رفتن به مطلب

شهرهای زیر زمینی در دنیا


ارسال های توصیه شده

شهر زیرزمینی نوش آباد با پیشینه ای بیش از یک هزار سال

 

 

nooshabad1.jpg

شهر زیرزمینی نوش آباد در هشت کیلومتری شمال کاشان یکی از منحصر به فردترین شهرهای زیرزمینی جهان است که پیشینه اش به دوران پیش از اسلام باز می گردد.

این شهر که به صورت اتفاقی طی ساخت و ساز یکی از خانه های شهر نوش آباد کشف شد، به منظور حفاظت ساکنان شهر در جنگ ها و غارتهای محلی به ویژه به هنگام حمله ی مغول استفاده می شده. این شهر در سه طبقه در زیر زمین با عمق بین چهار تا هجده متر ساخته شده و در ابعاد هزاران متر مربع در زیر بافت کنونی شهر نوش آباد گسترده است.

این شهر که به صورت اتفاقی طی ساخت و ساز یکی از خانه های شهر نوش آباد کشف شد, به منظور حفاظت ساکنان شهر در جنگ ها و غارتهای محلی به ویژه به هنگام حمله ی مغول استفاده می شده. این شهر در سه طبقه در زیر زمین با عمق بین چهار تا هجده متر ساخته شده و در ابعاد هزاران متر مربع در زیر بافت کنونی شهر نوش آباد گسترده است.

 

راههای ورودی به این پناهگاه در محل های پر رفت و آمد شهر مانند بازار، قنات، مساجد و بعضا خانه ها قرار داشته تا در صورت بروز خطری مردم بتوانند به سرعت از گزند نیروی مهاجم در امان بمانند.

راههای ورودی به این پناهگاه در محل های پر رفت و آمد شهر مانند بازار, قنات, مساجد و بعضا خانه ها قرار داشته تا در صورت بروز خطری مردم بتوانند به سرعت از گزند نیروی مهاجم در امان بمانند.

ورودیهای در نظرگرفته شده به صورت هنرمندانه ای پس از عبور از آن پوشیده می شدند به گونه ای که هیچ اثری از آنها به چشم نخورد.

ورودیهای در نظرگرفته شده به صورت هنرمندانه ای پس از عبور از آن پوشیده می شدند به گونه ای که هیچ اثری از آنها به چشم نخورد.

 

nooshabad2.jpg

بخش داخلی شهر زیر زمینی نوش آباد

 

فضای داخلی علاوه بر اتاقهای تو در تویی که به وسیله ی راهروهای خاص به یکدیگر متصل می شوند، شامل دست شویی ها، محل هایی برای قراردادن چراغ به منظور تامین روشنایی و همچنین ساختارهایی برای به دام انداختن دشمن در صورت ورود به این پناهگاه است. در اینجا می توانید 37 عکس از عکسهای این شهر منحصر به فرد را از آثار عکاس هنرمند آقای علی مجدفر ببینید.

فضای داخلی علاوه بر اتاقهای تو در تویی که به وسیله ی راهروهای خاص به یکدیگر متصل می شوند, شامل دست شویی ها, محل هایی برای قراردادن چراغ به منظور تامین روشنایی و همچنین ساختارهایی برای به دام انداختن دشمن در صورت ورود به این پناهگاه است. در اینجا می توانید 37 عکس از عکسهای این شهر منحصر به فرد را از آثار عکاس هنرمند آقای علی مجدفر ببینید.

 

nooshabad3.jpg

راهرو متصل کننده ی طبقات مختلف به یکدیگر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

هدف از ایجاد شهر های زیر زمینی در تمامی شهر هایی که این شهر را ایجاد کرده اند و یا قصد ایجاد کردن دارند ، ایجاد مکان هایی برای خرید ، ایجاد مکان هایی برای ورزش ، ایجاد رستوران ها ، ایجاد مکان های هنری و موزه ها ، و به طور کلی مکان های تفریحی برای استفاده عابرین پیاده بوده است ، و خودرو ها و وسایل نقلیه نمی توانند از این شهر ها استفاده کنند.

 

پروژه های اجرا شده

شهر زیر زمینی مونترال کانادا

پروژه شهر زیر زمینی مونترال کانادا بزرگترین شهر زیر زمینی است که تا به حال ساخته شده است. شهر مونترال با ساخت شبکه ای از راهرو ها و کوچه های زیرزمینی و فروشگاههای بزرگ و مراکز خرید این شهر زیر زمینی را ایجاد کرده است ، شهری که در آن قوانین عابر پیاده حکم فرما است و این شهر به عابرین پیاده اختصاص یافته است. این سیستم زندگی در مونترال را در هر شرایط آب و هوایی ممکن کرده است.

 

در زمستان این شهر کاملاً گرم و راحت و در تابستان نیز هوا کاملاً مناسب است ، زیرا دالان ها و راهروها به سیستم های تهویه هوا مجهز هستند.

 

امروزه حدود 30 کیلومتر از فضای راهرو های زیر زمینی در مونترال که سالها پیش فقط برای استفاده متروبود، به آسانی به این شهر زیر زمینی که همه خدمات شهری در آن ارائه میشود، منتهی میشود.

 

ساختار ها و ساختمان های جدید هر ساله به این شهر زیر زمینی اضافه میشوند. این شهر زیر زمینی در مرکز شهر مونترال واقع است. در مرکز شهر مونترال ساختمان های بلند و آسمان خراش های زیادی وجود دارند، داخل این آسمان خراش ها پله برقی هایی وجود دارد که این پله برقی برای ورود به شهر زیر زمینی است.

 

این شهر زیر زمینی فقط یک طبقه نیست در بعضی قسمت ها 3 طبقه و در بعضی قسمت های دیگر 4 طبقه پایین میرود. انواع فروشگاهها و مغازه ها و رستوران ها در این شهر زیر زمینی موجود است. حتی بانک هم وجود دارد.

 

کسانی که در آپارتمانهای بالای این شهر زیر زمینی ، در روی زمین زندگی میکنند ، در زمستان نیازی به خارج شدن از منزل خود ندارند ، زیرا این شهر زیر زمینی همه امکانات را برای آنها فراهم آورده است.

 

آمار:

از بزرگترین شهرهای زیر زمینی در جهان

یک شبکه مسیر عابر پیاده با 32 کیلومتر کریدور های عمومی و تونل ها و مکان های زیر زمینی

ارتباط دهنده 10 خط مترو، 2 ایستگاه اتوبوس منطقه ای

4 ملیون متر مربع از فضای زمین ، شامل:

80% از فضای ادارات

35% از فروشگاههای مرکز شهر

1600 واحد خانگی

10000 فضای پارکینگ عمومی زیر زمینی

 

قابلیت دسترسی از 155 ورودی در خیابان ها

مورد استفاده 500000 عابر پیاده در روز

 

underground_city1.jpg

شهرهای زیر زمینی در چین

چین از کشورهایی محسوب می شود که در زمینه تحقیقات و طراحی و برنامه ریزی شهرهای زیرزمینی بسیار فعال عمل کرده است.

شهر های شانگهای ، پکن و چندین شهر دیگر در چین از شهر هایی هستند که پروژه ساخت شهرهای زیرزمینی به منظور استفاده برای عابرین پیاده را در دست اجرا دارند.

 

در شهر پکن ناحیه ای تجاری وجود دارد با نام Wangfujing . این منطقه تجاری به 6 قسمت تقسیم میشود، که هر کدام از این قسمت ها دارای یک ساختار زیر زمینی است. در این ساختار های زیر زمینی ، ایستگاههای مترو نقش متصل کننده را دارند.

 

همچنین یک ساختار زیرزمینی دیگر برای استفاده عابرین پیاده در CBD شهر پکن در حال احداث است.

 

 

underground_city2.jpg

 

استرالیا

شهر سیدنی در استرالیا دارای یک شبکه زیر زمینی از فروشگاههای بزرگ است. شهر سیدنی در حال توسعه این شبکه زیر زیر زمینی است.

 

کشور های زیر نیز دارای این شبکه های زیر زمینی در برخی شهرهایشان هستند:

 

در برخی کشور های سردسیر مانند فندلاند یکی از دلایل ایجاد فضاهای زیر زمینی سرمای بسیار شدید است .

فندلاند

فرانسه

هنک کنگ

هند

ایتالیا

ژاپن

روسیه

سنگاپور

اسپانیا

سویس

تایوان

ترکیه

انگلیس

شیلی

آمریکا

آلمان

 

ایران ( کیش )

در سال 1999 پروژه ایجاد یک فضای زیر زمینی در کیش آغاز شد. پس از حفاری های عمیق به سقف های مرجانی سخت رسیدند، پس از انجام طراحی های نهایی، این طرح ها به اجرا در آمد. این شهر زیر زمینی شامل رستوران ها ، اقامت گاههای توریستی و .... است.

نام این شهر زیر زمینی Kish hidden pearl می باشد .

 

underground_city3.jpg

مژگان عقیلی- TTIC

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...