رفتن به مطلب

۱۰ نکته که امنیت زندگی آنلاین شما را افزایش میدهد


ارسال های توصیه شده

همیشه در اینترنت مطالب متنوعی وجود دارند که هر کدام به نوبه خود سعی میکنند تا به شما موارد امنیتی را گوش زد کنند . برخی مطالب به یک موضوع خاص اشاره دارند . به عنوان مثال حملاتی که کاربران یک سایت و یا سرویس خاص را مثل فیسبوک و یا هاتمیل را مورد حمله قرار میدهد .

 

دسته ی دیگری از مقالات نیز به صورت کلی و با یک دید باز ، نکات امنیتی را مورد بررسی قرار میدهند .

اما گاهی اوقات برخی نکات کلیدی از قلم می افتند و کلا نمیتوان در یک مقاله آنها را گنجاند . به همین منظور امروز با شما هستیم تا ۱۰ نکته که میتوانند در بالا بردن سطح امنیت زندگی آنلاین تان کمک کنند را به شما معرفی کنیم .

 

 

 

 

۱- استفاده از یک برنامه مدیریت کلمات عبور :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

همانطور که بارها گفته شده است ، در حال حاضر پرکاربردترین روش تایید هویت شما استفاده از کلمات عبور میباشد . در صورتی که از یک کلمه عبور طولانی و تا حد امکان پیچیده ( نه به شکلی که خودتان هم یادتان برود ) استفاده کنید ، تا حد زیادی امنیت حساب های کاربری خود را افزایش داده اید .

همه ماچندین حساب کاربری در وبسایت های مختلف داریم . از جیمیل گرفته تا حساب بانکی و سایت هایی که در آنها عضو هستیم . مسلما به خاطر سپردن کلمات عبور مربوط به هر حساب کاربری کار ساده ای نیست و همین مشکل باعث میشود تا ما دست به کار خطرناکی بزنیم . آن کار خطرناک استفاده از یک کلمه عبور برای چند حساب کاربری است . مسئله ای که در اکوسیستم سرقت هویت و اطلاعات حساب کاربری افراد نقش بسیار مهمی دارد .

 

 

اما راه حل چیست ؟ شاید بهترین راه حلی که بتوان برای این موضوع پیدا کرد ، استفاده از برنامه های مدیریت کلمات عبور باشد . روش کار نیز به این صورت است که شما اطلاعات مربوط به حساب های کاربری ( نام کاربری و کلمه عبور ) را به این برنامه ها میدهید . پس از این هرگاه که شما قصد ورود به وبسایتی را داشته باشید ، این برنامه ها به صورت خودکار اطلاعات شما را در وبسایت مورد نظر وارد میکنند و شما تنها با کلیک کردن بروی دکمه ورود میتوانید وارد وبسایت مورد نظر خود شوید .

 

استفاده از این برنامه ها چه مزایایی دارد ؟ شاید بتوان چهار مزیت اصلی را برای این برنامه ها عنوان کرد .

الف ) هنگامی که شما اطلاعات خود را به این برنامه ها میسپارید ، تنها کافیست که فقط یک کلمه عبور را به یاد داشته باشید . در واقع با همان کلمه عبور که Master Password نام دارد به سایر کلمات عبور خود دسترسی خواهید داشت . در این صورت دیگر لازم نیست از یک کلمه عبور مشابه برای چند حساب کاربری استفاده کنید .

ب ) این برنامه ها به صورت اتوماتیک وبسایت هایی که در آنها عضو هستید را شناسایی کرده و به محض مواجه شدن با صفحه ورود اطلاعات ، فیلدهای نام کاربری و کلمه عبور را پر میکنند . در اینصورت اگر یک بدافزار سارق اطلاعات مثل یک کیلاگر در سیستم شما فعال باشد نیز خطری شما را تهدید نخواهد کرد . چون شما هیچ کلیدی را نفشرده اید و کیلاگر هیچ موردی را ثبت نخواهد کرد .

پ ) این برنامه ها باعث میشوند تا شما دیگر نیازی به استفاده از سیستم مدیریت کلمات عبور مرورگر خود نداشته باشید . در این صورت کلمات عبورتان مستقیما در اختیار مرورگر قرار نخواهد گرفت . چون همانطور که میدانید مرورگرها یکی از آسیب پذیرترین برنامه های موجود روی یک سیستم هستند و همیشه با اشکالات امنیتی که دارند ، مستعد افشای اطلاعات کاربری شما میباشند .

ت ) تولید کلمات عبور پیچیده یکی دیگر از قابلیت های این برنامه ها میباشد . در هنگام عضویت در یک وبسایت از شما کلمه عبوری درخواست خواهد شد . شاید به دلیل عجله ای که داشته باشید نتوانید همه جوانب انتخاب یک کلمه عبور قدرتمند را رعایت کنید . اما کافیست این کار را به دست برنامه های مدیریت کلمه عبور بسپارید تا یک کلمه عبور قدرتمند برای شما انتخاب کنند .

 

اکنون که با مزایای این برنامه ها آشنا شدید شاید لازم باشد تا چند برنامه مشهور و قدرتمند در این زمینه را به شما معرفی کنیم .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از برنامه های قدرتمند در این زمینه میباشند .

 

 

 

۲- فعال سازی قابلیت تایید دو مرحله ای گوگل :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

این روزهای بیشتر ما حداقل از یک یا چند محصول این غول اینترنت استفاده میکنیم . سرویس هایی که در کمال سادگی طراحی شده و واقعا کارآمد هستند . سرویس هایی مانند جیمیل ، گوگل مپ ، یوتیوب ، گوگل پلاس و … . این سرویس ها قابلیت این را دارند که با وارد کردن اطلاعات کاربری خود در وبسایت گوگل ، کاملا شخصی سازی شوند . مثل میتوانید به گوگل مپ لاگین کرده و نقشه هایی که خودتان ایجاد کرده اید و مکان هایی که روی نقشه علامت زده اید را مشاهده کنید .

اکنون فرض کنید که کلمه عبورتان به سرقت رفته است . فردی که کلمه عبور شما را در اختیار دارد به راحتی میتواند به تمام سرویس های گوگل لاگین کرده و اطلاعات شما که در آن سرویس ها قرار دارند را مشاهده کنید . مثلا به جیمیل لاگین کند و ایمیل های شما را بخواند و یا به گوگل مپ برود و مکان هایی که روی نقشه علامت زده اید را مشاهده کند . پس حتما متوجه شده اید که اطلاعات کاربری شما در گوگل چقدر مهم هستند . چون با همان کلمه عبور ، تمام سرویس های گوگل در دسترس قرار میگیرند .

سال گذشته بود که گوگل قابلیتی به نام Two-Step Verification را معرفی کرد . قابلیت که بسیار مورد توجه قرار گرفت و تا حد زیادی در امنیت حساب های کاربری گوگل موثر واقع شد . اگر میخواهید بیشتر در مورد این قابلیت بدانید و یا روش فعال سازی آن را مشاهده کنید ، http://www.noandishaan.com/forums/thread94184.htmlرا بخوانید .

 

۳- به گوگل کروم مهاجرت کنید :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به عقیده آقای “رایان ناراین ” که یکی از متخصصین آزمایشگاه امنیتی کسپرسکی هستند ، مرورگر کروم امن ترین مرورگر در بین ۵ مرورگر مطرح دنیاست . دلایلی نیز که آقای ناراین برای ادعای خود می آورد ، قابلیت هایی همچون سندباکسینگ ، حالت مرور ایمن و آپدیت اتوماتیک میباشد . وی همچنین معتقد است که قابلیت های امنیتی کروم ، آن را به بهترین گزینه در مقایسه با سایر مرورگرها تبدیل کرده است و همچنین سرعت تیم امنیتی کروم در رفع مشکلات و نقایص را از دیگر عوامل مهم به شمار می آورد .

اما پس از همه این موارد آقای ناراین توصیه میکنند که بعد از نصب مرورگر کروم باید در اولین اقدام افزونه KB SSL Enforcer را نصب کنید . وبسایت هایی که قصد تبادل اطلاعات مهم را داشته باشند ، باید ابتدا بستری بسیار امن را پیاده سازی کرده تا به هنگام تبادل اطلاعات کسی در میانه راه به آنها دسترسی پیدا نکند . وبسایت بانک ها که دائما در حال تبادل اطلاعات مالی مشتریان هستند ، مثال خوبیست . این وبسایت های از کانال های ارتباطی امن SSL استفاده میکنند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات به دست فرد یا افراد دیگری نخواهد افتاد . بعضی از مواقع مرورگر ما نمیتواند به صورت اتوماتیک در هنگام وارد کردن اطلاعات ، پروتکل HTTPS را فعال کند . اگر ما هم فرد کم حواسی باشیم مسئله خطرناک تر خواهد شد . اما در صورتی که افزونه KB SSL Enforcer را نصب کنید ، به صورت اتوماتیک قابلیت SSL بروی وبسایت مورد نظر پیدا شده و فعال میشود . پس حتما این افزونه را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و نصب کنید .

 

 

 

۴- استفاده از V*P*N در هر جایی :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

ممکن است شما نیز جزو افرادی باشید که در مکان های عمومی مثل کافی شاپ ها و فرودگاه ها که اینترنت رایگان وجود دارد ، شروع به چک کردن ایمیل و آپدیت های فیسبوک شان میکنند . اما در همین لحظه ممکن است که هکر محترم با لپ تاپ خود ، کارهایی که شما میکنید را مشاهده کرده و یا حتی به سیستم شما نفوذ کند . اما آیا راهی برای حفاظت از اطلاعات شما وجود دارد ؟ جواب آقای ناراین مثبت است . شما میتوانید با استفاده از یک وی*پی*ان کلیه اطلاعات خود را رمزنگاری کرده تا از دست هکرها در امان بماند .

 

 

 

 

۵- رمزنگاری کامل هارددیسک :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

فایل هایی که رمزنگاری نشده باشند در واقع هیچ امنیتی ندارند . هر کسی میتواند به آنها دسترسی داشته باشد و هر نوع عملیاتی را روی آنها اجرا کند . اما اگر فایل های شما به صورت رمزنگاری شده باشند ، هیچکس به جز شما نمیتواند به محتوای آنها دسترسی پیدا کند . چون تنها کسی که کلمه عبور مربوط به فایل ها را دارد ، شما هستید . برخی برنامه ها هستند که روی فایل ها به اصطلاح رمز میگذارند . اما پس از اینکه آن برنامه را حذف کنید و یا از طریق سیستم عامل دیگری به آن فایل مراجعه کنید ، خیلی راحت محتوای آن را مشاهده خواهید کرد . اما در عملیات رمزنگاری یک فایل ، با استفاده از علم ریاضیات آن فایل رمزنگاری میشود و به شکل داده هایی غیر قابل فهم در خواهد آمد . اکنون شما از هر سیستم عامل دیگری به این فایل دسترسی پیدا کنید ، هیچ محتوایی نصیب شما نخواهد شد . بنابراین نتیجه میگیریم که رمزنگاری اطلاعات به نوع خاصی از سیستم عامل و یا پیکربندی آن بستگی ندارد .

اما برای رمزنگاری فایل ها میتوانید از نرم افزارهای قدرتمندی همچون Bit Locker که در خود ویندوز تعبیه شده است و یا نرم افزار بسیار قدرتمند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که در هر سه سیستم عامل مطرح ویندوز ، لینوکس و مک او اس ایکس کار میکند نیز بهره بگیرید . در صورتی قصد آشنایی باTrueCrypt را دارید ، مطالعه http://www.noandishaan.com/forums/thread94510.html را به شما توصیه میکنیم .

 

۶- پشتیبان گیری از اطلاعات :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

اگر تا به حال در اثر مشکلات فنی و یا به سرقت رفتن لپ تاپ خود حین مسافرت اطلاعات تان را از دست داده باشید ، دردناکی این موضوع را کاملا حس کرده اید . اما راه چاره چیست ؟ همان چیزی که خیلی از کاربران از آن فراری هستند . یعنی پشتیبان گیری از اطلاعات مهم و ضروری . چون از آن برای خود یک غول ساخته ایم که جرات روبرو شدن با آن را نداریم . در حالی که این کار بسیار ساده و راحت است . شما میتوانید پشتیبان گیری را به دو صورت انجام دهید .

الف ) پشتیبان گیری از طریق اینترنت یک راه حل بسیار ایمن است . چون اطلاعات شما در بهترین شرایط ممکن نگهداری خواهند شد و هیچ ترسی بابت از دست دادن آنها نخواهیم داشت . به عنوان مثل وقتی فایلی را روی سرورهای گوگل آپلود میکنید ، دیگر نگرانی بابت از دست دادن آن بی معنی خواهد بود . چون آن فایل در چند سرور مختلف که در مکان های متفاوتی قرار دارند آپلود شده و اگر برای یکی از سرورها اتفاقی بیفتد ، چند صد و چند هزار کیلومتر دورتر ، نسخه دیگری از آن فایل موجود است .

اما چند سرویس مفیدی که میتوانید از آنها به منظور پشتیبان گیری از اطلاعات خود استفاده کنید ، میتوان به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اشاره کرد . هر چند که سرویس های مفید و کارآمد دیگری نیز هستند که اشاره کردن به آنها مطلب را طولانی خواهد کرد .

ب ) پشتیبان گیری بوسیله یک هارددیسک اکسترنال میتواند روش خوبی برای آن دسته از افراد باشد که به اینترنت پرسرعت مجهز نیستند . در واقع شاید بهترین روش برای ۹۹ درصد از ما ایرانی ها باشد . چون با این سرعت های لاک پشتی و هزینه های بالا ، نمیتوانیم فایل های چند صد مگابایتی و یا چند گیگابایتی را روی اینترنت آپلود کنیم . اما همین روش هم میتواند تا حدود زیادی خیال ما را راحت کند . پس در استفاده از آن تردید جایز نیست .

 

 

 

 

۷- جاوا را از کامپیوتر خود حذف کنید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

توجه داشته باشید که منظور جاوا اسکریپت نیست . برنامه Java که از سوی شرکت سان میکروسیستمز عرضه میشود میتواند باعث دور زدن روتین های امنیتی برنامه های شرکت Adobe شده و از این راه هکرها میتوانند با استفاده از اکسپلویت ها به سیستم شما نفوذ کنند . آقای ناراین ساده ترین راه را به شما پیشنهاد میدهد و آن هم حذف برنامه Java از سیستم شماست . احتمال اینکه جاوا زیاد به کار شما بیاید ، کم است مگر اینکه با یک برنامه خاص سر و کار داشته باشید . در هر صورت حذف کردن جاوا به بالا بردن سطح امنیت شما کمک زیادی خواهد کرد .

 

 

 

۸- ارتقا به Adobe Reader X :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

امروزه بیشتر مقالات در اینترنت به صورت PDF منتشر میشوند . چون هنگامی که یک نوشته به صورت PDF منتشر میشود ، دیگر وابستگی به پیکربندی های سیستم مقصد مثل فونت ها ، زبان و مواردی از این دست وجود ندارد . برای مشاهده اینگونه فایل ها نیز باید از برنامه های مخصوص که به PDF Reader مشهور هستند استفاده کنید . شاید در بین تمام پی.دی.اف خوان ها ، Adobe Reader معروف تر از همه باشد . ولی مشکلی که همیشه محصولات شرکت ادوبی داشته اند آسیب پذیری های متعدد آنها بوده است . تا جایی که در سال های گذشته نام حداقل یکی از محصولات Adobe در بالای لیست آسیب پذیرترین نرم افزارهای سال قرار داشته است . اگر شما در حال استفاده از برنامهAdobe Reader هستید و به احتمال بسیار زیاد آن را آپدیت هم نمیکنید ، باید خود را آماده حملات هکرها و خرابکاران سایبری کنید . به نظر شما توصیه آقای ناراین در این مورد چیست ؟ این متخصص امنیت توصیه میکند که همیشه از آخرین نسخه برنامه Adobe Reader استفاده کنید . همچنین یکی دیگر از توصیه های وی استفاده از Adobe Reader X میباشد . این نسخه از برنامه ادوبی ریدر از قابلیت هایی مثل حالت محافظت شده شده و تکنولوژی Sandboxing بهره میبرد که همین موارد کار را برای هکرها بسیار سخت خواهد کرد .

بر اساس گفته های آقای “براد آرکین” رئیس بخش امنیت نرم افزار شرکت ادوبی تا به حال کد مخربی نوشته نشده است که بتواند روی Adobe Reader X تاثیر گذار باشد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

۹- استفاده با احتیاط از شبکه های اجتماعی :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

فیسبوک و توییتر تقریبا به یکی از نیازهای دائم کاربران کامپیوتر تبدیل شده اند . حدود یک میلیارد کاربر فیسبوک و بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر توییتر این موضوع را تایید میکند . همین تعداد کاربران بسیار زیاد ، انگیزه هکرها را به شدت افزایش میدهد تا با انواع و اقسام حقه ها و فریب ها به سراغ کاربران بیایند . آقای ناراین به شدت در مقابل استفاده از فیسبوک مقاومت میکند . چون معتقد است که این شرکت احترامی برای کاربران خود و حریم خصوصی آنها قائل نیست . اما اگر شما نمیتوانید استفاده از شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید ، پس در هنگام استفاده از آنها با احتیاط رفتار کنید .

به عنوان مثال از ارسال مطالبی که حساسیت زیادی دارند و حریم خصوصی شما را زیر سوال میبرند خودداری کنید . چرا که حریم خصوصی شما در شبکه های اجتماعی ضمانت شده نیست . توجه خاصی به ویژگی های امنیتی این شبکه ها داشته باشید . همچنین از کلیک کردن بروی لینک های مشکوک و یا ویدئوهای عجیب و غریب خودداری کنید .

 

 

 

 

۱۰- اصول اولیه را فراموش نکنید :

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

همیشه در هر کاری باید اصول اولیه را درست انجام داد . در بحث امنیت نیز تفاوتی وجود ندارد . اگر شما همه موارد بالا را انجام دهید اما به اصول امنیت و پایه های آن توجه نداشته باشید ، مانند اینست که نیمی از مسیر را طی نکرده باشید . یکی از اصول اولیه امنیت ، بروزرسانی نرم افزارهای موجود روی سیستم است و اولین نرم افزاری که باید همیشه در اولویت بروزرسانی باشد ، سیستم عامل شماست . بروزرسانی سیستم عامل باعث میشود تا آسیب پذیری های امنیتی آن برطرف شده و راه نفوذ هکرها و بدافزارها سد شود . شاید یکی از مشکلاتی که ما کاربران ایرانی برای بروزرسانی نرم افزارها و از جمله سیستم عامل ها با آن مواجه هستیم ، سرعت بسیار پایین اینترنت باشد . به همین دلیل بیشتر کاربران ایرانی قید آپدیت کردن نرم افزارها و سیستم عامل خود را میزنند . اما میتوان با روش های دیگری نیز شروع به آپدیت سیستم عامل ویندوز کرد .

 

قبلا در http://www.noandishaan.com/forums/thread94507.htmlتوضیح داده ایم که چگونه با سرعت کم ، ویندوز را آپدیت کنیم . شاید سیستم عامل شما کاملا آپدیت نشود ، اما دریافت همین تعداد آپدیت امنیتی نیز میتواند مانع نفوذ هکرها و بدافزارها شود .

 

بعد از آپدیت سیستم عامل باید به فکر آپدیت نرم افزارها نیز باشیم . آپدیت نرم افزارها و مخصوصا آنهایی که در ارتباط با اینترنت هستند ( مثل مرورگرها ) بسیار مهم است . چون با کشف یک آسیب پذیری توسط هکرها ، سیل حملات اینترنتی به سمت کاربران روانه خواهد شد . برنامه بسیار مفیدی به نام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وجود دارد و مسئول بررسی دیگر برنامه ها به منظور دریافت پچ های امنیتی آنها میباشد .

دومین مورد نیز آپدیت آنتی ویروس میباشد که نیازی به توضیح ندارد . در طی یک روز هزاران عدد بدافزار از قبیل کرم ، ویروس ، تروجان ، روتکیت و موارد دیگر تولید میشوند . اگر شما یک آنتی ویروس قدرتمند و آپدیت شده نداشته باشید مطمئنا به دردسر خواهید افتاد . پس آپدیت آنتی ویروس را نیز فراموش نکنید .

 

همچنین نکته دیگری که حائز اهمیت است ، احتیاط در زمان نصب برنامه هاست . بدین صورت که در هنگام نصب برنامه ها به گزینه هایی که تایید میکنید باید توجه ویژه ای داشته باشید . بعضی برنامه ها در هنگام نصب شدن به شما پیشنهاد میکنند که به عنوان مثال تولبار مربوط به یک سایت را نصب کنید . همین تولبار میتواند با آسیب پذیری هایی که دارد باعث اخلال در روند امنیتی سیستم شما شود .

اما آخرین توصیه آقای ناراین به کاربران اینست که برنامه هایی که نیازی به آنها ندارید را در اسرع وقت از سیستم حذف کنند . دلیل آن هم آسیب پذیری هاییست که در این برنامه ها وجود داشته و همین مورد میتواند امنیت شما را تهدید کند .

 

 

 

با الهام از وبسایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...