رفتن به مطلب

سيستم رنگي ديد در شب با الهام از چشم حشرات!!!!!!


ارسال های توصیه شده

سيستم رنگي ديد در شب با الهام از چشم حشرات ابداع مي شود:

 

 

یک شرکت تولید خودرو تلاش می کند که با الهام از سیستم بینایی حشرات سیستم رنگی دید در شب را برای خودروهای خود تولید کند تا رانندگان بتوانند با کمک آن مسیر خود را در جاده های تاریک بیابند

 

مهندسان شرکت بزرگ خودروسازي تويوتا در تلاش براي ابداع سيستم ديد در شب هستند که مي تواند به رانندگان در يافتن مسير خود در تاريکي جاده ها کمک کند و به اين منظور از چشم حشراتي مانند سوسکها، زنبورها و موريانه ها که در تاريکي قادر به ديدن اطراف خود هستند براي ابداع نرم افزار دوربين تصويربرداري استفاده کرده اند.

 

اين سيستم جديد پردازش تصويري مي تواند تصاويري کاملا رنگي را در تاريکي و در زماني که خودرو با سرعتي بالا در حرکت است به ثبت برساند و در عين حال مي تواند خود را به صورت خودکار با شدت نور محيط انطباق دهد اين به آن معني است که نور ناگهاني چراغ خودرويي که از روبه رو در حال نزديک شدن است، نمي تواند مشکلي براي اين سيستم به وجود آورد.

 

از ديگر مزاياي اين سيستم عدم نياز به تجهيزات پيچيده يا گران قيمت است به طوريکه براي استفاده از آن به يک دوربين ديجيتال معمولي به همراه کارت گرافيک رايانه هاي معمولي نياز خواهد بود.

 

اين ابداع نتيجه همکاري مهندسان شرکت تويوتا، رياضيدانان و دانشمندي از دانشگاه لوند در سوئد بوده است، اريک وارانت بيشتر مدت مطالعات خود را به بررسي سيستم هاي بينايي حشرات پرداخته و اولين مدل رياضي را براي توضيح اين سيستم ارائه کرده است.

 

درست مشابه زماني که چشم حشرات مي تواند سيگنالهايي را از گيرنده هاي نوري براي بهبود جزئيات ويژگيهاي تصاوير در شب گرد هم آورد، اين الگوريتم جديد نيز مي تواند سيگنالها را از پيکسلهاي تصاويري که در شب به ثبت رسيده اند جمع آوري کرده و با رديابي الگوهاي تکرار شونده در فريم تصاوير حرکات عناصر تصوير را تعيين کرده و از کدر شدن تصوير در اثر حرکت عناصر آن جلوگيري کند.

 

بر اساس گزارش نيوساينتيست، اين سيستم ويديويي همچنان نيازمند تکميل بيشتر است اما تويوتا اميدوار است به زودي اين سيستم به بخشي حياتي از خودروهايش تبديل شود که علاوه بر افزايش ايمني بتواند از بروز تصادفات جاده اي نيز جلوگيري کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...