رفتن به مطلب

ژیان


Amin

ارسال های توصیه شده

مشخصات فني خودروي ژيان

mosh-ghian1.jpg

 

 

توليد ژيان از دهه 30 اغاز و با گذشت زمان تغييراتي در شکل ظاهري و قسمتهاي فني ان ايجاد شد که باعث ادامه روند توليد ان و عرضه در مدلهاي گوناگون گشت.

از مدلهاي ان ميتوان dyane ، 2CV ، Ami ، Mehari و SM را نام برد که مدل مورد بحث ما و موجود در کشورمان Dyane است که در دهه 70 ميلادي توليد شد.

 

 

مشخصات فني :

 

mosh-ghian2.jpg

 

 

· حجم موتور اين ماشين 602 سي سي هواخنک ، شامل 2 سيلندر و 4 زمانه مي باشد که قدرتي معادل 35 اسب بخار در دور موتور 5750 و بيشترين سرعت 118 کيلومتر در ساعت را داراست.

 

· وزن آن هم معادل 570 کيلوگرم است و حدود 30 ليتر سوخت را هم ميتواند حمل کند. مصرف بنزين حدود 5 ليتر در 100 کيلومتر است.

 

· 4 دنده در جلو و يکي عقب

 

· ديفرانسيل جلو است و ترمز دستي هم بر روي چرخهاي جلو قرار دارد.

mosh-ghian3.jpg

 

 

اما تعليقي که در ژيان استفاده شده است، نسبت به زمان خود بی نظیر است:

تعلیق (Suspention) این خودرو بصورت دو استوانه است که در زير خودرو قرار دارد ، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار ميگيرد و هر كدام از ميله ها به يكي از چرخ ها متصل ميشود. ضربه گيرهم يك واحد مجزاست.

جالب است بدانید که يک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (بصورت دستي) می توان ارتفاع خودرو را تنظيم کرد. ( به اين نوع سيستم تعليق هيدرونيوماتيک ميگویند (

بخاطر استفاده از همين سيستم تعليق است که در موانع و دست اندازها تا این حد نرم و راحت است.

 

mosh-ghian4.jpg

 

ژیان داراي ترمزهايي بصورت کاسه اي ، حتي در جلو است و عجيب اين است که لنت و طبق هاي آن به جای پشت چرخها، روی پلوس ها و در کاپوت قرار دارد.

 

 

 

امکانات رفاهي :

 

· بخاري که از هوای گرم داخل موتور تغذیه می شود.

 

· یک هندل در جلو ماشین که در مواقعی که استارت کار نمی کند می توان با چرخاندن آن به صورت دستی موتور ماشین را روشن کرد.

 

· ارتفاع چراغهاي جلوی ژیان توسط پيچي که در زير داشبورد قرار دارد از داخل کابین خودرو قابل تنظیم است، مثل خودرو پژو 206

 

· سانروف تمام چرم که حتي قابليت جمع کردن کل سقف را دارا می باشد

 

منبع : انجمن علمي مهندسي مكانيك دانشگاه شهركرد

لینک به دیدگاه

سلام

اتومبیل ژیان از دیروز تا امروز

امسال شصتمین سالگرد تولید نخستین اتومبیل فرانسوی سیتروئن Citroen 2CV (یا همان ژیان که در سال ۱۳۴۷ توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ شد) است. خودروی ژیان در فرانسه با نام “دوژوو” (”Deux Chevaux”) معروف است، دو ژوو در زبان فرانسوی به معنای “دو اسب” است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

 

 

شاید هنگامی که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در هفتم اکتبر سال ۱۹۴۸ رو نمایی شد هیچ کس فکر نمی کرد تا بیست سال این خودرو از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای فرانسه باشد.

کارشناسان در آن زمان ورود و موفقیت این خودروی دو سیلندر در بازار را بسیار خنده دار می دانستند اما پس از موفقیت چشمگیری که این خودرو در عرصه بازار اتومبیل به دست آورد همگان را شگفت زده کرد.

 

شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال ۱۹۹۰ به جهان خودرو معرفی شد.

از روز ۷th October 1948 که برای نخستین بار در ۳۵ امین نمایشگاه اتول پاریس به نمایش گذاشته شدو امریکاییها به طعنه به آن “tin can” (قوطی حلبی - یا بقول ما ایرونیها: لگن) ، آلمانی ها به آن اردک کوچک ، و انگلیسی ها به آن حلزون نام نهادند، تا سال ۱۹۹۰ میلادی در حدود ۵ میلیون دستگاه ژیان را فروختند و یک صف طولانی ۵ ساله برای خرید دستگاه نو آن در بین خانواده ها و مردم کم درآمد و اکثرا کشاورز یا جوان فرانسوی وجود داشت و بهمین دلیل بود که ژیان های دست دوم را گرانتر و حتی دو برابر قیمت نوی ان می خریدند تا ۵ سال در نوبت نمانند!! نمونه های اولیه ( Prototype ) ژیان را فرانسوی ها از ترس اینکه آلمان ها و هیتلر از آتها بعنوان نمونه های ماشیتهای نظامی استفاده نکنند در چند مزرعه قایم کرده بودند که بعداز جنگ چندتاشون از زیر خاک بیرون آورده شدند!

2cv-prototype-432x300.jpg

مدل های اولیه ژیان فقط یک چراغ جلو داشت و با هندل روشن میشد (جلوی پایین کاپوت)، بعدها دوچراغه شد و دارای استارتر مدل امروزی.. ظاهرا آینه بغل هم نداشته .. . روش کلیک و بزرگتر ببینید…

60-ans-2cv-diapo-1-400x300.jpg

عکسی از روز پرده برداری از ژیان (سیتروئن) در پاریس - زمان جنگ جهانی دوم

leg_2.jpg

ژیان فرانسوی و فولکس قورباغه ای ( بیتل BEETLE ) آلمانی : دو قارقارک کوچولوی ارزان قیمت زمان جنگ جهانی دوم بودند که تقریبا هیچ نیازی به تعمیر نداشتند و همین باعث کسادی بازار کارخانه های اتومبیل سازی شده بود و ازین بابت ناراحت بودند و بهمین دلیل بود که تولیدش را متوقف کردند. . اما برای مردم اکثرا روستایی و فقیر فرانسه زمان جنگ دوم جهانی بسیار هم مناسب بود و میتوانستند هم باهاش سبد های تخم مرغ و گوسفند ها را کیلومترها در جاده های خاکی و پر دست انداز به بازار ببرند و هم باهاش به گشت و گذار و پیک نیک بروند و هم اینکه صندلی عقبش را دراورده و در پارکها و پیک نیک ها بعنوان نیمکت از ان استفاده کنند.

ژیان که نام فرانسوی اش ۲ CV است امروزه بعنوان یک کالای آنتیک و بسیار گرانقیمت و در عین حال نوستالژیک و خاطره انگیز و اسطوره و افسانه ( myth و legend ) بشمار می رود. از آنجا که هیچ نیازی به تبلیغات نداشت روز اول از روزنامه نگاران برای مراسم پرده برداری از آن دعوتی نشد بهمین دلیل بود که ژورنالیست ها که بهشون بر خورده بود سعی در مسخره کردنش کردند و مثلا امریکاییها که زیاد هم با فرانسوی ها آبشون توی یک جوی نمی ره - بخاطر ضعفی که فرانسوی ها در مقابل هیتلر نشان دادند- متلک پراکنی کرده و به ژیان لقب قوطی باریک ( و یا چتری که ۴ چرخ داره ‘Umbrella on wheels’ ) داده و به طعنه می گفتند : Does it come with a can opener? ( در قوطی بازکن هم باهاش میاد؟)…

2cvearly.jpg2cv6.jpg

ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود ( از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی ( THE people’s car ) را از آن خود کرد. حتی در سال ۱۹۵۸ مدل جدیدی بنام صحرا ( “Sahara” ۴×۴ ۲CV ) با دو انجین - یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو - ساخته شد. ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع - زرد و قرمز و غیره - هم اضافه شدند. داشیرد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و انجینی که با آب سرد میشد… ( ۱۱ تصویر را ببینید ) …

عکسی از یک مدل سال ۱۹۶۳ یک ژیان فرانسوی دو انچینی Citroen 2CV Sahara 4×4

tn_305.jpg

60-ans-2cv-diapo-5-400x300.jpg

تاریخچه و معرفی شرکت سایپا ( مونتاژگر ژیان در ایران) : در سال ۱۳۳۷ به دنبال افزایش روز افزون تقاضای خرید خودرو اندیشه ساخت البته به صورت مونتاژ در کشور شکل گرفت… اقدامات عملی در این زمینه با صدور مصوبه ای در سال ۱۳۴۲ از سوی وزارت اقتصاد در خصوص چگونگی شرایط پروانه ساخت خودرو صورت پذیرفت .

از تقاضاهای پذیرفته شده در ان زمان می توان به شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) شرکت سهامی سیتروئن (سایپا) و جنرال موتورز ایران (پارس خودرو) نام برد.

شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال ۱۳۴۴ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هزار متر و زیر بنای ۲۰ هزار متر و با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال توسط(( آلفرد آیسه)) تاسیس شد… با صدور پروانه تاسیس و تعیین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال ۱۳۴۵ به صورت رسمی فعالیت شرکت آغاز شد … تهیه زمین احداث نخستین سالن تولید(سالن بدنه و رنگ فعلی) تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز و ثبت علامت به همراه کلمه saipc که ماخذ ان فرانسوی بود و همچنین تقاضای ثبت کلمه ژیان از جمله اقداماتی بود که تا سال ۱۳۴۷ یعنی زمان بهره برداری از شرکت صورت گرفت.

اولین محصول تولیدی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال (از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰) تعداد ۱۰۳۵ دستگاه تولید گردید … سپس اتومبیل ژیان ازین شرکت به بازار عرضه و در سال ۱۳۵۵ طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو رنو ۵ هم به تولیدات شرکت افزوده شد….

عکسی از ژیان فرانسوی مدل سال Citroen 2CV - 1948

26-citroen-2cv.jpg

اینروزها کارخانه فولکس واگن آلمان اتومبیل بیتل ( قورباغه ای) را، کارخانه فیات مدل ۵۰۰ را، پورش مدل ۹۱۱ را، کارخانه فورد مدل تی بن T-bon را، و حالا هم فرانسوی ها ژیان ( سیتروون) را که همگی برای میلیونها نفر خاطره انگیزند دوباره به بازار برگردانده اند با شکل و شمایل مدرن تر.. .. ..

عکسی از یک ژیان بدون بدنه

citroen_2cv6_7.jpg

60-ans-2cv-diapo-2-400x300.jpg

چند عکس از زوایای مختلف

60-ans-2cv-diapo-6-400x300.jpg

60-ans-2cv-diapo-7-400x300.jpg

60-ans-2cv-diapo-10-400x300.jpg

60-ans-2cv-diapo-9-400x300.jpg

60-ans-2cv-diapo-8-400x300.jpg

60-ans-2cv-diapo-4-400x300.jpg

60-ans-2cv-diapo-11-400x300.jpg

این هم یک مدل معروف که در ایران هنوز هم هست

 

 

 

mojnews_870406_140929140929citroen.jpg

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

بازگشت دوباره ژیان:

 

خودروی سیتروئن cv2 را همه علاقه مندان قدیمی می شناسند.این مدل از موفقترین خودروهای تاریخ فعالیت شرکت سیتروئن بوده و در کشورهای مختلف با نام های گوناگونی شناخته شده است . به طور مثال در انگلستان حلزون , در فرانسه به نام شیطان و چتر چرخدار , در آلمان اردک چاق , در اسپانیا اردک زشت و در فنلاند سیتروئن کرباسی نامیده می شده است . در ایران نیز همگان این خودرو را با نام ژیان می شناسند.

 

پس از گذشت نزدیک به 60 سال از معرفی این خودروی افسانه ای شرکت سیتروئن خبر از طراحی و تولید مدل به روز شده این خودرو را می دهد!

 

Citroen-CV2.jpg

خودرو جدید مجهز به شیشه پانورامیک PANAROMIC GLASS یا سقف پارچه ای بوده که می تواند همچون مدل های قدیمی به سمت عقب جمع شود . کاپوتاین خودرو به طور کامل یاد آور مدل اصلی می باشد , در حالی که چراغ های جلو با گلگیر های بغل یک پارچه شده اند.بازگشت ژیان می تواند شروعی مجدد برای شرکت سیتروئن در طراحی خودرو های مدرن باشد.

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

و نیز اطلاعاتی دیگر در :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

 

· سانروف تمام چرم که حتي قابليت جمع کردن کل سقف را دارا می باشد

 

منبع : انجمن علمي مهندسي مكانيك دانشگاه شهركرد

 

سانروف رو خوب اومدی ! :4chsmu1:

 

در واقع ژیان یک خودروی ارزان قیمت برای عموم افراد جامعه بود که برای رقابت با فولکس بیتل ساخته شد هرچند از نظر محبوبیت به اون حد نرسید . همونطور که عکس های بالا نشون میده مدل های اولیه دیگه خیلی ساده بود که خود سیتروئن هم فهمید خیلی به سلیقه مشتری توهین کرده !!!

 

DSC00781.jpg

این ژیان برادران امیدوار که باهاش تقریبا تمام دنیا رو گشتند نشون میده که این ماشین به قول معروف مرگ نداره !

 
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...