رفتن به مطلب

حلزون سیب Apple snail


ارسال های توصیه شده

حلزون سیب:

حلزون سیب ساکن نواحی گرمسیری و معتدل است و از بزرگترین حلزون های آب شیرین به شمار میآید.(بهتر بگویم , بزرگ ترین حلزون آب شیرین است.)حلزون سیب در اندازه ها ورنگهای گوناگونی وجود دارد و به همین دلیل از رایج ترین حلزونهای آکوآریومیاست.

باید گفت که برخی از گونه های حلزون سیب (مانند Pomacea canaliculata), گیاهان آبزی دانی را می خورند.در بسیاری از نقاط دنیا به ویژه در شالیزار هایبرنج هندوستان و مزارع گیاه تارو (گوش فیل یا Taro ) ؛ این حیوان یک آفت جدی و مخربمحسوب می شود.حلزون سیب با اینکه نرمتنی آبزی است ؛ شش و آبشش را با هم دارد واندامی که سیفون (Siphon) نامیده می شود برای استفاده از اکسیژن جو در زمانی کهجانور زیر آب است به کار می رود.یکی دیگر از فواید سیفون این است که حلزون میتواند با تنفس زیر آبی خطر شکار شدن خود را توسط پرندگان حلزون خوار کاهشدهد.

از لحاظ آناتومی , در حلزون سیب ؛ آبشش در طرف راست بدن و شش در طرف چپ بدنجای دارد.همچنین این حلزون دارای درپوش صدف یا Shell door است که پس از بستهشدن از تبخیر آب و خشک شدن وی در فصل های خشک جلوگیری می کند و در واقع کمکی استبرای دو زیست بودن این حلزون.همچنین ششهای حلزون سیب در شناوری( buoyancy ) وتنظیم سطح آن نقش دارند.

اگر ششهای پر از هوای این حلزون نبود , جابجایی صدفسنگین این حلزون در زیر آب ناممکن بود و حلزون مانند تکه ای سنگ در بستر برکه تهنشین می شد.

حلزون سیب در زمان خواب تابستانی از طریق تنفس بی هوازی (گلیکولیزبی هوازی) یاAnaerobic glycolysis به متابولیسم خود ادامه می دهد.گزارش شده کهدر جنوب هند گونه ای از حلزون سیب با نام Pila virens تا دوسال می تواند به رکودتابستانه برود.

برخی از نمونه های این حلزون در تابستان حتی تا عمق یک متری همنفوذ می کنند.در حلزونهایی که در مناطق پر غذا و معتدل مانند جنگلهای پر بارانزندگی می کنند دوره بارز رکود تابستانه مشاهده نمی شود.از لحاظ خوراک ؛ حلزونسیب مشکل پسند نیست. هرچه در دسترسش قرار بگیرد می خورد ولی گیاهان نرم و قابلگوارش را ترجیح می دهد.زمانی که در محیط آبی خوراک به اندازه کافی نباشد , حلزون ماآب را رها کرده و با استفاده از ششهای خود , در خشکی به دنبال خوراکمیگردد.

 

 

2gxpxf5.jpg

 

زمانی که غذا در سطح آب باشد , حلزون با استراتژی جالبی عمل میکند.

حلزون پاهای خود را جمع کرده و ساختاری قیف مانند می سازد که به آن foot-funnel یا قیف پایی می گویند.وقتی قیف پاهای حلزون پراز مواد معلق شد , حیوان سر خود را راخل قیف کرده و به خوردن غذاهای جمع آوری شده می پردازد. حلزون سیب p.H 7 تا 8 را می پسندد.

آنچه در آبزیدانی که دارای حلزون است مهممی باشد این است که این حلزون ها آب غنی از کلسیم را می پسندند . اگر آب آبزیدانسبک باشد , حلزون سیب نمی تواند پوسته محکمی بسازد. و پوسته اش آسیب دیده و میمیرد.

میانگین اندازه بیشتر نمونه های این خانواده 5/2 سانتی متر است ولی اندازهگونه

Pomacea maculata به 15 سانتی متر هم میرسد.

 

 

2ur80mx.jpg

 

2mochgm.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...