رفتن به مطلب

مشخصه های ویژه برخی از روشهای پوشش دهی فلزی


ارسال های توصیه شده

رسوبدهی الکتریکی

بجز در رابطه با برخی آلیاژها در اثر نفوذ در سطح الکترود امکان تشکیل رسوبهای مختلف وجود دارد ،ترکیب شیمیایی پوشش حاصل از این روش نسبتا یکنواخت است . پوششهای حاصل از رسوبدهی الکتریکی نسبتا نازک بوده و اغلب متخلخل و تحت تنش است . این نوع پوشش ها با عبور جریان و تخلیه بار الکتریکی از الکترولیت در کاتد تشکیل می شوند . مثالهایی از این نوع عبارتند از : کادمیم ،مس،قلع،روی،نقره ،طلا و همچنین آلیاژهایی از این عناصر .ضخامت این نوع پوششها معمولا بین 0.25 تا 250 میکرون است.

لینک به دیدگاه

غوطه ور سازی در مذاب

این پوششها نسبتا ضخیم بوده ،سطح قطعه را بخوبی می پوشانند و سرعت پوشش دهی نسبتا زیاد است .این نوع پوشش ها به فلزات با نقطه ذوب نسبتا پایین محدود میشوند و پوشش تمایل به متخلخل و یا ناپیوسته شدن دارد. تخلخل و تمایل به ناپیوستگی پوسته ،با افزایش نقطه ذوب و یا کاهش ضخامت (کمتر از 25 میکرون)افزایش می یابد . مثالهایی از این نوع پوشش عبارتن از :آلومینیوم،سرب ،قلعو روی . ضخامت این نوع پوششها معمولا بین 25 تا 125 میکرون است.

لینک به دیدگاه

فرایند جامد یا پودری

در این روش یکنواختی خوب و دقت ابعاد زیاد پوشش امکان پذیر است . مع هذا ،در مقایسه با روشهای دیگر نفوذی ،پوشش حاصل کمی نازکتر است. از جمله محدودیتهای این روش ،اندازه و ابعاد قطعه است . به علاوه پوشش حاصل از این روش تمایل به شکنندگی داشته و کمی سخت تر است . این امر به خاطر طبیعت آلیاژی بودن پوشش است . ضخامتهای معمولی پوشش در این روش بین 5 الی 75 میکرون است .مثالهایی از این نوع پوششها عبارتند از : آلومینیوم،کروم و روی

 

لینک به دیدگاه

روکش کاری یا غلاف دادن

این فرآیند مستلزم اعمال فشار کنترل شده برروی روکش و زیر لایه است و به فرآیند جوشکاری فشاری نیز موسوم است.این فرآیند به قطعاتی محدود میشود که امکان نورد کاری و یا کشش بر روی انها باشد . ضخامت پوشش در این روش بین 5 الی 10 درصد ضخامت زیر لایه است مثالهایی از این نوع پوششها عبارتند از : آلومینیوم ،برنج و فولاد ضد زنگ.

لینک به دیدگاه

فلز پاشی

سطح پوشش در این روش ،متخلخل و خشن بوده و اغلب حاوی مقدار زیادی از اکسید است .با افزایش دمای ذوب فلز پوشش،تخلخل و زبری سطح افزایش می یابد . ترکیب شیمیایی پوشش نسبتا یکنواخت بوده و با انتخاب مناسب مواد اولیه میتوان آن را کنترل کرد . اگر فرد مهارت داشته باشد ،امکان تهیه پوشش ضخیم که سطح را بخوبی بپوشاند وجود دارد. ضخامت این نوع پوششها بین 75 تا 375 میکرون است . مثالهایی از این نوع پوشش ها عبارتند از : آلومینیوم ،روی و فولاد زنگ نزن.

لینک به دیدگاه

رسوب فیزیکی بخار

پوشش دهی توسط این روش محدودیتهایی دارد . مع هذا ،از این روش برای تولید پوششهای تزئینی،الکترونیکی و اپتیکی میتوان بخوبی استفاده کرد . مزیت عمده این فرآیند این است که ،تمام عناصر جامد و تمام ترکیباتی که در دماهای بالا پایدار باشند را می توان از این روش روی سطح قطعات رسوب داد . ضخامت پوشش در این روش بین 5 الی 250 میکرون است.

لینک به دیدگاه

رسوب شیمیایی بخار

پوشش دهی توسط این روش کاربرد وسیعتری دارد . این نوع پوششها اغلب با زیر لایه تشکیل آلیاژ داده و چسبندگی خوبی را از خود نشان می دهند . ضخامت ااین نوع پوشش ها بین 5 تا 250 میکرون است . مثالهایی از این نوع پوششها عبارتند از : کرم ،مولیبدن ،نیکل و وانادیم.

 

 

منبع:دکتر محمد علی گلعذار(دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان)،عملیات حرارتی و مهندسی سطح،نشر ارکان اصفهان.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...