رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=4]قدیمی ترین منطقه حفاظت شده ایران را می شناسید؟

میترا البرزی منش[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

قدیمی ترین منطقه حفاظت شده ایران کدام است؟ کجا قرار گرفته و از عمر حفاظتی آن چند سال می گذرد؟

باور می کنید که قدیمی ترین منطقه حفاظتی ایران حدود 260 سال عمر دارد یعنی از سال 1134 تا 1390 به قدمت حدود 260 سال مورد حفاظت بوده است.

برای یافتن آن راه دور نروید این مکان استثنایی همان منطقه حفاظت شده جاجرود، پارک ملی سرخه حصار و پارک ملی خجیر است که درست در جنب آلوده ترین، پر سرو صدا ترین و افسار گسیخته ترین شهر ایران یعنی تهران قرار گرفته است.

از زمان انتخاب تهران به عنوان پایتخت یعنی همان سال 1134 و به روایتی شاید کمی دیرتر، سرزمین های ارزشمند اطراف آن به عنوان قرق خاندان سلطنتی انتخاب شدند و تحت نوعی حفاظت قرار گرفتند. وسعت این مناطق در گذشته 150 هزار هکتار بود که امروزه به نصف آن تبدیل شده است.

این منطقه کم نظیر که اکوسیستمی انتقالی از مناطق کوهستانی و دامنه های جنوبی البرز به مناطق دشتی و ایرانی-تورانی است یکی از غنی ترین اکوسیستم های اکوتون ایران است که با تغییرات ارتفاعی، انواع زیستگاه ها و اکوسیستم ها را به ما عرضه می دارد.

باز هم باور نمی کنید که در جنب تهران فرش شده با آسفالت و پوشیده از آپارتمان و مناطق مسکونی، می توانید در این پارک های ملی، باقی مانده جنگل های پسته و بادام تهران قدیم را ببینید. باور نمی کنید که در این پارک های ملی بی نظیر در کنار تهران گله های بز و پازن و قوچ و میش در حالی که پس زمینه چشم انداز آن آپارتمان ها و دود شهر تهران است برای خود در حال گشت زنی هستند.

اما باور کنید که باید این پارک های ملی نماد طبیعی تهران باشند و آن ها را به عنوان نماد طبیعی تهران معرفی کنیم.

و باز هم باور کنید که بدون حمایت و حساسیت تهرانی ها به این نماد طبیعی، شهر تهران می تواند همچنان مانند چند سال گذشته این پارک های ملی و باقی مانده های آثار طبیعی ملی تهرانی ها را همچون هیولایی ببلعد.

بگذارید در مورد این اکوسیستم های کم نظیر که میراث طبیعی تهرانی هاست برایتان کم کم بنویسم. حیف است که ارزشمندی این مناطق در میان انبوه اطلاعاتی که بیان می شود ناپدید یا کم رنگ شود. این اطلاعات از این ارزشمند ترین پارک های ملی که نماد طبیعی تهرانی است باید در روح همه تهرانی ها رسوخ کند تا تمامی تهرانی ها به یک خجیر بان تبدیل شوند.

باز هم در مورد این پارک های ارزشمند برایتان می نویسم و خواهش می کنم این مطالب را دنبال کنید تا فرهنگ طبیعی تهران را بهتر بشناسید و حامی آن باشید.

 

files.php?file=khojir_sorkhe_hesar_243312320.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

با توجه به احداث سد ماملو در شهرستان پاكدشت توجه زيست محيطي به اين منطقه افزايش يافته كه ارزيابان محيط زيست به مناطق حفاظت شده جهت بهره برداري از سد نيز توجه كرده و بايد توجه داشت كه بهره برداري از سد ماملو منجر به بهبود اقليم در منطقه نيز خواهد شد.

لازم به ذكر مي دانم كه در خصوص تالاب بند عليخان نيز اشاره اي شود كه همين حوالي پارك ملي خجير وو در جاده قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...