رفتن به مطلب

بحث و گفتگو در مورد واحدهای پتروشیمی


ارسال های توصیه شده

درود.......به مرور واحدهای مختلف پتروشیمی مورد بحث قرار می گیرند.از تمامی دوستان در این زمینه دعوت به همکاری میکنم.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

الفین یا آلکن هیدروکربن هایی هستند که بعضی از اتم های آن اشباع نشده اند در نتیجه یک پیوند دو گانه در ساختار مولکولی آن وجود دارد.در نتیجه میل ترکیبی این هیدروکربن ها بسیار زیاد است و به آن هیدرو کربن های غیر اشباع نیز می گویند.واحد الفین از دو بخش اتیلن و dpg تشکیل شده است.

لینک به دیدگاه

بخش اتیلن از کراکینگ c5 بوتان و اتان بدست می آید.علاوه بر محصولات فوق ،محصولات فرعی دیگری مانند پروپیلن ،بوتادین،هیدروژن و متان نیز در واحد الفین تولید میگردد.

خوراک ورودی به واحد الفین از واحد nf تهیه میگردد.خوراکی که از واحد nf یا همان واحد جداسازی گاز طبیعی به اینن واحد می آید شامل بوتان ،اتان،پنتان و هگزان پلاس است.

بوتان بصورت مایع وارد ظرف تبخیر کننده میشود و در انجا توسط بخار آب فشار پایین تبخیر میگردد(دوستان اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند؟؟)

اتان نیز بصورت گاز با اتان برگشتی در مبدل حرارتی پیش گرم میشود و نفتا به وسیله پمپ وارد کوره کراکینگ میشوند.

لینک به دیدگاه

در کوره پیرولیز هیدرو کربن ها در مجاورت بخار رقیق شکسته میشوند.پروپیلن،بوتادین و هیدروژن محصولات فرعی و اتیلن محصول اصلی این بخش میباشد.این قسمت شامل 6 کوره مایع که البته 4 تا از انها میتوانند با خوراک گازی هم کار کنند و 4 کوره گاز است.هر کوره مایع دارای 6 کویل تشعشعی و هر کوره گازی شامل 4 کویل تشعشعی است.در تمامی کوره ها بخار رقیق کننده به خوراک هیدروکربنی اضافه میشود.

متغیرهای عملیاتی اصلی در کوره های پیرولیز:درجه حرارت خروجی کوره و زمان توقف است.

افزایش درجه حرارت خروجی باعث افزایش بازدهی اتیلن میشود،البته از یک دمایی به بالا با افزایش دما این بازدهی کاهش میابد.بازدهی پروپیلن نیز مانند اتیلن تغییر میکند با این تفاوت که ماکزیمم دمای بازدهی آن پایین تر است.و از این تفاوت برای تغییر نسبت پروپیلن و اتیلن تولیدی استفاده کرد.

مقدار هیدروژن،مازوت ،متان و ترکیباتت استیلن با افزایش درجه حرارت خروجی افزایش میابد.در حالیکه مقدار c4پلاس و بنزین پیرولیز با افزایش درجه حرارت خروجی کاهش میابد.

لینک به دیدگاه

کاهش زمان توقف باعث افزایش تولید اتیلن و بازدهی بیشتر محصولات جانبی میشود.طولانی شدن زمان توقف موجب افزایش تولید قیر و کک میشود.با تغییر میزان خوراک،بخار رقیق کننده و فشار سیستم این زمان تغییر میکند.

اگر مقدار خوراک و بخار رقیق کننده بیشتر از حد طراحی باشد زمان توقف کاهش میابد ولی اگر فشار عملیاتی بیشتر باشد زمان توقف افزایش میابد.و زمان توقف از لحظه شکستن خوراک محاسبه میشود.

لینک به دیدگاه

پلیمریزاسیون:یک واکنش شیمیایی است که در آن مولکول های کوچک و ساده با یکدیگر پیوند برقرار کرده و مولکولی بزرگتر را به وجود می آورند.

برای جلوگیری از واکنش های پلیمریزاسیون گازهای خروجی از کوره باید سریعا سرد شوند.برای این منظور از مبدل های حرارتی در خروجی کورهه استفاده میشود و دمای خروجی که در حدود 830 درجه سانتیگراد است تا 375-450 کاهش میابد.عمل سرد کردن توسط آب انجام میگیرد.

درجه حرارت خروجی کوره با تغییر میزان سوخت تغییر میکند اما درجه حرارت خروجی مبدل حرارتی مستقیما کنترل نمیشود و تابعی از درجه حرارت خروجی کوره و مقدار جریان خروجی از ان ،مقدار کثیفی مبدل های حرارتی و فشار بخار تولیدی است.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

سلام

ممنون

برا ما این فرآیند رو هم تو پالایش توضیح دادن و هم کارآموزی

اما به نظرم هیچی تجربه نمیشه. متاسفانه کارآموزی ما عملی نبود و این شانسو از دست دادیم:hanghead:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...