رفتن به مطلب

داجینگ و سوزاندن


ارسال های توصیه شده

داجینگ و سوزاندن یكی از قدیمی ترین تكنیك های تاریكخانه ای بوده است. هدف از این نوع ویرایش، تاریك كردن یا روشن كردن انتخابی برخی نواحی عكس است. در گذشته برای این منظور موقع چاپ نگاتیو، به طور انتخابی، نور را فوكوس یا مهار می كردند تا نواحی خاصی از تصویر را تاریك یا روشن نمایند.

در دنیای دیجیتال نیز، این تكنیك دارای ارزش و كاربرد ویژه ای است. و میخواهیم در این نوشتار روش كاربردی و صحیح آنرا مرور كرده و بر تاثیر آن در عكاسی دیجیتال تاكید نماییم.

احتمالا تاكنون متوجه ابزارهای Dodge tool و Burn Tool در نوار ابزار فتوشاپ شده اید.

 

k5wwsxd6uzyl1u7dsxg.jpg

 

براحتی می توان از این دو ابزار استفاده نمود تا مناطق دلخواهی از عكس را تاریكتر یا روشنتر نمود. ابزار burn برای تیره نمودن و ابزار dodge برای روشن نمودن بكار می رود. كافیست ابزار مورد نظر را انتخاب كنید و با اعمال آن روی روی مناطق خاص تصویر، تاثیر آنرا ببینید.

برای كنترل بیشتر این دو ابزار، گزینه های تنظیمی خاصی وجود دارد.

 

m0lnhas3popzlmkfi4.jpg

 

همان گونه كه مشاهده می شود، می توان اندازه براش آنها را تعیین كرد. همچنین مناطق تحت تاثیر آنها را مشخص نمود ( Shadow ، Midtone و Highlight ) و نیز شدت تاثیر آنها را با گزینه Exposure كنترل كرد. تركیب این گزینه ها می تواند كنترل خوبی برای نحوه تاثیر این ابزارها به كاربر بدهد. چرا كه این ابزارها اطلاعات تصویری را تغییر داده و بازگرداندن این اطلاعات مشكل و گاه غیر ممكن است. مثلا اگر highlight را انتخاب نمایید، ابزار burn بیشتر روی مناطق روشن تاثیر می گذارد و مناطق دیگر (حتی اگر براش شما روی آنها كشیده شود) كمتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

اگر روی یك منطقه خاص چند بار از این ابزارها استفاده نمایید، تاثیرشان شدید تر خواهد شد. برای كنترل این مساله، هم میتوان از براش های بزرگتر متناسب با منطقه خاص عكس استفاده نمود و هم تاثیر آنها را با گزینه exposure تحت كنترل قرار داد.

توصیه دیگر برای استفاده از این ابزارها این است كه بهتر است براشهای نرم را انتخاب كنید و موقع استفاده، از ضربات متعدد براش استفاده كنید تا هر موقع كه از نتیجه آن راضی نبودید، بتوانید با undo یا history یك یا چند مرحله به عقب بازگردید.

همانطور كه متوجه شدید، این روش مستقیما روی عكس تاثیر دارد و شاید برای كسانیكه عادت دارند اطلاعات اصلی عكسشان دست نخورده باشد، چندان جذاب نباشد. در ادامه، روشی را باهم مرور خواهیم كرد كه اولا تاثیرش قابل كنترل تر بوده و ثانیا یك روش Non- destructive یا غیر تخریبی محسوب میگردد. یعنی اطلاعات لایه اصلی عكس را تغییر نداده بلكه كلیه ویرایشها به صورت یك لایه جدید اضافه میگردد.

 

روش غیر تخریبی برای داجینگ و سوزاندن

ابتدا از طریق Layer > New > Layer … لایه جدید ایجاد كنید. در پنجره تنظیم ایجاد لایه جدید، طبق شكل، دقت كنید كه برای Mode گزینه overlay را انتخاب كرده و گزینه Fill with overlay natural color به حالت انتخاب شده باشد.

h74e38gxc16pefnkw20n.jpg

 

یك لایه جدید كه با رنگ خاكستری 50% پرشده است در مد overlay روی لایه اصلی عكس قرار می گیرد. خاصیت این لایه به گونه ای است كه هر جای آن را نسبت به رنگ خاكستری 50% تیره تر كنیم، لایه زیرین را در همان مناطق تیره خواهد كرد و هر جا را كه روشن كنیم، همان نواحی را در لایه زیرین روشنتر می كند. از همین خاصیت استفاده میكنیم تا تاثیر dodging و burning را روی لایه اصلی عكس اعمال نماییم.

با فشردن دكمه D رنگهای پیش زمینه و پس زمینه را به حالت پیش تعریف شده خود یعنی سیاه و سفید باز گردانید. حال یك براش نرم با اندازه مناسب و opacity حدود 10 درصد انتخاب كنید. لایه رویی را انتخاب كرده و برای تیره نمودن مناطق دلخواه از رنگ سیاه و برای روشن كردن از رنگ سفید استفاده كنید و روی عكس بكشید.

حتما متوجه شدید كه این روش در همان زمان انجام نیز تاثیرات بهتر، دقیقتر و یكنواخت تری روی عكس اعمال می كند. اما این تنها یكی از مزایای این روش برای dodging و burning است.

 

مزایای روش غیر تخریبی dodging و burning :

- تاثیر دقیقتر و تحت كنترل تر موقع انجام آنها

- تاثیر یكنواخت تر و طبیعی تر موقع انجام

- كنترل دقیق ویرایش با تعیین Opacity براش: هر چقدر بیشتر باشد، تاثیر ویرایش هم بیشتر است. در ابتدا بهتر است با مقادیر 10-20 % شروع كنیم. حتی برای دقت بیشتر میتوان، ابتدا با Opacity های كمتر شروع كرد و در ادامه در مناطق مورد نیاز Opacity را بیشتر نمود.

- امكان تغییر اثرات آثار در هر زمان: هر گاه در فر آیند ویرایشی، از تغییرات انجام شده راضی نبودبد براحتی امكان اصلاح وجود دارد. مثلا اگر منطقه ای زیادی روشن شده است، میتوان روی لایه رویی با اعمال براش تیره، كمی روشنایی آنرا كم نمود.

- امكان حذف كلی تاثیر این ویرایش : برای اینكار كافی است كه لایه رویی را حذف كنید و تمام آثار آنرا بدین روش از بین ببرید.

- امكان تعیین میزان تاثیر این ویرایش : با تنظیم opacity این لایه براحتی میتوان تاثیر كلی این ویرایش را بر عكس تنظیم نمود.

 

ade0vx5myw256qzmw.jpg

تصویر اولیه

 

a2a9ayuo38g2e4fnby9.jpg

تصویر پس از dodging و burning

 

39qilu8xntg3t7r9pf.jpg

نمایی از لایه overlay در این ویرایش

خلاصه

روش dodging و burning بر خلاف level و curve كه تاثیرشان را روی همه مناطق اعمال می كنند، برای انجام تغییرات روشنایی موضعی و ناحیه ای استفاده می شوند. روش معمول استفاده از ابزارهای dodging و burning فتوشاپ، هر چند كه راحت و سهل الوصول است اما كنترل كافی بر میزان تاثیر این ویرایش را در اختیار كاربر نمی گذارد و بعلاوه چون روشی تخریبی است، گاهی بازگشت به حالت اولیه غیر ممكن است. روش غیر تخریبی با استفاده از یك لایه overlay نه تنها این مشكلات را ندارد كه واجد مزایای فراوانی است كه شرح كاملش در مقاله آمده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...