رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مجموعه يادمان در زمينى به مساحت تقريبى 15 هكتار بر روى تپه هاى كوى نصر در ميان شبكه بزرگراهى شمال غرب تهران واقع شده است. اين مجموعه از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه چمران، از جنوب به بزرگراه حكيم و از غرب به بزرگراه شيخ فضل ا... نورى منتهى شده است.

S-M-011.jpg

 

مجموعه يادمان مجموعه اى چند عملكردى در حوز ههاى مخابراتى، مراكز تجارى، رستوران ها، خدمات پذيرايى، مركز همايش ها، خدمات گردشگرى و تفريحى است. در حال حاضر اين مجموعه شامل برج ميلاد ومركز همايش ها است و در فازهاى آتى هتل پنج ستاره و مركز بين المللى تجارت و ارتباطات تهران به آن اضافه خواهد شد.

اين برج با ارتفاع 435 متر چهارمين برج بلند تلويزيونى و مخابراتى دنيا در نوع خود محسوب میشود و تمامى تمهيدات و تجهيزات لازم در اين برج پيش بينى شده است. برج ميلاد شامل پنج بخش پى، ساختمان پاى برج (لابی) ، شفت، راس و دكل مخابراتى و تلويزيونى است.

 

S-M-012.jpg

 

S-M-013.jpg

 

ساختمان پاى برج در 6 طبقه و مساحت 17 هزار مترمربع بنا شده وطبقه همكف لابى به ورودى و پذيرش بازديدكنندگان اختصاص يافته است . درطبقات اول تا سوم، 63 واحد تجارى، رستوران غذاهاى بين المللى، تريا و نمايشگاهى با وسعت 260 متر مربع پيش بينى شده است. طبقات اول و دوم زير همكف شامل فضاى ادارى،تاسيساتى و مركز داده ها است.

S-M-014.jpg

 

شفت برج با ارتفاع 310 متر، يك سازه بتنى است كه در 3 ضلع اين شفت 6 دستگاه آسانسور با سرعت 7 متر بر ثانيه بازديد كنندگان را در 45 ثانيه به راس برج منتقل مى كنند.

 

ساختمان راس برج يك سازه فلزى است كه با وزن 2 هزار تن و مساحت 16 هزار متر مربع در 12 طبقه بنا شد ه است.

ساختمان راس برج ميلاد بلند ترين سازه طبقاتى در برج هاى مخابراتى دنيا محسوب میشود. در طبقات مختلف راس برج، سكوى ديد باز، سكوى ديد بسته، رستوران گردان با گنجايش 500 نفر، رستوران ويژه با ظرفيت 200 نفر، تريا، گالرى هاى هنرى، طبقات ويژه مخابرات وتلويزيون در نظر گرفته شده است .

S-M-016.jpg

 

گنبد آسمان در بالاترين نقطه ساختمان رأس قرار دارد و در پائين ترين طبقه ساختمان رأس، محلى به عنوان منطقه امن از آتش در نظر گرفته شده است. دكل مخابراتى برج در 4 قسمت و با ارتفاع 120 متر است. قسمت زيرين دكل محل نصب آنتنهاى مخابراتى كاربران عمومى و سه قسمت فوقانى به آنتنهای تلويزيونى آنالوگ و ديجيتال اختصاص داده شده است.

 

  • محل پروژه: تپه های کوی نصر

  • ارتفاع نهایی: 435 متر (315 متر بدنه اصلی و 120 متر دکل آنتن)

  • وزن تقریبی برج: 150 هزار تن

  • بیشترین قطر سازه راس: 60 متر در تراز 80/280

  • حجم بتن ریزی کل پروژه: حدود 63 هزار متر مکعب

  • وزن آرماتور مصرفی: حدود 13 هزار تن

  • وزن کابلهای پس کشیدگی در پی و بدنه: 350 تن

  • آسانسور: 6 دستگاه با سرعت 7 متر در ثانیه

  • حجم شیشه مصرفی: حدود 17 هزار متر مکعب

  • تاریخ شروع عملیات اجرایی: زمستان سال 1376

  • کاربری: گردشگری و توریستی، تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wirelees) در سطح تهران بزرگ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون (VHF/UHF/FM) ، ایجاد زیر ساختهای تلویزیون دیجیتال (DVB/MVDS)، هواشناسی و کنترل ترافیک

لینک به دیدگاه

معماری و طراحی داخلی

 

در سال 1372 مطالعات اولیه برج میلاد که " مطالعات شناخت" نام گرفت با مشارکت چهار شرکت آغاز شد. در این مطالعات 21 نقطه تهران برای احداث برج مورد مطالعه قرار گرفت که از بین آنها چهار نقطه و در نهایت تپه های کوی نصر انتخاب و طراحی معماری آغاز شد. در معماری ایرانی و اسلامی به خصوص در مساجد ایرانی برای تبدیل پلان گنبد و قرار دادن آن روی یک پلان مربع که پلان صحن مسجد است از روش هایی استفاده می شود. طبیعتا برای تبدیل یک پلان دایره ای شکل ابتدا آن را به یک چند ضلعی تبدیل کرده سپس به عنوان مثال به یک 16 ضلعی یا یک 8 ضلعی و این 8 ضلعی است که بر فراز صحن اصلی مسجد که عموما یک پلان مربع شکل است ، هندسه غالب را شکل می دهد.

S-M-015.jpg

بدنه بتنی (شفت مرکزی) برج میلاد یک پلان 8 ضلعی دارد که این طرح در ترازهای بالایی به ساختمان راس می رسد و به یک پلان دایره ای منتهی می شود. همچنین در تراز 4/254 تا 8/280 اجزای سازنده راس یک سبد فضایی را به وجود می آورند که اعضای آن مثلث ها و لوزی هایی را تشکیل می دهند. استفاده از این هندسه در واقع زمینه ساز یک تداعی ذهنی نسبت به هندسه رایج ایرانی و به ویژه در دوران اسلامی است. درباره طراحی نیز با توجه به گستردگی و پیچیدگی بحث تنها می توان اشاره کرد بر اساس محاسبات و نتایج تونل باد که نتایج آن در اختیار طراح قرار گرفت، ساختمان برای بادهایی با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت در پای برج و تندبادهای لحظه ای با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است. البته ازآنجا که اثرات نیروی باد کمتر از 40 درصد اثر نیروی زلزله است ، طراحی بر اساس نیروهای ناشی از زلزله صورت گرفته است. برای برآورد خطر زمین لرزه، سابقه لرزه خیزی در گستره 200 کیلومتری ساختگاه برج مد نظر قرار گرفت و مشخص شد که نزدیک ترین گسل تاثیر گذار بر محل ساخت برج، گسل شمال تهران، واقع در هفت کیلومتری آن است.

S-M-017.jpg

با توجه به این اطلاعات چهار سطح زلزله در طراحی برج در نظر گرفته شد که در سطح دوم با دوره بازگشت 110 سال ساختمان کاملا ایمن خواهد بود و هیچ خسارتی به آن وارد نخواهد شد و در سطح چهارم یعنی در برابر زلزله ای چنان شدید که هر 1000 سال یکبار در تهران اتفاق می افتد، سازه کاملا پایدار خواهد بود.

لینک به دیدگاه

پی و سازه انتقالی

 

پس از 130 هزار متر خاکبرداری، عملیات اجرایی بتن مگر و فونداسیون آغاز شد. وزن خاک برداشته شده تقریبا معادل وزن کل برج است. سازه فونداسیون برج میلاد از دو بخش تشکیل شده است.

 

S-M-031.jpg

 

پی گسترده:

این پی 66 متر قطر و بین 3 تا 5/4 متر ضخامت دارد که از تراز 14- آغاز می شود. به منظور غلبه بر نیروهای افقی، کمربند انتهایی فونداسیون به صورت محیطی توسط 42 غلاف 27 کابلی پس کشیده شده است.

 

S-M-030.jpg

 

سازه انتقالی:

این سازه باعث انتقال یکنواخت نیروی بدنه به پی شده که به شکل هرم ناقص بوده و تا تراز صفر ادامه می یابد و شامل یک هسته مرکزی توپر و 8 دیوار مایل پشت بند دار است.

 

S-M-032.jpg

 

حجم عملیات بتن ریزی پی و سازه انتقالی 21 هزار متر مکعب است. گفتنی است حجم بالای بتن ریزی فونداسیون باعث شده تا مرکز ثقل سازه در تراز 28 متر واقع شود که این پدیده کمک بسیاری در پایداری سازه می کند.

 

 

S-M-029.jpg

لینک به دیدگاه

بدنه (شفت) بتنی

 

بدنه اصلی یا شفت بتنی برج میلاد مهم ترین بخش باربر برج است که کلیه بارهای جانبی و ثقلی قسمت های فوقانی را به فونداسیون منتقل می کند. بدنه اصلی از روی فونداسیون (تراز صفر) آغاز شده و تا تراز 315 ادامه می یابد.

شکل کلی بدنه عبارت است از یک هشت ضلعی مرکزی با تعدادی دیوار داخلی و چهار باله ذوزنقه ای شکل که به آن متصل می شوند.

S-M-033.jpg

 

با افزایش ارتفاع، قطر باله کم شده و در تراز 240 حذف می شوند. بطوری که قطر دایره محاطی بدنه از 28 متر در پائین ترین تراز به 16 متر در این قسمت می رسد.

در باله ها بعلت خمش زیاد در دیوارهای بیرونی از آرماتورهای خاص با یست مکانیکی استفاده شده است.

همچنین به منظور ظرفیت خمشی برج از تراز 233 در هشت ضلعی مرکزی از سیستم پس کشیدگی استفاده شده است.

روش اجرایی بدنه با استفاده از فن آوری قالب لغزنده بوده و حجم بتن ریزی آن 23000 متر مکعب است.

 

S-M-034.jpg

لینک به دیدگاه

ساختمان رأس

 

ساختمان راس برج، اصلی ترین بخش برج از نظر بهره برداری است که از تراز 5/245 تا 315 پیرامون شفت بتنی واقع در 12 طبقه و سطح زیربنای تقریبی 12 هزار متر مربع بنا شده است.

 

S-M-013.jpg

 

ساختمان راس فولادی است و سقف های طبقات آن نیز به صورت کامپوزیت اجرا شده اند. وزن کلی سازه فلزی راس با وزن 2100 تن در 5 مرحله بالابری و نصب شده است. 3 مرحله آن به صورت بالابری سنگین (Heavy Lifting) و 2 مرحله به صورت بالا بری سبک (Light Lifting) انجام شده است.

 

S-M-035.jpg

 

در روش بالابری سنگین هر مرحله ابتدا در پای برج مونتاژ و سپس به وسیله کابلهای متصل به جک های مخصوص بالابری با حرکت روی بدنه به تراز نهایی منتقل و نصب می شوند. ولی در روش بالابری سبک قطعات به صورت مجزا از پایین برج توسط تاورکرین به بالا منتقل و نصب می شوند. حجم بتن مصرفی در ساختمان راس 2 هزار متر مکعب بوده است.

 

S-M-036.jpg

لینک به دیدگاه

دکل آنتن

 

دکل آنتن برج میلاد به ارتفاع 120 متر و وزن تقریبی 400 تن است که در تراز 315 تا تراز 435 متر واقع گردیده. پایه دکل آنتن در زمان ساخت بدنه بتنی اجرا شده که با هزار بولت به بدنه متصل شده است. روش بالابری و نصب دکل در 2 مرحله و به روش بالابری سنگین است که پس از اجرای کامل و نصب آن، آنتن های مربوطه بر روی دکل نصب خواهد شد.

 

S-M-038.jpg

 

 

S-M-039.jpg

 

 

S-M-037.jpg

لینک به دیدگاه

ساختمان لابی

 

به منظور پشتیبانی و استفاده های تجاری و اداری در پای شفت بتنی یک ساختمان شش طبقه (لابی) ساخته شده که 2 طبقه آن زیر تراز صفر است.

S-M-042.jpg

 

فونداسیون این ساختمان با برج مشترک بوده و از تراز 5/9- تا تراز 40/28+ متر و مساحت تقریبی 15000 متر مربع بنا است.

از ویژگی های این سازه نحوه اجرای پایه های X شکل و بام قوسی آن است. حجم بتن مصرفی در لابی هفت هزار متر مکعب است.

 

 

S-M-040.jpg

 

 

S-M-041.jpg

لینک به دیدگاه

راه های دسترسی

 

پروژه راههای مجموعه یادمان با کاربری ایجاد دسترسی مناسب به مجموعه شامل احداث راه های جدید و نیز احداث راههای موجود بوده و برای این مجموعه 4 مسیر ورودی و 4 مسیر خروجی در نظر گرفته شده است.

S-M-018.jpg

 

در این پروژه احداث محور اصلی ارتباطی برای مجموعه یادمان از غرب به شمال مجموعه به طول 1150 متر جهت ایجاد دسترسی برای کاربری های مجموعه یادمان و نیز محور اختصاصی جهت دسترسی به تاسیسات در مرکز مجموعه به طول 350 متر علاوه بر تکمیل اصلاح شبکه های خیابان های اطراف بیمارستان میلاد و دانشگاه علوم پزشکی و تصحیح مسیر دسترسی به سازمان های انتقال خون و پالایشگاه خون مورد نظر است. همچنین به دلایل شرایط توپوگرافی منطقه و پس از بررسی شرایط فنی و اقتصادی گزینه های متفاوت ، یک تونل با دو دهانه مجزا جهت ورود و خروج از بزرگراه آیت ا.. حکیم به جنوب مجموعه به طول تقریبی 150 متر نیز در قالب این پروژه تعریف شده است.

لینک به دیدگاه

پارکینگ طبقاتی

 

S-M-022.jpg

 

به منظور ساماندهی توقف وسایل نقلیه مراجعه کنندگان به مراکز مختلف مجموعه و پیشگیری از تحمیل بار ترافیکی به بزرگراه های اطراف، پارکینگ طبقاتی با زیربنای کلی 27 هزار متر مربع به منظور سرویس دهی در نظر گرفته شده است.

S-M-019.jpg

 

همچنین در کنار پارکینگ طبقاتی، دو فضای پارکینگ مسطح با فضای محدود برای استفاده بازدید کنندگان در زمان های اوج مراجعه وجود دارد .

S-M-021.jpg

 

سایر تسهیلات در نظر گرفته شده در مجموعه یادمان شامل راه های ارتباطی ، فضای سبز عمومی و ویژه، تاسیسات زیر بنایی، بناهای تزئینی و آبنماها و ایستگاههای خدماتی (رستوران، غرفه، سرویس بهداشتی و ...) است که در کنار بخش های اصلی مجموعه قرار گرفته است.

 

S-M-020.jpg

لینک به دیدگاه

موتورخانه مرکزی

 

بر اساس مطالعات طرح جامعی که صورت گرفته است برای انرژی رسانی به کلیه ساختمان ها و مقایسه فنی و اقتصادی بین گزینه های مختلف اجرای یک موتورخانه مرکزی که به صورت مدولار قابل توسعه باشد، مورد تائید قرار گرفت. در همین چهارچوب و با طراحی های انجام شده هر مدول

 

S-M-023.jpg

 

موتورخانه مشتمل بر یک دستگاه چیلر جذبی دو اثره بخار 1200 تن به همراه یک دستگاه دیگ بخار 18000 پوندی و بقیه تجهیزات و متعلقات آن است. به طوریکه در فاز اول پروژه سه مدول و در نهایت با گسترش مجموعه 8 مدول اجرا خواهد شد.

 

S-M-025.jpg

لینک به دیدگاه

فاز 2: هتل پنج ستاره

 

این هتل برای ارائه تسهیلات اقامت و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی و شرکت کنندگان در همایشها پیش بینی شده و مجموع زیربنای درنظر گرفته شده برای آن 52 هزار متر مربع است.

 

S-M-043.jpg

لینک به دیدگاه

فاز 2: مراکز تجاری و اداری

 

این مرکز با هدف شناساندن موقعیت صنعتی و تجاری کشور، ارائه خدمات سطح بالا و گسترش تجارت، طراحی و ساخته می شود. زیربنای این مرکز در حدود 40 هزار متر مربع و دارای امکاناتی مانند بخش معاملات بازرگانی داخلی و خارجی، نمایشگاههای کالا و خدمات، ارتباطات علمی و فنی، ارتباطات مخابراتی و تصویری و بخش خدمات است. به منظور ارائه فضای مناسب برای استقرار دفاتر شرکتهای خدماتی و موسسات دولتی و خصوصی ، مرکز اداری با زیربنای خدود 38 هزار متر مربع طراحی و ساخته می شود. بخش اعظم امور بهره برداری مجموعه یادمان در این مرکز، خدمات رسانی خواهد بود و تنوع واحدهای مختلف امکان بهره مندی طیف وسیعی از شرکت های خدماتی را ایجاد خواهد کرد.

 

S-M-044.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 1 سال بعد...
* v e n o o s * مهمان

برج میلاد ، نماد تهران

مردم تهران هر روز عمارت بلند مرتبه ای را که در میان هاله ای از دود و مه نشسته بر صورت شهر از دور نمایان است می بینند ، ساختمان بلندی که می گویند چهارمین برج مخابراتی جهان است .

ایده ساختن یک نماد جدید برای شهر تهران از اوایل دهه 70 ایجاد شد از همان دوران بود که شهرداری تهران تحقیقات گسترده ای را برای پیدا کردن محلی مناسب برای ساختن این نماد جدید و طراحی آن آغاز کرد و سرانجام پس از بررسی و مطالعه 17 نقطه شهر تهران مانند تپه های عباس آباد و کوی بی بی شهربانو سرانجام تپه های کوی نصر ( گیشا ) برای آن انتخاب شد.

 

 

انتخاب محل برج میلاد

انتخاب این محل از چند منظر حائز اهمیت بود ، زمینی که برای ساختن این نماد سنگین و بلند مرتبه در نظر گرفته شد می بایست از نظر داشتن خصوصیات ژئو فیزیکی و لرزه نگاری قابلیت نگهداری چنین سازه عظیمی را داشته باشد در عین حال باتوجه به کاربرد تلویزیونی و مخابراتی آن بتواند پوشش مخابراتی بیشتری داشته باشد ، این بود که فضای باز و دست نخورده تپه های گیشا در میان چهار بزرگراه استراتژیک رسالت ، همت ، شیخ فضل الله نوری و شهید چمران برگزیده شد.

 

متخصصان وکارشناسان شهرداری تهران از سال74 کار مطالعه و طراحی برج میلاد را آغاز کردند برجی که با 435 متر ارتفاع پس از سه برج تورنتو در کانادا با ارتفاع 535 مترو برجهای مسکو و شانگهای چین چهارمین برج بلند جهان است، طراحی های فنی این برج از همان سال آغاز شد و اسفند ماه 76 بود که با بتن ریزی کف این برج عملیات اجرایی آن آغاز شد.

احداث برج میلاد با مشخصات منحصر به فرد آن در شهر بزرگی مانند تهران که با انواع مشکلات ، کمبودها و ناهنجاری های مختلف دست به گریبان است از همان ابتدا با مخالفتها و موافقتهای فراوان رو به رو شد.

 

موافقان و مخالفان

مخالفان اجرای این طرح عظیم با اشاره به وجود میدان آزادی به عنوان نماد قدیمی شهر تهران و لزوم حفاظت و نگهداری آن به عنوان یک نماد قدیمی ، صرف هزینه های گزاف از بودجه ملی برای ساختن این برج بزرگ که شاید کاربرد موثری در کاهش مسائل و رفع دغدغه های شهروندان تهران نداشته باشد را کاملا غیرضروری و هدر رفتن بودجه ملی می دانستند.

 

در عوض موافقان بسیاری بودند که لزوم احداث یک نماد جدید برای تهران جدید را گوشزد می کردند و احداث برج مخابراتی - تلویزیونی میلاد را که علاوه بر کابرد فنی و مخابراتی آن به عنوان یک مجموعه بزرگ و آبرومند و مجهز به تکنولوژی روز و فن آوری جدید که می تواند راه ارتباطی ایران را با جهان پیشرفته تسهیل می کند را گوشزد می کردند.

 

پس از بحثها و جنجالهای فراوان سرانجام احداث مجموعه ارتباطات بین المللی یادمان تهران با محوریت برج میلاد به تصویب رسید که در کنار آن چند مجموعه مهم دیگر مانند مرکز جشنواره ها و همایشهای بین المللی ، هتل پنچ ستاره بین المللی ، مرکز تجارت جهانی و پارک فن آوری اطلاعات و ارتباطات ساخته می شود .

برج میلاد از پنج قسمت پی ، ساختمان پایه برج ، بدنه اصلی ، راس و آنتن مخابراتی تشکیل می شود که در مجموع 435 متر ارتفاع دارد.

 

 

سازه برج میلاد

سازه برج میلاد یک گستره دایره ای شکل به قطر 66 متر است که از 22 هزار مترمکعب بتن تنیده به عمق 14 متر ساخته شده ، این نوع بتن از هفت رشته سیم بافته کششی ساخته شده که توانایی مقاومت در برابر زلزله و بادهای شدید را دارد ، این فضا پس از انجام عملیات کشش غلافها، با آب و هوای پر فشار شست و شو شده و فضای اطراف آن با ملات گروت پر شده است .

 

 

ساختمان شش طبقه پای برج نیز از فضاهایی با کاربری اداری ، مراکز هنری و غرفه های خرید به وسعت کلی 15 هزار متر مربع تشکیل شده است، این ساختمان کاسه ای شکل برگرفته از معماری سنتی ایرانی تا ارتفاع 4/ 28 متری برج میلاد را در بر می گیرد.

طراحی بدنه اصلی برج به ارتفاع کلی 315 متر به شکل هشت ضلعی طراحی شده است که با استفاده از بتن مسلح به میله های فلزی ساخته شده و شکل هندسی هشت ضلعی آن بر گرفته از معماری اسلامی و قدیمی ایران است و این خصوصیت ویژه ، برج میلاد را از سایر برجهای مشابه در جهان که به شکل دایره ای ساخته شده متمایز می کند.

مهندس محمد رحمانی مدیر فنی پروژه برج میلاد در مورد اجرای این پایه برج میلاد و میزان خطای آن می گوید : ساخت بدنه اصلی این برج با استفاده از پیشترفته ترین روشهای موجود در جهان و با استفاده از سه شاقول لیزری با دقت سه میلیمتر ساخته شده و 120 دستگاه ابزار دقیق به طور مداوم کار نقشه برداری و میزان تنش وارد شده به بتن و آرماتورهای آن را کنترل می کردند.

 

حدود 35 هزار متر مکعب بتن در ساختمان بدنه اصلی این برج به کار می رود ، کار اجرای پروژه بدنه این برج توسط یکی از شرکتهای داخلی از دی ماه 77 آغاز شد و 315 متر بنای بتی این سازه که ستون اصلی برج محسوب می شود به پایان رسیده است .

 

 

ساخت بدنه این برج نیازمند دقت بسیار بالایی بود به طوری که به ازای هر یک هفته عملیات اجرایی سه هفته برای کنترل و تغییرات قالبها مصرف می شد.

قسمت بعدی برج که در واقع مهمترین بخش آن است ساختمان راس برج است که از جنس اسکلت فلزی از ارتقاع 245 متری تا 315 متری این سازه را در بر می گیرد، این ساختمان 12 طبقه،2100 تن وزن دارد و با زیر بنای 12 هزار متر مربع بزرگترین سازه راس برجهای مخابراتی جهان است.

 

سازه راس برج میلاد از دو بخش اصلی سبد فلزی به وزن 1700 تن و گنبد آسمان به وزن 400 تن تشکیل می شود ، سبد فلزی این سازه در چهار مرحله انجام می شود که سه مرحله آن به روش بالابری سنگین و با استفاده از 48 جک پیشرفته اجرا می شود.

 

مرحله اول نصب راس این برج به وزن 600 تن اوایل سال 82 اجرا شد و دومین مرحله نصب این سازه عظیم به وزن 450 تن در همان سال اجرا شد . بر اساس برنامه زمان بندی تعیین شده اسفند ماه 82 با نصب مرحله سوم این سازه فلزی به وزن 550 تن شکل کلی سازه راس این برج مشخص شد .

سازه راس برج میلاد از 12 طبقه تشکیل شده که طبقه اول آن اختصاص به فضای ایمنی آتش نشانی دارد که در مواقع بروز خطر آتش سوزی می تواند به عنوان یک جان پناه امن مورد استفاده قرار گیرد و طبقات بعدی این سازه به ترتیب فضاهایی برای تاسیسات مکانیکی ، سالن و تریای دید سربسته ، گالری دید آزاد هنری ، رستوران گردان با سکوی دید رو باز ، دو طبقه برای تجهزات مخابرات و تلویزیون ، رستوران ویژه ، اتاق آسانسورها و گنبد آسمان ساخته می شود .

رستوران این برج بزرگترین رستوران گردان جهان است وتاکنون رستورانی بزرگترازآن در سطح جهان شناسایی نشده است ، مراجعه کنندگان به این رستوران می توانند هنگام صرف غذا از ارتفاع 260 متری به تماشای شهر تهران بپردازند.

 

پس از سازه راس برج آنتن مخابراتی آن به ارتفاع 120 متر بر روی آن نصب می شود که در واقع کاربرد اصلی برج را برای پوشش مخابراتی و تلویزیونی شهر تهران تامین می کند.

 

امکانات مخابراتی

مدیر روابط عمومی شرکت مجری پروژه میلاد معتقد است : پوشش مخابراتی و تلویزیونی برج میلاد مهمترین کاربرد فنی برج میلاد است که در واقع با توجه به اختلالاتی که در پخش امواج ماکروویو و تلویزیونی در سطح تهران وجود دارد با نصب یک آنتن مخابراتی در ارتفاع 400 متر از سطح زمین می تواند این مشکل را حل کند .

 

احداث این آنتن مخابراتی یک پتانسیل ارتفاعی است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی فنی می تواند کاربردهای جدیدتری داشته باشد ، به عنوان مثال پوشش اینترنتی ارزان و فراگیر در تهران در مراحل اولیه جز اهداف این طرح نبود در حالی که در زمان حاضر می تواند در این مورد نیز کاربرد داشته باشد .

 

وی می افزاید : استفاده از این پتانسیل مخابراتی می تواند زمینه ساز تشکیل شهر الکترونیک در تهران باشد و با اتصال بانکها ، وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی موجب کاهش رفت و آمد در سطح شهر می شود و بر اساس پیش بینی کارشناسان در صورت همکاری ارگانها و دستگاههای اجرای می توان تا 60 درصد ترافیک شهر تهران را کاهش دهد.

بر اساس برآوردهای انجام شده اجرای این پروژه تاکنون 33 میلیارد تومان هزینه داشته و اجرای مراحل باقیمانده مانند نازک کاری ، نصب آسانسور و امکانات تفریحی و علمی آن 20 میلیارد تومان دیگر هزینه دارد.

نازک کاری

پس از پایان نصب سازه راس این برج مراحل نازک کاری و نصب آسانسور این برج آغاز گردید و با توجه به حساسیت و اهمیت این برج به خصوص لزوم استفاده از وسایل خاص و ویژه که در شرایط فشار کم در ارتفاع آسیب نبیند ، تامین این وسایل هزینه سنگینی تحمیل می کند.

 

برج میلاد علاوه بر داشتن یک پله اضطراری ، از شش آسانسور ویژه با سرعت هفت متر بر ثانیه بهره مند است که می تواند در هر مرحله 21 نفر در مدت یک دقیقه به بالای برج منتقل کند.

یکی از ویژگی های برج میلاد که آن را از سایر برجهای مشابه در جهان متمایز می کند بهره گیری از شیوه معماری اسلامی و ایرانی دراین سازه است و در حالی که بیشتر برجهای مشابه در سطح جهان به شکل دایره این و تقریبا یک شکل هستند ، برج میلاد با نمای هشت ضلعی پایه آن که یکی از خصوصیتهای معماری ایرانی و اسلامی است متمایز می شود .

 

 

معماری اسلامی

 

طراحی برج میلاد را محمد رضا حافظی استاد دانشگاه هنر به عهده داشته وتلاش شده به بهره گیری از ویژگی های معماری بومی و اسلامی ایران نمای ویژه ای برای نماد پایتخت ایران طراحی شود به عنوان مثال نمای سازه راس برج میلاد در قسمت پایین آن برگرفته از سقف خانه بروجردی ها در کاشان است و در واقع شکل وارونه آن است همچنین خطوط متقاطع سازه پای برج و شکل متقارن آن با استفاده از اصول معماری سنتی ایرانی شکل گرفته است .

 

در پای برج میلاد نیز یک مجموعه بزرگ فرهنگی ، تجاری و تفریحی ساخته می شود که در فضایی به وسعت 28 هزار متر مربع بنا می شود.

 

 

در این مجموعه یک سالن برگزاری همایشهای بین المللی به ظرفیت سه هزار نفر دایر می شود که شامل یک سالن اصلی به گنجایش 1600 نفر و هشت سالن فرعی دیگر است ، در کنار این مرکز یک هتل بین المللی پنج ستاره ساخته می شود که در جوار مرکز همایشها، یک مجموعه مرتبط به نام " هتل گردهمایی" را تشکیل می دهد.

 

 

در ضلع شمالی مجموعه مرکز ارتباطات بین المللی یادمان، یک مرکز تجارت الکترونیک و یک پارک فن آوری اطلاعات و ارتباطات به شکل متقارن ساخته می شود که زمینه ساز تحقق شهر الکترونیک است و در میان آن، از پای برج تا بزرگراه همت یک آبنمای بزرگ بنا می شود که برگرفته از آبنمای باغ ماهان در استان کرمان است و معماری سنتی و اسلامی این مجموعه را تکمیل می کند .

منبع : خبرگزاری مهر

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...