذکر است این نفربر به دلیل داشتن سیستم R-44 در گردنه خود از قدرت بسیار بالایی برخوردار بود . البته نباید فراموش کرد که کمپانی Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge همان برجکی را برای این نفربر طراحی کرد که بسیار شبیه به برجک نفربر پتریا بود البته نباید فراموش کرد که این نفربر به نفربر پتریا شباهت های زیادی دارد .

 

 

normal_PandurII-armyvehicle.jpg

normal_pandurii8x82zt1.jpg

 

سیستم های ماهواره ای

 

یکی از ویژگی های خاص این خودروی زرهی در دارا بودن به سیستم ماهواره ای GBS NIVAGTOR است که با استفاده از سیگنال ها و دیگر سیستم های ESR راه را به هدایت کننده این نفربر نشان می دهد . در زیر عکس این سیستم را شما میبیند :

 

normal_GPS_Navigator.jpg

normal_garmin-nuvi-350-portable-gps-navigator.jpg

normal_L10466111.jpg

 

این سیستم که GBS NIVAGTOR نام دارد یک سیستم هدایت کننده است که توسط سیگنال های ماهواره ای هدایت می شود . این سیستم به صورت سخنگو و تصویری مسیر و مرکز جغرافیایی را به سرنشینان نفربر نشان می دهد . البته این سیستم به همان نحو که در بالا عکس ها را مشاهده کردید هم اکنون در ماشین های سواری حال حاضر آمریکا و کانادا استفاده می شود که البته سیستمی که برای این نفربر طراحی شده است یک مانیتر 20 اینچ با گرفتن سیگنال های 33EG است . با استفاده از این سیستم راننده با گفتن مقصد خود به صور خودکار این نمایش گر شروع به هدایت راننده می کند . البته این سیستم در نفربر پتریا هم کاربرد دارد و اکثر نفربر های پتریا به این سیستم مجهز هستند و باید گفت که با استفاده از سیستم دیگری که شبیه به این سیستم ماهواره ای است می توان هواگرد ها تا برد 3 کیلومتری را رهگیری کرد . سیستم دیگری که EVR نام دارد یکی دیگر از شاهکار های مهندسین کمپانی Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge است که می توان با بهره گیری از امواج های همین سیستم هواگرد ها را تا برد 3 کیلومتر رهگیری کنند و جالب در این است که تمام نفربر های پاندار به این سیستم مجهز هستند .

 

 

normal_pandurI2.jpg

 

مقایسه و توضیحات کلی

 

باید گفت که نفربر پاندار 8 از لحاظ سیستم های ماهواره ای در نوع خود بی نظیر است ولی نفربر هایی چون WZ551 از لحاظ پدافند هوایی و همچنین جنگ افزاری بهتر از نفربر پاندار هستند چراکه نفربر WZ551 به 4 راکت ضد تانک و ضد نفربر مجهز است و همچنین به عنوان سیستم های پدافندی که قادر است هواگرد ها را تا برد 5 تا 8 کیلومتر رهیگری کند . به همین دلیل این نفربر یعنی WZ551 به 4 راکت زمین به هوا مجهز است . نفربر WZ551 قادر است بیش از 10 نفر را حمل کند و همچنین یکی از جالب ترین سیستم ها در این نفربر این است که اگر موشک پرتاب شده با جنگنده یا راکت برخورد نکرد به صورت اتوماتیک به مرکز فرماندهی اطلاع می دهد و با استفاده از سیستم HJRS-76TR سیگنال های جنگنده را به تمام نفربر ها و پدافند های ضد هوایی منطقه منتقل می کند . البته این سیستم جزو سیستم موشک نیست و در واقع قبل از پرتاب باید این سیستم بر روی راکت نصب شود . این نفربر یعنی WZ551 قادر است 11 نفر را حمل کند . مطمئنا فرق بین نفربر های WZ551 و پاندار رو متوجه شده اید . نفربر پاندار تنها با استفاده از سیستم GBS NIVAGTOR برتری خود را بر این نفربر نشان داده است . ولی می توان گفت که زره نفربر پاندار بسیار قدرتمند و قوی است ولی نفربر WZ551 چنین زرهی ندارد و حتی می توان با استفاده از آر پی جی آنها را به طور کامل منهدم کرد . سیستم های رادیویی و مخابراتی نفربر پاندار هم بهتر از نفربر WZ551 است . هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی . سیستم های رادیویی که به تازگی در نفربر های پاتریا نصب شده است قابلیت استراق سمع در دستگاه های مخابراتی دشمن را دارد که نفربر پاندار هم از این تکنولوژی بی دریغ نیست . البته باید گفت که هزینه های تولید این نفربر کمی بالا است چراکه وزن سنگینی دارد و سیستم های پیچیده و گران قیمیتی برای ساخت دارد . باید گفت که نفربر پتریا یک نفر واقعا ضربتی است و واقعا قدرتمند است چراکه در برخی موارد قادر به تجهیز به دو توپ 105 میلیمتری است ولی در این نفربر چنین چیزی بعید است .

 

normal_img_8_15425_4_1194363352.jpg

 

مشخصات کلی

 

نوع : خودروی زرهی حمل نفر

کشور سازنده : اتریش

شرکت سازنده : Steyr-Daimler-Puch

وزن : 22 تن

طول : 7.02 m

عرض : 2.67 m

ارتفاع : 1.85 m

سرنشینان : 14 نفر

سلاح های اصلی : چهار راکت انداز

کالیبر 7.62 و 14.5

توپ 60 میلیمتری

اسب بخار : 6 سیلندر ، 335 kW

برد : 750 کیلومتر بدون سوختگیری

سرعت : 100 کیلومتر در ساعت

کشور های استفاده کننده از این نفربر : اتریش و پرتغال

 

 

normal_04%7E2.jpg

normal_pandur_CZ_Army_01.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...