رفتن به مطلب

6 نکته مهم در خصوص حد اکثر استفاده بهینه از تجهیزات کارخانه


ارسال های توصیه شده

هدف هر طرح نگهداري پيشگيرانه اجراي برنامه نگهداري تجهيزات با استفاده از ارزان‌ترين و اقتصادي‌ترين روش‌ها در مناسب‌ترين زمان، قبل از خرابي تجهيزات است. برنامه‌هاي نگهداري پيشگيرانه نسبت به روش معمولي نگهداري زماني داراي مزيت‌هاي زيادي خواهد بود كه تمركز آن روي نگهداري تجهيزات (چه در صورت نياز و چه عدم نياز) باشد.

 

 

بهبود ايمني

 

نگهداري پيشگيرانه موجب رهايي از خرابي‌ها و معايب در سيستم شده و به شما سيستم هشدارهاي اوليه را مي‌دهد كه بتواند برنامه تعميرات خود را اجرا كرده و نيازي به توقف كارخانه‌ نخواهد بود.

 

عيب‌يابي زودرس خصوصا در كارخانه‌هايي با سرمايه‌گذاري بالا مانند فولادسازي‌ها مي‌تواند مانع خرابي عمده شود كه در غير اين‌صورت منتهي به توقف پرهزينه و هزينه سنگين تعميرات و بازسازي آن خواهد شد.

 

 

6 نكته مهم براي طرح موفق نگهداري پيشگيرانه كارخانه‌هاي صنعتي

 

چه شما تازه اقدام به اجراي برنامه نگهداري پيشگيرانه كرده و يا مدتي است كه آن را انجام مي‌دهيد براي افزايش بازگشت سرمايه‌گذاري خود و تضمين اينكه كاركنان درگير اجراي يك برنامه موفقيت‌آميز بلندمدت شما هستند، چند اقدام بايد مورد توجه قرار گيرد:

 

1. تعيين اينكه آيا اجرا و مديريت يك برنامه نگهداري پيشگيرانه توسط خود شما واقعي است؟

 

آيا شركت شما تاكنون تجهيزات گرانقيمت نگهداري پيشگيرانه را خريده است و يا آن را فقط در انبار نگهداشته و هيچ استفاده‌اي از آن نمي‌كند؟ در اين صورت توقف برنامه و عدم اجراي آن گزينه خوبي نخواهد بود.

 

بايد كارشناسان بر شرايط بازار و اهميت محصولات نظارت داشته و بدانند كه چگونه بر آنها اشراف داشته باشند.

 

اگر شما وقت نداريد با تجهيزات كار كنيد و منابع لازم را براي آموزش فردي نحوه استفاده از تجهيزات و بررسي اطلاعات را نيز نداريد، پس بايد منابع لازم را از خارج تامين كنيد كه موثرترين راه‌حل خواهد بود.

 

شركت‌هايي كه منابع و نيروي انساني لازم را داشته باشند، نگهداري پيشگيرانه درون‌شركتي، امكان تداوم و موقعيت‌شناسي را به همراه خواهد داشت.

 

اگر همان گروه از مهندسان و تكنسين‌ها هميشه روي ماشين‌آلات و تجهيزات كار كنند، با سيستم‌هاي كارخانه به‌طور ملموسي آشنا شده و مي‌توانند بينش بيشتري براي حل مشكلات آن به‌دست آورند كه كساني كه خارج از شركت هستند نمي‌توانند آنچنان در حل آن مفيد باشند.

 

2. براي بهره‌برداري از كارخانه خود فناوري‌هاي نگهداري پيشگيرانه درستي را انتخاب كنيد.

 

اگر بخواهيد كسي در خارج از شركت نگهداري پيشگيرانه را براي شما انجام داده يا برنامه را خود انجام دهيد، بهتر است كه از تجهيزات و تكنولوژي‌هاي درستي استفاده كنيد.

 

سرمايه‌گذاري در تكنولوژي‌هاي غيرضروري اتلاف سرمايه بوده و انتخاب تكنولوژي‌هاي ارزان يا قديمي بي‌نتيجه خواهد بود چون كارخانه شما به تكنولوژي برتري نيازمند است.

 

3. در هر سطوحي از كار، كاركنان خود را درگير اين كار كنيد.

 

سطوح مختلف يك سازمان داراي اولويت‌هاي متفاوتي است اما هر كسي از يك برنامه نگهداري پيشگيرانه موفق منتفع خواهد شد.

 

كارگراني كه در سطح كارگاهي كار مي‌كنند علاقه‌مند به اين هستند كه ببينند چگونه برنامه كارهاي روزانه، كار آنان را آسانتر مي‌كند.

 

خدمه نگهداري مي‌خواهند به جاي آنكه در مقابل خرابي رخ داده تجهيزات از خود واكنش نشان دهند، پيشگيرانه عمل كنند.

 

مديران بهره‌برداري مي‌خواهند بدانند كه چگونه برنامه نگهداري پيشگيرانه مي‌خواهد به آنان كمك كند تا بتوانند قبل از بروز هر مشكلي متوجه آن شده و براساس آن برنامه و جدول زماني كاري خود را انجام دهند.

 

4. بگوييد چه انتظاراتي داريد.

 

خصوصا زماني‌كه برنامه جديدي را آغاز مي‌كنيد، بسيار مهم است كه بتوانيد انتظارات واقعي خود در مورد اينكه چه زماني از هزينه‌ها كم خواهد شد را به مديريت منعكس كنيد.

 

انتظارات واقعي نيز زماني بايد تعيين شود كه مشخص شود چه مدت انجام يك برنامه جديد يا اضافه كردن تكنولوژي‌هاي جديد به تكنولوژي كنوني به‌طول خواهد انجاميد.

 

از آنجايي كه يك معيار بايد براي اندازه‌گيري تحولات بعدي تعيين شود، تدوين برنامه‌ها مي‌تواند با توجه به شرايط تجهيزات چندين ماه به طول انجامد.

 

5. نتايج كار را بررسي كرده و دستاوردهاي عمده را اعلام كنيد.

 

تنها راهي كه مي‌تواند شما را مطمئن كند كه يك برنامه نگهداري پيشگيرانه از هزينه‌هاي شما مي‌كاهد اين است كه گزارشات ارائه شده درخصوص وضعيت تجهيزات و نرم‌افزاري خود را آناليز كنيد.

 

چه شما نتايج كار را خودتان ارزيابي كرده و يا سازمان ديگري آن را براي شما انجام مي‌دهد، بايد حتما براي سرمايه‌گذاري بيشتر و موفقيت‌هاي افزون‌تر يك برنامه فعاليت تجاري را تدوين كنيد.

 

6. اجازه ندهيد كه برنامه شما منسوخ شود.

 

زماني كه نتايج مثبت يك برنامه پيشگيرانه نگهداري شامل تمامي زيرمجموعه‌هاي يك شركت شود، مديران آن انتظارات خود را بالاتر خواهند برد. مديريتي كه برنامه‌هاي او فقط به نتايج توليد تمركز نداشته بلكه همواره جامع‌گرا باشد اين نتايج را بهبود مي‌بخشد.

 

كارشناسان براي اطمينان بيشتر از عملكرد كارخانه بايد همواره برنامه‌هاي خود را به روز نگهدارند.

 

مهم اين نيست كه كارخانه شما چه حجم يا ظرفيتي داشته باشد، برنامه‌هاي نگهداري پيشگيرانه مي‌تواند به‌گونه‌اي طراحي شود كه پاسخگوي تمامي نيازهاي شما باشد.

 

چه شما اين كار را از طريق ارگان‌هاي خارجي انجام داده و يا اينكه خود بخواهيد آن را انجام دهيد بايد به 6 نكته فوق‌الذكر توجه داشته باشيد، سرمايه‌گذاري در زمينه نگهداري پيشگيرانه سود حاصل از توليد شركت را به حداكثر مي‌رساند.

 

 

منبع: Steel World

معدن و توسعه 298

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...