رفتن به مطلب

اقدامات تبلیغی نازی ها در جنگ جهانی دوم


spow

ارسال های توصیه شده

برای آغاز کردن جنگی بزرگ تامین سلاح و نیروی کافی بسیار مهم است اما این ها کافی نیستند بلکه مسئله مهم تر ایجاد یک روحیه ی جنگ طلبانه در نیروها و مردم است.

«مشکل قدرت گرفتن دوباره آلمان، مسئله چگونگی ساخت سلاح نیست بلکه مسئله چگونگی ایجاد روحیه ای است که مردم را قادر می سازد تا دارنده تسلیحات باشند.زمانی که این روحیه بر مردم غالب شود از هزار راه می توانند به تسلیحات دست یابند اما یک ترسو وقتی مورد حمله قرار گیرد حتی یک تیر هم نمی تواند شلیک کند گرچه ده اسلحه داشته باشد». نوشته های خوانده شده سخنان آدولف هیتلر در کتاب نبرد من است که در ادامه باز به این نکته اشاره می کند «اتحاد میان سلاح ها برقرار نمی شود، بلکه میان انسان ها».

به جرات می توان گفت پیروزی هایی که آلمان در جنگ جهانی دوم به دست آورد همه را مدیون شخصی به نام گوبلز است. او با اقدامات تبلیغاتی خود توانست اتحاد میان مردم آلمان را برقرار سازد. گوبلز فهمیده بود که در جنگ قبل از نیاز به اسلحه نیاز به چیزی مهم تر دارد که به آن «افکار عمومی» می گویند. گوبلز به خوبی توانست با اقداماتی که به عمل آورده بود افکار عمومی را به کنترل خود درآورد. او می دانست اگر سلاح داشته باشند اما نیروی انسانی نداشته باشند، سلاح ها برای دور ریختن تا انبار کردن مناسب تر بودند. اما برای اینکه بتواند افکار عمومی را در دست بگیرد باید اقدامات مهمی را انجام داد که در زیر به چندی از آن ها اشاره می کنیم:

1- گوبلز هیتلر را پیشوای مردم قرار می داد و هنگام سخنرانی هایش هم به جای هیتلر از لفظ پیشوا استفاده می کرد. در هنگام سخنرانی ها هیتلر با گفتن «هایل مردم من» و مردم با گفتن «هایل پیشوای من» به یکدیگر سلام نازی می دادند و به هم ادای احترام می کردند در واقع به جای «ما» از کلمه «من» استفاده می کردند که یکی از اهداف سیاسی پنهان آن ها بود که از تاثیر گذاری کلمه من بیشتر خبر داشتند.

2- نازی ها از طریق پوسترها، کتاب ها، روزنامه ها، سخنرانی ها، فیلم ها و . . . برای تبلیغات خود استفاده می کردند.

الف) پوسترها: یکی از اصلی ترین ابزاری که نازی ها به کار بردند پوستر بود، زیرا مردمی که حوصله گوش دادن به سخنرانی ها را نداشتند یا اصلا در آن ها شرکت نمی کردند یا روزنامه نمی خواندند وقتی در کوچه ها وخیابان ها عبور می کردند به مرور زمان تحت تاثیر پوستر ها قرار می گرفتند. پوستر های آن ها هم شامل کاریکاتور های افراد مخالفشان بود یا رقبای خود را افرادی خون ریز و وحشی نشان می دادند. پوستر یکی از تاثیر گذارترین اقداماتی بود که آن ها به کار می بردند.

ب) روزنامه ها: در آن زمان اکثر مردم آلمان روزنامه نمی خواندند اما سیاستمداران خریدن روزنامه ها را به بعضی از افراد جامعه اجبار کردند به همین دلیل روزنامه ها در آن زمان در اوج تکثیر خود قرار گرفتند.

پ) کتاب ها و فیلم ها: نازی ها هنگامی که با شوروی دوست بودند کتاب ها و فیلم هایی که طرفداری از شوروی می کرد را پخش و منتشر می کردند و باز بعد از آن که با یکدیگر به جنگ پرداختند کتاب ها وفیلم ها را جمع کردند.

ت) سخنرانی ها: سخنرانی ها به حدی مهم تلقی می شدند که هیچ کس حق ترک جلسه تا اتمام آن را نداشت و همچنین در بین آن کسی حق ورود نداشت.

3- آن ها سعی می کردند وحدت میان دو کشور فرانسه و انگلیس را با مرور تاریخشان و ناجوانمردی ها و خیانت هایی که آن دو کشور با هم کرده بودند را به مردمانشان متذکر شوند تا وحدت میان آن دو کشور از بین برود.

4- تبلیغات سیاسی برای نازی ها هدفش تقویت روحیه خودی و پیروزی بر دشمنان انجام می گرفت. در آن زمان نازی ها سعی نمی کردند افکار افراد تحصیل کرده و افراد تحصیل نکرده را زیر نفوذ خود در آورند بلکه هدفشان افکار عمومی مردم آلمان بود. اما هنگامی که آن ها به باخت نزدیک تر می شدند و افکار عمومی دچار تشنج شده بود گوبلز به میان جمعیت مردم می رفت، او می دانست که از این به بعد مسئله ی بودن یا نبودن مطرح است و به اجبار دست به هر کاری می زد و اندک امید او باعث شده بود که با تقویت روحیه ی مردم آن ها را به مقاومت وا دارد. از جمله این اقدامات این بود که با اتوموبیل خود زنانی را که نتوانسته بودند فرار کنند جابه جا می کرد، در بین مردم سیگارش را با آن ها نصف می کرد یا با آن ها شراب می نوشید.

با اینکه آلمان جنگ را باخت اما گوبلز توانست به طور معجزه آسایی مردم آلمان را تحت سیطره افکار خود قرار دهد. به طوری که بعد از اتمام جنگ که از اسیران آلمانی بازجویی می کردند هنوز هم بر اعتقادات خود پایبند بودند. اقداماتی که جنگ طلبان و سیاست مداران آلمانی در هنگام جنگ جهانی دوم انجام می دادند برای زیر نفوذ داشتن مردم خود بود. آن ها هر کاری می کردند تا مردم با دریافت افکار نازی ها به برد جنگ کمک کنند زیرا اگر مردم افکار و عقایدشان غیر از آن چیزی باشد که بالا دستانشان از آن ها می خواهند آن ها هر چقدر هم که با تمام نیرو و تجهیزات جنگی، جنگ را پیش ببرند جنگ را از همان اول باخته اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...