رفتن به مطلب

اشنایی با قطعات مادر برد


تینا

ارسال های توصیه شده

سلام به تمامی دوستان گلم

این تاپیکو زدم تا با قطعات مادر برد اشنا بشیم میخوام از ساده ترینا شروع کنیم هر کس که دوست داشت میتونه همکاری کنه و اطلاعاتشو بذاره تا بچه ها استفاده کنن.

ا

لینک به دیدگاه

به شکل 1 توجه کنید تمامی قطعات یک مادربرد بصورت کامل توضیح داده شده است.

 

89gvqfekyuc0ok93947p.jpg

 

شکل 1

 

 

ZIF Socket

 

اولین قسمت مورد بحث ، محل نصب CPU می‌باشد. این سوکت معمولاً با رنگ سفید بر روی مادربرد مشخص شده است.

به این سوکت Zero Insertion Force) Zif Socket) نیز می‌گویند که دارای شماره‌های مخصوص مانند Socket 478 ، Socket775 و … می باشد.

CPU ها مدل‌های مختلف دارند که بنا به نوع مدلشان ، بر روی مادربردهایی که از آن نوع CPU پشتیبانی می کنند نصب می گردند. همانگونه که در شکل مشاهده می کنید این سوکت ها دارای حفره های بسیار ریزی می باشند که پایه های CPU درون آنها قرار می گیرد. البته شرکت اینتل سوکت و CPU خاصی را با نام LGA 775 طراحی کرده است که پایه ندارد و سطح زیری آن صاف است و برخلاف سوکت های قبلی ، پایه هایی بر روی سوکت وجود دارد که باعث اتصال بین CPU و سوکت می شود. این کار باعث کمتر صدمه دیدن پایه های CPU شده و احتمال کج شدن آن را به صفر رسانده است .

 

RAM Slot

 

محل نصب RAM . این اسلات، با دو عدد چفت در کنار خود وظیفه نگهداشتن رم را بر عهده دارد.

امروزه رم ها نیز دارای دو مدل SD و DDR می باشند و مشخصه ظاهری آنها شیاری که بر روی آن قرار دارد می باشد.اگر بر روی برد رم ، یک شیار وجود داشت رم از نوع DDR است در غیر اینصورت از نوع قدیمی تر ، یعنی SD می‌باشد.

البته مقایسه کلی این دو نوع نیز بسیار مفصل بوده که از حوصله این بحث خارج است.

طبیعی است مادربرد مخصوص این دو نوع نیز متفاوت است و هر کدام رم خاص خود را پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است که تمام ماردبردهای موجود از رم های نوع DDR و پشتیبانی می کنند .

نکته مهم دیگر ، رنگ متفاوت اسلات های رم است. اگر در مادربردی ایلات رم ها دارای دو رنگ متفاوت باشند، به این مفهوم است که این مادربرد از تکنولوژی Dual Chanel پشتیبانی می کند.

 

Power Connector

 

قسمت بعدی کانکتور پاور ( منبع تغذیه ) می‌باشد.

همانگونه که در شکل مشخص است دو عدد کانکتور ولتاژ، از پاور به مادربرد متصل می شود. این دو کانکتور یکی بزرگ و مستطیل شکل و دیگری کوچک و مربع شکل می‌باشد (کانکتور 12 ولت مادربرد) .وظیفه این دو کانکتور انتقال ولتاژ از پاور به مادربرد است.

 

IDE

 

این قسمت محل نصب کابل دیتای هارد و CD ROM می‌باشد. توجه کنید رنگ متفاوت کانکتور نشان دهنده نوع آن می‌باشد معمولاً IDE1 به رنگ آبی و اکثرا هارد اصلی سیستم را به آن وصل می کنند وIDE2 جهت نصب وسایلی مانند رایتر ، DVD Drive و CD Drive و غیره بکار می رود.

Floppy

محل نصب فلاپی که بوسیله کابل مخصوص ، اتصال فلاپی داریو و مادربرد را فراهم می کند.

 

AGP Slot

 

محل نصب کارت VGA یا همان کارت گرافیک.

اکثر مادربردها دارای اسلاتAGP می باشند ولی در مادربردها جدید اسلتی به نام PCI Express بهره می برند که سرعت و امکانات بهتری را ارائه می دهد.

 

PCI Slot

 

این اسلات ‌ها محل قرارگیری کارت‌‌های متداول و رایج PCI مانند کارت مودم ، کارت کپچر ، کارت TV و مواردی از این قیبل می باشند.

 

SATA Connector

 

این کانکتورها به SATA Connector معروفند و هاردهایی با تکنولوژی سریال را با عمل کرده با این تفاوت که از تکنولوژی ساخت پیشرفته تری برخوردارند سرعت بالای انتقال اطلاعات و حجم کمتر این نوع کابلها و سوکت ها از محاسن آن نسبت به IDEها می‌باشد. این مادربرد دارای دو عدد سوکت از نوع SATA و دو عدد هم سوکت متداول IDE است و می تواند تا شش عدد Device را پشتیبانی کرده و آدرس دهی کند.

 

Chipset

 

یکی از مهمترین قسمت های هر مادربرد چیپ اصلی آن می‌باشد. شاید این قطعه را بتوان قلب مادربرد نامید.کنترل تمام قطعات موجود بر روی مادربرد بر عهده این قطعه می‌باشد. یکی از دلایل گران تر بودن یک مادربرد نسبت به مادربردهای دیگر مدل و شرکت سازنده آن قطعه است. برای مثال مادربردهایی که چیپ آنها ساخت شرکت اینتل است نسبت به مادربردهایی که چیپ آنها ساخت کمپانی های دیگری چون VIA ، SiS و … می باشند از سرعت بهتر و امکانات بالاتری برخوردار می‌باشند.

 

Battery Backup

 

اطلاعاتی مانند تاریخ ، ساعت ، پسورد BIOS ، تنظیمات مربوط به نحوه بوت شدن ، فرکانس پردازنده و رم و مواردی از این قبیل که در برنامه BIOS مادربرد تنظیم می گردد ، همگی در قسمتی به نام CMOS RAM ذخیره می شود. باطری مادربرد وظیفه تغذیه این IC را دارد.به همین دلیل است که با برداشتن باطری ، تاریخ و زمان و پسورد و دیگر تنظیمات BIOS به هم می ریزد.

 

USB Port

 

این پورت‌ها به نام USB معروف می باشند. این پورت ها به وسیله کابل‌های کیس به USB های جلو متصل شده و می توان از آنها استفاده کرد.

Rear Panel

PS/2 Mouse

Keyboard

Serial Port

Parallel Port

Speaker

Audio

Microphone

SPDIF in

SPFIF out

 

 

k9hjer6lx99h0a96zhv.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

آشنایی با اجزای مادربرد۲

بزرگترين بردي كه در داخل كيس رايانه مشاهده مي شود، مادربرد است. اين برد يكي از اجزاي اساسي و مهم محسوب مي شود. در سال ۱۹۸۲ همزمان با ارائه اولين كامپيوترهاي شخصي از برد اصلي استفاده گرديد. اين برد دربرگيرنده پروسسور، رم، انواع درايوها (اعم از هارد ديسك، سي دي رام، فلاپي درايو) و ساير موارد مي باشد. اين قطعات بوسيله كابل به برد اصلي متصل هستند ، در زمان كار كردن رايانه، اطلاعات درايوها، پروسسور و رم در حال انتقال در اين برد مي باشد. مثلاً زماني كه برنامه اي را اجرا مي كنيم يا فايلي را ذخيره مي نماييم كارت هاي مودم، شبكه، صدا و گرافيك بوسيله اسلات هاي مادربرد به آن وصل مي شوند و زماني كه در حال كار با اينترنت هستيم، موسيقي گوش مي دهيم و يا برنامه اي را اجرا مي كنيم اطلاعات بين كارت ها، برد و پروسسور در حال رد و بدل است. جهت اتصال قطعات برروي مادربرد، شكاف يا اسلات وجود دارد. اكثر كارت ها داراي يك لبه اتصال دهنده مي باشند كه از طريق اين لبه برروي شكاف ها قرار دارند.

برد اصلي شامل چند چيپ ست مي باشد و اين چيپ ها نقل و انتقال اطلاعات بين پروسسور و ديگر اجزا را ميسر مي سازند. مادربردها در انواع مختلفي از نظر شكل و اندازه توليد مي شوند. شكل و اندازه آن ها متناسب با كيس هاي موجود در بازار مي باشد. اگر مادربرد خراب باشد رايانه از كار مي افتد. مادربردها داراي امكانات مشابهي نمي باشند و اگر مادربردي كارت خاصي را پشتيباني نكند نمي توان از آن كارت استفاده كرد. در ضمن همه مادربردها نمي توانند با همه پردازنده ها كار كنند.

 

وجود تمام قطعاتي كه برروي مادربرد قرار دارند الزامي مي باشد. اين قطعات عبارتند از:

 

1. سوكت يا سوكتهاي مربوط به cpu

 

2. اسلات هاي توسعه ISA PCI و AGP

 

3. سوكت هاي مربوط به حافظه هاي RAM

4. مادر بردCHIPSET

5. تراشه ROM BIOS به اضافه حافظه CMOS و باتري backup كه براي حفظ محتويات اين حافظه RAM مورد استفاده قرار مي كيرد.

 

6. كريستال كلاك . پايه هاي برق دهي به مادر برد

 

7. پورت هاي I/O براي ارتباط سريال و موازي شامل پورت هاي سريال و موازي استاندارد و پورت هاي PS/2 و USB

 

8. كنترل كننده هاي FDC و IDE

9. پايه هاي خبري و كنترلي

لینک به دیدگاه

انواع مادربردها از نظر شكل

 

همان طور كه مي دانيد اندازه مادربردها بايد با منبع تغذيه و جعبه رايانه متناسب باشد. انواع مادربردها از نظر شكل عموماً به موارد زير تقسيم مي شود:

۱- مادربرد سبك PC/XT

۲- مادربرد سبك AT/Full size

۳- مادربرد سبك Baby AT or Mini AT

۴- مادربرد سبك LPX

۵- مادربرد سبك ATX

۶- مادربرد سبك NLX

- مادربرد سبك PC/XT در سال ۱۹۸۱ به بازار عرضه شد و هم اكنون مورد استفاده قرار نمي گيرد. طول آن در حدود ۳۰ و عرض آن در حدود ۲۰ سانتي متر و داراي ۵ شكاف براي كارت ها بود.

- مادربرد سبك AT/Full size در سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه شد. طول آن ۳۵ و عرض آن ۳۰ سانتي متر مي باشد و تقريباً از دور خارج شدند و ديگر توليد نمي شوند، زيرا بسيار بزرگ بودند.

- مادربرد سبك Baby AT or Mini AT تقريباً استاندارد مادربرد AT/Full size را دارد ولي از نظر اندازه كوچك تر از آن است. از آنجايي كه اين مادربرد در هر جعبه اي جاي مي گيرد، بيشتر مادربردهاي كنوني بدين شكل توليد مي شوند.

- مادربرد LPX مانند نوع قبل داراي دو گونه كوچك و بزرگ بود. اين مادربرد داراي اين امكان است كه بعد از نصب اتصالات مختلف در قسمت عقب قرار مي گيرد و شكاف ها بر روي يك كارت جدا نصب مي شود و اتصال گرها در كنار هم در عقب مادربرد قرار مي گيرند. درضمن اينكه اين نوع مادربردها داراي اتصال گرهاي اضافي نيز مي باشند.

- مادربرد ATX در سال ۱۹۹۵ طراحي شدند كه شباهتي به مادربردهاي Baby AT or Mini AT دارند. با اين تفاوت كه ۹۰ درجه تغيير شكل يافته اند، در اين گونه مادربردها تهويه رايانه به خوبي انجام مي شود و داراي يك نوع جامپر مي باشد. در اين نوع بردهاي اصلي نمي توان از هر دو نوع حافظه استفاده نمود. اين نوع بردها داراي امكاناتي مي باشند كه مي توان بدون استفاده از كابل هاي بلند قطعات را بر روي آن وصل كرد زيرا داراي جايگاه هاي خاصي مي باشند. درضمن اينكه مي توان بر روي شكاف هاي آن هر كارتي با هر طولي را بر روي آن نصب

كرد.- كار با مادربرد NLX بسيار ساده مي باشد. تعميرات، نگهداري و ارتقاء آنها نيز ساده تر است.

 

تقسيم بندي مادربرد

 

مادر برد ها به سه نوع كلي AT ، XT و ATX تقسيم مي شوند كه مادر برد هاي XT براي پردازنده هاي 8بيتي اوليه مورد استفاده قرار مي گرفتند.

 

مادر بردهاي AT و ATX برتري هاي بسياري نسبت به اين مادربرد هاي قديمي دارند كه از ميان آنها مي توان به گذرگاه هاي جديدتر PCI و AGP اشاره كرد.

 

سوكت هاي CPU متداول كه در مادربرد هاي امروزي مورد استفاده قرار مي گيرند سوكت هاي ZIF و سوكت هاي SLOT 1 هستند.سوكت هاي ZIF براي پردازنده هاي قديمي اينتل و پردازنده هاي كمپاني هاي رقيب اينتل مانند AMD و Cyrix استفاده مي شوند و سوكت هاي Siot 1 نيز براي پردازنده هاي پنتيوم II به بعد اينتل مورد استفاده قرار مي گيرند.معمولا يك مادربرد با CPU هاي با سرعت هاي مختلف مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد كه بدين منظور اعمال تنظيماتي با استفاده از جامپر ها و سوئيچ هاي DIP لازم است. حافظه RAM اصلي ترين حافظه اي است كه براي ذخيره موقت اطلاعات مورد استفاده قرار مي گيرد.حافظه هاي RAM به طور كلي به دو گروه استاتيك و ديناميك تقسيم مي شوند كه ماژول هاي حافظه هاي RAM موجود در بازار همگي حافظه هاي ديناميك هستند.ماژول هاي حافظه RAM ديناميك از نظر بسته بندي مورد استفاده براي حافظه RAM به دو نوع كلي SIMM و DIMM تقسيم مي شوند كه حافظه هاي DIMM جديدتر بوده و كارايي بالاتري دارند.علاوه بر تفاوت ميان بسته بندي ماژول هاي حافظه RAM تكنولوژي مورد استفاده در حافظه هاي RAM مختلف نيز با يكديگر متفاوت هستند البته تقريبا تمام حافظه هاي RAM جديد از تكنولوژي SDRAM استفاده مي كنند .برخي از حافظه هاي RAM نيز امكان تشخيص و حتي تصحيح خطاي RAMرا براي كاربر فراهم مي كنند كه براي كامپيوتر هاي سرور و سائر محيط هاي حساس مناسب هستند.اين حافظه ها به دو گروه كلي حافظه هاي Parity دار و ECC تقسيم مي شوند.

 

گذرگاه يا باس به مسير اطلاعات در مادربرد و كارت هاي افزودني اطلاق مي شود.كارت هاي افزودني در اسلات هايي نصب مي شوند كه از طريق اين باس ها با CPU وبا يكديگر در ارتباط هستند. اسلات هاي PCIوISA و AGP اسلاتهاي هستند كه در مادربرد هاي امروزي بيشترمورد استفاده قرار مي گيرند.

 

پورت هايي براي اتصال مادر برد به ادوات مختلف به كار مي روند وشامل انواع پورت هاي موازي وسريال وusb و رابطهاي براي صفحه كليد وموس مي باشند. استاندارد IEEE 1284 استانداردي است كه نحوه استفاده از پورت مواري دو طرفه را تعيين مي كند.

 

پورت موازي داراي مدهاي سنترونيكس يا EPP,SPP,ECP ودريافت چهار يا هشت بيت از يك وسيله خروجي مي باشد. مدهاي سنترونيكس و ECPبراي ارتباط با ادوات ذخيره سازي داده به كار مي رود براي ارتباط سريال نيز از پورت هاي COM استفاده مي شود كه داراي دو فرمت متداول DB 9وdb 25مي باشد .

 

پورت PS/2براي موس استفاده مي شود پورت USBپورتي است كه در كامپيوترهاي جديد مورد استفاده قرار گرفته است ومي توان تا 127 دستگاه جانبي را از طريق آن به كامپيوتر وصل كرد. پورتUSBداراي ويژگي PLUG and PLAY بوده وسرعت انتقال آن به MBPS 12 مي رسد كه حدود 6 برابر حداكثر سرعت پورت موازي مي باشد.

 

براي اتصال يك وسيله جانبي پورت سريال يا موازي كامپيوتر از كابل LINKوبراي تست صحت عملكرد هر يك از اين پورتها از LOOPBACK PLUG استفاده مي شود. امروزه اكثر پورت هاي سريال وموازي به صورت Onboardمورد استفاده قرار مي گيرند ولي در گذشته معمولا از كارتهاي I/Oاستفاده مي شد.

 

سيستمهاي اوليه XTبه دليل اشكالاتي از قبيل محدوديت عرض گذرگاه داده ،عدم وجودSETUPنرم افزاري ومحدود بودن فضاي حافظه RAMقابل آدرس دهي جاي خود را به سيستمهاي ATدادند. سيستمهاي ATبراي مدتهاي مديد تنها انتخاب ممكن بودند ولي امروزه بيشتر سيستمهاي ATXمورد استفاده قرار مي گيرند كه از مزاياي آنها مي توان به قابليت كنترل منبع تغذيه وخاموش كردن كامل سيستم به هنگامSHUT DOWN اشاره كرد.

 

مادربردها برحسب نوع اسلات CPUبه دو گروه عمده SLOT 1وsocket 7تقسيم مي شوند كه سوكتهاي SLOT 1 براي پردازند هاي جديد پنتيوم IIبه بعد مورد استفاده قرار مي گيرند. ازتفاوتهاي ديگرميان مادر بردها مي توان به تفاوت سرعت گذرگاه سيستم تعداد ونوع اسلاتهاي مورد استفاده وCHIPSETمادربرد اشاره كرد.

 

در خريد مادربردباي به نوع وسرعت CPUقابل استفاده وسرعت گذرگاه اصلي سيستم وتعدادو نوع حافظه هاي RAMقابل نصب پورتهاي ورودي وخروجي وادوات اضافي ONBOARD,CHIPSET مادربرد توجه كرد.

لینک به دیدگاه

هر كامپيوترداراي BIOS مي باشد كه در يك حافظه ROMذخيره مي شود.

 

BIOS مجموعه اي از روتين هاي نرم افزاري است كه به محض روشن شدن كامپيوتر اجرا مي شوند.برنامه CMOS Setup با استفاده از محتويات BIOS و تنظيمات صورت گرفته توسط كاربر سخت افزار را در ابتداي راه اندازي كامپيوتر آزمايش مي كند،سيستم عامل را اجرا كرده از انتقال داده در ميان ادوات مختلف پشتيباني مي كند.علاوه بر داده هاي پيكر بندي سيستم تاريخ و ساعت واقعي نيز در CMOS حفظ مي شود .از آنجا كه CMOS در يك حافظه RAM ذخيره مي شود براي حفظ محتويات آن از يك باتري Backup استفاده مي شود.

مادر بورد یا برد اصلی کامپیوتر( Main Board , Mother Board): بردی است که کلیه بردهای کامپیوتر روی این نصب می شوند. بر روی آن محلهایی برای اتصال یا قرار گرفتن کارتهای مختلف‘ کابلهای مختلف و سی پی یو قرار دارد. ابعادی حدود 25*30 سانتی متر دارد. چند مدل رایج آن عبارتند از: GIGA، ATC 7010، Asus. جزء اصلی ترین بردها محسوب می گردد. نوع سی پی یو و ایرادهایش مستقیما روی نحوه کاردکرد سیستم تاثیر می گذارد و کوچکترین ایراد آن باعث عدم کارکرد کامپیوتر می گردد.

 

قسمتهای روی برد به شرح زیر می باشد:

 

1-سوکت مخصوص CPU: که در مادر بردهای 486 و پنتیوم به صورت مربع بوده ولی در پنتیوم 2 به صورت کارتی می باشد. نوع سوراخهای سوکتهای 486 موازی بوده و در سوکتهای پنتیوم سوراخها به صورت اریب می باشد. هر دو دارای ضامنی جهت وصل کامل دارند.

2-اسلاتها( (SLOTیا شیارهای گسترشی: توانایی مادربرد را گسترش میدهند. اسلاتها به سه صورت می باشند: آیزا AISA))- پی سی آی(PCI) - ای جی پی (AGP)که به ترتیب سریعتر و جدیدتر می باشند. اسلاتها برای نصب انواع بردها یا کارتها روی مادربرد طراحی شده اند.

3-ماژولهای رم: که جهت نصب رم طراحی شده اند و انواع رم های 4 مگابایت- 16 مگابایت- 32 مگابایت- 64 مگابایت- 128 مگابایت و ... در این ماژولهای مخصوص خود نصب می شوند که دارای ضامنی نیز می باشند.

4-باطری ساعت و تاریخ: این باطری جهت نگهداری ساعت و تاریخ سیستم در مواقعی که کامپیوتر خاموش می باشد گذاشته شده است که به صورت جعبه ای و سکه ای و خازنی قابل تعویض می باشد.

5-خروجی کی بورد: این خروجی که جهت نصب به صفحه کلید طراحی شده به دو صورت معمولی و PS2 می باشد.

6-خروجی های :ONBOARD بعضی از مادربردها بردها را به صورت روی برد دارند که خروجی این بردها روی مادر برد خواهند بود.

در روی مادربرد جامپرهایی جهت تنظیم ولتاژ و سرعت و نوع سی پی یو وجود دارد که حتما باید تنظیم شود چرا که در غیر اینصورت ممکن است به سی پی یو آسیب برساند.

یکسری جامپرها در مادر برد دیده می شود که به کیس وصل می شود جهت نمایش وضعیت روشن و خاموش بودن LED های روی کیس و کی بورد می باشد.

جعبه مادر بورد معمولا شامل یک کابل IDE جهت اتصال به هارد درایو و یک کابل روبان برای اتصال به فلاپی درایو می باشد. یک سی دی شامل درایورهای چیپ ست مادر بورد که در صورت داشتن کارت صدا و کارت گرافیک و کارت LAN به صورت ONBOARD دارای درایورهای آنها نیز خواهد بود.

 

مادربوردها مجموعه وسیعی از کانکتورها را در پنل I/O فراهم می کنند. به عنوان مثال در مادربورد EPoX 8RDA+ ازچپ به راست داریم: کانکتور داخل رنگ آبی کمرنگ یک کانکتور ماوس PS/2 می باشد. کانکتور داخل رنگ ارغوانی یک کانکتور کی بورد PS/2 می باشد. دو کانکتور داخل رنگ سبز کانکتورهای USB 2.0 می باشند. کانکتور داخل رنگ قرمز کانکتور پورت پارالل (موازی) می باشد((LPT . دو کانکتور داخل رنگ زرد کانکتورهای پورت سریال (COM1,COM2) هستند. کانکتور داخل رنگ نارنجی کانکتور RJ45 LAN می باشد. دو کانکتور داخل رنگ سبز دو کانکتور اضافی USB 2.0 می باشند. کانکتور داخل رنگ صورتی برای میکروفن می باشد. کانکتور داخل رنگ آبی کانکتور خط ورودی کارت صدای BUILT IN و کانکتور داخل رنگ سبز کانکتور خط خروجی کارت صدای BUILT IN می باشد.

 

اتصال وسایل از طریق کانکتور USB به خاطر راحتی در استفاده روز به روز گسترش پیدا می کند و از آنجا که وسایل به صورت گردان می توانند به همدیگر زنجیره ای وصل شوند بنابراین کانکتورهای USB تمام شدنی نیستند. اما استفاده از یک پرینتر یا سیستم BACK UP درایو نوار در پورت پارالل غیر معمول نیست یا اینکه کانکتورهای PS/2 کی بورد و ماوس جهت استفاده کی بورد و ماوس.

کانکتورهای روی پنل I/O هنگامی که مادربورد نصب می شود از پشت کیس کامپیوتر برآمدگی دارند بنابراین این کانکتورها بدون باز کردن کیس کامپیوتر قابل دسترسی هستند.

برای کارآیی بهتر سی دی رایتر و هارددرایو نباید روی یک IDE نصب شوند. جعبه مادربورد شامل یک کابل IDE است. بنابراین یک کابل IDE دیگر باید جداگانه خریده شود. در شکل زیر یک کابل IDE با طول 18 اینچ استاندارد با کیفیت بالا-BELKIN- دیده می شود. کانکتورهای کابل جهت نشان دادن محل اتصال هر کدام رنگهای متفاوتی را دارند. آبی برای مادربورد- سیاه برای وسیله MASTER IDE و خاکستری برای وسیله SLAVE IDE.

 

مادربردهای DDR: نوع جدید مادربوردها که علاوه بر دارا بودن اسلاتهای AGP ماژولهای حافظه DDR را نیز ساپورت می کنند.

مادربردهایSDRAM : نوع قدیمی مادربوردها که شامل اسلاتهای ISA می باشد.

مادربردهای RAID: نوعی از مادربردها که استفاده از دو هارددرایو را به صورت parallel فراهم می کند.

واحد پردازش مرکزی((CPU: کنترل کننده مرکزی کامپیوتر می باشد که به کلیه قسمتهای کامپیوتر رسیدگی می نماید و عمل پردازش را انجام میدهد. اين قطعه پردازشگر اصلي كامپيوتر است و در واقع تعيين* كننده نوع كامپيوتر می *باشد. در حال حاضر CPUهای پنتيوم رايج است كه انواع آن پنتيوم II، III، IIII می *باشند.

CPUها دارای ابعادی حدود 5 * 5 cm و با ضخامتی حدود 2 mm می *باشند. CPU بر روی برد اصلی در جای مخصوص خود نصب می *شود. سرعت CPU با واحد مگاهرتز معرفی می شود. این پردازنده دارای مدار الکترونیکی گسترده و پیچیده است که به انجام دستورات برنامه های ذخیره شده می پردازد. بخشهای اصلی CPU حافظه و واحد کنترل و واحد محاسبه و منطق هستند. در بخش حافظه کار ذخیره سازی موقت دستورها و یا داده ها در داخل ثباتها یا registerها انجام می شود. واحد کنترل با ارتباط با بخشهای مختلف سی پی یو کار هدایت و کنترل آنها را بر عهده دارد. واحد محاسبه و منطق(ALU) کار انجام توابع حسابی و مقایسه ای و منطقی را بر عهده دارد.

از میان انواع سی پی یوهای AMD و اینتل که بازار را در چنگ خود دارند پردازنده athlon از AMD ارزانتر و سریعتر و با کیفیت تر از پردازنده های اینتل می باشد.

نمای پردازنده اتلون xp +2100 از بالا. شکل مربع براق روشن در مرکز هسته سی پی یو می باشد. نمای پردازنده اتلون xp 2100+ از پایین. هسته پردازنده اتلون xp 2100+ . کلمه اول خط سوم (AROIA) نشاندهنده stepping پردازنده است که مشخص کننده overclock پردازنده می باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...