رفتن به مطلب

مبانی معماری پارک های تکنولوژی


ارسال های توصیه شده

sainar252011461666511-209x300.jpg

 

پارک های تکنولوژی مقوله نوبتی است که در دهه های اخیر مورد توجه اغلب کشورهای جهان قرار گرفته است . واقعیت این است که با موفقیت پارک های علمی و تکنولوژی در کشور های پیشرفته ، به تدریج جایگاه این ساختارها در افزایش نوآوری تکنولوژیک و تولید ثروت در جامعه برای همگان آشکار شده است . اکنون روشن شده که چنین مکان هایی نقش اساسی در تمام مراحل توسعه فناوری از فرهنگ سازی و سامان دهی پژوهشی تا تولید فناوری و بازاریابی آن را بر عهده دارند . در کشور ما نیز در سالهای اخیر قدم های اولیه ای برای احداث پارک های تکنولوژی برداشته شده و حتی قوانینی برای احداث این پارک ها در هر استان تدوین شده است . از آنجا که احداث این پارک ها نیازمند برخی زیر ساخت ها از قبیل دانشگاه ، صنایع و سیستم های حمل و نقل و … است و استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز یکی از مناطق دانشگاهی و صنعتی کشور محسوب می شود ، می توان گفت احداث پارک تکنولوژی تبریز می تواند در توسعه اقتصادی و شکوفایی هر چه بیشتر این استان موثر باشد . …

 

نویسنده : آرش پور اسماعیل هادی

ناشر : جهاد دانشگاهی

سال نشر : ۱۳۹۰ – فارســی

لینک به دیدگاه

کتاب خانه ی اتووود – روایت پست مدرنیسم : پنج دهه از معماری – چارلز جِنکز

15696345534075390107402011332790110-300x300.jpg

کتاب ” رواپت پست مدرنیسم ” ، نوشته ی چارلز جنکلِز است ؛ او متولد ۱۹۳۹ در شهر بالتیمُر است که یک معمار و تئوریسین معماری است و پیش از این در سال ۱۹۷۷ کتاب ” زبان معماری پست مدرن ” را به چاپ رساند و آخرین کتاب او هم ” ساخت شمایل گونه ” هم اکنون در اختیار معماران و دانشجویان است.

کتاب ” روایت پست مدرنیسم ” نفوذی بر معماری پست مدرن و فرهنگ است که تعریف چیستی معماری پست مدرن را از ابتدایی ترین ریشه هایش در اوایل سده ی ۶۰ تا به الان بازگو می کند. با شکست این روایت در هفت بخش جداگانه، که هر یک با ترتیب زمانی و همپوشانی خاص خود کنار هم چیده شده اند، جنکز افت و خیز های این جنبش را نشان می دهد وحداثر و حداقل تاپیرات ایده های متفاوت در زمینه های گوناگون را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.این کتاب کاملا بصری است ؛ به همان اندازه که جنبش هارا به ترتیب وقوعشان بازگو می کند، هر بخش دارای ویژگی های خاص کارهای بزرگ و در ارتباط با دوره ی داده شده است.این کناب اولین و تازه ترین مرجع معماری پست مدرن است که بهترین کتاب ِ قبل لز آن، ۲۰ سال پیش نوشته شده است.همچنین روایتی قابل دسترس است و برای دانشجویانی که این موضوع برایشان جدید است بسیار مفید است .

 

y289bf6uqjgw66rozg2m.jpg

لینک به دیدگاه

sainar63440222477306875020111753065-230x300.jpg

 

نویسنده : سیمون آنوین

 

ناشر : پشوتن

سال نشر : ۱۳۹۰ – فارســی

مترجم : مسعود حبیبی، حسین محمدرسولی

کتاب حاضر مشخصاً به بسط و توسعه‌ی ایده‌های مطرح و نقد ترسیمات ارائه شده پرداخته است، ترسیمات به نمایش درآمده نیز همسو با ایده‌ها و تحلیل‌های مطرح شده شکل گرفته‌اند. البته ساختمان‌هایی که معماران می‌بایست آنها را به واسطه‌ی روانی عملکرد و پویایی فضای مطرح شده و همچنین تصمیمات صحیح اتخاذ شده توسط طراح بشناسند بیش از بیست عدد خواهد بود، مجموعه‌ی پیش‌رو اگرچه گوناگون است ولی انتخاب آثار به نمایش درآمده به شکلی اتفاقی صورت نپذیرفته؛ همه‌ی آنها به یک اندازه حائز ارزش نیستند، برخی آشنا و برخی دیگر کمتر شناخته شده هستند. تمامی زوایا و پیچیدگی‌های مطرح شده در ساختمان‌ها می‌توانند برای دانشجویان معماری و به طور ویژه سال‌های اولیه‌ی آموزش مطرح گردند. ارتباط این معیارها با یکدیگر به واسطه‌ی حضور انواع مختلفی از فضا در اثر مورد بحث شگل گرفته است، به طور کل آثار ارائه شده چیدمانی از فضا در معماری به شمار می‌آیند؛ چیدمانی که احساسی از خلق و مهندسی فضا را در کار معماری مطرح کرده‌اند. این کتاب همسو با آغاز به کار پروسه‌ی طراحی هر یک از پروژه‌ها تلاش داشته تا با اندیشه‌های موجود در لایه‌های زیرین اثر آشنا شود، تلاشی که مخاطب خود را (به کمک خلوص ترسیمات ارائه شده مانند واژگان) در مواجهه با اثر قرار داده است، و همواره مخاطب را با این سئوال که “من به عنوان طراح چه دخل و تصرفی می‌توانم در طرح صورت دهم؟” روبرو ساخته است تا بینشی متفاوت در داخل جریان طراحی و زبان مطرح شده در پروژه به خوانند بدهد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...