رفتن به مطلب

كاخ سروستان دارای قديمي‌ترين گنبد آجري كشور


ارسال های توصیه شده

preview.JPG

 

 

مجموعه كاخ سروستان كه قديمي‌ترين گنبد آجري كشور را در خود جاي داده است در زمان بهرام گور ساساني ساخته شده است.

كاخ سروستان در استان فارس و در 9 كيلومتري جنوب شهر سروستان در دشتي وسيع جاي گرفته است. اين كاخ از سنگ و گچ و در زمان بهرام گور ساخته شده است.

طي دو سال گذشته در اين مجموعه مطالعات و تحقيقات مختلفي انجام شده است كه طي آنها كاوشگران توانسته‌اند بناها، بقاياي معماري و آثار از دوران اسلامي و ساساني را شناسايي كنند.

اين بنا كه از باشكوه‌ترين كاخ‌هاي ساساني است در آن زمان مقدس بوده است. بخش‌هاي مختلف اين بنا شامل يك ايوان ورودي و گنبدي در مركز و حياط است. اين كاخ نسبت به ديگر بناهاي اين دوره از فن معماري و پلان‌هاي پيچيده و كامل‌تري برخوردار است.

 

 

01_s.jpg

 

آخرين بررسي‌هاي باستان‌شناسي در مجموعه كاخ سروستان نشان داد؛ اين مجموعه ساساني در دوره اوج شكوه خود حدود 30 هكتار وسعت داشته است.

مجموعه كاخ سروستان كه قديمي‌ترين گنبد آجري كشور را در خود جاي داده است در زمان بهرام گور ساساني ساخته شده است.

 

 

03_s.jpg

 

 

«امير پيروز دقوقي»، مدير پروژه كاخ سروستان در مورد بررسي‌هاي جديد و شناسايي وسعت اين مجموعه گفت: «كارشناسان و باستان‌شناسان در آخرين بررسي‌ها و كاوش‌هايي كه در مجموعه كاخ سروستان انجام داده‌اند؛ توانستند بخش‌هايي از حصار و ديوارهاي اين مجموعه باستاني را كشف كنند.»

كشف اين حصارها و ديوارها از وسعت 30 هكتاري اين مجموعه، خبر مي‌دهد. دقوقي در همين رابطه گفت: «پيش از انجام بررسي‌ها و كشف بقاياي جديد كاخ سروستان؛ كارشناسان تصور مي‌كردند وسعت اين محوطه باستاني بيش از چند هكتار نباشد اما كشف آثار جديد بر اهميت و وسعت اين محوطه‌ها افزود.»

به گفته اين باستان‌شناس، شناسايي دقيق وسعت اين محوطه علاوه بر اين كه مي‌تواند كاوش‌ها و حفاري‌هاي آينده را سامان‌دهي كند؛ مي‌تواند اطلاعاتي را در مورد ساختار و معماري اصلي اين مجموعه در اختيار باستان‌شناسان قرار دهد.

 

 

03_s.jpg

 

 

04_s.jpg

 

 

 

05_s.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...