رفتن به مطلب

استفاده از تحقیق و توسعه برای بهبود کیفیت فولاد در اروپا


ارسال های توصیه شده

فولادسازان اروپايي مدت مديدي است كه روي توليد محصولات فولادي با ارزش افزوده بالا و فولادهاي جديد تمركز كرده‌اند. لازمه تعهد بيشتر براي حفظ شركت‌ها در خط مقدم رشد و توسعه تسهيلات و امكانات تحقيق و توسعه است كه سه شركت بزرگ فولادسازي اروپا براي رسيدن به اهداف خود شرايط R&D را براي خود مهيا ساخته‌اند.

 

صنعت فولاد اروپا زماني طولاني است كه توجه و تاكيد زيادي روي توليد محصولات فولادي با ارزش افزوده بالا دارد تا حجم بالاي محصولات فولادي معمولي را كه در سرتاسر جهان توليد مي‌شود، تكميل كند.

 

با توجه به اينكه ساير كشورها بخصوص چين نيز ظرفيت توليد فولادهاي مخصوص خود را در حد قابل‌توجهي افزايش مي‌دهند، اروپا معتقد است كه ابداع، كليد اصلي اين تحولات بوده و اميدوار است كه بتواند بدين‌وسيله در آينده توان سودآوري خود را در بازارهاي كنوني كه تقاضاي آن براي اين محصولات رو به فزوني است افزايش دهد.

 

به‌طور يقين اين فولادسازان نه تنها با رقابت رو به‌رشد از طرف ساير شركت‌هاي فولادسازي در يك صنعت جهاني‌تر مواجه شده‌اند، بلكه در بازارهاي مهمي مانند خودروسازي از طرف طيف وسيعي از مواد جايگزين مانند آلياژهاي آلومينيوم، كمپوزيت‌ها و غيرفلزات كه كاربرد يا مصرف آنها همواره رو به افزايش است، تهديد مي‌شوند.

 

اكثر فولادسازان بزرگ بخشي از درآمدهاي‌شان را صرف تحقيق و توسعه (R&D) كرده و در مواردي با همكاري يكديگر پروژه‌هايي را اجرا مي‌كنند كه در راستاي كل منافع صنعت از جمله بهبود تكنولوژي حل مشكلات اقليمي يا زيست‌محيطي است.

 

آرسلورميتال كه بزرگ‌ترين فولادساز در جهان است هم‌اكنون با 250 ميليون دلار سرمايه‌گذاري در بخش تحقيق و توسعه، 15 مركز R&D در سرتاسر جهان دارد.

 

‌شركت فوست آلپين در اتريش اخيرا توانايي‌هاي تحقيقاتي خود را با افتتاح يك مركز نوآوري جديد فولاد در سايت اصلي آن در لينز در ماه سپتامبر ارتقا بخشيده است. پس از 18 ماه ساخت و تكميل با هزينه 13 ميليون يورويي، اين مركز دو مركز مجهز تحقيقاتي در لينز را به يكديگر مرتبط مي‌كند كه يكي مركز توسعه فولاد است كه در زمينه مواد تحقيق مي‌كند و ديگري مركز فرآيند فولاد است كه روي فرآيندهايي مانند جوشكاري و شكل‌دهي كار مي‌كند.

 

كار مركز نوآوري فولاد مطالعه درخصوص تكنولوژي‌هاي‌ جديد بهبود كيفي سطح ورق‌هاي فولادي است كه براي يكي از بازارهاي اصلي شركت از جمله خودروسازي حياتي است. تكنولوژي سطح مي‌تواند در حال حاضر تا حد ساختار اتمي كنترل شود، بنابراين اصطلاح رايج كنوني نانوتكنولوژي كه چالش جديدي را براي فولادسازان بوجود آورده نيازمند تكنيك‌هاي جديدي است. در اين مركز جديد تحقيقاتي مطالعات عمدتا در زمينه اندودكاري فلزي و ارگانيك از جمله محافظت در برابر خوردگي و رنگ‌ها است. حتي ظاهر مركز نشان مي‌دهد كه هدف آن نوآوري يا ابداع است و نماي خارجي فلز نقره‌اي رنگ ساختمان آن با استفاده از يك سيستم رنگ چهار لايه كه اخيرا براي اندودكاري BASF بعنوان رنگ نهايي خارجي خودروسازان كاربرد دارد، طراحي و تزئين شده است.

 

فوست آلپين مي‌گويد كه توانسته به دستاوردهاي قابل‌توجهي در بخش فولادسازي اندودكاري شده دسترسي پيدا كند، بعنوان مثال، در سال 2008 مصرف ورق گالوانيزه گرم غوطه‌ور (HDG) خود را در صنايع خودروسازي آغاز كرد كه به آن Phs-Ultraform مي‌گويند. اين محصول در حال حاضر، در ساخت خودروهاي لوكس استفاده كه تا 15 درصد در بدنه خودرو مصرف مي‌شود. اين نوع ورق در مواقع تصادف خواص ايمني بسيار بالايي از خود نشان مي‌دهد (با مقاومت بيش از 1500MPa) كه توأم با وزن سبك‌تر، خواص شكل‌پذيري زمينه و حفاظت مطلوب در مقابل زنگ‌زدگي است.

 

علاوه بر اين، اين امكان را مي‌دهد كه قطعات پيچيده‌اي مانند B-Pillar بصورت يك قطعه واحد يا يكپارچه به جاي سه قطعه جداگانه ساخته شود.

 

شركت مي‌گويد كه مبتكر اصلي تكنولوژي پيش‌اكسيداسيون (Preoxidation) است كه چسبندگي لايه روي گالوانيزه‌كننده را به زيرچسب (Sabstrate) بيشتر مي‌كند. اين كار با يك لايه واسطه بين روي و فولاد به ضخامت 50 نائوميكرون (nm) يا حدود يك‌هزارم ضخامت يك‌مو انجام مي‌شود. با چنين تحولات و دستاوردهايي، روش‌هاي كلاسيك متالورژي و آناليز به پايان عمر خود مي‌رسند كه توضيح مي‌دهد، چرا بايد به فناوري‌هاي جديد دست يافت.

 

در شرايطي كه تقاضا همواره براي بعضي از انواع فولادها در حال افزايش است، بخش ديگري از فعاليت مركز نوآوري فولاد را نشان مي‌دهد، در اين شرايط پوسيدگي زياد است كه مي‌توان به شرايط اعماق دريا اشاره كرد. يك آزمايشگاه گاز ترش براي تست انواع فولادها در شرايط فرسايش يا پوسيدگي، در دست بهره‌برداري است و درجه حرارت‌ها و فشارهايي كه مي‌تواند در كاربردهاي صنعتي وجود داشته باشد از جمله ساير شرايطي است كه بايد مدنظر قرار گرفته شود، شركت فوست آلپين مي‌گويد كه نوآوري يكي از معيارهاي استراتژي ما است و در بحران مالي جهاني در حالي‌كه شركت‌هاي متعدد ديگري هزينه‌هاي تحقيق و توسعه خود را متوقف كردند همچنان به فعاليت‌هاي R&D خود ادامه داده و حدود 110 ميليون يورو در اين زمينه هزينه كرده‌ايم و همواره به برنامه‌هاي خود ادامه داده و به لطف توليد محصولات كيفي توانستيم بدترين بحران را با موفقيت نسبت به سايرين پشت سر بگذاريم.

 

ولف گانگ مديرعامل فوست آلپين كه در افتتاحيه مركز تحقيقات سخنراني مي‌كرد اضافه كرد كه براي استمرار رشد فراتر از بازارهاي فروش اشباع شده (صنعتي) و بازارهاي متزلزل مواد اوليه ـ بسيار مهم است كه همچنان محصولات جديدي براي بازارهاي جديد توليد كنيم.

 

مقامات شركت مي‌گويند ما انتظار داريم كه بودجه R&D سال آينده افزايش پيدا كند، اما به‌نظر مي‌رسد كه رقم نهايي اين بودجه مشخص شده است.

 

استراتژي گروه در افزايش تعداد حق اختراع (patent) آن منعكس شده است. سال گذشته در حالي‌كه كل درخواست‌ها براي ثبت حق اختراع در جهان با بيش از 4 درصد كاهش مواجه شد كه در اروپا 8 درصد بود، تعداد حق اختراع فوست آلپين تقريبا با 200 واحد افزايش در مجموع به 3470 واحد رسيد (شامل درخواست‌ها).

 

 

ساب به مشتريان خود نزديك مي‌شود

 

شركت سازنده فولادهاي مقاوم سوئد SSAB در همه جاي جهان حضور فعال خود را فعال‌تر كرده، به‌طوري كه در سطح جهان 8700 نيروي انساني را در 45 كشور به‌كار گرفته و در نظر دارد فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه خود را در خارج از سوئد توسعه دهد تا بتواند به‌طور موثري پاسخگوي نيازهاي مشتريان خود در سطح جهان باشد. در ماه اكتبر امسال يك مركز تحقيقات جديد در ايالت ايوا در آمريكا را افتتاح و چند روز بعد ساخت يك مركز جديد ديگر را در چين آغاز كرد.

 

اين مركز تحقيقات 11 ميليون دلاري در ايالت ايوا در آمريكا در سايت فولادسازي ساب با ظرفيت 25/1 ميليون تن در سال كلاف و Plate واحد ميني‌ميل در ايوا قرار دارد كه شركت آن را در سال 2007 به همراه يك واحد ميني‌ميل دوم با ظرفيت مشابهي در آلاباما از lpsco خريده است، اين ظرفيت جديد توانايي آنها در سرويس‌دهي به مشتريان را بالا خواهد برد.

 

مديرعامل ساب، اولوف فاكساندر مي‌گويد: در حالي‌كه به تقاضاي فزاينده مشتريان خود در رابطه به چالش‌هاي جديد فناوري و توليد محصولات جديد پاسخ مي‌دهيم، جايگاه خود را بعنوان يك پيشرو در عرضه فولادهاي با استحكام بالاي پيشرفته مستحكم‌تر مي‌كنيم.

 

اين مركز تحقيقاتي با مساحت 2320 مترمربع پيشرفته‌ترين تجهيزات آزمايشي (testing)، شبيه‌سازي و متالوگرافيكي در جهان را دارد. اين مركز، ديگر مركز R&D كنوني شركت در سوئد را تكميل مي‌كند. ساب آمريكا انواع ورق‌هاي عريض (plate) را توليد مي‌‌كند كه نيازمند توليد محصولاتي در آمريكاست كه در كارخانه‌هاي سوئد توليد نمي‌شود.

 

ديويد برتين مديرعامل ساب آمريكا مي‌گويد: مي‌توانيم از مشتريان خود در زمينه‌هاي خمش، جوشكاري، خستگي و چقرمگي، استحكام و ديگر موارد كلي درخصوص طراحي و كاربردهاي احتمالي حمايت كنيم.

هفته گذشته آساب، كلنگ يك خط جديد 300 ميليون دلاري جديد عمليات حرارتي در كارخانه فولادسازي خود در Mobile آمريكا را بر زمين زد.

 

هدف از احداث اين كارخانه پاسخگويي به تقاضاي رو به رشد مشتريان براي ورق يا پليت quenched&tempered (بازپخت و سرد شده) است.

 

تجهيزات بسيار پيشرفته اين كارخانه ظرفيت شركت را براي بازپخت و سرد كردن فولادها تا ظرفيت 200 هزار تن در سال را افزايش خواهد داد كه قرار است در نيمه دوم سال 2012 راه‌اندازي شود.

 

علاوه بر اين، ساب در نظر دارد حضور خود را در آسيا از طريق واحد وابسته آن در آسيا ـ اقيانوسيه APAC تقويت كند و به همين منظور ماه گذشته در چين كارهاي ساختماني يك مركز R&D را آغاز كرد. كل سرمايه‌گذاري در اين مركز چين 8/46 ميليون دلار است.

 

پيش‌بيني مي‌شود كه خط پاياني (فنيشينگ) آن در اواسط سال 2011 راه‌اندازي شود كه در اين واحد پليت نيمه نهايي وارده از سوئد و آمريكا برش داده و سپس بلاست شده و رنگ مي‌شود.

 

اين مركز تحقيق و توسعه هدفش تمركز روي كارگاه‌هاي تخصصي و توسعه و كاربرد فولادهاي مقاوم يا استحكام بالاست و انتظار مي‌رود كه در سه ماهه سوم سال آينده راه‌اندازي شود. مشتريان چيني در اين مركز براي طرز استفاده از اين مواد به نحو احسن و در رابطه با كارآمد كردن توليد و طراحي محصول آموزش‌هاي لازم را خواهند ديد.

 

مديرعامل ساب APAC مي‌گويد: ما محصولات و دانش كافي براي تقويت جايگاه خود در چين و بقيه مناطق آسيا را داريم و به انتقال دانش فني هستيم كه بسيار موفقيت‌آميز بوده است و نه تنها به مشتريان محصول مي‌فروشيم بلكه از آنها مراقبت و حمايت نيز مي‌كنيم و تا سال 2015 احتمالا 20 درصد بازار محصولات فولادهاي خاص آسيا در اختيار ساب باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...