رفتن به مطلب

پلاستیک تاثیر منفی در سلامت جانوران و انسان‌ها دارد


ارسال های توصیه شده

تحقیقات جدید نشان‌گر خطرات روزافزون ناشی از پلاستیک در زندگی جانوران و انسان‌ها است . انواع ضایعات جسمی در جانوران و ناباروری ، دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی در انسان از جمله‌تأثیرات منفی پلاستیک به شمار می‌آیند.

 

امروزه پلاستیک‌ها به اجزای پایدار پسماندهای بسیاری از سواحل جهان، حتی در مناطق دورافتاده، تبدیل شده‌اند. منشاء این پسماندها گاهی کشتی‌ها و قایق‌ها و گاهی آلودگی‌های راه‌یافته به درون رودخانه‌ها است.

 

پلاستیک را نمی‌توان از بین برد و هیچ نوع باکتری‌ای قادر به تجزیه‌ی آن نیست. نور خورشید، نمک و نیروهای مکانیکی می‌‌توانند پلاستیک را به قطعاتی کوچکتر تبدیل کنند، اما نمی‌توانند آن را از بین ببرند.

سالانه بیش از ۶ میلیون تن پسماند پلاستیکی از طریق دریاها به سواحل راه می‌‌یابد و حدود سه‌چهارم از زباله‌ی موجود در سواحل را پلاستیک‌ها تشکیل می‌دهند.

مرگ گونه‌های جانوری

هر ساله بیش از یک میلیون جانور،‌شامل پرندگان و ماهی‌ها،‌جان خود را بر اثر بلعیدن خرده‌پلاستیک‌ها از دست می‌دهند.

ریچارد تامپ‌سون، کارشناس بیولوژی دریایی، می‌گوید، خرده‌‌پلاستیک‌ها را می‌توان حتی در میان ماسه‌ها نیز یافت و اگر چه انباشت پلاستیک در تمامی مناطق یکسان نیست، اما در برخی مناطق میزان آن قابل ملاحظه است.

تامپ‌سون که بر روی سواحل جنوبی انگلستان مطالعاتی انجام داده معتقد است که «در برخی از مناطق پلاستیک ۱۰ درصد از سواحل» را اشغال کرده است.

کشف سم در لاشه‌ی جانوران دریایی

مطالعات میکروسکوپی لاشه‌های پرندگان و سخت‌پوستان سمی را در بدن آنها کشف کرده که با پلاستیک مرتبط است.

کارشناسان بیم آن دارند که ذرات آلوده به این سم از طریق مواد غذایی به بدن انسان راه یابند.

برخی از بخش‌های تشکیل‌دهند‌ه‌ی پلاستیک، مانند‌”بیسفنول آ” یا Bisphenol A، در صورتی که از آن جدا شود می‌تواند برای انسان خطرآفرین شود.

 

“بیسفنول آ” را می‌توان در خیلی از موادی که کاربرد روزانه دارد دید. کارشناسان بخصوص نسبت به وجود این ماده در شیشه‌شیر یا پستانک بچه‌هشدار داده‌اند.

“بیسفنول آ” حتی به میزان کم هم خطرناک است. مقدار کمی از این ماده می‌تواند بر سیستم هورمونی اثر منفی بگذارد.

تحقیقات نشان داده است که “بیسفنول آ” در حلزون‌های ماده باعث تخم‌گذاری بیش از حد می‌شود. در حلزون‌های نر نیز این ماده می‌تواند به ناباروری منجر شود. این ماده در میمون‌ها حتی سبب ایجاد ضایعات مغزی می‌شود.

 

آندریاس گیس از اداره‌ی فدرال محیط زیست آلمان می‌گوید: «می‌دانیم که “بیسفنول آ” به ویژه قبل و اندکی بعد از تولد بر روی رشد و تکامل جانوران تأثیر می‌گذارد. این تأثیرات را می‌توان در رشد و تکامل ارگان‌های جنسی، تکامل رفتاری و حتی ایجاد انواع سرطان‌ها سال‌ها بعد از تولد مشاهده کرد».

آندریاس گیس می‌گوید، بیم آن می‌رود که این ماده در انسان نیز پیامدهایی مشابه به دنبال بیاورد.

فهرست بلند خطرات “بیسفنول آ”

اثبات روزافزون خطرات احتمالی “بیسفنول آ” در مطالعات مختلف موجب شده است که فهرست خطرات این ماده طولانی‌تر از پیش شود.

در کانادا و دانمارک کاربرد “بیسفنول آ” در محصولات مربوط با غذای کودکان ممنوع اعلام شده است.

گیلبرت شون‌فلدر، کارشناس سم‌شناسی، تأکید می‌کند که “بیسفنول آ” به دلیل شباهت با هورمون زنانه‌ی استروژن در جذب این هورمون در بدن تأثیراتی منفی می‌گذارد.

این ماده را می‌توان در بطری‌های نوشابه‌یا قوطی‌های کنسرو دید. در صورتی که غلظت “بیسفنول آ” افزایش یابد می‌تواند بر روی کیفیت اسپرم در مردان تأثیراتی منفی بر جای بگذارد. در زنان نیز این ماده می‌تواند سبب افزایش ناباروری ‌شود.

افزایش وزن، ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نمونه‌هایی دیگر از عوارض جانبی “بیسفنول آ” است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...