رفتن به مطلب

باغ مشیر الممالک-یزد


ارسال های توصیه شده

باغ مشیرالممالکیکی از باغهای خرم یزد در اواسط دوره قاجاریه بوده است که توسط میرزافتح الله خان مشیرالممالک بنا گردیده است. میرزا فتح الله در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به دیوانی و سپس مالی یزد رسید و چون مدت بسیاری مسوولیت امور دیوانی را به عهده داشت بعنوان مستوفی و مشیری معروف شد.

مشیر در غیاب حاکم وقت جانشین وی در اداره حکومت و بالطبع و طبق گفته کهنسالان زمانی سرنوشت یزد در مقر حکومت وی یعنی باغ مشیر الممالک رقم می خورد.

این باغ دارای آب انبار، استبل، بار انداز، انبار، باغچه های سبزیکاری شده، حمام، کوشک، اندرونی، بیرونی، نارنجستان و غیره بود که پس از انقلاب متاسفانه مدتی به صورت متروکه در آمده و بسیاری از ساختمانهای با ارزش آن تخریب گردیده یا برای یافتن گنج به نابودی کشیده شده است.

news_moshir_1.jpg

 

 

این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۹ توسط بخش خصوصی خریداری و شروع به باز سازی گردید و در اواخر نیمه سال ۱۳۸۲ بعنوان اولین هتل باغ ایرانی با معماری و تجهیزات سنتی و در عین حال مجهز به کلیه امکانات رفاهی رونقی دوباره گرفت.

محوطه زیبای باغ ، فواره ها، نهر آب جاری و معماری اصیل بومی و ایرانی باغ را به یکی از جاذبه های توریستی ایران و جهان تبدیل نموده است.

جذابیت سقفها و تجهیزاتی که بصورت سنتی تهیه شده است، فضایی به یادماندنی برای کلیه مسافرین به یادگار

می گذارد. خوشبختانه روند بازسازی در سال جاری نیز با حمایتهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه یافته است تا این هتل بعنوان اولین هتل باغ ایرانی و اولین و بزرگترین هتل کاملا سنتی ایران پذیرای میهمانان باشد.

 

news_moshir_p.jpg

 

طوطی های هتل باغ مشیرالممالک شهرت جهانی یافتند

طوطی های زیبا و جذاب که در وسط حوضی با کاشیهای فیروه ای رنگ و فواره سنگی در لابی هتل هنر نمایی می کنند بر زیبایی معماری و دکوراسیون سنتی هتل می افزایند.

این جفت طوطی که الحق تمام رنگهای دنیا در آنها وجود دارد در بدو ورود چند دقیقه ای میهمانان را سرگرم می کنندو گاها برروی دست یا شانه های مهمانان قرار گرفته و دوستانه با حرکات خاص خوش آمد می گویند.

لینک به دیدگاه

فکر کنم یخشی که برای تاپیکت انتخاب کردی اشتباه باشه. :ws52:

بیشتر از اینکه به معماری منظر ربط داشته باشه به معرفی بناها و فضاهای قدیمی ربط داره!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...