رفتن به مطلب

مجموعه مقالات فارسی دکتر گلکار


ارسال های توصیه شده

  • 4 سال بعد...

اینم اصطلاح نامه طراحی شهری که توسط کوروش گلکار و مهندسان مشاور نقش پیراوش تهیه شده و به صورت PDF در 27 صفحه از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

 

دانلود اصطلاح نامه طراحی شهری

لینک به دیدگاه

مقاله محیط بصري شهر؛ سیر تحول از رویکرد تزیینی تا رویکرد پایدار که در نشریه علوم محیطی سال پنجم، شماره چهارم در تابستان 1387 به چاپ رسیده رو به صورت pdf از پیوست می تونید دانلود کنید.

 

چکیده:

محیط بصري شه رها از طریق نظام پیچید هاي از "نشانه" ها، ویژگی هاي اجتماعی، اقتصادي و فرهنگی جوامع خویش را به منصه ظهور می رسانند. در فرایند تعامل میان انسان و شهر، محیط بصري به مثابه" فصل مشترك" این دو، زمینه ادراك، شناخت و ارزیابی محیطی شهروندان و بازدیدکنندگان را فراهم می آورد. شهرهاي برخوردار از محیط بصري مطلوب قادرند تا با وسعت بخشیدن به تجربه زیباشناختی شهروندان، موجبات ارتقاي تصویر ذهنی جامعه از خویش و تقویت غرور مدنی آنان را فراهم ساخته و با اعتلا بخشیدن به وجهه شهر در سطح ملی و بین المللی، توان رقابتی شهر را براي جذب هر چه بیشتر سرمایه و اقشار خلاق تقویت نماید. هدف این مقاله تبیین اهمیت محیط بصري و منظر شهري، گونه شناسی نقش هاي مختلفی که تاکنون منظر شهري بر عهده داشته است، و بازشناسی روند تکاملی مفهوم آن می باشد. در این مطالعه، مفهوم " محیط بصري شهري" به عنوان مفهومی "دینامیک" که قادر است در انطباق با تحولات پارادایماتیک طراحی شهري، به ویژه گفتمان توسعه شهري پایدار و زیبایی شناسی سبز (اکولوژیک) نقش و وظایف نوینی برخود پذیرفته و انتظارات جدیدي را پاسخگو باشد، معرفی می گردد. یافته هاي این مطالعه نشان می دهد که "محیط بصري شهر " به مثابه یک "مفهوم" از ماهیتی پویا، زنده و تکامل پابنده برخوردار است و قلمرو اطلاق مفهوم مزبور، مستمراً و به موازات بلوغ دانش و هنر طراحی شهري مورد پالایش و صیقل قرار گرفته است. در این مقاله چگونگی زوال "زیبایی شناسی تجریدي" و رویکرد تزیینی به محیط بصري شهر و جایگزینی آن با "زیبایی شناسی بوم سازگار" و ظهور رویکرد پایدار به این مقوله بررسی و نتایج در قالب یک چارچوب مفهومی تحت عنوان "سیر تحول مفهوم محیط بصري شهر" ارایه گردیده است.

 

کلید واژه ها: محیط بصري، منظر شهري، رویکرد تزیینی، رویکرد پایدار.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...