رفتن به مطلب

روش انتخاب مکان زندگی توسط زنبورهای عسل!!


ارسال های توصیه شده

1261339577.jpg

 

جام جم آنلاين: اين پژوهشگران با استفاده از روش‌‌هاي فيزيك آماري به حل مدل‌هاي رايانه‌اي كه پيش از اين، محققان ديگر به آن پرداخته بودند، اقدام كردند.

 

اين مدل‌هاي رايانه‌اي نشان مي‌‌دهد چگونه گروهي از زنبورهاي عسل به صورت اشتراكي و دسته‌جمعي در ارتباط با انتخاب مكان جديد تصميم‌گيري مي‌كنند و از بين مكان‌هاي موجود، بهترين جا را براي سكونت انتخاب مي‌كنند.

 

پيش از اين، در كنفرانس برگزار شده اوايل سال 2009 محققان براساس مدل‌هاي رايانه‌اي، استعداد شگرف و چشمگير زنبورهاي عسل در انتخاب بهترين مكان براي سكونت را كه ناشي از فعل و انفعال پيچيده انفرادي و در نهايت تصميم‌گيري جمعي است تشريح كرده بودند.

 

اكنون با تشريح رياضي اين مدل‌ها انجام شده از طريق فيزيك آماري، زيست‌شناسان قادر به تصحيح و بسط اين نتايج هستند تا شايد تصوير واقعي‌تري از رفتارهاي اجتماعي زنبور عسل ترسيم كنند و به حقايق بيشتري درباره اين موجود دست يابند.

 

اين روش تحقيق حوزه‌اي نسبتا جديدي از تحقيقات در علوم پيچيده است كه حدود 15 سال از آغاز آن مي‌گذرد.

 

حوزه كاربردهاي فيزيك نظري در اجتماعات مدرن، هميشه واضح و آشكار نبوده است، اما فيزيكدانان سعي در توضيح و درك رفتار عوامل بسيار كوچك مانند ملكول‌ها و اتم‌ها و در نتيجه ايجاد يك خروجي مشترك بوده‌اند كه با استفاده از الگوي جديد به دست آمده، ممكن خواهد بود.

 

علوم مركب براساس اين نوع دانش و فهم، استوار بوده و كاربرد آن براي مدل‌هاي اقتصادي، مطالعه بازارهاي مالي، مديريت ترافيك و پديده‌هاي اجتماعي مانند اختلالات جمعيتي و انتشار شايعات و تصميمات در جوامع انساني موفقيت‌آميز بوده است؛ همان‌طور كه در زمينه تصميم‌گيري جمعي و آموزش، كاربرد موفقي داشته است.

 

شبيه‌سازي به وسيله فيزيك آماري همچنين مي‌تواند در ساخت مدل‌هاي بهتر زيست‌شناسي، فهم چگونگي انتشار امراض و عوامل كنترل فشارخون به كار آيد.

 

اين تحقيق نتيجه تعامل متقابل فيزيكدانان با دانشمندان علوم اجتماعي بوده است.

 

استقلال و وابستگي در انتخاب جا از سوي زنبورهاي عسل، مدل‌هاي مبتني بر عامل، روش‌هاي تحليلي و شكل‌گيري الگو آخرين موضوعاتي است كه بتازگي در مجله زيست‌شناسي نظري به چاپ رسيده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...