رفتن به مطلب

دستگاه قضا و آلودگی هوا


ارسال های توصیه شده

[h=4]دستگاه قضا و آلودگی هوا

محمد صالح نقره کار[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آلودگی هوا در تهران بختکی است که سالانه و خصوصاً در مواعد پدیداری وارونگی هوا در ایام سرد سال، از جان و سلامت شهروندان قربانی می گیرد. قدر مسلم اگر خسارات مالی محسوس و نامحسوس آن را تخمین بزنیم رقمی به مراتب افزون از اختلاس اخیر و موارد مشابه را نشان خواهد داد که غیر قبال جبران به نظر می رسد. درست است که این قبیل موارد بی مدعی، جنجال رسانه ای و سیاسی بر نمی انگیزد اما لازم است آنرا چنانچه هست دید.

شکر خدا نیمه نخست آذرماه امسال بارندگی های پاییزی به داد هوای تهران رسید و آلودگی هوای شهر را به تعویق انداخت اما با تاخیر بارش های آسمانی، صحنه آشنا و مانوس آسمان تیره و غبارآلود پایتخت راطی این روزها شاهد بودیم و قطعاً با تداوم این روند سریال تکراری دهشتناک تری را مشاهده خواهیم کرد...

پیامدهای مخرب این بحران در بیان کارشناسان، گستره و مختصات این خطر را عیان تر می کند. به عنوان بخشی از استنادات موجود در فضای رسانه‏ای موارد ذیل قابل توجه است:

1- «وحید نوروزی» مدیرعامل مرکز معاینه فنی خودرو شهرداری تهران در وبلاگش« آوای سبز» به نقل از دکتر «کاظم ندافی» مدیرکل بهداشتی محیط کار وزارت بهداشت در جلسه‏ای با نمایندگان تهران آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را به تفکیک دو هزار و 658 فوتی از ذرات معلق، 15 نفر از CO2، 72 نفر به واسطه ازون و 896 نفر از دی اکسید نیتروژن اعلام کرد (منبع سایت تابناک)

2- دکتر «کاظم ندافی» در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد آلودگی هوا سال گذشته جان سه هزار و 500 تا چهار هزار نفر را گرفته است و بیشتر افرادی که جان خودرا از دست می‏دهند به بیماری‏های قلبی- عروقی، تنفسی مبتلا و یا افراد سالخورده بودند. (منبع: سایت آفتاب نیوز - مورخ 7/9/89 - کدخبر114926)

3- «غلامرضا معصومی»، رئیس مرکز فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت: ماموریت‏های اورژانس تهران براثر آلودگی هوای تهران 60 درصد افزایش داشته است و بسیاری از بیماران قلبی و تنفسی دچار مشکل شده‏اند (منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی – مورخ 6/9/89 - کد خبر 30113329)

4- «آقا جانی» مشاور وزیر بهداشت: براساس آمار سال 1387 بالغ بر سه هزار و 600 مرگ مرتبط با آلودگی هوا در تهران به ثبت رسیده است. او همچنین می گوید: آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. مثلاً کودگان و سالمندان بسیار بیشتر از آلودگی آسیب می‏بینند. برخی بیماری‏ها مثل آسم و بیماری‏های قلبی و ریوی نیزدرمواقع آلودگی هوا تشدید می‏شود. (منبع: سایت عصر فردا - مورخ 14/9/89 - کدخبر15310)

5- سقط جنین در مناطق آلوده تهران 40 درصد بیشتر از سایر شهرها است و طبق اعلام بانک جهانی ایران متحمل پرداخت هشت میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا شده است. ( منبع: نشریه دادستان - شماره اول- ويژه نامه همايش دادستان ها - صفحه 60)

6- «انوشیروان محسنی بندپی» نماینده مجلس و عضو فراکسیون محیط زیست: خسارت چهار روز تعطیلی تهران در سال 89 بالغ بر شش میلیارد دلار است. ( منبع: روزنامه خراسان - مورخ 14/9/89)

7- براساس اعلام بانک جهانی میزان خسارت ذرات معلق در هوای تهران به طور متوسط سالانه 600 میلیون دلار و در هفت شهر بزرگ کشور برابر 1.5 میلیارد دلار است. (منبع: جام جم آنلاین - مورخ 17/9/89 - کد خبر 100892807980)

گر چه به نظر می رسد این آمارها از دقت لازم برخوردار نیست اما انتظار می رود اهمیت موضوع آلودگی هوا، آنطور که واقعاً هست، دغدغه برانگیزد و برای آن تدبیر شود.

چطور است که برای اختلاس سه هزار میلیاردی کمیته ویژه و تدابیر خاص اندیشیده می شود، اما برای موضوع آلودگی هوا که علت العلل آن قصور و تقصیر عامل انسانی است و چونان قاتل خاموشی با پنبه سر می برد و سالانه هزاران قربانی می گیرد، از کیسه بیت المال هر ساله مبالغ هنگفتی به باد می دهد و ده ها بحران و مصیبت برای شهروندان ایجاد می کند و تاراج حقوق شهروندی را در پی دارد، به تبع اولی باید بیش از پیش همت گماشت.

تشکیل کمیته ویژه قضایی- تعقیب کیفری مسئولان اهمال کننده در امر کنترل و مهار و پیشگیری از آلودگی هوا و اتخاذ یک سلسله تدابیر حمایتی ویژه در راستای احقاق و استیفای حق سلامت و حیات شهروندان از جمله تدابیری است که دستگاه قضا باید بدان عنایت ورزد.

اگر هر فعل یا ترک فعلی از ناحیه متولیان امر، چهره جرم به خود بگیرد، علی القاعده مدعی العموم باید به عنوان مهمترین رکن پشتوانه حقوق مردم و تضمین گر حقوق شهروندی، مبادرت به تعقیب متهم و صدور کیفر خواست و ...کند.

به نظر می رسد اهمال در این عرصه منجر به تداوم بی عملی یا کندی در اجرای دقیق قوانین و تکالیف مربوطه در راستای آلودگی هوا شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...