رفتن به مطلب

تصویری از یک گل سرخ کیهانی


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 2]تصویری از یک گل سرخ کیهانی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]تلسکوپ فضایی وایز ناسا تصویری از یک گل سرخ کیهانی را تهیه کرده است که باقیمانده انفجار یک ابرانواختر است.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2] به گزارش خبرگزاری مهر، این گل سرخ کیهانی که باقیمانده های ابرنواختر Puppis A بوده و در فاصله 3 هزار و 700 سال نوری از زمین منفجر شده است.

به گفته دانشمندان این انفجار که چند هزار سال قبل رخ داده سالیان طولانی با چشم غیرمسلح قابل رویت بوده است. اکنون تلسکوپ فضایی وایز ناسا موفق شده است در طیف مادون قرمز از این باقیمانده انفجار عکسبرداری کند که در این طیف شبیه به گلبرگهای گل سرخ به نظر می رسد.

ابرنواختر Puppis A حاصل انفجار عظیم یک ستاره غول پیکر است. امواجی که از این انفجار تولید شده اند توده های گرد و غبار و گازی که اطراف ابرنواختر را احاطه کرده اند گرم می کنند و موجب می شوند که این ابرها در تصاویر مادون قرمز به رنگ قرمز بسیاری درخشانی پدیدار شوند.

بخش وسیعی از ماده ستاره مادر این ابرنواختر در زمان انفجار با خشونت بالایی در فضا پرتاب شده و به صورت یک ستاره نوترونی درآمده است.

732037_orig.jpg

این ستاره نوترونی که با سرعت غیرقابل توضیحی حرکت می کند برای اینکه در تصاویر تلسکوپ وایز نمایان شود بسیار ضعیف است.

سرعت این جرم آسمانی بیش از 4 میلیون کیلومتر بر ساعت است. به دلیل این سرعت بسیار بالا، دانشمندان این ستاره نوترونی را "گلوله توپ کیهانی" نامگذاری کرده اند.

براساس گزارش RedOrbit، همانند یک گل سرخ، باقیمانده های این ابرنواختر در میان گاز و گرد و غباری که رنگ سبز دیده می شوند احاطه شده اند.

به گفته دانشمندان، این رنگ سبز متعلق به بقایای یک ابرنواختر قدیمی تر به نام Vela (بادبان) بوده است که در حدود 12 هزار سال قبل منفجر شده است.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه
براساس گزارش RedOrbit، همانند یک گل سرخ، باقیمانده های این ابرنواختر در میان گاز و گرد و غباری که رنگ سبز دیده می شوند احاطه شده اند.

 

چه جالب ... :w58:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...