رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دکتر اریک برن (Eric Berne ) در 10 می 1910 در شهر مونترال کانادا به دنیا آمد. پدرش دکتر دیوید هیلر برنشتاین، پزشک عمومی و مادرش سارا گوردون برنشتاین، یک نویسنده و ویراستار حرفه‌ای بود. اریک تنها یک خواهر به نام گریس داشت که 5 سال از او کوچک‌تر بود. نام اصلی اریک برن، اریک لئونارد برنشتاین بود.84791_01305209369.jpg

 

هنگامی که اریک دوران کودکی را سپری می‌کرد پدرش در سن 38 سالگی به بیماری سل در گذشت. مرگ پدر شوک بزرگی برای خانواده بود و خانم برنشتاین زحمات زیادی را برای بزرگ کردن اریک و خواهرش متحمل شد.

اریک پا در جای پدر گذاشت و دورة پزشکی را با موفقیت به پایان برد. سپس دوره تخصصی جراحی عمومی را شروع کرد و در سال 1935 از دانشکده پزشکی مک‌گیل فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به مدّت 2 سال در کلینیک روان‌پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه ییل به کار پرداخت.

نظریه شخصیت اریک برن ( انسان سالم و حالت های والد- بالغ – کودک) :

 

به نظر اریک برن ، بنیان گذار روش روان درمانی ( تحلیل ارتباط محاوره ای ) ، شخصیت هر انسان از 3 جزء تشکیل شده است:

1_ روان بیرونی یا برون روحی یا من والد

2_ روان نو یا نو روحی یا من بالغ

3_ روان باستانی یا کهنه روحی یا من کودک

در شخصیت در انسان سالمی ، این 3 جزء مرزهای مشخص و نفوذپذیری دارند ولی هیچیک با دیگری تداخل ندارد و 3 بخش شخصیت ، با هم هماهنگ و دمساز است. از نظر اریک برن ، فرد بیمار کسی است که حالتهای من او دچار طرد یا آلودگی شده باشد یا محاورات متقاطعی با دیگران داشته باشد.

 

 

حالت من کودک :

تاثیرات کودک از والدین ، در من کودک ثبت می شود. ثبت اطلاعات مثبت زیادی مثل خلاقیت ، کنجکاوی ، علاقه به دانستن ، و اصرار به تجربه کردن ، و احساس کردن از خصوصیات آن است. من کودک از بدو تولد تا 5 سالگی در فرد شکل می گیرد ؛ یک درک احساسی از زندگی است. این حالت غیرمنطقی است در واقع ، ثبت و ضبط وقایع داخلی و مفهوم احساسی زندگی ، از کارهای من کودک است.

بعضی از حرکات در افراد نشان دهنده من کودک در آنها است : رفتارهایی مثل " گریستن " گازگرفتن لبها " بدخلقی " جبغ زدن " بستن چشم ها " شانه بالا انداختن " انگشت جویدن " و همچنین بیان کلماتی چون : " حدس می زنم " اهمیت نمی دهم " ای کاش " وقتی بزرگ شدم " بهتر – بهترین "

حالت من والد :

حالت من والد ، مبین رفتارها و تعامل های کامل والدین با یکدیگر است چرا که با منعکس شدن رفتار والدین در شخصیت کودک در همان 5 سال اولیه زندگی ؛ شکل می گیرد. کودک تمام قوانین ، مقررات و نصیحت هایی را که شنیده یا دیده است در قسمت من والد شخصیت خود ثبت و ضبط می کند. وظیفه آن ، به حالت خودکار درآوردن پاسخ های زیادی است که فرد می دهد. با این کار از اتلاف انرژی و وقت جلوگیری می شود. من والد ، قضاوت کننده و تقلیدگر است و شامل مجموعه ای انبوه از وقایع خارجی ضبط شده و تحمیلی ، و غیرقابل سوال است.

حالت من بالغ :

بر مفاهیم تفکری زندگی که ناشی از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات است، تکیه دارد. وظیفه اصلی آن ، بررسی و اعتبار یابی آنها ، تغییر دادن آنها یا بااعتبار دانستن آنها و آماده کردن آن اطلاعات برای آینده است.

من بالغ اطلاعات خود را از " من والد و من کودک " می گیرد. به گفته دکتر اریک برن ( روانشناس و روانپزشک بزرک قرن ) ؛ این قسمت شخصیت آدمی از 10 ماهگی کودک شروع به رشد و فعالیت می کند و وجود من بالغ ، برای بقاء ضروری است ؛ زیرا فعالیتهای من کودک و بالغ را منظم می سازد و بروز احساسات را به طریق مناسبی تحت کنترل قرار می دهد.

اختلالات ناشی از من های درونی :

1_ طرد شدگی :

وضعیتی است که فرد در یکی از حالت های " من " ثبت شده باشد و 2 حالت دیگر من را قبول نداشته باشد. از نظر روانشناسی انسان هایی که فقط عقلانی ، یا احساسی و لوده ؛ یا آدمهایی که همیشه بالغ هستند ؛ همه وضعیت هایی ناسالم و بیمارگونه اند. این وضعیت ها باعث بروز اختلالاتی در تعاملات اجتماعی آنها می شود.

2_ آلودگی :

وضعیت دیگری است که به علت سست بودن مرزهای من بالغ ؛ یکی از حالت های من کودک یا من والد با آن تداخل کند. اگر وضعیت من بالغ با من والد تداخل کند ؛ رفتارهای تعصب آمیز در فرد بروز می کند. و اگر من بالغ با من کودک دچار اختلال شود ؛ رفتارهای توهم آمیز و خیالات باطل بیمارگونه در فرد به وجود می آید که قبلا ذکر شد.

 

بازی‌های روابط انسانی

 

به گفتهٔ اریک برن بازی‌ها عبارت‌اند از یک سری مراوده‌ها که بین افراد و برای ارتباط برقرار کردن به کار می‌روند. تمام اعمال متقابل انسان‌ها طبق بازی‌های مرسوم و آدابی که از دل این بازی‌ها بیرون آمده , انجام می‌شود و اصولاً می‌توان گفت تمام رفتارهای اجتماعی و گاهی خصوصی انسان‌ها , بازی است.

 

بازی به معنی منحصر به فردی که دارد عبارت است از انجام یک سری از کارها برای به دست آوردن چیزی و یا لذت بردن , ولی در کل , معنی بازی‌های روابط انسانی بر گرفته شده از یک سری اعمال خودآگاه و بیشتر ناخودآگاه است که شخصیتهای درونی هر فرد با توسل به آنها با محیط رابطه برقرار می‌کنند و این در حالی است که دربسیاری از مواقع از انجام دادن آنها هم بی اطلاعند.

 

در کتاب مشهور اریک برن به نام بازی هآ , از حدود چهل و شش بازی مختلف که می‌توانند گروهی و یا تکی اعمال شوند نام برده شده و بعد از او دیگر متخصصین روانکاوی و TA به تکمیل آنها و اضافه کردن دیگر بازی‌های مدرنتر به ساختار این روش روانکاوی شده‌اند.: مثالی ساده‌ای برای بیشتر روشن شدن موضوع می‌زنم: در روحیهٔ جاری بیشتر جوانان این روزهای ایران , بازی «کی از کی بدبخت تر است» کاملاً جاری و ملموس است. در این بازی فردA می‌خواهد دائم از غم‌ها و مشکلاتش حرف بزند و دیگر افراد گروه و یا جامعه نیز مجبور می‌شوند با او بازی کنند. فرضاً فرد B با او هم صحبت می‌شود و فرد A طبق معمول در مورد مشکلاتش و غمهایش شروع به صحبت می‌کند. فرد B برای مشکلات او راه حل‌هایی پشنهاد می‌کند ولی فرد A هر کدام از راه حل‌ها را با جملهٔ «خوبه , ولی...» پاسخ می‌دهد. در نهان این بازی فرد A می‌خواهد به این بازی لذتبخش بپردازد و مقصودش حل کردن مشکلاتش نیست , برای همین تمام پاسخ‌هایی که می‌دهد برای رد کردن راه حل‌های فرد B طراحی می‌شود و این بازی آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا فرد B دیگر راه حلی نداشته باشد و فرد A به پیروزی ای که انتظارش را داشته دست پیدا کند و آن چیزی نیست جز این که شخص A دوباره به خودش بگوید «کسی از من بدبخت تر نیست» .

 

شناخت بازی‌ها و افکار هر کدام از شخصیتهای درونی کمک شایانی برای ادامهٔ مستمر و لذت بخش زندگی می‌کند و پیشنهاد می‌کنم کسانی که می‌خواهند تصمیمات بزرگی مانند ازدواج , شراکت , دوستی و... را بگیرند از این فنون استفاده کنند تا با مشکل روبه رو نشوند و یا بتوانند مشکلات را در زمان شکلگیری پیدا و نابود کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...