رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ناخنها هنگامیـکه در شرایط ایده آلی باشند بسیار جـذاب میباشند. همچنین ناخنها منعکس کننده عادت های خوب و بد فـرد هستند . جدا از جاذبه آرایشی، ناخن هـاوظایف دیگری نیز بعهده دارند از جمله کمک به بــلند کردن اجـسـام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتـان و یا دسـت کاری اجــسام و از هـمـه مــهمتر آن که ناخن هـا سلامت عمومی بدن را بازتاب می کنند.

نـاخن از پروتئینی بنام کراتین تشکیل یافته ،کراتین در مو و پوست نیز وجود دارد.در بسیاری موارد، بروز تغییر در شکل، رنگ، قوام و سایر خصوصیات ناخن می‌ تواند نشانه بروز یک بیماری‌ جدی در سایر ارگان‌ های حیاتی بدن باشد. البته این مساله کافی نیست و در بعضی موارد در اثر عوارضی که روی خود ناخن ایجاد می‌ شود، تغییراتی بروز می‌ کند.ناخنهایی که به راحتی میشکنند و ترک میخورند از مشکلات احتمالی تغذیهای خبر میدهند. کمبود ویتامین aو کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست میشود. کمبود پروتئین، فولیک اسید، ویتامین b که برای رشد سلولها و احیای سلولهای مرده ضروری است و ویتامین c موجب افتادن ناخنها میشود. کمبود پروتئین باعث ایجاد راه راههای سفید بر روی ناخنها میشود. یک نوع کمبود اسید هیدرولیک ممکن است باعث ترک خوردن و دو نیم شدن ناخن ها شود.بسیاری از مردم سالیانه پول زیادی برای زیبا ساختن ناخن های خود هزینه می کنند حال آن که غافل هستند با این کارها تنها بیماری های خود را پنهان می کنند.ناخن انسان به راحتی می تواند نشان دهد آیا شخص مبتلا به بیماری پوستی یا در آستانه ابتلاء به این بیماری است یا بیماری خونی دارد.

لینک به دیدگاه

کارشناسان می گویند اگر در ناخن های خود تغییراتی دیدید در سریع ترین وقت ممکن به پزشک مراجعه کنید چرا که ناخن ها آیینه تمام نمای اعضای بدن هستند..دریافت ناکافی ویتامین b21 می تواند ایجاد خشکی، تیرهگی و گرد شدن در ناخن ها شود.کمبود روی میتواند باعث ایجاد لکههای سفید بر روی ناخنها شود. شکستگیها در ناخنها ممکن است نشانه این باشد که بدن شما به آب و مایعات بیشتری نیاز دارد. وجود قرمزی در پوست اطراف ناخن و کوتیکول شما میتواند به واسطه فقر یا ضعف متابولیسم اسیدهای چرب در بدن شما باشد.بنابراین ناخن ها برای سالم بودن و ماندن، به مقدار زیادی کلسیم، منیزیم، پروتئین و سیلیس و روی نیاز دارند.پس سعی کنید از رژیم غذایی که حاوی ۰۵ درصد میوه و سبزیجات تازه و دارای ویتامینهای ضروری، مواد معدنی و آنزیم هاست استفادهکنید. از مواد غذایی که سرشار از سولفور و سیلیکن هستند مانند کلم بروکلی، ماهی و پیاز وهمچنین از غذاهایی که دارای ویتامین b هستند مانند سویا، ماءالشعیر و از تمام انواع دانه ها و غلات میتوانید در این راه بهره بگیرید. آب و مایعات زیاد بنوشیدو روزانه از آب هویج تازه استفاده کنید که میزان کلسیم و فسفر بالا دارد و در استحکام بخشیدن به ناخن ها فوق العاده عمل میکند.

لینک به دیدگاه

فیزیولوژی رشد ناخن

بیشتر مطالعات در ناخن انگشتان دست انجام شده است. رشد آن بین ۹/۱ – ۴/۴ میلیمتر در ماه متغیراست . مقدار متوسط رشد نیز ۳ میلیمتر در ماه یا ۱/۰ میلیمتر در روز است .

 

ناخن های انگشتان پا در حدود ۱ میلیمتر در ماه رشد می کنند . مطالعات مختلف نشان داده است که فصول مختلف و بیماریهای خفیف اثر ناچیزی در رشد ناخن دارند . قد یا وزن فرد روی رشد ناخن تأثیری ندارند. جنس، تأثیر اندکی بعد از بلوغ بر روی رشد ناخن دارد . مردان دارای رشد ناخنی بیشتری تا ۱۹ سالگی هستند .

 

این تفاوت ازاین سن کاهش یافته ولی تا ۶۹ سالگی رشد ناخن در مردان اندکی بیشتر است . ازاین سن به بعد ، رشد ناخن هر دو جنس یکسان می شود . حاملگی باعث افزایش سرعت رشد و سوء تغذیه باعث کاهش آن می شود . بعضی از بیماریهای شدید نیز باعث اختلال در رشد یا ایجاد ناخن می شوند .اختلال رشد می تواند در بیماریهای شدید مثل” اوریون” و” تیفوید” دیده شود که خودش را به صورت یک فرورفتگی یا برجستگی عرضی بر روی ناخن نشان می دهد .

لینک به دیدگاه

● ترکیب شیمیایی ناخن

پروتئین عمده ناخن، کراتین است . چربی عمده ناخن نیزکلسترول می باشد و حدود ۱/۰ تا ۱ درصد آن را تشکیل می دهد . مقدار آب آن کمتر از پوست بوده و حدود % ۱۲ – ۷ می باشد .

● محرک های شیمیایی ناخن

ناخنها در اثر غوطه وری طولانی درآب و یا مقادیر زیادی از قلیا یا مواد پاک کننده قوی ، دچار نرمی و تخریب تدریجی می شوند . حلال های آلی و روغن موتور نیز باعث نرم شدگی صفحه ناخن می شود .

 

روغن های معدنی باعث اونیکولیز ( جداشدن ناخن از بستر ) و ضخامت زیر ناخن می گردند.

لینک به دیدگاه

آناتومی ناخن

ناخن از بافت سخت و مرده ای به نام کراتین ساخته شده است و نوک حساس انگشتان را در برابر آسیب حفظ میکند. از جمله مشکلات شایع ناخن ، تغییر شکل آن و درد یا التهاب پوست اطرافش است. شایع ترین علت تغییر شکل ناخن ،آسیب و عفونت های قارچی هستند. با وجود این بیشتر بیماری های پوستی رایج و از جمله پسوریازس و اگزما هم می توانند بر رشد و ظاهر ناخن ها تاثیر بگذارند. حدود ۶ ماه تا یک سال هم طول می کشد که ناخن از دست رفته جایگزین شود.

 

بنابراین لازم است درمان مشکلات ناخن هم به همین مدت ادامه پیدا کند.

▪ بستر ناخن:

بستر ناخن قسمتی از بافت ناخن است که بافت عظیم و نازا نامیده می شود بخش بستر ناخن از لبه بافت زایا و جوانه زننده یا هلالی به هیپونی کیم hypony chium امتداد می یابد. بستر ناخن شامل رگ های خون، اعصاب و رنگدانه (سلولهای تولید کننده فلانین) می باشد. همانطور که ناخن از ریشه تولید می شود به سمت پایین بستر ناخن حرکت میکند که با افزودن مواد ناخن به ضخامت ناخن کمک می کند. سطح و صاف بودن بستر ناخن برای یک رشد طبیعی ناخن بسیار مهم می باشد.اگر اینطور نباشد ممکن است ناخن شکسته شود و یا شیارهایی برروی آن ایجاد شود که استفاده لوازم آرایشی بر روی ناخن را غیر ممکن می سازد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

▪ ورقه ناخن:

ورقه ناخن ، ناخن واقعی است که از کراتین سخت و نیمه شفاف ساخته شده است. ظاهر صورتی رنگ ناخن به خاطر رگهای خوین زیر ناخن می باشد. زیر سطح ناخن دارای شیارهایی است در امتداد طول ناخن که به چسبیدن ناخن به بسترش کمک می کند.

 

▪ کوتیکول:

بخش cuticle ناخن انگشت، chium epony نیز نامیده می شود که بین پوست انگشت و ورقه ناخن قرار گرفته و با ترکیب این ساختارها یک مانع و محافظ ضدآب روی ناخن ایجاد می کند.

▪ پریونیکیوم (Perionychium) :

پریونیکیوم پوستی است که روی ورقه ناخن قرار می گیرد. این قسمت لبه paronychicol نیز نامیده می شود. این بخش محل ایجاد ریشه ناخن، ناخن های رشد نکرده و عفونت پوست که paronychia نامیده می شود می باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

▪ Hyporychium :

محل بین ورقه ناخن و نوک ناخن می باشد. اینجا محل اتصال ناخن و پوست نوک انگشت است. همچنین جایی که یک مانع ضدآب برای ناخن تولید می شود.

رشد ناخن : ناخن ها در تمام مدت در حال رشد هستند اما میزان این رشد با سن و circulatjion آهسته می شود. ناخن های انگشتان دست سریعتر از ناخن های انگشتان پا با میزان ۳ میلی متر در هر ماه رشد می کنند. رشد ناخن از محل ریشه تا نوک آزاد ناخن (خارج شده) ۶ ماه طول می کشد. ناخن های شست پا هر ماه ۱ میلی متر رشد می کنند و بین ۱۲-۱۸ ماه طول می کشد تا کاملا یک ناخن جایگزین آن شود.

▪ ساختمان ناخن :

ساختمانی که ما از ناخن می شناسیم به ۶ بخش معین و ویژه تقسیم می شود:ـ ریشه،

ـ بستر ناخن،

ـ ورقه ناخن،

ـ سطح بیرونی یا کوتیکل،

ـ eponychium

ـ perionychium.هر یک از این بخشها وظیفه خاص و مشخصی دارند و اگر مشکلی در هر یک از این بخشها بوجود بیاید ظاهر ناخن بشکلی غیر طبیعی بروز خواهد کرد

لینک به دیدگاه

ریشه ناخن:

ریشه ناخن انگشت بعنوان بافت زایا (جوانه زننده) نیز شناخته شده است . این بخش از ناخن در حقیقت در زیر پوست، پشت ناخن انگشت قرار دارد و به اندازه چند میلی متر به سمت داخل انگشت امتداد می یابد. ریشه ناخن انگشت بیشترین حد ناخن و بستر ناخن (nail bed) را تولید می کند. این بخش از ناخن هیچگونه ملانوسیتی ندارد(رنگدانه ندارند) لبه بافت زایا به رنگ سفید دیده می شود و ساختار هلالی شکل آن (lunula) هلال نامیده می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سرعت رشد ناخن

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماریها، هورمونها و فصول سال دارد توجه کنید:

- ناخن بطور طبیعی ۰٫۱ میلی متر در روز و یا ۳ میلی متر در ماه رشد میکند.

- سرعت رشد انگشتان دست از انگشتان پا بیشتر میباشد.۲ تا ۳ برابر.

- سرعت رشد ناخنها در تابستان بیشتر از زمستان میباشد.

- سرعت رشد ناخنها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.

- سرعت رشد ناخنهای مردان از زنان بیشتر است.(جز در زنان باردار و مسن)

- اگر ناخن به طـور کامل از جایش کنده شود برای ناخن های دست ۳ الی ۶ ماه طول می کشد تا مجددا ناخن بطور کامل رشد کند این زمان برای ناخنهای پا ۱۲ الی ۱۸ ماه میباشد.

لینک به دیدگاه

بیماریهای ناخن

رنگ سفید در ناخن ها می تواند نشان دهنده کم خونی باشد . موج دار بودن و ناهمواری سطح ناخن ممکن است نشان دهنده بیماری در بدن شما باشد .به وسیله ناخن می توان به وجود احتمالی مشکلات در کبد ، ریه ها و قلب پی برد . پس بیشتر در مورد ناخن یاد بگیرید . زیرا میتواند مشکلات داخلی بدنتان را آشکار سازد .ناخن سالمی که روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد، ولی به وجود آمدن چند تورفتگی یا گودی کوچک روی سطح معمولاً صاف و صیقلی ناخن، می تواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است.ظاهر شدن نقاط و لکه های سفید روی ناخن، گاهی به علت کمبود کلسیم و گاهی بعلت کمبود روی می باشد.به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، ناخن زرد می تواند نشانه بیماری دیابت، عفونت های قارچی یا ناراحتی قلبی و ناخن سفید و قاشقی می تواند نشانه کم خونی باشد. همچنین یکی از علائم کمبود ویتامین a در بدن پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و به وجود آمدن خطوط عرضی بر ناخن هاست و پیدایش رگه و خطوط سیاه روی ناخن، گاهی در اثر لخته شدن خون در این نواحی است که می تواند در اثر ضربه یا نوعی بیماری باشد.

لینک به دیدگاه

اختلالات ناخن

۱_ لکه های سفید رنگ: علت آن میتواند صدمه به ماتریکس و یا کمبود روی باشد اما زیاد مهم نبوده و به مرور زمان ناپدید میگردد

2_ عفونتها: می تـواند عامل آن باکتریها و یا قارچها باشند کـه در هـر دو صـورت باید به پزشک مراجعه شود

3_ شیار های روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی میـباشند اما اگر یکباره روی ناخنها آشکار گردند علت آن میتواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد

4_حفره روی ناخن: علت آن می تواند اگزما و یا ضربه باشد

5_ قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تـیروئید، کمبود آهن و کم خونی میباشد

6_ شکاف در لبه ناخن: علت آن فرو بردن انگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین لاک پاک کن ها میباشند

7_تردی و شکنندگی ناخنها: علت آن میـتواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبود ویتامینهای a ،c ،b6 و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد. کم آبی بدن نیز بسیار مهم است بنابراین آب فراوان بنوشید

8_ ناخنهای فرو رفته در گوشت: این مشکل بیشتر در ناخنهای پا مشـاهده میگردد و علت آن کوتاه کردن نامناسب ناخنها و کفش تنگ میباشد که باعث می گردد گوشه ناخن بدرون گوشت فرو رود

9_ برخی بیماریها از روی ناخنها قابل تشخیص میباشند: بستر نـاخـن رنگ پریده نشانه کم خونی – بستر ناخن قرمز نشانه بیماری قلبی – ناخـنهای سفـید رنگ نشانه بیماری کبدی – ناخن ضخیم و زرد رنگ نشانه بیماری ریوی – سرخـی مختصر در ته ناخن نشانه دیابت و ناخنهای دو رنگ نیمی سفید و نیمی صورتی نشانه بیماری کلیه میباشد. البته ۱۰۰ درصد نیست بهتر است هر ۶ ماه یک دوره چک آب بدهیم تا از سلامتی جسمی مطلع شویم.

لینک به دیدگاه

10- گودیهای کوچک

هنگامی که چند تورفتگی یا گودی کوچک بر روی سطح معمولا صاف و صیقلی ناخن به وجود بیاید، میتواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است. در اکثر اوقات دلیل بروز این گودیها بیماری داء الصدف یا پسوریازیس است. این بیماری یک حالت التهابی پوست است که به صورت لکه های سرخ فلس مانند بر روی پوست ظاهر میشود و سلولهای پوست ناخن را نیز درگیر میکند. سطح ناخن به جای رشد نرم و صاف، دارای ظاهری زبر و دندانه دندانه میشود. به محض اینکه این بیماری درمان شده و تحت کنترل قرار گیرد، ناخنها به تدریج به حالت عادی بازمیگردند. (از آنجایی که ناخن در هفته حدود ۱ میلیمتر رشد میکند، برای از بین رفتن ناخن قدیمی و جایگزین شدن تمام آن با ناخن سالم، یکی دو ماه زمان لازم است.)

۱۱- ناخن قاشقی شکل

ناخنهای سالم دارای شکل بخصوصی هستند. آنها در بخش میانی کمی برآمده بوده و به سمت کنار ناخن قوس برمیدارند و نوک ناخن هم کمی به سمت پایین مایل است. پس اگر متوجه شدید که ناخنهای شما در موقعیتی کاملا معکوس قرار گرفته اند، باید متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. این حالت که ناخن قاشقی شکل نامیده میشود، نشانه کم خونی همراه با فقر آهن یا iron deficiency anaemia, است. مانند بسیاری از مشکلات سلامتی، بروز مشکل ظاهری، ماهها پس از کمبود شدید آهن در بدن بروز میکند و طبعا پس از برطرف شدن فقر آهن، مدتی طول میکشد تا ناخنها به حالت طبیعی بازگردند.

لینک به دیدگاه

12- پوسته پوسته شدن

ناخن از چندین لایه کراتین (نوعی پروتئین) تشکیل شده است. بهترین حالت زمانی است که این لایه ها برای شکل دادن به یک ناخن یک پارچه و محکم، کاملا به یکدیگر چسبیده باشند. اما زمانی که از ناخنها مراقبت نشود-مثلا مدت زیادی در معرض آب بوده یا در مقابل هوای سرد و خشک باشد- این لایه ها ورقه ورقه میشوند. این حالت نه تنها نشان دهنده عدم رسیدگی کافی به ناخنهاست، بلکه میتوان به این معنی باشد که در رژیم غذایی شما اسید لاینولیک به اندازه کافی وجود ندارد. لاک ناخن به چسبندگی لایه ها کمک کرده و استفاده مکرر از کرمهای مرطوب کننده برای ناخن در طول روز میتواند بسیار مفید باشد. کمبود اسید لاینولیک نیز با مصرف روغنهای نباتی-در غذا و سالاد- برطرف خواهد شد.

 

۱۳- شکنندگی

با توجه به بعضی آمارها میتوان تخمین زد که حدود ۲۰% از زنان از حالتی که به آن سندرم شکنندگی ناخن میگویند رنج میبرند. هرچند از نظر عده ای این نام تنها عنوانی تجملی برای ناخنهایی که به سادگی میشکنند، به شمار میاید، اما دلیل این مشکل عمیقتر از اینهاست. ناخنهای شکننده، ناخنهایی هستند که نمیتوانند رطوبت را در خود نگهدارند، در نتیجه لایه های ناخن به کلی خشک شده و ترک میخورند. از نظر پزشکی ممکن است کم کاری تیروئید موجب خشکی پوست و ناخن شود.از نظر تغذیه نیز، رژیمی که آهن آن کم باشد نیز میتواند موجب نازکی و شکنندگی ناخن شود که با مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم مرغ میتوان از آن جلوگیری کرد. ویتامین ب کمپلکس نیز در بهبود بخشیدن وضعیت ناخنهای شکننده مفید است. البته عادات شما هم نقش مهمی در این میان دارند. متهم اصلی، قرار گرفتن بیش از حد ناخن در معرض آب است. مرطوب کردن مداوم دست و ناخن با آب-در اثر شستن بیش از حد دست، شستن ظروف، البسه و نظافت منزل بدون استفاده از دستکش- میتواند شکنندگی را بدتر کند

لینک به دیدگاه

۱۴- زردی

ناخن سالمی که بر روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد. اگر چنین نباشد، باید به دلایل آن توجه شود. اگر تمام ناخنها زرد شوند، میتوان آنرا نشانه بیماری ریه یا دیابت دانست. نقاط زرد بر روی ناخن میتوانند به خاطر وجود قارچ یا داء الصدف یاشد. از آنجایی که تمام موارد فوق نیاز به درمان حرفه ای دارند، بهتر است در صورت طولانی شدن چنین حالتی به متخصص پوست مراجعه شود. خانمهایی که معمولا از لاک ناخن بسیار تیره استفاده کرده یا تقریبا همیشه ناخنهایی لاک زده دارند، پس از پاک کردن لاک متوجه زردی اندک ناخن خود خواهند شد، اما در این مورد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در این حالت ناخنها از لاک رنگ گرفته اند و با مدتی لاک نزدن به رنگ طبیعی باز میگردند.

۱۵- نقاط سفید

نقاط کوچک سفیدی که بر روی ناخنهایی با حالات و رنگ کاملا سالم پدید می آیند، معمولا نشانه مشکلی جدی نیستند. در اکثر اوقات آنها علامت آسیبهای وارد شده به ناخن هستند. اگر پایه ناخن- جایی که سلولهای جدید ناخن تولید میشود- صدمه ببیند، نشانه های این ضربه به صورت نقاط سفیدی بر روی ناخن جدید دیده میشود. اما با توجه به اینکه رشد ناخن بسیار کند است، زمانی که این نشانه بر روی ناخن شما پدید می آید و شما آنرا میبینید، مدتها از زمان ضربه وارده گذشته و شما آنرا فراموش کرده اید.اما اگر مطمئن هستید که به ناخن شما آسیبی وارد نشده و این نقاط سفید دائما بر روی ناخن شما وجود دارند، ممکن است به مشکلاتی چون اگزما یا داء الصدف دچار بوده یا رژیم غذاییتان کمبود روی-ماده موجود در غلات کامل، مرغ و غذاهای دریایی- داشته باشد.

لینک به دیدگاه

۱۶- فرو رفتن ناخن‌ها در گوشت

فرو رفتن ناخن به درون گوشت و پوست اطرافش بسیار دردآور و آزاردهنده است‌. آسیب‌هایی مانند قرار گرفتن ناخن زیر اجسام سنگین می‌تواند با ایجاد فشار بر روی ناخن ناخن در گوشت فرورفته ایجاد کند. در این حالت، یک بریدگی بین کنار ناخن و پوست به‌وجود می‌آید که می‌تواند عفونی و تحریک‌پذیر شود. کوتاه کردن ناخن‌ها به‌صورت نامناسب نیز می‌تواند ناخن فرو رفته به‌وجود آورد. بسیاری از موارد ناخن فرو رفته را در نوجوانان می‌بینیم. به‌نظر می‌رسد که نوجوانان که وارد یک دوره رشد سریع می‌شوند، ناخن‌هایشان نیز سریع‌تر رشد می‌کنند و گاهی باعث ایجاد ناخن در پوست فرورفته می‌شوند.

لینک به دیدگاه

پیشگیری از فرو رفتن ناخن‌ در گوشت

 

 

 

سعی کنید ناخن‌هایتان را به‌طور مناسبی کوتاه کنید. توصیه می شود که این کار را به‌صورت یک خط مستقیم انجام دهید.

 

ولی اگر ترجیح می‌دهید که ناخن‌هایتان در گوشه‌ها شکل منحنی داشته باشند. باید آگاه باشید که باید زود به زود گوشه‌های ناخن‌هایتان را کوتاه کنید تا ناخن به درون پوست رشد نکند. مراقب باشید که پوست‌های ضخیم را که در گوشه‌های ناخن رشد کرده‌اند نکنید، بلکه آنها را کوتاه کنید. اگر در هنگام آراستن ناخن‌هایتان، بریدگی در کنار ناخن به‌وجود آمد، ضد عفونی کردن آن ناحیه حایز اهمیت است. یک پماد آنتی‌بیوتیک روی آن بمالید تا مرطوب و خوب بماند و به آن شانس بهبود دهد.

 

اگر عفونی شد، مهم‌ترین کار این است که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید

لینک به دیدگاه

17- جمع شدن خون زیر ناخن

خون زیر ناخن معمولا ناشی از ضربه است به‌عنوان مثال هنگامی که جسمی روی انگشت بیفتد و یا پایه صندلی روی انگشت قرار گیرد، همچنین در هنگام له‌شدگی‌ها یا پیچ‌خوردگی‌ها، این حالت به‌وجود می‌آید.‌حتی شما ممکن است کفش‌هایی داشته باشید که برای پایتان کوچک باشد، بنابراین وقتی راه می‌روید یا می‌دوید، ناخن‌های پایتان به‌صورت دایم به انتهای کفشتان برخورد می‌کند.

این حالتی است که آن را ضربه کوچک (میکروتروما) می‌نامند. این حالت را در فوتبالیست‌ها و دوندگان مسیرهای طولانی به‌طور شایعی می‌بینیم.

 

همین‌طور، تایپیست‌هایی که ناخن‌های بلند دارند هم ممکن است به دلیل فشردن دائمی کلیدها، به ناخن‌های دستانشان ضربه کوچک وارد شده و باعث جمع شدن خون زیر ناخن‌هایشان شود.

برخی از اوقات به‌دلیل فشاری که این لخته خون بر بستر ناخن وارد می‌کند، ناحیه لخته دردناک می‌شود. در این شرایط، گاهی پزشک با استفاده از یک سوزن استریل یک سوراخ کوچک روی ناخن ایجاد می کند تا خون زیر ناخن بیرون بیاید. و فشار وارد بر ناخن برطرف شود.

لینک به دیدگاه

18-ناخن قارچی

عفونت قارچی معمولا به‌صورت یک تغییر رنگ زرد قهوه‌ای ناخن شروع می‌شود. این حالت معمولا از انتهای ناخن شروع می‌شود، سپس راهش را به زیر ناخن پیش می‌برد و باعث می‌شود تا ناخن ضخیم، زرد و شکننده شود.

 

گاهی اوقات شما می‌توانید با پیشرفت قارچ خطوط زردرنگی را بر روی ناخن ببینید.‌

قارچ ناخن معمولا نسبت به درمان با پمادها و کرم‌های موضعی مقاوم است و گاهی اوقات به داروهای خوراکی نیاز پیدا می‌کند. در ضمن اگر ناخن بدشکل یا ضخیم شده و دردناک باشد، بعضی اوقات کشیده می‌شود. به هرحال در صورت شک به قارچ ناخن، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین فراموش نکنید که اگر کسی آرایش ناخن خود را در موِ‌سسه‌ای انجام دهید که به‌صورت مناسب وسایل آرایشی را تمیز نمی کند، بیماری قارچی می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود

لینک به دیدگاه

تغییر رنگ ناخن ها نشانه چیست ؟

دلیل بسیار رایج تغییر رنگ ناگهانی جزئی و ناسالم ناخنها میتواند عفونت قارچی باشد. این مشکل به سادگی در سالنهای زیبایی غیر بهداشتی منتقل میشود و به خصوص در اثر استفاده از وسایل مانیکور استریل نشده به وجود می آید. عفونت قارچی موجب میشود که ناخن از پوست زیر آن فاصله بگیرد. ناخن به تدریج از روی پوست جدا شده و ضخیم میشود که این ضخامت در واقع در اثر تجمع قارچ ایجاد شده است. عفونت باکتریایی موجب میشود که رنگ ناخن اندکی به سبزی متمایل شود. اگر این عفونت به کوتیکل اطراف ناخن هم منتقل شود، این نواحی سرخ و متورم و دردناک میشوند. در صورت بروز چنین مشکلی به پزشک مراجعه کنید تا برایتان آنتی بیوتیک مناسب را تجویز کند.

۱ – کمرنگی ناخن

خیلی وقت ها کم رنگی یا سفیدی ناخن دلیل افزایش سن است . اما آنها می توانند نشان دهنده یک بیماری جدی باشند از قبیل :کم خونی

نارسایی قلبی

بیماریهای کبد

سوء تغذیه

ناخن سفید

اگر ناخن سفید با حاشیه های تیره تر باشد این عمدتاً نشان دهنده مشکلات کبدی از قبیل هپاتیت است .همانطوری که شما در تصویر می بینید ، زردی انگشتان دست نیز یکی دیگر از نشانه های مشکلات کبد است .۲

- زردی ناخن

یکی دیگر از شایعترین علت زردی ناخن ، عفونت قارچی است و افزایش عفونت باعث جمع شدن ( منقبض شدن )، سفت شدن و خرد شدن ناخن ها می شود در موارد نادر ، زردی ناخن می تواند نشان دهنده مشکلات جدی از قبیل : بیماریهای تیروئید شدید ، بیماری ریوی ،یا پسوریازیس باشد .

 

۳- ناخن مایل به آبی

ناخن هایی که رنگشان متمایل به آبی است نشان دهنده این است که بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند و همچنین ممکن است نشان دهنده و عفونت در ریه ها از قبیل ذات الریه باشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...