رفتن به مطلب

آرابیدوپسیس تالیانا( گیاه مین یاب) -Arabidopsis thaliana


ارسال های توصیه شده

arabidopsis_thaliana.jpg

 

Arabidopsis_thaliana_flowers.jpg

آرابیدوپسیس تالیانا یک گیاه کوچک و بومی اروپا، آسیا و شمال غربی آفریقاست.

 

 

 

 

تولید گیاهی تراریخته كه با رشد در میدانهای مین رنگ آن تغییر میكند, میتواند از تلفات و جراحات بسیاری جلوگیری كند.

 

این گیاه كه رقم تراریخته گیاه آرابیدوپسیس (Arabidopsis thaliana) است, به گاز دی اكسید نیتروژن -كه از مین ها متصاعد میشود- حساس است. برگهای این گیاه سه تا پنج هفته بعد از رشد در مجاورت این گاز از سبز به قرمز تغییر رنگ میدهند.

 

"كارستن مه یر" از دانشگاه كپنهاگ, كه مشاور علمی شركت "آره سا" (تولید كننده این رقم) است, تشخیص این تغییر را بسیار آسان میداند. اما در عین حال گروه پژوهشی هنوز نمیداند میزان حساسیت این گیاه به دی اكسید نیتروژن چقدر است, و به همین دلیل معلوم نیست این گیاه در مجاورت چه مقدار گاز تغییر رنگ میدهد.اما به هر حال گروه پژوهشی امیدوار است كه این راهكار در مقیاس بزرگ كارایی خود را نشان دهد. اگر چنین شود, عملیات مین زدایی سرعت چشمگیری خواهد یافت.

 

مه یر توضیح میدهد: "كار گذاشتن مین ها از جمع كردن آن بسیار آسان تر است." در حال حاضر هر شخص میتواند در هر روز تنها دو متر مربع زمین را از مین پاكسازی كند."ریچارد ویرسترا" پژوهشگر گروه باغبانی دانشگاه ویسكانسین كه روی آرابیدوپسیس تحقیق میكند این ایده را "فوق العاده" توصیف میكند.

 

وی توضیح میدهد كه آرابیدوپسیس گیاهی است با ریشه سطحی, و به این ترتیب مواد منفجره در عمق كم شناسایی میشوند. به گفته "گه یر بیوئرسویك" رئیس واحد برنامه پاكسازی مین امداد مردمی نروژ, این عمقی است كه بیشتر مین ها در آن پیدا میشود.پژوهشگران فرایند تغییر رنگ را با دستكاری ژنتیكی در سازوكاری ایجاد كردند كه در پاییز منجر به تغییر رنگ برگها میشود. ژنهایی كه منجر به تولید این رنگدانه ها (موسوم به آنتوسیانین) میشوند بیشتر مدت سال را غیر فعال هستند. گروه پژوهشی ژنهایی به گیاه افزوده كه ژن تولید رنگدانه آنتوسیانین را در مجاورت گاز دی اكسید نیتروژن فعال میكند.

 

شركت "آره سا" اكنون در حال تكمیل دستگاه "تفنگ بذركار" است كه بتواند بذر این گیاه را به سرعت بالا و هزینه پایین در خاك بكارد. این شركت همچنین در حال تولید گیاهانی است كه نسبت به آلودگی فلزات سنگین (نظیر كادمیوم و نیكل) حساس است و وجود این آلودگی را در خاك تشخیص میدهد.گروه پژوهشی همچنین راهكارهایی طراحی كرده اند كه از انتشار این گیاه در طبیعت جلوگیری میكند. آنها ژن مربوط به تولید نوعی هورمون رشد را از ریخته زرثی گیاه حذف كرده اند, بنابراین گیاه برای ادامه حیات خود به یك كود شیمیایی اختصاصی نیاز دارد.

 

 

 

منبع:borhan-akhavan.blogfa.com

لینک به دیدگاه
چقدر جالب و خوب خوب میشه

دیگه عده کثیری بخاطر مین های پنهان منفجر نمیشوند......

 

البته اگه بدونیم کجاها مین هست که از این گیاها توش بکاریم.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...