رفتن به مطلب

چرا آمارهای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا محرمانه است؟


ارسال های توصیه شده

چرا آمارهای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا محرمانه است؟

خبرها نسبت به افزایش آلاینده های مجدد غلظت آلاینده‌ها در پایتخت از فردا هشدار می دهند، داستان تکراری و خطرناکی که امسال با شدت بیشتری دامن گیر پایتخت نشینان شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

باران های زود هنگام پاییز ماه عاملی شد تا مسئولان برای مدت کوتاهی با خیال راحت به دور از دغدغه های فصل پاییز سال گذشته بر صندلی خود تکیه زده و چندان به موضوع آلودگی هوا و مرگ و میرهای ناشی از آن فکر نکنند.

اما تشدید آلودگی هوا و پایداری این وضعیت از روز دوشنبه باعث شد تا این خیال راحت مسئولان چندان دوام نیاورد.حضور 142 میروگرم از ذرات معلق در هوای پایتخت، عاملی شد تا براساس اصل علاج بعد از واقعه، اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای تهرای صبح دیروز به صورت فوری در استانداری جمع شوند و برای حل اضطراری این مشکل چاره ای بیندیشند.

با وجود آشکار بودن خطرات ناشی از آلودگی هوا، "محمدرضا محمودی" معاون استانداری تهران، معتقد است که هنوز نیاز به تصمیم¬های جدی برای کاهش آلودگی هوا نیست و قرار است از روز دوشنبه پس از افزایش آلودگی هوا جلسه ای به منظور اتخاذ تصمیمات لازم برگزار شود، این صحبت های در حالی مطرح می¬شود که شهروندان تهرانی از روز سه شنبه باید منتظر افزایش آلاینده ها و تبعات ناشی از آن باشند.

در این میان آمارها خبر از این می دهند که پایتخت نشینان در سال 90 در مقایسه با سال گذشته آلودگی بیشتری را به ریه های خود وارد کرده اند به نحوی که "یوسف رشیدی" مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت¬وگو با ایسنا به آمارهای افزایش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو روز پایتخت هوای «پاک»، 105 روز «سالم»، 156 روز «ناسالم» و سه روز بسیار «ناسالم» داشته است. این در حالیست که بر اساس آمارها در سال گذشته 14 روز هوای پایتخت در شرایط «پاک»، 247 روز «سالم»، 103 روز «ناسالم» و یک روز بسیار«ناسالم» بوده است.

اما همیشه آمارها مربوط به آلودگی هوا اینچنین راحت از سوی مسئولان بیان نمی¬شود، چند سالی است که مردم و رسانه ها منتظر ارائه آمار دقیق میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا از سوی وزارت بهداشت و مقام های مسئول هستند، خواسته ای که گویی قرار نیست به این زودی ها از سوی وزارت بهداشت با پاسخ مثبت همراه شود.

افزایش آلودگی هوا در چند روز آینده موجب شد تا روزنامه همشهری دیگر منتظر آمار وزارت بهداشت نماند و با استناد به آمار سازمان بهشت زهرای تهران و نظر کار‌شناسان، اعلام کند که در پاییز امسال مرگ و میر شهروندان تهرانی نسبت به نیمه نخست سال افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه از اول فروردین امسال تا آخر آبان 18هزار و 642 شهروند تهرانی بر اثر ایست و سکته قلبی که با آلودگی مرتبط است، جان خود را از دست داده‌اند.

در بخش دیگری از این نوشته آمده است که بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا در 2 ماه نخست پاییز امسال 2هزار و 824 نفر بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در 6 ماه نخست سال یک هزار و 216 نفر بوده است.

همشهری در ادامه می‌نویسد اگر مجموع مرگ‌های ناگهانی در پاییز را که به گفته کار‌شناسان بهداشت ارتباط معناداری با آلودگی هوا دارد در نظر بگیریم 18هزار و 606 نفر تنها در 2ماه اول این فصل جان خود را از دست داده‌اند؛ به عبارت دیگر در مهر و آبان امسال هر روز 310 شهروند تهرانی دچار مرگ ناشی از آلودگی هوا شده‌اند.

سکوت وزارت بهداشت در ارائه آمار ناشی از مرگ و میر موجب شد تا هر فردی با تکیه بر شنیده های خود به ارائه آماری بپردازد تا جایی که نوروزی، رئیس مرکز معاینه فنی خودروهای تهران در وبلاگش نوشت: اگر اشتباه نکنم پارسال نماینده وزارت بهداشت در جلسه ای که در مجلس داشتیم آماری از مرگ و میر شهروندان در اثر آلودگی هوا را دادند ولی تاکید کردند محرمانه است و این آمار نباید منتشر شود.برای همین هم تا امروز این آمار را شخص من جایی مطرح نکرده ام.

رئیس مرکز معاینه فنی در بخشی دیگری از نوشته خود به آماری که از سوی ندافی در مورد میزان مرگ و میر سالیانه شهروندان در اثر آلودگی هوا را در شهر تهران به تفکیک آلاینده بیان شده بود، اشاره کرد و گفت: حداقل فوتی در اثر ذرات معلق در سال در تهران 2658 نفر، منوکسید کربن15 نفر، ازون 72 نفر و دی اکسید گوگرد 896 نفر است.

این آمارها در کنار تعاریف سازمان جهانی بهداشت که دو درصد از کل مرگ ومیرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده را مستقیم و غیرمستقیم مربوط به آلاینده‌های هوا می داند، زنگ خطر را برای پایتخت نشینان به صدا در آورده است، زنگی که هراز گاهی شنیدن صدای آن تکاپویی را به جان مدیران و مسئولان می اندازد اما پس از گذشت فصل پاییز و زمستان دوباره داستان فراموشی آلودگی هوا تکرار می شود.

لینک به دیدگاه

به گزارش خانه ملت، سیدشریف حسینی نماینده اهواز در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران درخصوص اعلام اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان از سوی سازمان بهداشت جهانی گفت: سازمان بهداشت جهانی با بررسی هزار و صد شهر جهان به این نتیجه رسید که اهواز با ذرات معلق کمتر از ۱۰هیکتوگرم و با داشتن ۳۲۷ میکروگرم در متر مکعب آلوده‌ترین شهر جهان است.

 

وی با بیان اینکه این خبری ناخوشایند برای کشور و استان خوزستان است، گفت: آلودگی هوا با ۲۰ میکروگرم در متر مکعب اشکالات تنفسی ایجاد می کند در حال حاضر آلودگی هوا در اهواز ۳۲۷ میکروگرم در متر مکعب است.

 

وی گفت: می بایست قبل از اینکه سازمان بهداشت جهانی به این مسئله ورود کند و قبل از اینکه در رتبه اول جهان قرار بگیریم و این سازمان کشور جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد، مشکل آلودگی هوا را حل می‌کردیم.

 

حسینی با بیان اینکه مردم اهواز در هشت سال جنگ تحمیلی خوزستان را ترک نکردند، گفت: اما امروز شرایط به گونه ای شده است که کارمندان و بسیاری از مردم دیگر درخواست انتقال به شهرهای دیگر را دارند و بسیاری از پزشکان و نخبگان ما مهاجرت کردند.

 

وی با اشاره به سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور و هیات دولت اظهار کرد: در سفر دوم ریاست جمهوری مصوب شد دویست هزار هکتار از زمین‌های استان خوزستان مالچ‌پاشی شود اما با گذشت بیش از دو سال از سفر رئیس جمهور این مصوبه اجرا نشده است؛همچنین قرار بود با کشورهای همسایه نشستی داشته باشیم تا بخشی از مشکلات را حل کنیم که متاسفانه نشست ها بی نتیجه ماند.( نکته اگر تهران بود 2 سوت نشست ها نتجه پیدا می کرد )

 

حسینی افزود: قرار بود اعتباری برای حل مشکل ریزگردها در نظر گرفته شود که متاسفانه شاهد هیچگونه کار عملی از سوی دولت نبوده ایم.

 

این نماینده اهواز گفت: صحبت ها و تذکرات ما تا به امروز فایده ای نداشته است اما امیدواریم الان که سازمان جهانی بهداشت اهواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرده است مسئولان برای مردم اهواز و جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس فکری کنند.

 

حسینی از رئیس جمهور درخواست کرد تا کمیته ای متشکل از سازمان محیط زیست و متولیان امور برای بررسی و حل مشکل ریزگردها و آلودگی هوای اهواز تشکیل دهد.

 

وی گفت: ‌امروز اهواز به جای اینکه رتبه اول علمی را داشته باشد رتبه اول آلوده ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده است.

 

 

اگه قرار هیچ کس به فکر مردم اهواز نباشه و فقط تا یه چیزی میشه فقط اسمه پایتخت بیاد میخوام پایتخت نابود بشه ، من که همیشه دعا می کنم که انشالله پایتخت بد تر از اهواز بشه تا همه با خبر بشن چه بلایی سر اهوازی اااا میاد تو بدترین شرایط باید کار کنن :sigh:

اجی جان واسه شما هم متاسفم که مثل اونایی

 

لینک به دیدگاه

نصف بیشتر درامد این مملکت از استان خوزستان هستش ولی وقتی میری داخلش از جاده اینگار تو ویبره ایییییییی و خیلی چیزای دیگه بیخیال حاله نوشتن ندارم ...

لینک به دیدگاه
اینم عکسای بسیار زیبا از شهر اهواز که تو این شرایط هم تعطیل نمیشه

IMAGE634527200286875000.jpg

دا

داداش این عکس کجاش قشنگه؟بد بودن هوا که قشنگ نیس.اما عکس دیدنی ای هست

ممنون

لینک به دیدگاه
دا

داداش این عکس کجاش قشنگه؟بد بودن هوا که قشنگ نیس.اما عکس دیدنی ای هست

ممنون

 

داداش جون اون بالا حرفمو بخون من اینو گذاشتم تا بعضی هااا خجالت بکشنننن که همش به فکر تهران هستن بجاش ما داریم تو گردو خاک میمیریم

لینک به دیدگاه
اینم عکسای بسیار زیبا از شهر اهواز که تو این شرایط هم تعطیل نمیشه

IMAGE634527200286875000.jpg

 

 

 

خوزستان ......:sigh:

 

بشکنه این دست که نمک نداره

 

اگه یه درصد از سرمایه هاش رو خرج خودش میکردن الان بهشت بود

 

شاه خدا بیامرز به عراق پول میداد تا از این گرد و خاک ها تولید نشن

 

اما الان بعد گذشت چندین سال بی توجهی ....

لینک به دیدگاه
داداش جون اون بالا حرفمو بخون من اینو گذاشتم تا بعضی هااا خجالت بکشنننن که همش به فکر تهران هستن بجاش ما داریم تو گردو خاک میمیریم

داداشی حرفتو میفهمم

ایران یعنی فقط تهران

درسته خوزستان و خیلی جاهای دیگه وضع بدتر از تهرانه

متاسفانه هم تو اکثر خبرها فقط آلودگی تهران رو جار میزنن

به خدا من بی تقصیرم هر خبر و مطلبی باشه میزارم

میگردم باز خبری از خوزستان هم باشه حتما حتما میزارم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...