رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بازاریابی بازرگانی بازارشناسی با سوال وجواب

 

1) مهمترين راههاي متمايز شدن و ايجاد انحصار در بازار رقابتي چيست و چگونه متمايز مي شويم؟

1. ويژه نگري: به اين مفهوم مي باشد كه در يك صنعت خاص، بخش كوچكي از بازار را انتخاب كرده و در آن بخش عميق مي شويم و تمركز خود را بر روي آن قسمت معطوف مي نماييم مثلا در صنعت پوشاك، بر روي پوشاك آقايان تمركز نماييم (مانند ماكسيم)

2. ساخت Brand (نام تجاري): برند مي تواند بصورت يك اسم، شكل و يا علامت باشد مثلا Happy face شركت مك دونالدز. برندينگ براي صنايعي كه تمايز در آنها پايين است (نوشابه) خيلي كاربرد دارد، مانند كوكاكولا كه در صنعت نوشابه انحصاري را ايجاد كرده است. البته ساخت Brand بسيار هزينه بر مي باشد. (همشهري)

3. كيفيت: در واقع با توليد محصولات كيفي مي توانيم در بازار انحصار ايجاد كنيم مانند شركت هاي بنز و Sony كه محصولاتشان از نظر كيفي بالا مي باشد. البته شركتهايي كه از نظر كيفيت در سطح بالايي قرار دارند، نمي توانند در مورد قيمت ادعايي داشته باشند زيرا امكان ندارد يك محصول كيفي ترين و ارزانترين باشد. (مجلات با کاغذ مرغوب)

لینک به دیدگاه

4. ارائه خدمات ويژه: با ارائه خدمات ويژه ميتوانيم در صنعت متمايز گرديم مثلا در بين رستوران ها با ارائه خدماتي مانند پيك موتوري، پخش موسيقي، دادن اشانتيون، سرويس ويژه براي روزهاي خاص و . . . ميتوانيم متمايز گرديم. (مجلاتي با پوستر تمام رنگي ستارگان)

5. كانالهاي توزيع: به عنوان مثال مك دونالدز بزرگترين شبكه توزيع را در دنيا دارا مي باشد. بنابراين بوسيله كانالهاي توزيع (گسترش آن) در يك صنعت مي توانيم متمايز شويم و بدين ترتيب محصولات ما در مكان هاي زيادي يافت مي شود و ميتوانيم در صنعت متمايز گرديم و انحصار ايجاد نماييم.

6. ارتباط با دولت: اين مورد به معني زد وبند و پيدا كردن پارتي در دولت نمي باشد بلكه به معني اين مي باشد كه گاهي اوقات شركتها داراي محصولات باكيفيت و با قيمت مناسب هستند و اين ويژگي باعث اين ميشود كه دولت خريدار محصولات اين شركتها شود و به وزارتخانه هاي خود بگويد كه مثلا تمام كامپيوترهاي خود را از شركت x تهيه نمايند.

لینک به دیدگاه

2) در ميدان رقابت مهمترين معيارهاي ارزيابي قدرت تازه واردها چيست؟

 

1. سرمايه مورد نياز: اگر سرمايه مورد نياز براي ورود به يك صنعت زياد باشد، افراد كمتري وارد آن صنعت شده و قدرت تهديد تازه واردها كاهش مي يابد.

2. دسترسي به كانالهاي توزيع: هرچه دسترسي به كانالهاي توزيع براي تازه واردها راحتتر باشد، قدرت تهديد تازه واردها افزايش مي يابد ( نوشابه ) و هرچه دسترسي به كانالهاي توزيع مشکلتر باشد، قدرت تهديد تازه واردها كاهش مي يابد (مانند ورود به ساخت كالاهاي دارويي )

3. امتيازات ويژه: هرچه افراد موجود در صنعت داراي امتيازات ويژه بيشتري باشند ( نام تجاري معتبر، سابقه نيك و غيره ) قدرت تهديد تازه وادها كمتر مي گردد مانند كوكاكولا كه در صنعت نوشابه داراي نام تجاري معتبر است و هر كسي نمي تواند به سادگي در اين صنعت وارد شده و با كوكاكولا رقابت نمايد.

4. ميزان تمايز: هرچه تمايز در يك صنعت بيشتر باشد، قدرت تهديد تازه واردها كمتر مي شود. مثلا كسي نمي تواند وارد صنعت خودرو شود اما افراد به راحتي مي توانند وارد صنعت گچ شوند.

5. منحني يادگيري يا تجربه: طبق اين منحني هر چه زمان بيشتري مي گذرد هزينه ما در يك صنعت كاهش مي يابد زيرا هر چه زمان بيشتري مي گذرد، تجربه ما در صنعت بيشتر مي شود و مي توانيم هزينه هاي خود را در صنعت كاهش دهيم.هرچه صنعت داراي منحني يادگيري بالاتري باشد، يعني زمان بيشتري طول بكشد تا بتوانيم خود را به نقطه Min هزينه در آن صنعت برسانيم، قدرت تهديد كمتر ميشودزيرا زمان زيادي لازم است تا بتوانيم در در آن صنعت تجربه كسب نماييم و هزينه خود را كاهش داده و بتوانيم با ساير شركتهارقابت نماييم.

6. سياست هاي دولت: هر چه دولت در ورود تازه واردها سختگيري بيشتري نمايد، قدرت تهديد تازه واردها كاهش مي يابد و هرچه آسانتر بگيرد قدرت تهديد تازه واردها افزايش مي يابد. مثلا دولت براي ايجاد كارگزاري بورس قوانين سختي را گذاشته است، بنابراين قدرت تهديد تازه واردها كاهش مي يابد.

لینک به دیدگاه

3) با چه شاخص هايي مي توان قدرت رقابت رقبا را اندازه گيري کرد؟

 

1) همترازي رقبا: هرچه رقباي موجود در يك صنعت مشابه تر باشند ( از نظر سرمايه، تعداد پرسنل، قيمت، تكنولوژي، كيفيت، حجم توليد و . . . ) قدرت رقابت در آن صنعت بيشتر مي گردد.

2) تعداد رقبا: هرچه تعداد رقبا در يك صنعت بيشتر باشد، شدت رقابت بيشتر مي گردد.

3)هزينه ثابت: هر چه هزينه ثابت در صنعت بيشتر باشد، شدت رقابت در آن صنعت بيشتر ميگردد.

4) موانع خروج: هر چه موانع خروج از صنعت بيشتر باشد ( سياست هاي دولت، سرمايه سنگين، . . . ) شدت رقابت بيشتر مي گردد.

5) هزينه تبديل: هر چه هزينه تبديل در يك صنعت بيشتر باشد، شدت رقابت بيشتر مي گردد.

لینک به دیدگاه

4) استراتژي هاي تمرکز و تدافعي کدام ها هستند؟ در نشريات و مطبوعات ايران مثال بزنيد؟

 

استراتژيهاي تمرکز

رسوخ در بازار : شرکت مي کوشد از طريق تلاشهاي بازاريابي سهم بازار و محصولات فعلي خود راافزايش دهد. اين استراتژي گاهي به تنهايي و گاهي بهمراه استراتژيهاي ديگر اجرا مي شود. ( مثل کارکرد نيازمنديهاي همشهري)

توسعه بازار : عرضه محصولات يا خدمات جديد به مناطق جغرافيايي جديد (مثل روزنامه خراسان که محصول خود را به گستره وسيع تري ارائه مي کند.)

توسعه محصول : شرکت مي کوشد از طريق بهبود دادن يا اصلاح محصول و يا خلق محصول جديد مرتبط بر ميزان فروش بيفزايد. (مثل مجلات ضميمه همشهري)

استراتژيهاي تدافعي

مشارکت: دو يا چند شرکت يک شرکت تضامني يا تعاوني تشکيل مي دهند.

کاهش: شرکت با گروه بندي جديد دارائيها و هزينه ها، سير نزولي فروش و سود را معکوس مي کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...