رفتن به مطلب

مریوان در معرض فاجعه‌ای دیگر!


ارسال های توصیه شده

[h=4]مریوان در معرض فاجعه‌ای دیگر!

امین عزیزی*

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]فجایع زیست محیطی در کشور، کم اتفاق نیفتاده‌ و نمی افتد. توجیه‌ این گونه‌ زیان های جبران ناپذیر، همگی؛ توسعه‌ و پیشرفت و اجرای پروژه‌های عمرانی و... بوده‌است. افراد و گروه های زیادی سعی داشته‌ و دارند که‌ این باور را به‌ مردم و مدعیان پیشرفت و توسعه‌ بقبولانند که‌ باید اولویت همه‌ افراد و گر‌وهها، حفظ منابع طبیعی و پوشش گیاهی و جنگلی باشد. [/h] متاسفانه‌، متجاوزین به‌ فضای زیست محیطی گیاهی و جانوری، مجهز به‌ مجوز قانونی از برخی از ادارات منابع طبیعی هستند. اینهم البته‌ به‌ واسطه‌ نبود آنچنان قوانین و مقررات محکم و مستدل روی می دهد و دست افراد خاطی و غیر مسئول، و نیز برخی مسئولان نه‌ چندان دلسوز را برای تخریب و نابودی منابع طبیعی باز گذاشته‌ است.

زیستگاه گیاهی و جانوری و پوشش جنگلی و دریاچه‌ «زرێبار» مریوان، از جمله‌ مناطقی است که‌ در سال های اخیر بیش از پیش تحت عنوان توسعه‌ صنعتی و بازرگانی مورد یورش معدود افراد سود جویی قرار گرفته‌ که‌ جز به‌ سود بیشتر و منفعت شخصی خود به‌ هیچ چیزی نمی اندیشند. آخرین مورد آن که‌ گویا با مجوز اداره‌ منابع طبیعی استان مورد تعرض قرار گرفته‌، گردشگاه طبیعی «بێلو» واقع در 10 کیلومتری مریوان، که‌ پوشش گیاهی و مرتعی آن مورد استفاده‌ دامداران «بێلو» نیز هست، می باشد.

بنا به‌ مشاهدات میدانی دوستداران محیط زیست، بلدوزرهای تخریبگر پیمانکارانی که‌ برای «شرکت توسعه‌ شهرکهای صنعتی» کار می کنند، نزدیک به‌ 50 روز مخفیانه‌ و دور از انظار عمومی در پشت تپه‌های جنگلی گردشگاه «بێلو» بخش بزرگی از مراتع و تفریحگاه عمومی مردم منطقه‌ را زیر و رو کرده و خسارات فراوانی به‌ پوشش جنگلی و گیاهی آنجا وارد کرده‌‌اند. این تخریب و زیان زیست محیطی به‌ شدت مورد اعتراض اهالی روستای «بێلو» قرار گرفته‌ و مردم روستا پس از آگاهی از این تخریب با همگامی عمومی توانستند کار تخریب را تعطیل کنند.

البته‌ پرونده‌ واگذاری و مجوز نابودی این زیستگاه و تفریحگاه عمومی به‌ سال های گذشته‌ بر می گردد. قبلا نیز شرکت نامبرده‌ اقدام به‌ تخریب سطوحی از این منطقه‌‌ کرده بود که‌ با مخالفت شدید اهالی مواجه‌ شد و موقتا به‌ تعطیلی کار رضایت داده‌ بودند.

واقعا مسئولان منابع طبیعی استان با عنایت به‌ کدام یک از پرنسپهای ملی، دینی، اخلاقی و حتی قانونی، مجوز آن همه‌ تخریب و نابودی منابع طبیعی را صادر می کنند؟ اگر افراد و شرکت ها که‌ هیچ شفافیت و دلسوزی نسبت به‌ محیط زیست ندارند، به‌ دنبال سود طلبی، آماده‌ هر تعرضی به‌ منابع طبیعی هستند، پس مدیران دلسوز را چه‌ شده‌ است که‌ اینگونه‌ مردم و ثروت و سامان عمومی را فراموش کرده‌اند؟ این درس بزرگی برای مسئولان و مردم است که‌ بدانند؛ شرکت نامبرده‌ از قبح کار خود آگاه‌ است و فصل پاییز و زمستان را که‌ زمان مناسبی برای تفریح و آمد و رفت مردم به‌ گردشگاه نیست، برای شروع کار انتخاب کرده‌ و نیز گام های اول را مخفیانه‌ و در پشت تپه‌ها آغاز کرده است!

در هر حال تجاوز و تخریب وسیع و بزرگی در منطقه‌ مریوان در شرف وقوع است و تا کنون نیز زیان های جبران ناپذیری وارد شده‌ است. لذا مردم شهر و روستا و مسئولان و شورای اسلامی روستاها و شهر مریوان و نماینده‌ محترم مردم در مجلس و نیز کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید هرچه‌ زودتر از مجاری قانونی وارد عمل شده و از نابودی ده ها هکتار از منابع طبیعی مریوان جلوگیری کنند.

*عضو انجمن سبز چیا - مریوان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...