رفتن به مطلب

کلمهcnc به چه معناست ؟


soheiiil

ارسال های توصیه شده

کلمهCNC به چه معناست ؟

 

CNC مخفف حروف اول کلمات (Computer Numerical Control ) به معنای کنترل عددی کامپیوتر می باشد که این ماشینهای به اختصارCNC خوانده می شود . دستگاههایCNC ٬ دستگاههای هستند که حرکت کلیه محورها و عملیات ماشین کاری آنها توسط کامپیوتر کنترل می شود بدین معنا که کلیه دادهها و اطلاعات با استفاده از کامپیوتر و امکانات حافظه ای آن ابتدا پردازش وسپس توسط ریز پردازنده ها(Micro Processor )به علائم الکتریکی(pulse) تبدیل و به موتور محورهای محرکه منتقل می شوند.

 

نسل اول این ماشینها NC بودند بدین مفهوم که فاقد کامپیوتر بوده و دستگاه طبق منطقی خاص٬ از جمله نوار یا کارتهای پانچ شده کار می کرده است .

 

به طور مثال برای حرکت سوپورت دستگاههای معمولی این امر توسط اپراتور با چرخاندن ورنیه سوپورت صورت میگیرد ولی در سیستمهای NC این امر توسط کارت مخصوصی که در دستگاه جا گذاری می شد انجام می گرفت و اکنون این عمل در اکنون این عمل در دستگاههای CNC توسط کدهای مخصوصی G) کد و M کد ) که در برنامه نوشته می شود صورت می گیرد .

 

 

 

بدنه سخت افزاری دستگاههای CNC تفاوتهای چندانی با بدنه دستگاههای معمولی ندارد آنچه این دو را از هم متفاوت سازد باشد اصلی ترین بخش یک دستگاه CNC ٬ کنترلر آن می باشد که معمولا دستگاهها از هر نوعی ( تراش ، فرز ٬ سنگ و .....) که باشند با نوع کنترلشان شناخته می شوند و آموزشهای اپراتوری و خدمات پس از فروش آن عموماً بر پایه سیستم کنترل استوار می باشد .

 

دستگاههای CNC بوسیله كامپیوتر هدایت می شوندوازلحاظ ظاهر شبیه همان دستگاههای تراش وفرز هستند بااین تفاوت كه تمام امكانات ازقبیل مته های مختلف ، تیغه های متنوع و... درپیكره دستگاه گنجانده شده وهیچ گونه كاری بادست انجام نمی شود ومستقیما بافرمان كامپیوترعمل میكند .كامپیوتر خط به خط برنامه را به وسیله سیگنال های بسیار سریع و زیاد به دستگاه منتقل می كند و دستگاه با صرف كمترین وقت عملیات تراش را روی قطعه انجام می دهد وپس از تحویل ، چشمان را خیره به دقت، كیفیت و صرف هزینه كم می كند

 

در مقایسه با ماشین ابزار معمولی , (Computer Numerical Control) CNC جانشین كارهای دستی اپراتور می شود. در ماشینكاری معمولی با هدایت ابزار برنده در طول قطعه كار توسط یك چرخ دستی، قطعه کار براده برداری می شود كه این چرخ دستی توسط اپراتور كنترل می گردد. به عبارت دیگر برش محدوده جسم توسط یك اپراتور ماهر بوسیله كنترل چشمی انجام می گیرد.ولی در ماشین CNC كلیه عملیات لازم در یك برنامه گنجانده می شود كه بتواند با حداقل نیاز به ورودهای بعدی نتیجه لازم را بگیرد .

 

در این سیستم كلیه دستورهای كنترل كننده , مانند اطلاعات مسیر و وظایف سوییچ ها در قالب كدهای عددی ریخته می شوند. كامپیوتر این كدها را شناسایی و پردازش کرده و سپس آنها را به ماشین ارسال می نماید . كامپیوتر می تواند در عرض چند ثانیه مجموعه ای از دستورها را به فرمانهای قابل فهم ماشین تبدیل نماید. در سیکل های زمانی بسیار کوتاه ، سیستم کنترل از نتایج عملکرد گزارش می گیرد (فید بک) و پس از مقایسه با مقادیر تنظیمی ، اصلاخات لازم را انجام می دهد.اطلاعات فوق الذكر را می توان در حافظه ماشین یا روی حافظه خارجی (دیسكتها) حفظ نمود.

 

كنترل عددی توسط كامپیوتر (cnc) شامل مراحل ساختی می شود كه در آن ماشین براده برداری فرمانهای لازم برای انجام كارهای مختلف بر روی یك قطعه كار را توسط برنامه كامپیوتری نوشته شده توسط شخص عملگر (اپراتور) از كامپیوتر دریافت می كند و به آن فرامین عمل می نماید.

 

كنترل كننده موجود در این سیستم ها در حقیقت سه وظیفه اصلی زیر را بر عهده دارد:

 

1) كنترل جهت دوران ابزار براده برداری یا قطعه كار

 

2) كنترل سرعت دوران ابزار براده برداری یا قطعه كار

 

3) كنترل مدت زمان دوران ابزار براده برداری یا قطعه كار

 

لازم به ذكر است كه در بعضی از ماشین های CNC قطعه كار ثابت بوده و ابزار براده برداری دوران می نمایدبه این ماشین ها فرز و عملیات انجام گرفته را MILING می گویند و در بعضی دیگر از ماشینهای براده برداری ابزار براده برداری ثابت بوده و قطعه كار دوران می نماید، به این ماشین ها تراش و عملیات انجام گرفته را TURNING می گویند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...