رفتن به مطلب

روشهای نوين کنترل نيروی زلزله


ارسال های توصیه شده

چکیده:

سالهاست دانشمندان و مهندسين رفتار ساختمانها و زمين را مورد بررسي قرارداده اند و سعي كرده اند نيروي زلزله وارد بر ساختمان را به طورصحيح شناسايي و تا حد امكان از مقدار آن بكاهند. در سالهاي اخير سيستمهاي محافظ جديدي ارائه شده كه هر يك به نوعي نيروي زلزله موثر وارد بر ساختمان را كاهش مي دهد و همچنين درحد امكان سازه را ميرا مي سازد و از آن جمله مي توان سيستمهاي ايزولاسيون زلزله ، جرم تعديل كننده ، ميراگرهاي ويسكوز و ... را نام برد. در اين مقاله ابتدا مروري بر ماهيت نيروي زلزله انجام شده سپس به معرفي و بررسي سيستمهاي فوق پرداخته مي شود.

كلمات كليدي :ايزولاسيون – ميرا گر Damper - جرم تعديل كننده MASS Damper

۱- مقدمه :

مدتهاست زلزله به عنوان قويترين عامل طبيعي مخرب موثر بر ساختمان شناخته شده است و بشر همواره سعي بر آن داشته است تا اين نيرو را به طور صحيح شناسايي و آن را كنترل كند تا خسارات جاني و مالي را در زمان زمين لرزه كاهش دهد. براي كنترل سازه در برابر زلزله ابتدا بايد ماهيت اين نيرو شناخته شود و سپس نقاط اثر اين نيرو و عوامل موثر بر تخريب سازه در هنگام زلزله مورد بررسي قرار گيرند لذا ابتدا اشاره اي به ماهيت نيروي زلزله داريم .

۲- تعريفزلزله:

سطح زمين از صفحه هايي تشكيل شده كه اين صفحات در محل گسلها نسبت به يكديگر حركت دارند و اين حركت باعث ايجاد تنش برشي در صفحات مي شود كه هر گاه اين تنش بيش از ظرفيت مالشي سطح و يا مقاومت مصالح سنگي گردد ، لغزش در سطح گسل به وجود آمده كه خود موجب ايجاد امواجي در سطح صفحه مي شود كه به آن زلزله مي گويند.

امواج زلزله به دو گروه و شاخه هاي زير تقسيم مي شود :

امواج حجمي : ١- امواج P ٢- امواج S

امواج سطحي : ١- امواج لاو ٢- امواج رايلي

با توجه به مطالب فوق مي توان دريافت كه زلزله از قوانين مربوط به امواج پيروي مي كند و نيروي زلزله به صورت ديناميكي و در طي زمان اعمال مي شود.

۳- بررسينيروهايواردبرسازهوپاسخسازه :

با توجه به ماهيت ديناميكي زلزه و پيكره آزاد سازه مي توان رابطه زير را بيان كرد...

 

e8j0t4m79yisqs0wwyc.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...